×

آئین نامه اجرائی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-عملیات-پولی-و-بانکی-در-مناطق-آزاد-تجاری--صنعتی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 23772/ت 67 ک - 20/6/1373

ریاست جمهوری – دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 31/5/1373 با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران (موضوع تصویب نامه شماره 16632/ت/30 هـ مورخ 13/2/1373) به استناد ماده (18) قانون «چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران» - مصوب 1372- «آئین نامه اجرائی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران » را به شرح زیر تصویب نمودند:

فصل اول- تعاریف
ماده1- در این آئین نامه واژه های زیر به جای عبارت های مشروح مربوط به کار می روند:
آئین نامه : آئین نامه اجرائی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران.
سازمان: سازمان هر یک از مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران.
منطقه: هر یک از مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران.
بانک مرکزی : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
بانک: بانک ها و شعب بانک هایی که دارای اجازه فعالیت در منطقه می باشند.
شعبه: شعبه بانک در منطقه واحدی از یک بانک داخلی یا خارجی (بانک مادر) است که طبق اساسنامه بانک مادر و در چارچوب قوانین و مقررات منطقه به عملیات مجاز بانکی مبادرت می ورزد.
مؤسسه : مؤسسه اعتباری غیر بانکی است که طبق مقررات این آئین نامه در منطقه تاسیس می شود و فعالیت می کند.
بانکداری برون مرزی: انجام انواع عملیات بانکی، صرفاً با پولهای خارجی .
شورای عالی: شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران.
فصل دوم- شرایط تاسیس بانک ها و مؤسسات اعتباری
ماده2- استفاده از نام بانک و نام مؤسسه در منطقه تنها با رعایت مفاد این آئین نامه امکان پذیر می باشد.
تبصره: بانک هایی که مجوز فعالیت بانکداری برون مرزی را دریافت می کنند، مکلفند واژه «برون مرزی» را همراه نام بانک به کار ببرند.
ماده3- الف- تاسیس بانک ایرانی و تاسیس موسسه ایرانی و افتتاح شعب بانک ها و مؤسسات اعم از ایرانی یا خارجی موکول به پیشنهاد سازمان و تصویب بانک مرکزی است .
تبصره: بانکها و مؤسسات منطقه مجاز به تاسیس شعبه، باجه و دفتر نمایندگی بدون کسب مجوز از بانک مرکزی نمی باشند.
ب- بانک هایی که در نظر دارند به فعالیت بانکداری برون مرزی مبادرت کنند باید به پیشنهاد سازمان و تصویب بانک مرکزی برای انجام فعالیت یاد شده ، مجوز خاص دریافت کنند.
ج- تاسیس صرافی ها با گرفتن مجوز از سازمان امکان پذیر است .
ماده4- اساسنامه بانک ها و مؤسسات و هر گونه تغییر در آنها باید به تایید سازمان و تصویب نهایی بانک مرکزی برسد.
ماده5- ثبت بانک ها و مؤسسات در منطقه منوط به صدور مجوز موضوع ماده (3) آئین نامه می باشد. مرجع ثبت در منطقه مکلف است قبل از ثبت بانک ها و مؤسسات مجوز مزبور را مطالبه کند.
ماده6- شعب بانک هایی که پیش از تصویب این آئین نامه در منطقه ایجاد شده اند، مکلفند حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه شرایط خود را با مفاد این آئین نامه منطبق کنند.
ماده7- تاسیس بانک تنها به صورت شرکت سهامی عام با سهام با نام و تاسیس مؤسسه به صورت شرکت سهامی عام یا خاص و با سهام با نام طبق مقررات مندرج در لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت- مصوب 1347 – و به صورت زیر امکان پذیر است :
الف- بانک هایی که بیش از شصت درصد(60%) سرمایه آنها متعلق به بانک ها یا سازمان های دولتی ایرانی باشد.
ب- مؤسساتی که بیش از شصت درصد(60%) سرمایه آنها متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی باشد.
ماده8- حداقل سرمایه: آورده یا دستمایه بانک ها و مؤسسات منطقه مذکور در ماده (7) آئین نامه به شرح زیر تعیین می شود:
1-8- بانک های داخلی: حداقل 15 میلیارد ریال که 35% آن باید به صورت نقد نزد یکی از بانک ها در منطقه تودیع شود. بقیه سرمایه باید تعهد شده و حداکثر ظرف 3 سال پرداخت شود.
