×

آئین نامه اجرائی تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(4)-قانون-بودجه-سال-1373-کل-کشور
سازمان برنامه وبودجه – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/2/1373 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند «د» تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور، آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- تا مبلغ سیصد میلیارد (300000000000) ریال از منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تا مبلغ هفتصد میلیارد (700000000000) ریال از سایر منابع سیستم بانکی کشور از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا توس طبانک مذکور در جهت اهداف بخش کشاورزی و صنایع روستایی و دستی و صنایع و خدمات فنی و تولیدات ادوات و ماشینهای کشاورزی در برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهواری اسلامی ایران مبنی بر افزایش تولیدات بخش مزبور به عنوان سرمایه در گردش در اختیار اعضاء و شرکتهای تعاونی و اتحادیه های تعاونی روستایی عشایری، کشاورزی و منابع طبیعی و صیادی و دامی، پرورش دهندگان ابزیان، مرغداران، پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم و تعاونیهای تولیدی مشاع و تولیدی روستایی و عشایری ، فرض بافان (صنایع فرض) و تعاونیهای تولیدی وابسته به وزارت تعاون و سایر افرادی که در زمینه های فوق فعالیت می نمایند و شرکتهای سهامی زراعی و سهامی ابریشم قرار گیرد.
تبصره – کالاهای اساسی کشاورزی در جهت اهداف بخش کشاورزی شامل اقلام زیر می باشد:
گندم، علوفه دامی (جو، ذرت دانه ای، شبدربرسیم، ذرت علوفه ای، اسپرس، سورگم و یونجه) پروتئین حیوانی (آبزیان ، دام، طیور و شیر)، برنجؤ حبوبات، پنبه، شکر، سیب زمینی، چوب، دانه های روغنی، چغندرقند، بذر و نهال اصلاح شده، تخم نوغان، ادوات و ماشین آلات کشاورزی، صیادی و دامی، داروهای دامی و سموم اسپرم، اصلاح شده، دان مرغ، کود، لاستیک و ادوات مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی و پیله تر.
ماده 2- توزیع اعتبارات موضوع تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور و سهم هر یک از دستگاههای ذی ربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی به شرح جدول پیوست این آئین نامه تعیین می شود.
ماده 3- دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی و بخشهای غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های مذکور، موضوع بند (ب) تبصره 4 قانون بودجه سال 1373 کل کشور، شرکت سهامی فرض ایران، اتحادیه فروشندگان و تعاونیهای فرض تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی، سازمان صنایع دستی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، اتحادیه های تعاون روستایی، عشایری، صیادی و مرغداران، مکلفند تسهیلات اعتباری موضوع ماده (2) این آئین نامه را صرفا در قالب برنامه اجرائی زمان بندی شده ای که با هماهنگی وزارتخانه ها، دستگاههای اجرائی و نهادهای ذی ربط تهیه و به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده است، به مصرف برسانند. بانک کشاورزی وجوه لازم را در چارچوب برنامه مزبور در اختیار دستگاههای ذی ربط قرار می دهد.
ماده 4- سهم اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های مذکور حسب موردتوسط وزارتخانه های ذی ربط تعیین و جهت استفاده از تسیهلات اعتباری موضوع ماده (2) این آئین نامه به بانک کشاورزی اعلام میشود .
تبصره 1- اعتبار اختصاص یفته به بخشهای غیر دولتی معرفی شده از سوی وزارت جهاد سازندگی و دستگاههای تخصصی وابسته به وزارت مذکور صرفا جهت تهیه و تدارک اسپرم اصلاح شده، ادوات و ماشین آلات دامی و صیادی، داروهای دامی، سموم، دان مرغ و علوفه ونهاده های مورد نیاز پرورش آبزیان به مصرف می رسد.
تبصره 2- اعتبار اختصاص یافته به بخشهای غیر دولتی معرفی شده از سوی وزرت کشاورزی و دستگاههای تخصصی وابسته به وزارت مذکور، صرفا جهت تهیه و تدارک کلیه بذورونهالهای اصلاح شده، تخم نوغان، سمومؤ پیله تر، ادوات و ماشین آلات کشاورزی ، کود و لاستیک و ادوات مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی به مصرف می رسد.
