×

آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده56 قانون جنگلها و مراتع کشور

آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده56 قانون جنگلها و مراتع کشور

آئین-نامه-اصلاحی-آئین-نامه-اجرائی-قانون-تعیین-تکلیف-اراضی-اختلافی-موضوع-اجرای-ماده56-قانون-جنگلها-و-مراتع-کشور

وکیل


شماره 16170/ص/10/و - 11/8/1373

برادر ربیع فلاح
معاون محترم و رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور
بدینوسیله به پیوست «آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون جنگلها و مراتع مصوب 22/6/67 مجلس شورای اسلامی » مشتمل بر 23 ماده و 14 تبصره جهت اجرا ابلاغ می گردد.
وزیر جهاد سازندگی – غلامرضا فروزش

ماده1- تعاریف و اصطلاحاتی که در این آئین نامه بکار برده می شود از لحاظ اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون جنگلها و مراتع کشور به شرح زیر می باشد:
1- زارعین صاحب اراضی نسقی:
زارعین صاحب اراضی نسقی به افرادی اطلاق می گردد که براساس قوانین و مقررات اصلاحات ارضی نسق زراعی به آنها واگذار گردیده و یا در آمارهای مربوط به عنوان زارع صاحب نسق زراعی قید شده باشد.
2- مالکین :
به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود که دارای اراضی زراعی یا مستحدثات با سند مالکیت یا گواهی اداره ثبت مشعر بر مالکیت بوده و یا موافق احکام قطعی صادره از محاکم قضائی مالکیت آنان در تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگلهای کشور محقق شده باشد.
3- صاحبان باغات و تاسیسات:
به افراد حقیقی و حقوقی اطلاق می گردد که بر حسب اسناد مذکور در بند 2 مدعی مالکیت عرصه و اعیانی باغات و تاسیسات باشند.
4- باغ:
طبق تعاریف مندرج در قانون اصلاحات ارضی و قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور می باشد.
ماده2- هیئت مندرج در قانون در اداره منابع طبیعی و یا واحد جایگزین در هر شهرستان تشکیل می شود و مسئولیت اداره جلسات هیئت به عهده رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان می باشد.
تبصره 1- دبیرخانه هیئت مذکور زیر نظر رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان در اداره منابع طبیعی یا واحد جایگزین تشکیل می گردد. کلیه امور دبیرخانه تحت نظر مسئول دبیرخانه انجام خواهد شد.
تبصره2- بمنظور پیگیری امور و هماهنگی دبیرخانه های شهرستانها دبیرخانه ای زیر نظر مدیر کل منابع طبیعی استان تشکیل می گردد.
ماده3- سازمان جنگلها و مراتع کشور موظف است هیئت مذکور در قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون جنگلها و مراتع را ظرف حداکثر مدت 3 ماه پس از تصویب و ابلاغ این آئین نامه در هر شهرستان تشکیل دهد.
تبصره1- در اجرای قانون موضوع این آئین نامه وزارتخانه های دادگستری و کشاورزی حداکثر ظرف مدت یکماه پس از ابلاغ این آئین نامه نمایندگان قانونی خود را (با توجه به ماده واحده تعیین تکلیف اراضی اختلافی مصوب 22/6/67) به دبیرخانه هیئت در هر شهرستان معرفی می نمایند. اداره کل منابع طبیعی مکلف است مورد را پیگیری نماید.
تبصره2- بر حسب مورد دو نفر از اعضای شورای اسلایم یا عشایری به معرفی دستگاه مربوطه شهرستان در هیئت شرکت می نمایند.
ماده4- هر هیئت بعد از تشکیل در هر شهرستان موظف است با صدور یک نوبت آگهی موجودیت خود را با تعیین حوزه عمل و محل استقرار در روزنامه محلی و کثیرالانتشار و الصاق آگهی در معابر حوزه عمل و ابلاغ به متصدیان مساجد محل اعلان نماید.
تبصره1- معترض به تشخیص منابع ملی شده (یا قائم مقام قانونی وی) اعتراضیه خود را در فرمهای مخصوص تنظیم و همراه با مدارک و مستندات لازم به دبیرخانه هیئت مستقر در اداره منابع طبیعی مربوطه تسلیم و رسید دریافت می نماید (معترض موظف است نشانی دقیق جهت ابلاغ اوراق و دعوتنامه و سایر مکاتبات را در برگ اعتراضیه قید و در صورت تغییر نشانی جدید خود را کتباً به دبیرخانه مذکور اطلاع دهد).
تبصره2- سازمان جنگلها و مراتع کشور و ادارات کل منابع طبیعی نیز می توانند بمنظور اعاده منابع طبیعی ناشی از نحوه اجرای قانون ملی شدن جنگلها و ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع و اصلاحات بعدی که به موجب آن منابع ملی و انفال در سهم اشخاص حقیقی و یا حقوقی قرار گرفته است اعتراض خود را به دبیرخانه هیئت جهت اقدامات لازم تسلیم نمایند.
