×

آئین نامه اجرائی قانون اجازه تاسیس آزمایشگاه های تجزیه خاک و گیاه وآزمایشگاه های تشخیص آفات و بیماری های گیاهی توسط بخش تعاونی و خصوصی

آئین نامه اجرائی قانون اجازه تاسیس آزمایشگاه های تجزیه خاک و گیاه وآزمایشگاه های تشخیص آفات و بیماری های گیاهی توسط بخش تعاونی و خصوصی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-اجازه-تاسیس-آزمایشگاه-های-تجزیه-خاک-و-گیاه-وآزمایشگاه-های-تشخیص-آفات-و-بیماری-های-گیاهی-توسط-بخش-تعاونی-و-خصوصی
شماره 11696/ت 309 هـ - 7/8/1373

وزارت کشاورزی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 1/8/1373 بنا به پیشنهاد شماره 21571/670/4786 مورخ 5/12/1371 وزارت کشاورزی، آئین نامه اجرائی قانون اجازه تاسیس آزمایشگاه های تجزیه خاک و گیاه و آزمایشگاه های تشخیص آفات و بیماری های گیاهی توسط بخش تعاونی و خصوصی- مصوب 1371- را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول: تعاریف
ماده1- آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی- که در این آئین نامه آزمایشگاه گیاه پزشکی نامیده می شود- واحدی است که آفات ، عوامل بیماریزا و سایر عوامل زیان آور برای محصولات کشاورزی و فرآورده های آن را تشخیص و ابزار و روش های مبارزه با آن را توصیه می کند.
تبصره- در صورت درخواست مشتری، آزمایشگاه گیاه پزشکی مجاز است توصیه های فوق الذکر را اجرا کند.
ماده2- آزمایشگاه تجزیه خاک و گیاه- که در این آئین نامه آزمایشگاه خاک شناسی نامیده می شود- واحدی است که برای استفاده مناسب از کودهای شیمیائی و سایر مواد افزودنی به خاک و بهینه سازی اراضی مزروعی، همچنین افزایش عملکرد محصولات زراعی در واحد سطح، نمونه های خاک، آب، گیاه و کود را که در این آئین نامه به اختصار «نمونه» نامیده می شود تجزیه کرده و براساس نتایج آزمایش ها توصیه های لازم را ارائه می کند.
تبصره- در صورت درخواست مشتری، آزمایگاه خاک شناسی مجاز است توصیه های فوق الذکر را اجرا کند.
فصل دوم: شرایط و چگونگی تاسیس
ماده3- متقاضی تاسیس آزمایشگاه گیاه پزشکی باید شرایط زیر را داشته باشد:
الف- حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه.
ب- مکان مناسب، امکانات ، تجهیزات و منابع لازم.
ج- حداقل لیسانس گیاه پزشکی با 5 سال تجربه در رشته دفع آفات برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و 3 سال تجربه برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا لیسانس در سایر رشته های کشاورزی با 6 سال تجربه در رشته دفع آفات و 4 سال تجربه برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس.
د- خدمت تمام وقت در آزمایشگاه به عنوان مدیر مسوول.
هـ- معرفی و به کارگیری متخصص در هر یک از رشته های اصلی گیاه پزشکی که متقاضی فعالیت در آن رشته است.
تبصره1- چنانچه متقاضی تاسیس دارای مدرک تحصیلی دکترا باشد رعایت شرط داشتن سوابق تجربی ضرورتی ندارد.
تبصره2- بخش تعاونی و متقاضیان خصوصی غیر واجد شرایط تحصیلی و تجربی می توانند فردی را که دارای شرایط بندهای الف،ج و د باشد به عنوان مدیر مسوول معرفی کنند.
ماده4- متقاضی تاسیس آزمایشگاه خاک شناسی باید شرایط زیر را داشته باشد:
الف- حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه .
ب- مکان مناسب، امکانات، تجهیزات و منابع لازم .
ج- حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در یکی از رشته های خاک شناسی، خاک و آب و شیمی عمومی با 5 سال تجربه در امور خاک و آب و گیاه برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و 3 سال تجربه برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا لیسانس در یکی از رشته های کشاورزی با 6 سال تجربه در امور خاک و آب و گیاه و 4 سال تجربه برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس.
د- خدمت تمام وقت در آزمایشگاه به عنوان مدیر مسوول .
تبصره1- چنانچه متقاضی تاسیس دارای مدرک تحصیلی دکترا باشد رعایت شرط داشتن سوابق تجربی ضرورتی ندارد.
تبصره2- بخش تعاونی و متقاضیان خصوصی غیر واجد شرایط تحصیلی و تجربی می توانند فردی را که دارای شرایط مندرج در بندهای الف،ج و د باشد به عنوان مدیر مسوول معرفی کنند.
ماده5- چگونگی دریافت مجوز به شرح زیر است:
الف- متقاضی آزمایشگاه گیاه پزشکی یا آزمایشگاه خاک شناسی با ارائه مدارک مثبته محل آزمایشگاه، نیروی انسانی متخصص، منابع، امکانات و تجهیزات را به سازمان کشاورزی استان مربوط معرفی می کند.
ب- مدارک ارائه شده در کمیته ای مرکب از بالاترین مقام سازمان کشاورزی استان و دو نفر کارشناس یا مسوول متخصص در رشته ذیربط بررسی می شود.
ج- در صورت تایید مدارک موضوع بند «ب» این ماده مجوز لازم با امضای بالاترین مقام سازمان کشاورزی استان صادر و رونوشت مجوز آزمایشگاه گیاه پزشکی به مؤسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی و رونوشت مجوز آزمایشگاه خاک شناسی به مؤسسه تحقیقات خاک و آب ارسال می شود.
فصل سوم: سایر مقررات
ماده6- در صورت لزوم توصیه ها و ضوابط فنی و آزمایشگاهی توسط مؤسسه های تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی و تحقیقات خاک و آب تهیه و به آزمایشگاهها ابلاغ می شود.
تبصره- آزمایشگاهها مکلفند در صورت وجود استانداردهای ملی یا مورد قبول مؤسسه استاندارد و وزارت کشاورزی، مطابق استانداردهای مزبور عمل کنند.
ماده7- تعداد آزمایشگاههای مورد نیاز هر منطقه توسط سازمان کشاورزی استان مربوط تعیین می شود.
ماده8- دارندگان امتیاز تاسیس آزمایشگاهها موظفند حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ صدور مجوز- که فقط برای یک دوره شش ماهه دیگر با تشخیص سازمان کشاورزی استان قابل تمدید است- نسبت به تاشیس و راه اندازی آزمایشگاه اقدام کنند، در غیر این صورت امتیاز صادر شده باطل می شود.
ماده9- مدیران یا صاحبان امتیاز آزمایشگاهها موظفند با توجه به پیشرفت علوم و تکنولوژی نسبت به تجهیز آزمایشگاه مطابق توصیه مؤسسات ذیربط وزارت کشاورزی اقدام کنند.
ماده10- آزمایشگاهها موظفند نتایج بررسی و آزمایش های خود را بر روی نمونه های استاندارد طبق نمونه ای که توسط مؤسسه ذیربط در وزارت کشاورزی تعیین می شود در سه نسخه تنظیم و به ترتیب به مشتری و سازمان کشاورزی استان تسلیم و یک نسخه را در بایگانی خود نگهداری کنند.
ماده11- آزمایشگاهها موظفند فهرست حق الزحمه انواع خدمات خود را مطابق تعرفه های مصوب مؤسسات تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی و تحقیقات خاک و آب در محل آزمایشگاه در معرض دید مشتری قرار دهند.
تبصره- آزمایشگاهها مجازند حق الزحمه خدمات خاص را با توافق مشتری و نظارت سازمان کشاورزی استان مربوط تعیین کنند.
ماده12- واگذاری امتیاز آزمایشگاهها به اشخاص واجد شرایط دیگر با موافقت سازمان کشاوزری استان مربوط مجاز است .
ماده13- در صورتی که صاحبان امتیاز آزمایشگاهها بخواهند امتیاز خود را به شخص واجد شرایط دیگری واگذار کنند از اخذ امتیاز مجدد در همان استان محروم می شوند.
ماده14- در صورتی که وزارت کشاورزی و واحدهای تابع برای کمک به متقاضیان تاسیس یا تجهیز آزمیشگاه ها تسهیلاتی را ایجاد یا موجبات ایجاد آن را فراهم کنند مجازند متناسب با نوع تسهیلات، تعهدات لازم را از متقاضیان برای رعایت تعرفه های خاص اخذ کنند.
ماده15- بازرسان مجاز وزارت کشاورزی در مواقع لزوم با حکم ماموریت از طرف سازمان تحقیقات یا بالاترین مقام مؤسسه ستادی ذیربط یا رئیس سازمان کشاورزی استان برای بررسی امکانات، تجهیزات ، نحوه آزمایش ها و نظارت کیفی کار آزمایشگاهها اعزام و نتیجه بازرسی خود را به صورت کتبی به سازمان کشاورزی استان و مؤسسه ذیربط در وزارت کشاورزی اعلام کنند.
ماده16- در مواردی ک برای نظارت بر کیفیت کار آزمایشگاهها، نمونه هایی از طرف وزارت کشاورزی برای آزمایش یا تجربه ارسال شود آزمایشگاهها موظفند بدون دریافت هزینه نمونه ها را آزمایش و نتیجه آن را حداکثر ظرف یک ماه به واحد ارسال کننده اعلام کنند.
ماده17- در صورتی که براساس نتایج بازرسی های به عمل آمده عدم رعایت توصیه های فنی و استانداردهای آزمایشگاهی ، عدم رعایت تعرفه ها و تعهدات در مواردی که مطابق این آئین نامه آزمایشگاه ها ملزم به رعایت آن هستند، یا کیفیت نا مطلوب نتایج آزمایشگاهی مشاهده شود، کمیته موضوع بند «ب» ماده (5) این آئین نامه موضوع را بررسی و مراتب را به آزمایشگاه مربوط اخطار و در صورت تکرار موارد فوق الذکر، مجوز تاسیس فعالیت آزمایشگاه را پس از تایید رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی لغو می کند.
معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/08/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.