تبصره 3- در صورت عدم تامین نهاده ها و لوازم مذکور در تبصره های (1) و (2) ماده (4) این آئین نامه توسط بخش خصوصی، قسمتی از اعتبارات در اختیار دستگاههای تخصصی وابسته به وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی قرار خواهد گرفت.
ماده 5- شرکت سهامی فرش ایران، اتحادیه های فروشندگان و تعاونیهای فرش تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی، سازمان صنایع دستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد مستضعفان و جانبازان و شرکتهای تعاونی تحت پوشش وزارت تعاون مکلفند از محل تسهیلت اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول پیوست این آئین نامه، مواد مورد نیاز و لازم صنعت قالی بافی را تهیه و در اختیار فرش بافان قرار دهند.
تبصره – واردات هرگونه ابریشم منوط به موافقت وزارت کشاورزی می باشد.
ماده 6- کلیه اتحادیه های تعاون روستایی ، عشایری، صیادی و مرغداران مکلفند تسهیلات اعتباری اختصاص یافته به شرح مندرج در جدول موضوع ماده (2) این آئین نامه را صرفا جهت تهیه و تدارک عوامل تولید، به مصرف برسانند.
ماده 7- استفاده کنندگان از تسهیلات تخصیصی به شرکتهای تحت پوشش وزارت تعاون صرفا آن دسته از شرکتهای تعاونی تولیدی وابسه به وزارت مزبور می باشند که در زمینه های روستایی و کشاورزی، عشایری، منابع طبیعی، صیادی، دامی، مرغداری، پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم، تولیدی مشاع و صنایع فرض فعالیت می نمایند.
ماده 8- میزان تسهیلات اعتباری، مدت و نوع مصرف تسهیلات اعطایی ب اعضاء و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی، عشایری، صیادی و پرورش آبزیان، زراعی، دامی، پرورش زنبور عسل، مرغداری،منابع طبیعی، تعاونیهای تولیدی مشاع و اتحادیه های آنها و همچنین شرکتهای تعاونی تولیدی وابسته به وزارت تعاون با نظر کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاههای ذی ربط تعیین میشود.
تبصره – تسهیلات اعتبار یمنظور شده در تبصره (1) زیر جدول پیوست این آئین نامه که با معرفی وزارت جهاد سازندگی و هماهنگی سازمان مرکزی تعاون روستایی از طریق بانک کشاورزی در اختیار اعضای شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی واقع در حوزه عمل آنها قرار می گیرد، صرفا برای صنایع روستایی و افزایش تولیدات دامی به مصرف می رسد. وزارت جهاد سازندگی مکلف است قبل از معرفی اعضای مزبور به بانک کشاورزی در خصوص اینکه افراد مشمول از بابت اعتبارات تبصره (4) قانون بودجه سنوات گذشته ب بنک کشاورزی یا شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی بدهی سررسید شده ندارند و ضمنا به طریق دیگری از تسهیلات مربوط به تبصره مزبور در سال جاری استفاده ننموده اند، تحقیقات لازم را انجام دهد.
ماده 9- تسهیلت اعتباری مربوط به اعضای تعاونیهای تولیدی مشاع از طریق سازمان امور اراضی غیر شهری و براساس اهداف تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور و با معرفی هیاتهای هفت نره در مراکز استانها، پرداخت می شود.
سازمان امور اراضی غیر شهری موظف است صورت تکلیف اعتبارات استانی را تهیه و به بانک کشاورزی اعلام نماید. اعطای تسهیلات در مناطق محروم که توس طهیاتهای هفت نفره، زمین واگذار شده و کشت غالب آن مناطق «صیفی» می باشد از طرف هیاتهای مذکور بلامانع است.
