×

آئین نامه اجرائی تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(28)-قانون-بودجه-سال-1373-کل-کشور
وزارت کشور – سازمان برنامه و بودجه – نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده کشور.
هیات وزیران در جلسه مورخ 7/2/1373 بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و به استناد تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 کل کشور، آئین نامه اجرائی تصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- اجازهداده می شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده موضوع پروژه های مربوط به طرحهای عمرانی مناطق جنگزیده منظور در قسمت سوم – ب پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1373 کل کشور بنا به پیشنهاد دستگاه اجرائی و تایید ستادبازسازی استان ذی ربط برای شهرها و روستاهای در حال بازسازی پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان و در چارچوب ضوابط این آئین نامه به مصرف برسد.
تبصره 1- مبلغ سیصد و بیست میلیارد (320000000000) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1373 کل کشور برای تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده اند و همچنین تامین تفاوت تسهیلات اعطایی در این خصوص در چارچوب ضوابط این آئین نامه قابل مصرف می باشد.
تبصره 2- اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عممی دولت مستثنی هستند. مصوب 1364 – و در چارچوب ضوابط این آئین نامه هزینه می شود.
تبصره 3- اسامی شهرستانهای مناطق جنگزیده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
1-شهرستان آبادادن،
2-شهرستان حرمشهر،
3-شهرستان دشت آزاداگان،
4-روستای غرب کرخه از شهرستان شوش،
5-روستاهای دارخوین،
6-شهرستان مهران،
7-شهرستان دهلران،
8-شهرستان قصر شیرین،
9-شهرستان گلانغرب،
10- شهرستان سرپل ذهاب،
11- روستاهای شهرستان جوانرود،
12- روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود،
13- شهرستان بانه،
14- شهرستان مریوان.
تبصره 4- تامین اعتبار برای طرحها و پروژه های نیمه تمام بازسازی و پرداخت خسارتهای مرزی مناطق آسیب دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق و نی زنقاط یا پروژه هایی از مناطق جنگزده قبلی یا مناطق آسیب دیده از جنگ که نیاز به بازسازی دارند با هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت شور مشمول این آئین نامه می باشد.
ماده 2- مراحل مبادله موافقتنامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آئین نامه ها به شرح زیر انجام می شود:
1-دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی استانی موظفند طبق بند (الف) تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 کل کشور بلافاصله پس از تایید ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده نسبت به مبادله موافقت نامه طرحها و پروژه های مربوط، با سازمان برنامه و بودجه استان اقدام نمایند. ستادهای بازسازی و دستگاههای اجرائی و سازمان برنامه و بودجه استان موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های بازسازی حداکثر تا نیمه خردادماه 1373 انجام شود.
2-به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه ها و هزینه نمودن اعتبارات حسب اولویتهای مناطق جنگزیده در حال بازسازی، مفاد موافقتنامه طرحها و پروژه های ملی بین دستگاههای اجرائی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار طرحهای فوق الذکر منوط به تایید ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور خواهد بود.
3-کل اعتبارات تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 کل کشور تخصیص یافته تلقی شده و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود . با توجه به ضرورت بازگشت مهاجرین قبل از آغاز سال تحصیلی 1373، حداقل بیست و پنج درصد (25%) کل اعتبارات طرحها و پروژه ها قبل از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه برای تسریع در طرحهای بازسازی (ملی و استانی) یا تامین خسارتهای مردمی تخصیص داده خواهد شد.
4-سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نماید. رونوشت کلیه موافقتنامه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی ونوسازی مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
5-جابجایی بین طرحهای بازسازی پس از موافقت ستاد مرکزی بازسازی مرکز یا استان (حسب مورد) طبق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1373 انجام خواهد شد.
ماده 3- ذی حساب مربوط مجاز است عنداللزوم و براساس درخواست دستگاه ذی ربط جهت تهیه و تامین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشین الات طرحها و پروژه های موضوع این آئین نامه وجوه مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است) به حساب کارخانه ها یا شرکت های دولتی طرف قرار داد واریز نماید.