تبصره3- سازمان جنگلها و مراتع کشور دفتر ثبت اعتراضنامه و اوقات – ثبت آراء و همچنین فرم اعتراضنامه و قبض رسید آنرا به تعداد کافی تهیه نموده و از طریق ادارات منابع طبیعی در اختیار هیئتها قرار می دهد . قبض رسید اعتراضنامه سه نسخه ای است و شماره مسلسل دارد و شماره قبوض و تعداد آنها و نام اداره منابع طبیعی تحویل گیرنده در موقع در دفتر مخصوص ثبت می شود.
تبصره 4- اعتراضنامه تنظیمی از جانب معترض و مستندات ارائه شده حداکثر ظرف ده روز توسط مسئول دبیر خانه هیئت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تکمیل بودن براساس تاریخ دریافت اعتراضنامه (بجز مواردی که به تشخیص مدیر کل منابع طبیعی استان باید با رعایت اولویت خارج از نوبت رسیدگی شود) با تعیین وقت رسیدگی در دستور کار هیئت قرار می گیرد.
تبصره5- در صورتیکه اعتراضنامه و یا مدارک ارائه شده دارای نواقصی باشند ظرف مدت مذکور در تبصره فوق اخطار رفع نقص از سوی دبیرخانه بعنوان معترض با تعیین مهلت معقول جهت رفع نقص (بین 5 تا 10 روز) صادر می گردد. در صورتیکه معترض ظرف مهلت مقرر نسبت به تکمیل مدارک و رفع نقص اقدام ننماید اعتراضنامه بهمان نحو همراه با گزارش مسئول دبیرخانه جهت تصمیم گیری در دستور کار هیئت قرار می گیرد.
تبصره6- اعتراضات وارده در دفتر ثبت اعتراضنامه ثبت می شود این دفتر مجلد، نخی کشی و پلمپ و صفحات آن شماره شده و مجموع صفحات در صفحه اول و آخر با تمام حروف قید و توسط مسئول دبیرخانه هیئت یا نماینده وی امضاء و مهر می شود.
ماده5- هیئت به اعتراضات واصله طبق ضوابط و مقررات مرتبط با موضوع از جمله قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور و قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 و قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخائر جنگلی و آئین نامه های مربوطه رسیدگی می نماید.
ماده6- هیئت بدواً با بررسی کلیه مدارک ارائه شده از سوی معترض و در صورت لزوم با اخذ سوابق و مدارک موجود در اداره منابع طبیعی و در صورت لزوم سوابق و مدارک ادارات کشاورزی ، ثبت اسناد و سایر مراجع ذیربط و معاینه محل و عنداللزوم تحقیق از مطلعین محلی و ملاحظه نقشه های هوایی و زمینی به موضوع رسیدگی و گردش کار پرونده اجرائی و نظر کارشناسی را با مشخصات معترض و موارد اعتراض بدون اجمال و ابهام در مقدمه صورتجلسه نوشته و جهت صدور رای در اختیار قاضی عضو هیئت قرار می دهد بنحویکه گردش کار از رسیدگی مقدماتی و نظریه کارشناسی اعضاء در یک صورتجلسه مندرج و منعکس باشد.
ماده7- قاضی عضو هیئت منحصراً با ملاحظه نظریه کارشناسی هیئت رای نهایی خود را صادر می نماید. رای قاضی لازم الاجرا است و از طریق دبیرخانه هیئت برای اجرا به مراجع ذیربط ارسال می گردد.
ماده8- رای قاضی عضو هیئت طبق مقررات قانون آئین دادرسی مدنی توسط مامورین دادگستری و ضابطین قوه قضائیه (نیروهای انتظامی) و یا دبیرخانه هیئت به اشخاص ذینفع ابلاغ می گردد.
ماده9- رای قاضی طبق قانون تعیین موارد تجدیدنظر در احکام دادگاهها و تغییرات بعدی آن قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی است . درخواست تجدیدنظر مانع اجرای رای قاضی نخواهد بود.
ماده10- پس از صدور و ابطال یا اصلاح اسناد مالکیت بر مبنای رای صادره از طرف هیئت چنانچه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی علیه یکدیگر مدعی داشتن حق باشند مرجع رسیدگی به احقاق حق مراجع قضایی خواهند بود.
ماده11- بمنظور نظارت بر حسن اجرای قانون و این آئین نامه دبیرخانه ی مرکزی در سازمان جنگلها و مراتع کشور تشکیل خواهد شد. این دبیرخانه موظف است هر سه ماه یکبار گزارشات مربوط به چگونگی اجرای قانون و این آئین نامه را به معاون وزیر جهاد سازندگی و رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور ارائه نماید.
تبصره- شرح وظایف دبیرخانه مرکزی و نیز دبیرخانه های استان و شهرستان توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور تدوین و ابلاغ خواهد شد.
ماده12- بمنظور تامین بخشی از هزینه های رسیدگی به اعتراضات باستناد ماده 6 آئین نامه اجرائی ماده2 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخائر جنگلی کشور معادل 5% ارزش معاملاتی (قیمت منطقه ای) اراضی اعتراض شده بر اساس محاسبه اداره منابع طبیعی توسط معترض یا معترضین به حساب بانکی که بر حسب درخواست مسئول امور مالی اداره کل منابع طبیعی استان و از طریق عامل خزانه استان در یکی از شعب بانکهای موجود در محل افتتاح می گردد واریز می شود.