ماده 10- تصویب و پرداخت تسهیلات به اعضاء و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی، صیادی، پرورش آبزیان، عشایری، تعاونیهای تولیدی وابسته به وزارت تعاون، تولیدی مشاع ، زراعی و همچنین سازمان ها و دستگاههای مندرج در جدول پیوست این آئین نامه منوط به تعیین تکلیف بدهی های قبلی و نداشتن بدهی سررسید شده از بابت تبصره (4) قانون بودجه سنوات گذشته به بانک کشاورزی می باشد. دستگاههای ذی ربط مکلفند همکاریهای لازم را در خصوص تعیین تکلیف و وصول مطالبات مستقیم بانک کشاورزی از اشخاص متقاضی استفاده از این تسهیلات معمول دارند. اعطای هرگونه تسهیلات توسط بانک کشاورزی منوط به حصول اطمینان زا بازگشت به موقع تسهیلات پرداختی سنوات گذشته این ماده می باشد.
ماده 12- حداکثر تسهیلات پرداختی به شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی، صیادی، پرورش آبزیان، عشایری، زراعی و شرکتهای تعاونی وابسته به وزارت تعاون تا پنجاه برابر سرمایه ثبت شده و ذخیره قانونی آنها تعیین می شود.
ماده 13- حداکثر تسهیلات اعتباری قابل پرداخت به هر یک از اعضای شرکتهای تعاونی مندرج در جدول پیوست این آئین نامه از محل قرض الحسنه تا پانصد هزار (500000) ریال و از محل سایر منابع تا هشتصد هزار (800000) ریال خواهد بود.
ماده 14- شرکتهای تعاونی موضوع این آئین نامه می توانند حداکثر یک درصد (1%) تسهیلات را نسبت به مدت آن به عنوان کار مزد بابت تامین هزینه های توزیع اعتبار و سایر خدمات از دریافت کننده تسهیلات اخد نمایند. شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی با توجه به خدمات ارائه شده از سوی سازمان مذکور ، پنجاه درصد (50%) کامزد فوق را در اختیار سازمان مزبور قرار می دهند و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی سهم سازمان مزبور را از این بابت وصول و به حساب در آمد آن سازمان منظور می کنند.
تبصره – سازمان مرکزی تعاون روستایی مظوف است گزارش توجیهی مصرف کارمزد موضوع این ماده را حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد از طریق بانک مرکزی جمهواری اسلامی ایران به هیات وزیران و سازمان برنامه و بودجه ارائه نماید.
ماده 15- افراد غیر عضو که در زمینه های کشاورزی و روستایی، عشایری، منابع طبیعی، صیادی، پرورش آبزیان، دامی، مرغداری، پرورش زنبور سل و کرم ابریشم، تولیدی مشاع و صنایع فرض فعالیت می نمایند می توانند در چارچوب ضوابط این آئین نامه از تسهیلات تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور استفاده نمایند.
ماده 16- در اجرای بند «الف» بتصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور، مسوولیت پرداخت و وصول تسهیلات اعطایی به شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی، صیادی، پرورش آبزیان، عشایری، دامی ، پرورش زنبور عسل، مرغداری، منابع طبیعی، زراعی و تعاونیهای تولید یمشاع و تعاونیهای تولیدی وابسته به وزارت تعاون و اعضای آنها و کلیه دستگاههای مندرج در جدول پیوست این آئین نامه و همچنین پرداخت خسارت تاخیر تادیه بدهی، به عهده شرکتها و اتحادیه ها و دستگاههای استفاده کننده می باشد و حصول اطمینان و نظارت بر مصرف و تضمین بازپرداخت متضامنا به عهده بانک کشاورزی و حسب مورد وزارتخانه های جهاد سازندگی، کشاورزی، تعاون، شرکت سهامی فرش ایران، سازمان صنایع دستی، سازمان مرکزی تعاون روستایی، سازمان امور عشایر، شرکت سهامی شیلات ایران، سازمان امور اراضی غیر شهری ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان کشور می باشد.
تبصره – اعطای تسهیلات و همچنین باز پرداخت تسهیلات اعطایی به افراد حقیقی و حقوقی غر دولتی معرفی شده از سوی وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی موضوع بند «ب» تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور در چارچوب ضوابط جاری مورد عمل بانک کشاورزی صورت خواهد پذیرفت.
