×

اصلاح آئین نامه سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 9 9 و الحاق موادی به آن

اصلاح آئین نامه سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 9 9 و الحاق موادی به آن

اصلاح-آئین-نامه-سازمان-بازرسی-کل-کشور-مصوب-1360-9-9-و-الحاق-موادی-به-آن

وکیل


شماره 44446/ک/1 - 1/4/1376

مقدمه : با توجه به اصلاحات انجام شده در قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور (مرداد 1375) مواد 3 و 16 و 31 و 32 آئین نامه بازرسی کل کشور به شرح آتی اصلاح و مواد زیر بعنوان مواد 35و 36و 37و 38و 39و 40و 41و 42و 43و 44و 45و 47 و 48و 49و 50 الحاق می گردد و ماده 35 سابق اصلاح و به ماده 50 تغییر می یابد.
«مواد اصلاحی »
ماده 3 اصلاحی : هیأت بازرسی از تعداد لازم اعضاء واجد صلاحیت تشکیل میگردد که تحت ریاست یک قاضی و یا یکی از متخصصین و کارشناسان برجسته و مورد اعتماد انجام وظیفه می نمایند.
ماده 16 اصلاحی : بازرس یا هیأت های بازرسی می توانند اطلاعات و توضیحات لازم را از طریق مکاتبه یا مراجعه مستقیم از سازمانهای مذکور در ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی بخواهند و در صورت نیاز کارکنان سازمانهای مزبور یا افراد مطلع را برای اخذ توضیح دعوت نمایند.
تبصره : کلیه مسئولین ذیربط در دستگاههای مشمول بازرسی مکلفند به مکاتبات و استعلامات کتبی و شفاهی و موارد مذکور که از ناحیه بازرس یا هیأتهای بازرسی در خواست گردیده به قید فوریت پاسخ دهند و در غیر اینصورت بعنوان متخلف تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت و نمی توانند به عذر اینکه در خواست خارج از اختیارات بازرسی است یا به بهانه عدم صدور دستور مقام مافوق یا لزوم هماهنگی با او، از همکاری با سازمان امتناع نمایند.
ماده 31 اصلاحی : سازمان می تواند در صورت لزوم علل بروز وقایع مهم مملکتی را بطرق متقضی بررسی کرده و مراتب را به رئیس قوه قضائیه گزارش نماید.
ماده 32 اصلاحی : کارمند یا کارمندانی که در اجراء ماده 9 قانون تشکیل سازمان بازرسی به تقاضای بازرس یا هیئت بازرسی معلق می شوند در صورتی که گزارش نهایی بازرس یا هیئت بازرسی بربی تقصیری آنها باشد یا قرار منع یا موقوفی تعقیب یا حکم برائت آنها از مراجع قضائی صادر شود بلافاصله بکار دعوت می شوند و حقوق ایام تعلیق آنها باید پرداخت گردد.
فصل چهارم
مواد الحاقی
ماده 35 : انجام بازرسی موضوع بند الف ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر «سازمان هائی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنها متعلق به دولت است یا دولت به نحوی ازانحاء به آنها نظارت یا کمک می نماید.» مستلزم احراز یکی از شرایط ذیل است :
الف – تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آن متعلق به دولت باشد.
ب – دولت به نحوی از انحاء بر عملکرد آنها نظارت یا کمک نماید هر چند که این قبیل مؤسسات و شرکت ها غیر دولتی باشند.
ماده 36: مراجع قضائی و رسیدگی به تخلفات اداری و انضباطی که مستقیماً گزارشهای سازمان را در مورد سوء جریانات اداری و مالی دریافت خواهند کرد مکلف هستند سریعاً و خارج از نوبت به موارد اعلامی رسیدگی کرده و نسخه ای از آراء صادره را به سازمان ارسال دارند.
تبصره : تاریخ وصول رأی صادره به دبیرخانه سازمان تاریخ ابلاغ محسوب می گردد.
ماده 37 : سازمان بازرسی کل کشور می تواند آراء صادره مراجع قضائی را که متعاقب ارسال گزارشهای سازمان صادر گردیده بررسی و در صورت تشخیص مغایرات و عدم انطباق با قوانین و ضوابط شرعی، مراتب اعتراض خود را مستدلاً و مستنداً ظرف 20 روز به دادگاه بدوی صادر کننده رأی اعلام نماید. دادگاه بدوی مکلف است پرونده را به همراه اعتراض سازمان در اسرع وقت برای اعلام نظر به دادستان کل کشور ارسال نماید.
تبصره : سازمان بازرسی کل کشور برای ملاحظه پرونده و اظهار نظر نسبت به رأی صادره می تواند بازرس قضائی به دادگاه اعزام و یا پرونده را مطالبه نماید.
ماده 38 : در مواردی که سازمان بازرسی کل کشور نسبت به آراء صادره هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و یا انضباطی معترض باشد تقاضای تجدید نظر خود را ظرف بیست روز به مرجع صادر کننده رأی اعلام می نماید و مراجع مذکور نیز مکلفند در خواست سازمان را به همراه پرونده به مرجع تجدید نظر ارسال دارند تا خارج از نوبت رسیدگی و حکم لازم صادر گردد.
تبصره : سازمان می تواند جهت ملاحظه و بررسی پرونده موجود بازرسی به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری اعزام و یا پرونده را مطالبه نماید.
ماده 39 : بازرسان دارای پایه قضائی با پیشنهاد رئیس سازمان بازرسی کل کشور و ابلاغ رئیس قوه قضائیه می توانند در اجرای تبصره 2 ماده 5 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور از اختیارات ویژه برخوردار باشند.
