×

آئین نامه اجرائی سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات

آئین نامه اجرائی سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات

آئین-نامه-اجرائی-سازمان-بازرسی-و-نظارت-بر-قیمت-و-توزیع-کالا-و-خدمات

وکیل


شماره 40731 - 2/8/1373

وزارت بازرگانی
تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که بر اساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویب نامه شماره 40214/ت 287 هـ مورخ 23/7/73 به عنوان تصمیم هیئت وزیران اتخاذ شده است به شرح زیر جهت اجراء ابلاغ می گردد:

ماده1 - کلیات:
در اجرای مصوبه شماره 3890/ ق مورخ 20/7/1373 مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب نامه شماره 5202 - 73/م مورخ 20/7/1373 هیئت وزیران، سازمان «بازرسی ونظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات» که من بعد در این آئین نامه ، به اختصار سازمان نامیده می شود، زیر نظر وزیر بازرگانی تشکیل و اداره می گردد.
سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد . رئیس سازمان توسط وزیر بازرگانی تعیین و به این سمت منصوب می گردد. رئیس سازمان ، معاون وزیر بازرگانی می باشد.
مرکز سازمان در تهران بوده و در مراکز استانها اداره کل و در شهرستانها اداره خواهد داشت.
تبصره: سازمان از نظر مالی، معاملاتی، استخدامی و تشکیلاتی منحصراً تابع این آئین نامه بوده و باستناد تبصره 6 مصوبه ، مذکور مجمع تشخیص مصلحت نظام از شمول قوانین و مقررات مربوط به دستگاههای دولتی و وابسته به دولت ، قانون استخدام کشوری و قانون محاسبات عمومی مستثنی بوده و تابع قانون « نحوه هزینه کردن اعتبارات خارج از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات مالی دولتی» می باشد.
ماده2 - هدف: بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات .
ماده3 - وظایف و اختیارات:
3 - 1 ) بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات مشمول در کلیه بخش ها (دولتی، تعاونی و خصوصی و نیز نهادها ) اعم از تولیدات و واردات آنها .
3 - 2 ) اعمال نظارت بر اجرای قیمتها در کلیه موارد از قبیل اعلام قیمت های مصوب، صدور فاکتور، نصب بر چسب و فروش.
3 - 3 ) تدوین و اجرای روشهای کارآمد بازرسی و نظارت متناسب با نوع کالا و خدمات.
3 - 4 ) نظارت بر برنامهء تولید و شبکه توزیع کالا و خدمات مشمول واحدهای تولیدی.
3 - 5 ) نظارت بر حسن اجرای ضوابط و مقررات توزیع کالا و خدمات.
3 - 6 ) اخذ اطلاعات و آمار از کلیه واحدهای تولیدی، توزیعی و واردکنندگان کالا و خدمات مشمول اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی.
3 - 7 ) دریافت شکایات و بازرسی تخلفات مربوط به قیمت و توزیع کالاهای تولیدی و وارداتی و نیز خدمات.
3 - 8 ) تعیین اولویت نظارت و بازرسی به ویژه در برخورد با متخلفان.
3 - 9 ) تنظیم گزارش تخلفات و اعلام آن به سازمان تعزیرات جهت اقدامات بعدی و پیگیری اخذ نتیجه اقدام طبق برنامه زمانی مصوب
3 - 10 ) آموزش ماموران بازرسی و نظارت.
3 - 11 ) پیشنهاد اقلام کالا و خدمات جهت قیمت گذاری و نظارت.
3 - 12 ) بازرسی و نظارت بر تخلفات مذکور در قانون تعزیرات حکومتی در موارد ذیل:
3 - 12 - 1 ) گرانفروشی
3 - 12 - 2 ) کم فروشی و تقلب
3 - 12 - 3 ) احتکار
3 - 12 - 4 ) عرضه کالا خارج از شبکه توزیع تعیین شده
3 - 12 - 5 ) اختفا و امتناع از عرضه کالا
3 - 12 - 6 ) عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع .
3 - 12 - 7 ) عدم اجرای تعهدات وارد کنندگان و تولید کنندگان
3 - 12 - 8 ) نداشتن پروانه کسب
3 - 12 - 9 ) نداشتن پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی
3 - 12 - 10 ) فروش ارزی – ریالی
3 - 12 - 11 ) فروش اجباری کالا همراه کالای دیگر
3 - 12 - 12 ) عدم اعلام موجودی کالا
3 - 12 - 13 ) سهل انگاری و عدم همکاری با ناظران و بازرسین
3 - 13 ) نظارت بر امور مربوط به تخصیص ارز و گشایش اعتبار کالاهای مشمول و زمان بندی گشایش اعتبارات.
3 - 14 ) نظارت بر عملکرد کلیه مامورین و بازرسین سازمان و سازمان تعزیرات حکومتی و نیز دریافت شکایات مربوط به تخلفات آنان و اعلام به شعب ویژه رسیدگی به تخلفات.
3 - 15 ) پیشنهاد اصلاح و تکمیل آئین نامه اجرائی سازمان.
تبصره ماده3: سازمان میتواند در جهت اجرای وظایف خود با انعقاد قرارداد از خدمات افراد و دستگاههای مورد نظر استفاده نماید.