ماده 17- کلیه دستگاههای ذی ربط مکلفند گزارش مشروح و کامل عملکرد مربوط به تسهیلات پرداختی و وصولی ها را در پایان ماههای شهریور، آذر و اسفند سال 1373 به بانک کشاورزی، بانک مرکزی جمهواری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارائه نمایند. توزیع اعتبار جدید منوط به تایید گزارش عملکرد مذکور توسط بانک کشاورزی و ارائه آن به بانک مرکزی جمهواری اسلامی ایران و تایید بانک مرکزی جمهواری اسلامی ایران می باشد. بانک کشاورزی موظف است بر اجرای عملیات موضوع این آئین نامه کنترل و نظارتهای فنی لازم را توسط کارشناسان خود، اعمال نماید.
تبصره – بانک کشاورزی مکلف است گزارش عملکرد سالیانه مربوط به تبصره (4) قانون بودجه را تا پایان شهریور ماه سال بعد تهیه و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارائه نماید.
ماده 18- کلیه دستگاههای اجرائی مشمول این آئین نامه موظفند میزان اعتبارات غیر قبل جذب خود را حداکثر تا پایان دی ماه سال 1373 به بانک کشاورزی اعلام دارند تا در صورت لزوم پس از موافقت مشترک دستگاههای ذی ربط و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا تاریخ (15) بهمن ماه همان سال در اختیار سایر واحدهای متقاضی استفاده کننده موضوع این آئین نامه قرار گیرد.
ماده 19- در اجرای بند «الف» تبصره (4) قانون بودجه سال 1373 کل کشور سازمان برنامه و بودجه تعهد و تضمین می نماید که در صورت عدم واریز مطالبات بانکهای تجاری تامین کننده اعتبارات مورد نیاز بانک کشاورزی، مانده بدهی بانک کشاورزی به بانکهای تجاری در اجرای تبصره (4) قانون بودجه را ، اعم از اصل و هزینه های مربوط، با اعلام و تشخیص بانک مرکزی جمهواری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال بعد پیشنهاد و منظور نماید تا با عاملیت بانک مرکزی در اختیار بانکهای تجاری تامین کنند قرض الحسنه و سایر تسهیلات قرار گیرد.
تبصره – تضمین مکور نافی وظایف بنک کشاورزی در مورد وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه نخواهد بود و بنک کشاورزی مکلف است کلیه اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات مذکور به عمل آورد.
ماده 20- بانک کشاورزی تسهیلات اعتباری موضوع ماده (1) این آئین نامه را به صورت سرمایه در گردش، در اختیار کلیه واحدهای مذکور در این آئین نامه قرار می دهد. واحدهای استفاده کننده از این تسهیلات موظفند قبل از سر رسید مقرر نسبت به باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی، به حسابی که از طرف بانک کشاورزی اعلام می شود اقدام نمایند.
ماده 21- مصرف وام دریفتی در غیر موارد مصرح در این آئین نامه در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی محسوب می شد.
ماده 22- در مواردی که به علت بروز سوانح قهری بازپرداخت تسهیلات اعطایی با اعضاء و شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی، عشایری، صیادی، پرورش، آبزیان، پرورش زنبور عسل، دامی ، زراعی، مرغداری، منابع طبیعی، تعاونیهای تولیدی مشاع، تعاونیهای تولیدی وابسته به وزارت تعاون و اتحادیه های آنها، اتحادیه فروشندگان تعاونیهای فرض تحت پوشش جهاد سازندگی در موعد مقرر میسر نباشد، مهلت باز پرداخت به تشخیص کمیته های مشترک اعتباری متشکل از نمایندگان بانک کشاورزی و دستگاه مربوط و حسب مورد سایر دستگاههای پس از تایید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه حداکثر برای مدت یکسال از تاریخ سررسید و برطبق ضوابط مورد عمل بانک کشاورزی و مقررات موضوع این آئین نامه قابل تمدید می باشد.
تبصره – مهلت بازپرداخت حداکثر ده درصد (10%) از تسهیلات توزیع شده بین اعضاء و شرکتهای تعاونی و اتحادیه های مذکور در این ماده قابل تمدید می باشد، مشروط بر اینکه مجموع تسهیلات اعطایی و تمدیدی از مبلغ اختصاص یافته به هر یک از آنها به شرح مندرج در جدول پیوست این آئین نامه تجاوز ننمایند و در مجموع تسهیلات اعطایی سنواتی از کل اعبتار سال جاری بیشتر نباشد.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/02/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.