ماده 40 : بازرسانی که دارای پایه قضائی بوده و ابلاغ خاص از ریاست قوه قضائیه داشته باشند اجازه صدور قرارهای تأمین غیر از قرار بازداشت موقت را در جریان بازرسی و رسیدگی دارند.
ماده 41 : در صورتی که بازرس قضائی واجد شرائط در هر مرحله ای از تحقیقات توقیف متهم را طبق مقررات لازم بداند از طریق رئیس هیئت بازرسی مستنداً بازداشت موقت وی را به رئیس دادگستری محل پیشنهاد می نماید.
ماده 42 : رئیس دادگستری یا جانشین وی ، مکلف است به قید فوریت نسبت به تقاضای بازداشت اتخاذ تصمیم نماید.
ماده 43 : مرجع تجدید نظر نسبت به قرارهای تأمین صادره ، دادگاه تجدید نظر مرکز استانی است که جرم در آن استان واقع شده باشد.
ماده 44 : ضابطین قوه قضائیه و کلیه مأموریتی که در حکم ضابط هستند و سایر دستگاههای اداری مربوط مکلفند بدون فوت وقت دستور بازرس قضائی را اجراء نمایند.
ماده 45 : در صورت انتفاء علل یا موضوع صدور قرارهای تأمین و تصمیمات قضائی موضوع تبصره 2 ماده 5 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، بلا فاصله دستور لغو اثر از تأمین یا تصمیم متخذه توسط بازرس قضائی صادر و مراتب به مراجع ذیصلاح ابلاغ می گردد.
تبصره : بازرسان قضائی موظفند از تصمیمات قضائی صادره سازمان را مطلع نمایند.
ماده 46 : در اجرای بند ج ماده 2 قانون اصلاحی تشکیل سازمان مبنی بر انجام بازرسی «از مراجع قضائی و واحدهای تابعه دادگستری» بازرسان قضائی به شرح زیر اقدام خواهند نمود :
الف – در امور اداری :
1- بررسی عملکرد واحدهای مورد بازرسی از حیث حسن جریان امور و انجام وظایف محوله تناسب تشکیلات سازمانی با احتیاجات عمومی، میزان تأثیر و موفقیت در تأمین انتظارات مشروع اهالی حوزه فعالیت و غیر آن.
2- بررسی نحوه تنظیم و نگهداری دفاتر، پرونده ها، اسناد و مدارک، بررسی اوقات دادرسی و فواصل آنها، آمار عملکرد هر واحد، مقایسه سوابق آماری با وضعیت موجود و نظایر آنها.
3- بررسی چگونگی اعمال مدیریت و نظارت بر واحدهای تحت تصدی، طرز رفتار هر یک از رؤسا ومتصدیان شعب و کارمندان مربوط از حیث ایمان، اخلاق، کیفیت انجام وظایف محوله، حضور به موقع در محل کار و رعایت نظم و ترتیب، صحت عمل، استعداد. لیاقت، شجاعت، حسن سلوک با همکاران و مراجعین، حسن شهرت در حوزه مأموریت و آگاهی و معلومات و دانش شغلی و غیره .
4- بررسی پرونده های ارجاعی و شکایات واصله در جریان بازرسی های مستمر و تهیه گزارش های مستدل و مستند در هر مورد و ارائه آن به سازمان.
ب – در امور مالی :
بررسی وضعیت و نحوه عملکرد بخش های مالی و حسابداری، کیفیت وصول در آمدهای مراجع قضائی و واحدهای تابعه دادگستری اعم از وجوه حاصله از فروش تمبر و پرداخت جزای نقدی و سپرده ها و ... و واریز آنها به حسابهای مخصوص و چگونگی صرف اعتبارات، امور مربوط به اموال و تجهیزات و طرز نگهداری آنها.
ماده 47 : گزارش بازرسان پس از بررسی و تنقیح، از طریق سازمان به رئیس قوه قضائیه و در مورد تبصره ماده 6 قانون اصلاحی تشکیل سازمان به دادستان کل کشور و در مورد تخلفات انتظامی قضات به دادسرای انتظامی قضات و در خصوص تخلفات کارمندان اداری و هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ارسال می شود.
ماده 48 : حسابرسان سازمان حسابرسی دولتی و کلیه واحدهای ذیربط چنانچه در حسابرسی دستگاههای اداری کشور به سوء جریان یا تخلفی برسند مکلف هستند به محض اطلاع ، مراتب را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش نمایند.
ماده 49- مسئولین ادارات نظارت و بازرسی و حراستهای مستقر در وزارتخانه ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بنیادها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها در استانها و شهرستانها مکلفند مستقیماً موارد سوء جریان و تخلفات و نارسائیهای دستگاه مربوط را در اسرع وقت حسب مورد به سازمان بازرسی کل کشور یا دفاتر سازمان در استانها اعلام نمایند.
تبصره 1- حسابرسان و مسئولین نظارت ، بازرسی و حراست دستگاههای مشمول بازرسی نمی توانند به بهانه ضرورت هماهنگی یا دستور مقام مافوق از همکاری با سازمان امتناع نمایند.
تبصره 2- متخلف از وظایف مذکور در مواد 48 و 49 این آئین نامه مشمول مجازات مقرر در تبصره یک ماده 8 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور خواهد بود.
ماده 50 : این آئین نامه با توجه به مواد اصلاحی و الحاقی در چهار فصل و 50 ماده تنظیم و تصویب گردیده است.
رئیس قوه قضائیه – محمد یزدی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/04/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.