ماده4 - تشکیلات:
تشکیلات، سازمان تفصیلی ، شرح وظایف معاونت ها، دفاتر و ادارات تحت پوشش آنها و پست های موردنیاز سازمان و ادارات مربوطه، با تصویب وزیر بازرگانی و تائید رئیس جمهور خواهد بود.
ماده5 - امور استخدامی:
5 - 1 ) سازمان می تواند از کارکنان واجد صلاحیت کلیه وزراتخانه ها و دستگاههای اجرائی، شرکت های دولتی و وابسته به دولت، نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات عمومی غیر دولتی و شهرداری ها به صورت مامور استفاده نماید.
تبصره : کلیه دستگاههای فوق الذکر مکلفند حسب درخواست سازمان ، در جهت مامور نمودن کارکنان، با این سازمان نهایت همکاری را بعمل آورند.
5 - 2 ) بازرسین سازمان ، علاوه بر افراد مذکور در بند 5 - 1، از بین افراد ذیل نیز انتخاب می گردند:
5 - 2 - 1 ) نیروهای بسیج مردمی
5 - 2 - 2 ) حراست ها
5 - 2 - 3 ) انجمن ها و شورای اسلامی
5 - 2 - 4 ) جامعه اصناف
5 - 2 - 5 ) معتمدین محلات
5 - 2 - 6 ) کارکنان دولت و نهادهای انقلاب اسلامی (خارج از وقت اداری )
5 - 2 - 7 ) دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
5 - 3 ) ضوابط استخدامی و نظام پرداخت های سازمان با پیشنهاد سازمان و تصویب وزیر بازرگانی و تایید رئیس جمهور خواهد بود.
ماده6 - چگونگی تشخیص صلاحیت:
6 - 1 ) بازرسین بایستی واجد شرایط مذکور در ذیل باشند.
الف: حداقل سن 23 سال
ب: متدین به دین مبین اسلام، عامل به احکام آن و معتقد و متعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران واصل ولایت فقیه
ج: دارای حداقل مدارک تحصیلی دیپلم متوسطه
د: نداشتن سوء پیشینه
6 - 2 ) تشخیص صلاحیت بازرسین سازمان با وزیر بازرگانی و یا نمایندگان مجاز از طرف ایشان می باشد.
6 - 3 ) تشخیص صلاحیت بازرسین دستگاههایی که با سازمان همکاری می نمایند، توسط همان دستگاه، صورت می گیرد.
6 - 4 ) دستورالعمل اجرائی این ماده با پیشنهاد سازمان و تصویب وزیر بازرگانی می باشد.
ماده7 - بودجه سازمان با پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب هیات وزیران ، از محل اعتبارات مربوطه خواهد بود.
ماده8 - تخلفات و مجازات ها :
8 - 1 ) گزارش بازرسین و مامورین سازمان به منزلهء گزارش ضابطین سازمان تعزیرات می باشد.
8 - 2 ) تمرد، مقاومت و اهانت نسبت به بازرسین و مامورین سازمان، از مصادیق جرائم علیه مامورین دولتی محسوب گردیده و مشمول مقررات قانون مجازات اسلامی می باشد.
8 - 3 ) بازرسین و مامورین واجد شرایط سازمان و سازمان تعزیرات حکومتی با ابلاغ از سوی مسئولین مربوطه می توانند مسئولیت هر دو سازمان را انجام دهند.
8 - 4 ) سازمان، نظرات کارشناسی خود را پیرامون تخلفاتی که توسط سایر مراجع مذکور در آئین نامه اجرائی سازمان تعزیرات حکومتی به آن سازمان اعلام گردیده، جهت ملاحظه در صدور رای ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت پرونده، تنظیم و ارسال می دارد .
ماده9 - سایر:
9 - 1 ) بازرسین بایستی دارای کارت شناسائی معتبر که قبلاً توسط سازمان از طریق رسانه های همگانی به رؤیت عموم رسیده ، باشند.
9 - 2 ) کلیه واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی و نیز واردکنندگان اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی موظفند حسب درخواست سازمان آمار و اطلاعات مربوط به تولید، توزیع، واردات و موجودی کالاهای مشمول طرح را تهیه و ارسال دارند.
9 - 3 ) کلیه دستگاههای ذیربط در تنظیم برنامه، تهیه گزارش و نیز آمار و اطلاعات موضوع بندهای مختلف ماده 3 مکلفند بلافاصله پس از تهیه این قبیل موارد، یک نسخه از آنرا جهت استفاده مقتضی به سازمان ارسال دارند.
9 - 4 ) هیچیک از مامورین و بازرسین سازمان را نمی توان در رابطه با اجرای وظایف محوله تحت تعقیب قضائی قرارداد، مگر در صورت اثبات غرض مجرمانه.
9 - 5 ) تا قبل از تشکیل ادارات و ادارات کل سازمان، وزیر بازرگانی می تواند انجام وظائف موضوع این آئین نامه را به ادارات و ادارات کل بازرگانی، ارجاع نماید.
ماده10 - این آئین نامه در 10 ماده و 3 تبصره در تاریخ 1/8/1373 به پیشنهاد وزیر بازرگانی به تصویب رسیده و لازم الاجرا می باشد.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی



نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/08/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.