×

آئین نامه ارجاع کار به مهندسان مشاور و مؤسسات علمی و تخصصی

آئین نامه ارجاع کار به مهندسان مشاور و مؤسسات علمی و تخصصی

آئین-نامه-ارجاع-کار-به-مهندسان-مشاور-و-مؤسسات-علمی-و-تخصصی

وکیل



فصل اول ـ تعاریف
ماده 1ـ منظور از مهندس مشاور یا مشاور یا مؤسسه علمی و تخصصی کلبه اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که در آئیننامه تشخیص صلاحیت و طبقه بندی مهندسان مشاور طبقه بندی و تعریف شدهاند.
ماده 2ـ اصطلاحات دیگری که در این آئیننامه بکار رفته طبق تعاریف مندرج در قانون برنامه و بودجه کشور می باشد.
فصل دوم ـ خدمات ارجاعی به مشاوران
ماده 3ـ خدماتی است که بر مبنای نتایج حاصل از آن تصمیم گیریهای کلی در مورد برنامه ها و شناخت طرحها بعمل آمده و با جنبه تحقیقاتی و علمی و بررسیهای اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. این خدمات ممکن است شامل یکیا چند قسمت مشروح زیر باشد:
بند 1ـ مطالعات برنامه ریزی شامل خدمات و مطالعات برای شناخت و بررسی مسائل، بررسی و شناسایی محدودیتها و امکانات، ارائه سیاستها و خط مشی ها و راه حلهای کلی و توجیه مقدماتی طرحهایی که برای حل مسائل موردبحث پیشنهاد می گردد. بر مبنای نتایج حاصل از این نوع مطالعات تصمیم لازم درمورد انجام مطالعات توجیه اقتصادی و فنی طرحهای معین و یا انجام مطالعات مراحل دیگر آن طرحها اتخاذ خواهد شد.
انواع این مطالعات عبارتند از: مطالعات شناسایی، مطالعات منطقه ای، مطالعات اجتماعی، مطالعات اقتصادی و نظایرآن.
بند 2ـ مطالعات تحقیقاتی شامل خدمات و بررسیها و مطالعات و آزمایشهای لازم به منظور شناخت مسائل اجتماعی، اقتصادی، فنی و یا پژوهشهای موردنیاز طرحهای عمرانی و یا یافتن راه حلهای مناسب برای مسائل معین می باشد. نتایج حاصل از این نوع مطالعات برحسب مورد در برنامه ریزی و پیشبرد برنامه های عمرانی و بهره وری بیشتر طرحها و یا حل مسائل اختصاصی طرحها و نظایر آن مورد استفاده واقع خواهد شد.
بند 3ـ مطالعات مربوط به مدیریت و بهبود وضع اداری شامل بررسی وضع موجود و شناخت هدفها و مسئولیتها ووظایف دستگاه مورد بررسی، تعیین محدودیتها و امکانات و ارائه پیشنهاد راه حلهای مناسب در مورد تشکیلات وروشها و احتیاجات و برنامه ها و همچنین وسایل و تجهیزات مورد نیاز مدیریت بهتر و مؤثر و تهیه برنامه های آموزشی و کمک به آموزش افراد و کارکنان می باشد.
ماده 4 ـ خدمات مربوط به طرحهای عمرانی:
این خدمات باتوجه به مراحل مختلف اجرای طرحهای عمرانی به چند قسمت بشرح زیر تقسیم می گردد:
بند 1ـ مطالعات توجیه اقتصادی و فنی شامل بررسیها، مطالعات، تحقیقات و آزمایشهای لازم به منظور تعیین هدف طرح، شناخت اجزاء متشکله، ستادها و داده ها و همچنین امکانات فنی و اجرایی باتوجه به مصالح ساختمانی،تجهیزات، نیروی انسانی و تکنولوژی موردنیاز و سایر امکانات و محدودیتها و بالاخره برآورد حدود سرمایه گذاری،زمان اجراء، محاسبات اقتصادی، تعیین بهره وری و تعیین اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای طرح و همچنین اثرات متقابل روی طرحهای دیگر و یا در ارتباط با آنها می باشد. حاصل این مطالعات به صورت گزارشی تدوین می گرددکه مبنای اتخاذ تصمیم در مورد اقدامات بعدی خواهد بود.