2-8- مؤسسات داخلی: حداقل 5 میلیارد ریال که 35% آن بصورت نقد نزد یکی از بانک ها در منطقه تودیع شود . بقیه سرمایه باید تعهد شده و حداکثر ظرف 3 سال پرداخت شود.
3-8- شعب بانک های داخلی: به تشخیص بانک مادر و متناسب با نیازهای منطقه.
4-8- شعب بانک های خارجی: حداقل 5 میلیون دلار، که همه آن پرداخت شده باشد.
5-8- مؤسسات خارجی:حداقل 5 میلیون دلار، که همه آن پرداخت شده باشد.
ماده9- بانک ها و مؤسسات تاسیس شده در هر منطقه تنها مجاز به افتتاح شعبه در مناطق آزاد و کشورهای خارجی می باشند.
فصل سوم- شرایط فعالیت
ماده10- بانک ها و مؤسسات پس از گرفتن مجوز تاسیس (موضوع ماده 3 آئین نامه) و ثبت در واحد ثبت منطقه با رعایت مفاد این آئین نامه و ارائه مدارک مشروح زیر به سازمان، می توانند فعالیت خود را شروع کنند.
-آگهی ثبت در روزنامه رسمی.
-یک نسخه اساسنامه ثبت شده.
-اعلام نشانی محل استقرار دفتر مرکزی.
ماده11- ضوابط و سیاست های پولی و اعتباری منطقه به ترتیب زیر خواهد بود:
الف – ضوابط
1-کلیه بانک ها و مؤسسات و شعب آنها که مجوز فعالیت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی را دریافت داشته و به فعالیت در این مناطق اشتغال دارند، مشمول مقررات این آئین نامه می باشند.
2-نقل و انتقال ریال بین منطقه و سرزمین اصلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تنها از طریق سیستم بانکی مجاز است ، به استثنای مواردی که بانک مرکزی برای آنها ترتیبات دیگری مقرر کرده باشد . بانک مرکزی سقف انتقال ریال برای هر منطقه را بر مبنای پیشنهاد منطقه برای زیمنه های توسعه، سرمایه گذاری و توریسم مشخص می کند.
3-دریافت هر نوع سپرده ریالی توسط بانک ها و مؤسسات منطقه از اشخاص مقیم در سرزمین اصلی ممنوع است .
4-اعطای هر نوع تسهیلات ریالی توسط بانک ها و مؤسسات منطقه به اشخاص مقیم در خارج از مناطق آزاد ممنوع است.
5-بانک ها و مؤسسات مکلفند بر مصرف و واریز تسهیلات اعتباری ریالی نظارت کنند.
6-نقل و انتقال وجوه ریالی و معاملات بین بانکی ریالی، میان بانک ها و مؤسسات فعال در سرزمین اصلی و بانکها و مؤسسات مناطق با کسب مجوز از بانک مرکزی، مجاز است .
7-سپرده قانونی در قبال انواع سپرده های ارزی نیز باید با همان ارز سپرده شده تودیع شود.
ب- سیاست ها
بانک مرکزی ضمن تدوین سیاست های پولی و اعتباری کشور برای بانک ها و مؤسسات منطقه ترتیبات ویژه ای را در نظر خواهد گرفت که موجبات تسهیل در امر سرمایه گذاری در این مناطق و حفظ موقعیت رقابتی آنها در مقابل مناطق آزاد دیگر کشورها فراهم آید.
ماده12- اعطای تسهیلات ریالی بانک ها و مؤسسات منطقه تنها به اشخاص حقیقی یا حقوقی که محل زندگی یا فعالیت اقتصادی آنها در منطقه می باشد با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (11) آئین نامه مجاز می باشد.
تبصره- بانک های فعال در سرزمین اصلی مکلفند تسهیلات سوبسیدار مسکن و تسهیلات قرض الحسنه فردی که به موجب قوانین و مقررات جاری کشور به اتباع کشور تعلق می گیرد را از طریق شعب این بانک ها در منطقه در اختیار اشخاص حقیقی و شرکت های تعاونی مقیم در مناطق نیز قرار دهند. بانک های مناطق (به استثنای بانک های برون مرزی) مکلفند تقاضا برای استفاده از این گونه تسهیلات را به بانک مرکزی منعکس کنند. بانک مرکزی سهمیه هر بانک را تعیین و به بانک مربوط ابلاغ خواهد کرد.
