×

آئین نامه اجرائی چگونگی استفاده از خودروهای دولتی و واگذاری آنها موضوع بندهای (الف ، ج و ک) تبصره (13) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین نامه اجرائی چگونگی استفاده از خودروهای دولتی و واگذاری آنها موضوع بندهای (الف ، ج و ک) تبصره (13) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-چگونگی-استفاده-از-خودروهای-دولتی-و-واگذاری-آنها-موضوع-بندهای-(الف-،-ج-و-ک)-تبصره-(13)-قانون-بودجه-سال-1373-کل-کشور

وکیل


وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان امور اداری و استخدامی کشور – شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف
هیات وزیران در جلسه مورخ 4/2/1373 بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (13) قانون بودجه سال 1373 کل کشور آئین نامه اجرائی چگونگی استفاده از خودروهای دولتی و واگذاری آنها، موضوع بندهای (الف، ج و ک) تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول – تعاریف
ماده 1- دستگاه اجرائی : منظور از دستگاه اجرائی در این آئین نامه، کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و شرکتهای دولتی، موسسات و شرکتهایی هستند که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است.
ماده 2- خودروهای دولتی: وسایل نقلیه ای هستند که جزو اموال عمومی و اموال دولت بوده و برای انجام امور اداری و خدماتی در اختیار دستگاه اجرائی می باشند و به ترتیب زیر طبقه بندی می شوند:
الف – خودروهای خدمات عمومی، که با نصب نمره دولتی و نوشتن عبارت «خودرو خدمت»و نام دستگاه در اختیار دارنده در دو طرف آنها مشخص می شوند و عبارند از : سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون و کامیونت.
نصب نمره دولتی و درج عبارت «خودرو خدمت »و نام دستگاه در اختیار دارنده برای خودروهای وزارت اطلاعات الزامی نیست.
ب – خودروهای خدمات اختصاصی، که خودروهای سواری غیر تشریفاتی بوده و دارای نمره شخصی می باشند.
فصل دوم – چگونگی استفاده از خودروهای دولتی
ماده 3- کلیه خودروهای دستگاه اجرائی به استنثای خودروهای اختصاصی و تشریفاتی، خودرو خدمات عمومی محسوب می شوند و استفاده از آنها در غیر از ساعات اداری (با راننده یا بدون راننده) ممنوع می باشد.
تبصره – انجام ماموریتهای اداری درون شهری یا بین شهری که صرفا با حکم ماموریت و برای جابجایی ماموران یا لوازم و تجهیزات مورد نیاز به محل ماموریت صورت می گیرد در خارج از ساعات اداری مجاز می باشد. هرگونه استفاده شخصی و بدون حکم ماموریت از این خودروها ممنوع است.
ماده 4- خودروهای خدمات اختصاصی (با راننده یا بدون راننده) صرفا در اختیار مقامات موضوع تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و همترازان آنها قرار می گیرند مقامات بند الف و ب تبصره مذکور و همترازان آنها فقط از یک دستگاه اتومبیل استفاده خواهند کرد. چگونگی استفاده از خودروها در حد متعارف با تشخیص استفاده کننده است.
ماده 5- آن دسته از مدیران و مسوولان مذکور در ماده (3) آئین نامه نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی (موضوع تصویبنامه شماره 12663 / ت 583 هـ مورخ 9/3/1371) که مشمول مقررات استفاده از خودروهای خدمات اختصاصی نمی باشند، در صورتی که از خودروهای دولتی موضوع این آئین نامه خریداری نکنند برای آمدن به محل کار و بازگشت به محل سکونت با نظر بالاترین مقام دستگاه اجرائی مرتبط و براساس سمت اداری و فاصله محل کار و سکونت، می توانند از خودروهای عمومی دولتی استفاده کنند و یا به هزینه دستگاه از خدمات موسسه های حمل و نقل شهری استفاده نمایند و یا حق ایاب و ذهاب به شرح زیر دریافت نمایند.
الف – در شهر تهران تا یکصد و پنجاه هزار (150000) ریال.
ب – در شهرهای مشهد، اصفهان ، تبریز و شیراز تا یکصدهزار (100000) ریال.
ج – در سایر شهرها تا هشتادهزار (80000) ریال .
تبصره – حق ایاب و ذهاب موضوع این ماده علاوه بر ارقام مربوط به حداکثر حقوق و مزایای مستخدمین دولت قابل پرداخت می باشد و به کسانی که خودروی دولتی خریده اند و یا از خدمات مربوط به حمل و نقل استفاده می کنند پرداخت نخواهد شد.
ماده 6- مجوز طرح ترافیک در تهران برای خودروهای موضوع این آئین نامه توسط دستگاه ذی ربط تامین خواهد شد.
فصل سوم – چگونگی فروش خودروهای دولتی و واگذاری امور نقلیه
ماده 7- دستگاههای اجرائی می توانند در اجرای بند (الف) تبصره (13) قانون بودجه کل کشور، تمام خودروها و یا خودروهای مازاد خود و نیز خودروهایی را که به موجب مقررات و یا دستورالعمل های مربوط در اختیار مسوولان و مدیران گذاشته اند با رعایت و یا دستورالعمل های مربوط در اختیار مسوولان و مدیران گداشتهاند با رعایت مقررات مربوط و ب ترتیب اولویت های زیر به فروش برسانند:
الف – مستخدمان رسمی یا ثابت دستگاههای اجرائی در مشاغل پشتیبانی و خدماتی که با استفاده از مقررات مربوط در خواست باز خریدی یا بازنشستگی می نمایند و نیز مقامات، مسوولان و مدیرانی که تا زمان تصویب این آئین نامه و براساس مجوز ماده 3 تصویب نامه شماره 12663/ ت 584 هـ مورخ 9/3/1371 خودرو در اختیار داشته اند (افرادی که بر خلاف مجوز اتومبیل در اختیار داشته اند مشمول این مقررات نخواهند بود.)
ب – سایر مستخدمان دستگاه اجرائی.
ج – سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی (با اولیت شرکتهای تعاونی حمل و نقل اداری).
تبصره 1- دستگاههای اجرائی باید به نحوی عمل نمایند که تا پایان سال 1373 حداقل بیست درصد (20%) از خودروهای خود را به فروش برسانند.
تبصره 2- افراد مذکور در بندهای «الف» و «ب» صرفا یکبار می تووانند از مزایای این ماده استفاده نمایند این افراد ظرف مدت پنجسال از تاریخ خرید خودرو حق استفاده از خدمات حمل و نقل از محل سکونت به محل کار و بالعکس را ندارند و نیز نمی توانند حق ایاب و ذهاب مذکور در ماده 5 را دریافت کنند.
ماده 8- دستگاههای اجرائی می توانند خودروهای موضوع ماده (3) این آئین نامه را که در اختیار واحدهای نقلیه یا ترابری آنها است، به رانندگان و کارکنان واحدهای نقلیه یا ترابری و تعمیر گاههای خود که براساس مقررات موجود تقاضای بازخریدی یا بازنشستگی می نمایند، واگذار کننده و تسهیلات لازم را برای تشکیل شرکت تعاونی حمل و نقل اداری مرکب از اشخاص یاد شده فراهم نمایند.
تبصره – کسورات بازنشستگی کارکنان رسمی و ثابت که بازخرید می شوند، باا استفاده از ماده (1) قانون نحوه تععدیل نیروی انسانی، به صندوق تامین اجتماعی منتقل می گردد تا کارکنان یاد شده از حمایتهای بیمه ای و بازنشستگی صندوق مزبور بهره مند گردند.
ماده 9- دستگاههای اجرائی با تصویب بالاترین مقام دستگاه می توانند برای ارائه خدمات ایاب و ذهاب عمومی (اتوبوس و مینی بوس) به کل کارکنان خود، با اشخاص حقیقی یا حقوقی (با اولویت شرکتهای تعاونی حمل و نقل اداری) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ، قرار داد منعقد نمایند و خدمات مورد نیاز خود را از این طریق دریافت دارند.
ماده 10- نحوه فروش و تعیین قیمت خودروهای واگذاری تابع مقررات این آئین نامه و آئین نامه معاملاتی دولتی مصوب 1349- خواهد بود.
تبصره 1- بیست درصد (20%) بهای خودروهایی که طبق مواد (7) و (8) به فروش می رسد (به استثنای بند ج ماده 7) به صورت نقد و بقیه، حداکثر در شصت (60) قسط به صورت ماهانه توسط خریدار پرداخت خواهد شد.
تبصره 2- در صورتی که خریدار از اشخاص حقیقی یا حقوقی مذکور در بند (ج) ماده (7) باشد، باید تمام بهای خودرو را یکجا و نقدا پرداخت نماید. همچنین از سایر خریدارانی که رابطه استخدامی خود را با دستگاه اجرائی متبوع خود قطع می کننده باید وثیقه معتبر اخذ شود.
ماده 11- دستگاههای اجرائی که از بودجه عمومی استفاده می نمایند، مکلفند در آمدهای حاصل از فروش خودروهای موضوع این آئین نامه را به حساب خزانه داری کل کشور واریز نمایند. وزارت امور اقتصادی و دارایی ملکف است معادل مبلغ واریزی هر دستگاه را در اختیار همان دستگاه قرار دهد تا صرف هزینه های مذکور در این آئین نامه شود.
فصل چهارم – سایر مقررات
ماده 12- پستهای سازمانی واحدهای نقلیه یا ترابری موجود دردستگاههای اجرائی به تناسب واگذاری امور نقلیه حذف میگردد. ایجاد مجدد پستهای حذف شده در واحدهای نقلیه موضوع این ماده و یا استخدام و به کارگیری راننده و هرگونه کارمند در واحدهای یاد شده، در دستگاههای اجرائی که طبق مواد (7) و (8) عمل نموده اند ممنوع می باشد.
ماده 13- دستگاه اجرائی متبوع اسفتاده کننده از خودرو در صورت دریافت گزارش مراجع ذی ربط و یا مشاهده هرگونه تخلف از مفاد این آئین نامه مکلف است برخورد اداری لازم را با متخلف ب عمل آورد.
ماده 14- نیروهای مسلح از شمول این آئین نامه مستثنی بوده و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اجرای تبصرهه (13) قانون بودجه سال 1373 کل کشور، موظف است ظرف حداکثر یکماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه، آئین نامه چگونگی استفاده از خودروهای نیروهای مسلح و فروش آنها را متناسب با شرایط خاص خود تنظیم و به تصویب هیات وزیرات برساند.
ماده 15- وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات شکور، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت کشور موظفند گزارش چگونگی اجراء و موارد تخلف از این آئین نامه را هر سه ماه یکبار به روسای سه قوه و دبیرخانه شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف ارائه نمایند.
ماده 16- از تاریخ ابلاغ این آئین نامه، آئین نامه نحوه استفاده از خودروهای دولتی موضوع تصویبنامه شماره 12663/ت 583 هـ مورخ 9/3/1371 و آئین نامه چگونگی استفاده از اتومبیلهای دولتی و واگذاری امور نقلیه دستگاههای دولتی به بخش غیر دولتی موضع تصویبنامه شماره 59590 / ت 351 هـ مورخ 15/12/1372 و سایر مقرات مغایر لغو می گردد.
معاون رییس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/02/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.