بند 2ـ مطالعات مقدماتی مربوط به طرح عمرانی (مطالعات مرحله اول) پس از شناخت طرح و تعیین مشخصات کلی آن بر مبنای بررسیهای توجیهی کلی و یا مطالعات توجیه فنی و اقتصادی خالص مطالعات مقدماتی طرح عمرانی انجام خواهد شد.
خدمات مربوط به مطالعات مقدماتی شامل بررسیها، مطالعات، تحقیقات و آزمایشهای لازم به منظور طراحی مقدماتی، تهیه نقشه های مقدماتی و مشخصات کلی، تعیین محلهای مناسب، برآورد ابعاد و حجم کار و هزینه های چند راه حل مناسب و همچنین مقایسه و تعیین نکات مثبت و منفی هر راه حل و بازده اقتصادی و اثرات اجتماعی هریک از آنها می باشد.
تهیه کننده طراحی مقدماتی مناسبترین راه حل را با ذکر دلایل لازم توصیه می نماید، مطالعات، تحقیقات،نقشه برداریها، بررسیها و آزمایشهای این مرحله باید تا حدی کامل باشد که برآورد هزینه ها اعم از هزینه دوره اجرای طرح و هزینه دوره بهره برداری تا حد معقول دقیق باشد تا اتخاذ تصمیم منطقی میسر گردد. نتیجه این مطالعات وهمچنین مبانی محاسبات، برآوردها و روش انجام مراحل بعد بصورت گزارشی تدوین می گردد. پس از تصویب این گزارش و انتخاب راه حل مناسب، نقشه ها و مشخصات کلی و برآورد ابعاد و حجم کار و هزینه های مربوط به راه حل انتخاب شده، مبنای تهیه نقشه ها و اسناد و مشخصات اجرایی قرار خواهد گرفت.
بند 3ـ خدمات مربوط به تهیه نقشه ها و اسناد و مشخصات اجرایی طرح (مرحله 2) این خدمات بر مبنا و در قالب نتایج حاصل از مطالعات مرحله 1 (موضوع بند 2) بعمل خواهد آمد و شامل انجام مطالعات، بررسیها، تحقیقات،نقشه برداریها و آزمایشهای لازم به منظور تهیه کلیه اسناد عملیات اجرائی طرح از جمله پیمان، شرایط عمومی وخصوصی پیمان، نقشه های اجرایی، مشخصات فنی، نقشه محل و زمین،نتایج آزمایشها، برنامه زمانی اجرای کار،منابع تهیه مصالح، برآورد مقادیر و واحدهای بها و برآورد دقیق هزینه اجراء می باشد.
نتیجه این مطالعات بصورت گزارشی منضم به مجموعه کامل اسناد عملیات اجرایی تدوین خواهد گردید. این گزارش باید شامل نحوه تهیه اسناد عملیات اجرایی، روش نتیجهگیری از تحقیقات، آزمایشها، محاسبات فنی و تأسیساتی وروش تعیین برآورد قیمتها و نتایج قیمتگیری درمورد ماشین آلات و تجهیزات و همچنین روش آزمایشهای موردنیازضمن اجراء و استانداردها و معیارهایی که در طراحی به کار رفته و همچنین دستورالعمل در مورد نکاتی که ضمن اجراباید از طرف دستگاه نظارت رعایت شود و رواداریها (تلرانسهای) قابل قبول و هرگونه توصیه پیشنهادی که اجرای کار را به نحو مطلوب میسر سازد باشد.
بند 4ـ خدمات مربوط به نظارت بر اجرای طرح «مرحله 3» این مرحله پس از تصویب گزارش و اسناد عملیات اجرایی مشروح در مرحله 2 (موضوع بند 3) و حصول اطمینان از مهیا بودن زمین و تأمین حقوق ارتفاقی و پروانه ساختمان شروع خواهد شد.
خدمات فنی مورد نیاز نظارت بر اجرای عملیات برحسب مورد بعضاً یا کلاً شامل اقدامات زیر خواهد بود:
الف ـ تکثیر اسناد و مدارک مناقصه.
ب ـ کمک در انتخابات پیمانکاران ذیصلاح برای دعوت به مناقصه و انجام تشریفات مناقصه و تعیین برنده مناقصه وعقد پیمان با پیمانکار.