ماده13- بانک های موضوع بند (ب) ماده(3) آئین نامه مجاز به دریافت سپرده و اعطای تسهیلات اعتباری به ریال نمی باشند.
ماده14- ضوابط عملیات و معاملات ارزی بانک ها و مؤسسات منطقه به ترتیب زیر خواهد بود:
الف- نظام ارزی مناطق آزاد نظام شناور است . برابری ریال ایران با اسعار مختلف طبق شرایط بازار آزاد و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود .
ب- ورود ارز به هر شکل از منطقه به سرزمین اصلی آزاد است .
ج- خروج ارز به هر شکل از سرزمین اصلی به منطقه ممنوع است .
د- نقل و انتقال ارز به هر شکل بین مناطق و سایر کشورها آزاد است.
هـ- بانک ها و مؤسسات می توانند با رعایت مفاد آئین نامه و دستورالعمل های آن و در چهارچوب اصول و مقررات پذیرفته شده بانکداری بین المللی به عملیات و ارائه خدمات ارزی از قبیل موارد زیر مبادرت کنند:
1-هـ- برقراری روابط کارگزاری با سایر بانک ها.
2-هـ- انجام کلیه امور مربوط به اعتبار اسنادی، بروات وصولی، ضمانتنامه ارزی و حواله های ارزی.
3-هـ- دریافت انواع سپرده های ارزی که بانک ها و مؤسسات مناطق دریافت می کنند باید به یکی از ارزهای معتبر بین المللی که فهرست آنها توسط بانک مرکزی اعلام می شود باشد.
4-هـ- خرید و فروش ارز به هر شکل.
5-هـ- انتشار و خرید و فروش اوراق قرضه، مشارکت و سرمایه گذاری با تایید بانک مرکزی.
6-هـ- انجام معاملات طلا و نقره.
7-هـ- دریافت انواع تسهیلات اعتباری.
8-هـ- اعطای انواع تسهیلات اعتباری.
و- کارمزد عملیات بانکی، نرخ های خرید و فروش ارز، سود سپرده های مختلف همچنین سود تسهیلات اعطایی بر اساس شرایط بازار آزاد تعیین می شود.
ز- صرافی ها تنها مجاز به خرید و فروش ارز به هر شکل می باشند.
ح- نقل و انتقال وجوه اعم از ارزی یا ریالی توسط صرافی ها باید تنها از طریق بانک ها و مؤسسات منطقه انجام شود.
ماده15- بانکها و مؤسسات تاسیس شده در منطقه مجاز به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود نمی باشند.
ماده16- بانکها و مؤسسات منطقه همواره باید بخشی از سپرده های خود را به میزانی که بانک مرکزی تعیین می کند به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی تودیع کنند میزان سپرده های قانونی می تواند بر حسب نوع سپرده و حدود فعالیت بانکها و مؤسسات متفاوت باشد ولی در هر حال میزان آن نباید از بیست درصد (20%) سپرده ها تجاوز کند.
ماده17- بانکها و مؤسسات منطقه باید بخشی از سود ویژه سالانه خود را به صورت اندوخته قانونی نگهداری کنند. میزان این اندوخته حداقل پانزده درصد (15%) و حداکثر بیست درصد (20%) سود ویژه خواهد بود. ایجاد این اندوخته پس از آنکه مبلغ آن به میزان سرمایه بالغ شد، اختیاری است .
ماده18- همه دارایی ها و بدهی های ارزی بانکها و مؤسسات موضوع بند (الف) ماده (3) آئین نامه باید بر مبنای نرخ ارز مربوط در پایان هر دوره مالی تسعیر شود. ما به التفاوت حاصل از تسعیر دارایی ها و بدهی های با سر رسید بیش از یک سال از زمان تسعیر قابل انتقال به حساب سود و زیان نمی باشد.
ماده19- بانکها و مؤسسات منطقه مجاز به قبول سهام خود به عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی نمی باشند.
ماده20- بانکها و مؤسسات منطقه به منظور تجهیز منابع مالی می توانند به انتشار اوراق عرضه، اوراق مشارکت و اوراق سرمایه گذاری مبادرت کنند. ضوابط انتشار این اوراق به تصویب بانک مرکزی خواهد رسید.