تبصره – مقصود از دستگاه ذی ربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر می گردد.
ماده 4- ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (موضوع ماده (1) این آئین نامه) و اقدامات لازم برای بازگشت مهاجرین از قبیل پرداخت وام، تامین و تحویل زمین، اشتغال و اسکان همچنین هزینه های جاری، جانبی و پرسنلی برای اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و غیره توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امو رمربوط به بازسازی مناطق جنگزده و غیره توسط نماینده ویژه رئیس جمهور دراداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده ابلاغ می شود و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجراء می باشد.
تبصره – سهم قطعی هر استان برای تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده پس از هماهنگی با وزارت کشور تعیین و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا بنیاد مسکن استان ذیربط به خسارت دیدگانه پرداخت شود.
ماده 5- وجوه لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آئین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رایت مقررات این آئین نامه براساس درخواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذی ربط که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعه دولتی و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد.
تبصره 1- در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذی حساب ، وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسوول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی توسط مسوول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آئین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می شود) با رعایت مقررات این آئین نامه انجام خواهد شد.
تبصره 2- سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرائی فاقد ذی حساب توسط مسوول امو رمالی آ" دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب بانکی موضوع این ماده واریز می شود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال براساس درخواستهای مسوول امور مالی و گواهی های بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب، منظور خواهد شد.
ماده 6- دستگاههای اجرائی ملی و استانی (مجری طرح های موضوع این آئین نامه ) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوه دریافتی) به صورت ماهیانه تهیه و پس از تایید ذی حساب مربوط برای نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.
ماده 7- مسوولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف او و مسوولیت تامین اعتبار و اعمال نظارت و پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه می باشد.
ماده 8- در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد، ذی حساب یا مسوول امور مالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا بیست و پنج درصد (25%) اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذی ربط واریز نماید، پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه، مجاز خواهد بود.
ماده 9- دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرار داد و حداکثر به میزان بیست و پنج درصد (25%) مبلغ قرار داد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسوولیت بلاترین مقام دستگاه اجرائی، در اختیار طرف قرار داد بگذارند.
ماده 10- اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند (و) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند – مصوب 1364 – و مقررات این آئین نامه پس از تنظیم و گواهی مسوولین مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او و ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:
1-تنظیم قرار داد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تامین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رف اضطرار صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرت نداشه باشند. تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرای یذی ربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2-در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید، با رایت مفاد بند (1) این ماده و قبض انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
3-در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک در موارد جزئی، صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
4-در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا موضوع پرداخت پ رسنلی دیگر، گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.
5-در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می شود، قرار داد مربوط و تایید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرار داد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او.
تبصره – مسوول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده را که از محل اعبتارات طرحهای ملی در استانها انجام یمش ود به صورت کلی یا جزئی به مسوول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند.
ماده 11- خرید هرگونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آینی نامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال 1373 خواهد بود.
ماده 12- آن قسمت از اموال و تاسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات موضوع تبصره (28) قانون بودجه سال 1373 کل کشور خریداری یا ایجاد میوشند اموال دولتی به شمار میروند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارات بازسازی خریداری شده است، مشمول تبصره (31) قانون بودجه سال 1373 کل کشور بوده و براساس آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می شوند.
ماده 13- دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آئین نامه را نگهداری و در مواردی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شوود ب دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.
ماده 14- تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرائی ملی یا استانی که ب رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات بازسازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.
ماده 15- هزینه های جاری، پرسنلی و ستادی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است.
ماده 16- گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آئین نامه هر سه ماه یکبار توسط دستگاههای اجرائی ذی ربط از طریق ستاد بازسازی و سازمان برنامه و بودجه استانها به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه (حسب مورد) ارسال خواهد شد . دستگاههای اجرائی ملی نیز گزارش عملکرد طرحهای بازسازی مربوط به خود ر هر سه ماه یکبار به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهند نمود.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/02/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.