پ ـ نظارت بر حسن اجرای کار و تطابق عملیات با مشخصات فنی و برنامه های زمانی و ارسال گزارشهای لازم.
ت ـ سرپرستی نظار مقیم که از طرف کارفرما در اختیار مشاور گذاشته می شوند.
ث ـ تهیه نقشه ها و جزئیات تکمیلی موردنیاز اجرای کار.
ج ـ پیشنهاد تغییرات و یا کاهش و افزایش مقادیر کار در صورت لزوم.
ج ـ رسیدگی به دعاوی پیمانکاران و اظهارنظر نسبت به آنها.
ح ـ انجام آزمایشهای لازم از نظر کنترل کیفیت عملیات انجام شده در صورتی که این قبیل آزمایشها به مهندس مشاورمحول شده باشد.
خ ـ بررسی و تأئید صورت وضعیتها.
د ـ بررسی و تأئید نقشه های اجراء شده.
ذ ـ انجام خدمات مربوط به تحویل موقت و رفع نواقص و تحول قطعی.
ر ـ انجام خدمات و کمک در بهره برداری آزمایشی.
ز ـ پیشنهاد کار در بهره برداری و تهیه برنامه آموزش آنها.
ژ ـ تهیه دستورالعملهای بهره برداری.
س ـ تهیه گزارش خلاصه اقدامات انجام شده شامل نکات مهم و قابل توجه فنی و اجرائی طرح. مشکلاتی که حین اجراء با آن مواجه شده، توصیه در موارد مشابه و همچنین صورت هزینه های انجام شده و مقایسه آن با برآوردهای اولیه و دلایل افزایش یا کاهش آن، تغییر کارها و علل آن، علل تأخیر و راه جلوگیری از آن و یا دلایل تسریع و همچنین محاسبه بهره وری تأسیسات بر مبنای هزینه های انجام شده و شرایط روز و توصیه راجع به توسعه های بعدی.
بند 5ـ خدمات مربوط به دوره بهره برداری و نگهداری (مرحله 4) در مواردی که ماهیت کار و شرایط اقتضاء کند می توان برای دوره محدود از خدمت مهندسان مشاور در بهره برداری و نگهداری از تأسیسات ایجاد شده استفاده نمود.
خدمات ارجاعی بر حسب مورد ممکن است شامل تعیین و انتخاب کار در بهره برداری و آموزش آنها، کمک به بهره برداری و نگهداری تأسیسات و تهیه وسائل و تجهیزات و مصالح لازم برای بهره برداری و نگهداری و نظایر آن باشد. این خدمات برحسب مورد ممکن است همزمان با خدمات مرحله 3 انجام گردد بنحوی که در شروع مرحله بهره برداری و نگهداری وسایل و کادر بهره برداری و نگهداری آماده به کار باشند.
ماده 5ـ سایر خدمات:
در صورتی که خارج از موارد مذکور در مواد 3 و 4 احتیاج به خدمات مشاوران یا مؤسسات علمی و تخصصی باشدلزوم استفاده از این مؤسسات و تعیین حدود خدمات آن به تأئید سازمان خواهد بود.
فصل سوم ـ انتخاب و ارجاع کار به مشاوران
ماده 6ـ انتخاب مشاور در مورد خدمات مشروح در ماده 4 این آئیننامه با رعایت ضوابط مشروط در فصل چهارم بعهده وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی مربوط (باتوجه به ماده 14 قانون برنامه و بودجه کشور) خواهد بود.
تبصره ـ وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی می تواند انتخاب مشاور را به سازمان محول نماید.
ماده 7ـ انتخاب مشاور در مورد خدمات مشروح در مواد 3 و 5 این آئیننامه با رعایت ضوابط مشروح در فصل چهارم طبق مفاد تبصره ماده 22 قانون برنامه و بودجه خواهد بود.
ماده 8ـ در مواردی که بعلت ماهیت کار و کمبود تخصص مشاوران ایرانی لازم باشد برای انجام خدمات موردنیاز از مشاوران خارجی استفاده گردد انتخاب مشاور خارجی با دستگاه اجرایی و تأئید سازمان خواهد بود.