ماده21- بانک ها و مؤسسات منطقه مجاز به انجام عملیات زیر نمی باشند:
الف – خرید و فروش کالا راساً توسط بانک ها و مؤسسات منطقه به منظور تجارت به استثنای طلا و نقره .
ب- معاملات غیر منقول جز برای بانک ها و مؤسساتی که هدف اصلی آنها انجام معاملات غیر منقول است بیش از سقف مصوب بانک مرکزی .
ج- خرید سهام و مشارکت در سرمایه یک یا چند شرکت یا خرید اوراق بهادار به حساب خود به میزانی بیش از سقف مصوب بانک مرکزی.
د- اعطای تسهیلات اعتباری به مدیر عامل و اعضا هیات مدیره و شرکت هایی که در آن ذی نفع هستند بیش از سقف مصوب بانک مرکزی.
هـ- اعطای تسهیلات اعتباری به اعضای هیات مدیره و مدیران سازمان و اعضای ارکان و رؤسای ادارات و بازرسان بانک مرکزی مگر با رعایت مقررات خاصی که به همین منظور به تصویب بانک مرکزی می رسد.
و- انتشار اوراق دیداری در وجه حامل.
دستور العمل اجرائی این ماده همانند دستور العمل های مربوط در بانک ها و مؤسسات سرزمین اصلی می باشد.
ماده22- در صورتی که سرمایه بانک یا مؤسسه ای در منطقه بر اثر زیان های وارد شده از حداقل مقرر در ماده (8) آئین نامه کمتر شود باید حداکثر ظرف شش ماه سرمایه خود را تکمیل کند.
ماده23- در مواردی که در اجرای این آئین نامه بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بانک مرکزی اختلاف نظر به وجود آید تصمیمات کمیسیون وزرای شورای عالی مناطق آزاد قطعیت دارد.
فصل چهارم- مقررات مربوط به نظارت بر عملیات بانک ها و مؤسسات منطقه
ماده 24- بانک مرکزی می تواند با استفاده از طرق و ابزارهای زیر در نحوه فعالیت بانک ها و مؤسسات (به استثنای بانک ها و مؤسسات موضوع بند (ب) ماده (3) آئین نامه) در منطقه نظارت کند:
الف- تعیین نسبت دارایی های آنی یا جاری بانک ها و مؤسسات منطقه به کل داراییها یا به انواع بدهی ها، بر حسب نوع یا نحوه فعالیت آنها.
ب- تعیین حداکثر مجموع تسهیلات اعتباری قابل اعطاء توسط هر بانک یا مؤسسه نسبت به مجموع سرمایه و اندوخته ها و سایر منابع آنها .
ج- تعیین حداقل نسبت جمع سرمایه و اندوخته های هر بانک یا مؤسسه به انواع دارائیها یا بدهی ها .
د- تعیین حداکثر تعهدات هر بانک یا مؤسسه ناشی از افتتاح اعتبار اسنادی، صدور ضمانت نامه یا ظهر نویسی نسبت به جمع سرمایه و اندوخته ها و سایر منابع بر حسب نوع و میزان وثیقه .
هـ- تعیین شرایط و مقررات مربوط به افتتاح انواع حسا ب های سپرده.
و- تعیین شرایط کلی دریافت وام و اعتبار.
ز- تعیین شرایط استهلاک دارائی های منقول و غیر منقول همچنین هزینه های تاسیس.
ح- تعیین سر فصل حساب ها و نحوه حسابداری و تنظیم صورت های مالی.
تبصره: چگونگی اجرای این ماده مطابق دستورالعمل پیوست با عنوان «دستورالعمل چگونگی اجرای ماده (24) آئین نامه اجرائی عملیات پولی و بانکی مناطق آزاد» خواهد بود.
ماده 25- بانک ها و مؤسسات موضوع بند (ب) ماده (3) آئین نامه از شمول ماده (24) آئین نامه مستثنی بوده و تابع دستورالعمل پیوست با عنوان «دستورالعمل چگونگی اجرای ماده (25) آئین نامه اجرائی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد» خواهند بود.
فصل پنجم- مقررات متفرقه
ماده26- انتصاب مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک ها و مؤسسات منطقه باید با نظر مشورتی بانک مرکزی صورت پذیرد.