تبصره- پرونده هایی که تا کنون تشکیل ولی منتهی به رای نشده است مشمول این ماده خواهند بود.
ماده13- به هر یک از اعضاء هیئت و کارکنانی که علاوه بر وظایف خود در اجرای قانون و این آئین نامه همکاری می نمایند متناسب با پیشرفت کار بر طبق دستوالعمل رئیس سازمان جنگلها و مراتع حق حضور در جلسات و حق الزحمه مناسب پرداخت خواهد شد.
ماده14- اداره منابع طبیعی پس از کسر هزینه های موضوع ماده فوق باقیمانده وجوه دریافتی را حداکثر تا آخر هر ماه به حسابی که به درخواست سازمان جنگلها و مراتع در یکی از شعب بانکهای تهران افتتاح می شود واریز می نماید.
برداشت از حساب مذکور با امضاء رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور یا قائم مقام مجاز از طرف ایشان به اتفاق ذیحساب سازمان امکان پذیر می باشد.
وجوه حاصله بمنظور تامین هزینه های رسیدگی هیئت ها در سطح کشور هزینه خواهد شد.
ماده15- ادارات ثبت اسناد و املاک در اجرای قانون، همکاریهای لازم را با هیئت مندرج در قانون بعمل آورده و به استعلامات آنان در اسرع وقت پاسخ خواهند داد و پس از اعلام رای نهایی حسب تقاضای ادارات ذیربط نسبت به اصلاح یا ابطال و یا صدور اسناد جدید اقدام می نمایند.
ماده16- پس از تشکیل هر هیئت مسئول دبیرخانه باستناد تبصره 2 ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی مراتب را به دیوان عدالت اداری اعلام و خواسته می شود که کل پرونده های مطروحه در دیوان را که در مورد اختلاف مذکور در قانون تشکیل گردیده به دبیرخانه آن شهرستان ارسال نماید.
ماده 17- مامورین و کسانی که مامور اجرای مقررات قانون موضوع این آئین نامه می باشند هر گاه در اجرای مقررات قانون مرتکب جرم یا تخلفات اداری شوند به حداکثر مجازاتی که برای آن جرم در قوانین مقرر است محکوم خواهند شد.
ماده18- وزارت جهاد سازندگی بنا به پیشنهاد سازمان جنگلها و مراتع اعتبارات و امکانات لازم را جهت اجرای این قانون پیش بینی و هر ساله برای منظور کردن در بودجه کل کشور به دولت ارائه می نماید.
ماده19- کلیه هزینه های تهیه نقشه و نقل و انتقالات و تنظیم اسناد و عملیات ثبتی و آگهی های مربوط به رسیدگی به اعتراضات در اجرای قانون و آئین نامه مزبور بعهده ذینفع می باشد.
تبصره- سازمان جنگلها و مراتع کشور باستناد تبصره 2 ماده 4 آئین نامه اجرائی ماده 2 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخائر جنگلی و ماده 29 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور بجز حقوقی که به سردفتران اسناد رسمی تعلق می گیرد از پرداخت کلیه هزینه های ثبتی معاف می باشد.
ماده20- دبیرخانه موضوع تبصره ذیل ماده 2 آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع ماده 56 مصوب 24/10/67 وزارت کشاورزی از تاریخ تصویب و ابلاغ قانون حفظ و حمایت از ذخائر جنگلی منحل و ادارات کشاورزی شهرستانها یا واحدهای جایگزین آنها مکلفند کلیه پرونده های موجود را حداکثر ظرف مدت یکماه به دبیرخانه موضوع این آئین نامه تحویل نمایند. و هیئتها موظفند بددن طی مراحل اداری مجدد به این پروندهها رسیدگی نمایند. بدین ترتیب معترضین نیازی به تسلیم اعتراض مجدد به هیئت موضوع این آئین نامه ندارند.
تبصره- رعایت مفاد تبصره 4 ماده 4 در این ماده نیز الزامی می باشد.
ماده 21- سازمانهای جهادسازندگی و ادارات کل منابع طبیعی موظفند بمحض اطلاع از تصرف غیر مجاز و تجاوز به منابع طبیعی کشور، بوسیله مامورین انتظامی محل، رفع تجاوز نمایند.
ماده22- اصلاحات لازم در این آئین نامه توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور پیشنهاد و پس از تصویب وزارت جهادسازندگی جهت اجراء ابلاغ می گردد.
ماده23- این آئین نامه اصلاحی در 23 ماده و 14 تبصره در تاریخ (16/7/73) به تصویب وزارت جهادسازندگی رسیده که جایگزین مصوبه مورخ 20/10/70 این وزارت می گردد و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است . ضمناً آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون جنگلها و مراتع مصوب 24/1067 وزارت کشاورزی و اصلاحات بعدی آن کان لم یکن اعلام می گردد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/07/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.