ماده 9ـ قبل از انتخاب مهندس مشاور لازم است مرحله و حدود خدمات و شرح وظایف مربوط تهیه و مورد تأئیدوزیر یا رئیس دستگاه اجرایی قرار گرفته باشد.
ماده 10ـ وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی پس از انتخاب مشاور مراتب را با ذکر کار مورد نظر و خدمات مورد نیاز به مسئولان مربوط در دستگاه اجرایی و مهندس مشاور انتخاب شده ابلاغ می نماید. دستگاه اجرایی موظف است درمدت معقولی مفاد قرارداد و حق الزحمه مهندس مشاور را برمبنای شرایط کلی و ضوابط و معیارهای موضوع ماده 32قانون برنامه و بودجه کشور و با رعایت تبصره ماده 22 همان قانون تعیین و قرارداد لازم را جهت امضاء و مبادله آماده نماید.
تبصره 1ـ متن ابلاغ انتخاب مهندس مشاور باید بنحوی باشد که قبل از امضاء و تبادل قرارداد هیچگونه تعهدی برای طرفین ایجاد ننماید.
تبصره 2ـ یک نسخه رونوشت از متن ابلاغ انتخاب مهندس مشاور همزمان با ابلاغ به مهندس مشاور و همچنین دونسخه قرارداد با مهندس مشاور همزمان با مبادله قرارداد با مهندس مشاور باید برای اطلاع به سازمان ارسال گردد.
فصل چهارم ـ ضوابط انتخاب مهندسان مشاور
ماده 11ـ مهندسان مشاور ایرانی باید از فهرستهای کلی و یا فهرستهای خارجی که توسط سازمان طبق آئیننامه تشخیص صلاحیت مهندسان مشاور تهیه و بطور منظم و یا به درخواست وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی در اختیار دستگاه اجرایی گذاشته می شود باتوجه به مجموع ضوابط زیر انتخاب گردند:
بند 1ـ تخصص
مشاور انتخاب شده باید در کار مورد نظر تخصص کافی و قابل قبول داشته باشد و به قضاوت انتخاب کننده از عهده انجام کار موردنظر بنحو شایسته برآید.
بند 2ـ ادامه کار
در صورتی که خدمات مورد نظر مربوط به مراحل 2 و یا 3 و یا 4 مشروح در ماده 4 بوده و مشاور مرحله قبلی را بنحو شایسته و رضایتبخشی انجام داده باشد برای ادامه خدمات همان مشاور انتخاب خواهد گردید.
بند 3ـ رتبه
در صورت تخصص مساوی بین چند مشاور آن مشاوری در انتخاب اولویت خواهد داشت که رتبه بالاتری را داشته باشد.
بند 4ـ توزیع جغرافیایی کارها
انتخاب مشاور باتوجه به منطقهای که اکثریت فعالیت او در آنجا متمرکز است صورت خواهد گرفت و حتی الامکان از واگذاری کارها در مناطق متفرق و دور از یکدیگر به یک مشاور خودداری خواهد گردید.
بند 5ـ توزیع کار بین مشاوران
انتخاب مشاور باتوجه به توزیع عادلانه کار بین مشاوران انجام خواهد گرفت و بدین منظور سازمان موظف است ضمن تهیه فهرستهای کلی و خاص ضریب اشتغال مشاوران را باتوجه به حجم کارهای دست اقدام و کادر فنی و رتبه آنها تعیین و در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهد. با شرایط مساوی کار به مشاوری ارجاع خواهد گردید که ضریب اشتغال آن عدد کوچکتری باشد.
ماده 12ـ دستگاه های اجرایی نمی توانند به مشاورانی که ارجاع کار به آنها از طرف سازمان بطور موقت یا دائم منع شده است کاری ارجاع نمایند.
ماده 13ـ در مواردی که بین شرکا و یا مدیران مؤسسه مشاور اختلافاتی بروز نماید که بالمآل در صلاحیت و یا رتبه مؤسسه مشاور تأثیر کند دستگاه های اجرایی موظفند بلافاصله پس از اطلاع از وجود چنین اختلافاتی مراتب را به سازمان اطلاع دهند.
سازمان مرجع رسیدگی و تشخیص در این موارد بوده و نظر
آن قطعی است.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 20802

تاریخ تصویب : 1352/01/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.