ماده27- هر بانک یا مؤسسه در منطقه بابت خساراتی که در اثر عملیات آن متوجه مشتریان می شود مسوول و متعهد جبران خسارات وارد شده می باشد.
مدیر عامل و اعضای هیات مدیره هر بانک یا مؤسسه در منطقه نیز در مقابل صاحبان سهام و مشتریان مسوول خسارتی می باشند که در نتیجه تخلف هر یک از آنان از این مقررات یا اساسنامه خود به صاحبان سهام یا مشتریان وارد می شود.
ماده28- ترازنامه و حساب سود و زیان بانک ها و مؤسسات منطقه باید از طرف حسابرسان مستقل و مورد تایید سازمان گواهی شده باشد. این حسابرسان علاوه بر رعایت ضوابط و استانداردهای حرفه ای حسابرسی ، در مورد نحوه اجرای مقررات این آئین نامه نیز رسیدگی و اظهار نظر خواهند کرد.
ماده29- مدت و روش نگهداری اوراق، اسناد و دفاتر بانک ها و مؤسسات به صورت عین همچنین روش تبدیل آنها به عکس یا فیلم یا مانند آن ، به موجب آئین نامه هایی که به تصویب بانک مرکزی خواهد رسید تعیین خواهد شد .
این قبیل عکس ها و فیلم ها و نظایر آن در دادگاهها پس از گذشتن مدت های مقرر در آئین نامه، در حکم اصول اسناد می باشد.
ماده30- ساعت کار بانک ها و مؤسسات از طرف سازمان تعیین می شود.
ماده31- بانک ها و مؤسسات منطقه مکلفند اطلاعات و آمار مورد در خواست بانک مرکزی را در اختیار آن بانک قرار دهند و با بازرسان اعزامی بانک مرکزی برای انجام رسیدگی های لازم همکاری کنند. اطلاعات مزبور محرمانه تلقی شده و جزئیات آن منتشر نخواهد شد.
ماده32- بانک ها و مؤسسات منطقه مجاز به افشای اطلاعات مشتریان خود نمی باشند مگر به موجب قانون.
ماده33- به منظور تسهیل در مبادله چک ها و اسناد بانکی، اتاق پایاپای اسناد بانکی توسط بانک ها و مؤسسات فعال در منطقه تاسیس می شود که هزینه عملیاتی آن از طرف بانک ها و مؤسسات یاد شده تامین می شود.
فصل ششم- مقررات کیفری و انتظامی
ماده34- تخلف بانک یا مؤسسه از مقررات این آئین نامه ، دستورها و بخشنامه های صادر شده توسط بانک مرکزی در چهارچوب این آئین نامه و نحوه رسیدگی به آن و تعیین مجازات به ترتیب مقرر در ماده های (42،43 و 44) قانون پولی و بانکی کشور- مصوب 1351- خواهد بود.
فصل هفتم- شرایط انحلال و ورشکستگی بانک یا مؤسسه در منطقه
ماده 35- ترتیب انحلال و ورشکستگی بانک ها و مؤسسات موضوع بند (الف) ماده (3) آئین نامه مطابق ماده(39) قانون پولی و بانکی کشور- مصوب 1351- خواهد بود.
ماده36- توقف یا ورشکستگی بانک یا مؤسسه توسط بانک مرکزی به دادگاه صلاحیت دار اعلام می شود و دادگاه با توجه به نظرات اعلام شده و دلایل موجود در پرونده تصمیم مقتضی اتخاذ می کند.
ماده37- در تصفیه حساب های بانک و مؤسسه منحل شده یا ورشکسته، به ترتیب استرداد سپرده ها، وام ها و اعتبارات دریافتی، بستانکاران بر صاحبان سرمایه اولویت و حق تقدم دارند.
ماده38- تصویب نامه شماره 34352/ت 35 ک مورخ 12/4/1373 لغو می شود.
این تصویبنامه در تاریخ 16/6/1373 به تایید مقام محترک ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی

دستورالعمل چگونگی اجرای ماده 24 آئین نامه اجرائی عملیات پولی و بانکی
در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران

بانکها و مؤسسات، به استثنای بانک ها و مؤسسات برون مرزی مکلف هستند:
1-سپرده های قانونی خود را به میزانی که بانک مرکزی تعیین کند، برای هر ماه حداکثر تا بیست و پنجم ماه بعد طبق فرم ضمیمه شماره (2) نزد بانک مرکزی، تودیع کنند.
