×

آئین نامه اجرائی تبصره (51) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (51) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(51)-قانون-بودجه-سال-1373-کل-کشور
سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 2/2/1372 بنا به پیشنهاد شماره 277/102 مورخ 24/1/1373 سازمان برنامه و بودجه و موفقت بانک مرکزی جمهواری اسلامی ایران و وزارت جهاد سازندگی و به استناد تبصره (51) قانون بودجه سال 1373 کل کشور،آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- به موجب تبصره (51) قانون بودجه سال 1373 کل کشور، مبلغ بیست میلیارد (20000000000) ریال از محل منابع سیستم بانکی تامین و از طریق بانک مرکزی جمهواری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا توسط بانک کشاورزی جهت تسریع در سازمان بخشی به اسکانهای خود جوش جماعتهای عشایری در مناطق مستعد و تجهیز کانونهای تولیدی در جهت اجرای طرح توسعه جامع مناطق عشایری و به شرح مندرج در این آئین نامه در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی معرفی شده از سوی وزارت جهاد سازندگی (سازمان امور عشایری) قرار گیرد.
ماده 2- تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آئین نامه در چهارچوب طرحهای برناه توسعه جامع عشایری صرفاً در زمینه هایتامین و استحصال آب کشاورزی (بویژه نباتات علوفه ای ) ، تجهیز و آماده سازی اراضی کشاورزی احیای مراتع، ایجاد و تجهیز کانونهای تولیدی کشاورزی که از نظر بانک کشاورزی دارای توجیهات کامل فنی، مالی و اقتصادی می باشد، براساس مقررات این آئین نامه در اختیار استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت.
تبصره – استفاده کنندگان، افراد واجد شرایطی هستند که طبق ضوابط و تعاریف وزارت جهاد سازندگی (سازمان امور عشایری) و براساس مطالعات انجام شده، به نحوی تحت پوشش طرح توسعه جامع مناطق عشایری قرار می گیرند و یا در نظر است که در کانونهای مستعد توسعه استقرار یابند.
ماده 3- سهم هر یک از استانها در استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آئین نامه به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی (سازمان امور عشایری) و پس از تایید سازمان برنامه و بودجه و بانک کشاورزی ابلاغ می گردد.
تبصره – هرگونه تغییر در توزیع فوق الذکر فقط برای یکبار و تا پیان آبان ماه سال 1372 به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی (سازمان امور عشایری) و تایید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر خواهد بود.
ماده 4- به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آئین نامه، لازم است در بدو امر طرح مربوطه توسط ادارات کل امور عشایری استانها به نیابت از طرف استفاده کنندگان موضوع این آئین نامه تهیه و جهت بررسی های لازم به بانک کشاورزی ارائه شود. در هر حال قرار داد لازم بین بانک کشاورزی و استفاده کننده از تسهیلات منعقد خواهد شد.
ماده 5- بانک کشاورزی موظف است طرحهای پیشنهادی موضوع این آئین نامه را از جهات فنی، مالی و اقتصادی بررسی نموده و موافقت و یا مخالفت خود ر به همراه دلایل توجیهی ظرف 25 روزه به متقاضی اعلام نماید.
ماده 6- بانک کشاورزی موظف است تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را در چهارچوب ضوابط جاری و دستورالعملهای جرایی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و مقررات جاری بانکی تامین و ترتیبی اتخاذ نماید که تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه با اولویت و در قالب سقفهای مجاز تعیین شده، قابل اعطاء باشد.
تبصره – حداکث تسهیلات اعتباری قابل پرداخت به هر یک از افراد در قالب طرح و به صورت گروهی پانزده میلیون (15000000) ریال و انفرادی ده میلیون (10000000) ریال خواهد بود.
ماده 7- مجریان طرحها موظفند طرحهای مورد نظر را به رتتیبی به بانک کشاورزی ارائه دهند که تصویب آنها، حداکثر تا پایان اسفند ماه سال 1373، امکان پذیر باشد.
ماده 8- بانک کشاورزی موف است منابع اعتباری طرحهای مصوب در چهارچوب موضوع این آئین نامه را متناسب با پیرفت فیزیکی طرحها و همزمان با مصرف سهم متقاضی در قالب طرح (به میزان تصویب شده) در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهند.
ماده 9- طول مدت باز پرداخت تسهیلات اعتباری با احتساب طول دوران اجرای طرح حداکثر 10 سال تعیین می گردد. بههمین سبب مجریان طرحها بایستی ترتیبی اتخاذ نمایند که حداکثر ظرف مدت مزبور نسبت به احداث و بهره برداری و همچنین بازپرداخت بدهی ناشی از تسهیلات دریافتی اقدام نمایند.
ماده 10- سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت موظف است باز پرداخت و مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه را به میزان ده درصد برای مدت 10 سال تضمین و پرداخت نماید.
تبصره – استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه موظفند در موعد تعیین شده از سوی بانک کشاورزی نسبت به باز پ رداخت به موقع اقساط سر رسیده و همچنین پرداخت کار مزد متعلقه اقدام نمایند. عدم پرداخت به موقع بدهی های مزبور توسط استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری مزبور در حکم تصرف غیر قانونی در امول دولتی، محسوب می شود و به همین سبب بانک کشاورزی اقدامات قانونی لازم را به عمل خواهد آورد.
ماده 11- بانک کشاورزی موف است همه ساله گزارش عملکرد و همچنین مانده مطالبات ناشی از مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی را که براساس مفاد این آئین نامه به تصویب رسیده است به بانک مرزی ارسال نماید. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان مانده مطالبات مذکور را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود. سازمان برنامه و بودجه موظف است مطالبات مزبور را در لایحه بودجه سال بعد کل کشور منظور نماید.
تبصره – ادارات کل امور عشایری وزارت جهاد سازندگی در استانها مکلفند در تهیهگزارش عملکرد تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه، همکاریهای لازم را با بانک کشاورزی به عمل آورند.
ماده 12- کلیه مستحدثات، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه در ثیقه بانک کشاورزی قرار خواهند گرفت. چنانچه براساس ضوابط موجود بنکها، توثیق زمین محل اجرای طرح، امکان پذیر نباشد، بانک کشاورزی می تواند علاوه بر توثیق مستحدثات، اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی احداث و یا نصب می گردد، به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین، تامین های لازم و کافی را از متقاضی اخذ نماید.
ماده 13- بانک کشاورزی مکلف است در جهت حفظ حقوق خود،اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف صحیح تسهیلات اعتباری و همچنین باز پرداخت بموقع تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل آورد و در موارد زیر بر مصرف و باز پرداخت تسهیلات اعطایی نظارت نماید.
الف – نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعبترای اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
ب – نظارت بر باز پرداخت بدهی های ناشی از تسهیلات اعتباری دریافتی از محل درآمدهای طرح.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/02/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.