2-سرفصل حساب ها، دفترها و صورت های مالی خود را طبق فرم ضمیمه شماره (3) این دستورالعمل تنظیم و نگهداری کنند.
3-نسبت هایی را که بانک مرکزی برای بندهای الف،ب، ج و د ماده (24) آئین نامه تعیین و ابلاغ می کند، رعایت کنند.
4-آمار و اطلاعات مورد نظر را مطابق فرم های تعیین شده به شرح زیر برای بانک مرکزی ارسال کنند:
-وضع مشروح و سپرده های قانونی برای هر ماه حداکثر تا بیست و پنجم ماه بعد طبق فرم ضمیمه شماره (4) به صورت ماهانه .
-ترازنامه و حساب سود و زیان برای هر سال حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد طبق فرم ضمیمه شماره (5) به صورت سالانه.
د- سایر اطلاعات مورد نیاز بانک مرکزی را در هر زمان که بانک مرکزی تعیین می کند ارائه کنند یا در اختیار آن بانک قرار دهند. این اطلاعات محرمانه تلقی شده و به صورت موردی یا فردی انتشار نخواهد یافت.
6- با بازرسان اعزامی بانک مرکزی که با حکم کتبی در محل حضور می یابند همکاری کنند و اطلاعات و مدارک لازم را در اختیار آنان بگذارند.

دستورالعمل چگونگی اجرای ماده 25 آئین نامه اجرائی عملیات پولی ، بانکی
در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران
1-بانک ها و مؤسسات برون مرزی موضوع بند (ب) ماده (3) آئین نامه اجرائی مکلف هستند:
1-1-سپرده های قانونی خود را به میزانی که بانک مرکزی تعیین می کند، برای هر ماه حداکثر تا بیست و پنجم ماه بعد طبق فرم ضمیمه شماره (2) به حساب بانک مرکزی تودیع کنند.
2-1- سر فصل حساب ها، دفتر ها و صورت های مالی خود را تا حدی که امکان دارد و مورد استفاده قرار می گیرد طبق فرم ضمیمه شماره (3) این دستورالعمل تنظیم و نگهداری کنند.
3-1- استانداردهای بین المللی کمیته بال سوئیس در خصوص کفایت سرمایه را رعایت کنند. در مورد شعب بانک ها یا مؤسسات برون مرزی فعال در منطقه، میزان آورده یا دستمایه پرداخت شده آنها در محاسبه کفایت سرمایه، به منزله سرمایه آنها تلقی می شود .
4-1- آمار و اطلاعات مورد نظر را مطابق فرم های تعیین شده به شرح زیر برای بانک مرکزی ارسال کنند:
-وضع مشروح و سپرده های قانونی برای هر ماه حداکثر تا بیست و پنجم ماه بعد طبق فرم ضمیمه شماره (4) به صورت ماهانه.
-ترازنامه و حساب سود و زیان مورد تایید حسابرسان مستقل و سازمان برای هر سال حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد طبق فرم ضمیمه شماره (5) به صورت سالانه.
5-1 سایر اطلاعات مورد نیاز بانک مرکزی را در هر زمان که بانک مرکزی تعیین می کند ارائه یا در اختیار آن بانک قرار دهند. این اطلاعات محرمانه تلقی شده و به صورت موردی یا فردی انتشار نخواهد یافت .
6-1- با بازرسان اعزامی بانک مرکزی که با حکم کتبی در محل حضور می یابند همکاری کنند و اطلاعات لازم را در اختیار آنان بگذارند.
2- صرافی هامکلف هستند:
1-2- آمار خرید و فروش های خود را در هر ماه حداکثر تا بیست و پنجم ماه بعد مطابق فرم ضمیمه شماره (6) برای بانک مرکزی ارسال کنند.
2-2- ترازنامه و حساب سود و زیان مربوط مرکزی را حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد برای بانک مرکزی ارسال کنند.
3-2- هر نوع اطلاعات و آمار دیگری را که بانک مرکزی مقتضی بداند در اختیار این بانک بگذارند.
4-2- با بازرسان اعزامی بانک مرکزی که با حکم کتبی در محل حضور می یابند همکاری کنند و اطلاعات و مدارک لازم را در اختیار آنان بگذارند.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/05/31

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - شورایعالی مناطق آزادتجاری -صنعتی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.