×

آئین نامه ماده 15 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

آئین نامه ماده 15 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

آئین-نامه-ماده-15-قانون-اصلاح-قوانین-و-مقررات-مؤسسه-استاندارد-و-تحقیقات-صنعتی-ایران

وکیل

شماره 38724 11/7/73

ریاست محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
با اهداء سلام
بدینوسیله نسخه ای از آئین نامه و ضوابط اجرائی مرتبط با قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را که در هشتاد و نهمین اجلاس مورخ 14/7/1372 شورایعالی استاندارد را که حسب مورد به به تصویب شورایعالی و یا وزراء عضو شورا رسیده و پس از تنفیذ مقام ریاست جمهوری طی مرقومه شماره 23272 مورخ 3/7/73 دفتر ریاست جمهوری جهت اجراء ابلاغ گردیده است بهمراه این نامه تقدیم تا نسبت به انتشار آن از طریق روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران اوامر لازم صادر بفرمائید.
رئیس مؤسسه و دبیر شورایعالی استاندارد – میر احمد سادات

در اجرای ماده 15 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران آئین نامه کارشناسان استاندارد در سه فصل و ده مـاده و چهـار تبصـره بشـرح زیـر, بـه استنـاد تصـویب نـامه شماره 5327/ت 148 ه مورخ 15/2/72 هیئت وزیران در تاریخ 14/7/72 بتصویب وزراء عضو شورای عالی استاندارد رسیدهو از تاریخ تصویب لازم الاجراء می باشد.
فصل اول – طرز انتخاب
ماده 1 – کارشناس استاندارد
کارشناس استاندارد شخصی است حقیقی یا حقوقی که صلاحیت او طبق ضوابط این آئین نامه به تأیید مؤسسه رسیده و پروانه کارشناسی به او اعطاء می گردد.
ماده 2 – شرایط انتخاب اشخاص حقیقی
الف: داشتن در جه دکترا یا معادل آن و دارا بودن سه سال سابقه کار و تجربه در رشته مربوطه.
ب: داشتن درجه فوق لیسانس یا معادل آن و دارا بودن پنج سال سابقه کار و تجربه در رشته مربوطه.
ج: داشتن درجه لیسانس و دارا بود ن هشت سال سابقه کار و تجربه در رشته مربوطه.
ماده 3 – مدارک لازم
1 – گواهی حسن خدمت در صورتی که متقاضی در دستگاههای دولتی شاغل باشد.
2 – گواهی عدم سوء پیشینه برای سایر متقاضیان.
3 – رونوشت مصدق آخرین مدرک تحصیلی .
4 – گواهی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورد ارزش دانش نامه ای که از دانشگاههای خارج از کشور صادر شده است.
5 – گواهی سوابق کار و تجربهدر رشته مربوطه.
تبصره:
کارشناسان مؤسسه در صورت دارا بودن شرایط فوق و دریافت پروانه کارشناسی می توانند در خارج از وقت اداری به امر کرشناسی استاندارد بپردازند.
ماده 4 – نحوه انتخاب کارشناس حقیقی
درخواست داوطلبان کارشناسی استاندارد در کمسیسون پنج نفره مرکب از معاون اداری و مالی دو نفر از معاونین فنی و دو نفر کارشناس فنی خبره که توسط رئیس مؤسسه انتخاب خواهند شد رسیدگی می شود. کمیسیون درخواست های واصله را بررسی و نظر قطعی خود را جهت صدور پروانه کارشناسی به رئیس مؤسسه تسلیم می نماید.
ماده 5 – پروانه کارشناسی
پروانه کارشناسی استاندارد با امضاء رئیس مؤسسه صادر و پس از اجرای مراسم سوگند که متن آن ذیلاًَ درج گردیده است به کارشناس اعطاء خواهد شد.
متن سوگند:
«اکنون که با تائیدات الهی به سمت کارشناس استاندارد انتخاب شده ام به خداوند متعال و کتاب آسمانی که نزد من مقدس است سوگند یاد می کنم در کلیه اموری که برای کارشناسی به اینجانب رجوع می شود براستی و درستی اظهار نظر نموده و نظریات خصوصی را در ان دخالت ندهم و در بررسی و اظهار نظر جانب عدالت و انصاف را نگه دارم و خداوند را در همه حال ناظر و شاهد اعمال خود بدانمم»
تبصره:
تمدید یا تجدید پروانه کارشناسی استاندارد موکول به اجرای دقیق وظائف و دستورالعمل های مربوطه و موافقت کمیسیون ماده 4 این آئین نامه می باشد.
ماده 6 – شرایط انتخاب اشخاص حقوقی
1 – شرکت ها و مؤسسات فنی, ??
2 – دارا بودن حداقل یک نفر کارشناس استاندارد حقیقی در هر رشته تخصصی مورد درخواست.
3 – دارا بودن حداقل 2 سال سابقه کار و تجربه مفید در زمینه تخصصی مورد درخواست و حسن شهرت.
ماده 7 – مدارک لازم
1 – فتوکپی اساسنامه و آ÷رین تغییرات شرکت یا پروانه رسمی تأسیس از مراجع ذیصلاح.
2 – فتوکپی پروانه کارشناسی کارشناسان استاندارد حقیقی شاغل در شرکت یا مؤسسه مربوطه.
3 – فتوکپی مدارک مبنی بر ساپی:دکار و تجربه مفید.
فصل دوم – حدود و اختیارات
ماده 8 – ارجاع امر کارشناسی
الف: در مواردی که موسسه نیاز به استفاده از خدمات کارشناسان استاندارد دارد موضوعی را که باید توسط کارشناس انجام گردد تعیین و اجرای آن را طی قراردادی که اعتبار مالی آن قبلاًَ تأمین شده است به کارشناس واگذار می نماید.
ب: در مواردی که کارشناسان استاندارد, خدماتی را به مؤسسه و صنایع ارائه می دهند مکلفند یک نسخه از گزارش عملکرد و کارشناسی خود را به دبیرخانه مؤسسه استاندارد تسلیم نمایند.
عملکرد کارشناسان استاندارد در تمدید, لغو موقت یا دائم پروانه کارشناسی آنان مؤثر می باشد.
ماده 9 – تعیین کیفیت کالا
کارشناسان استاندارد حقوقی در صورت داشتن امکانات آزمایشگاهی تشخیص کیفیت مورد تایید مؤسسه استاندارد طبق تبصره 3 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (اسفند 1371) می توانند نسبت به تعیین کیفیت محصولات واحدهای تولیدی و کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و صدور گواهی نامه های مربوطه اقدام نمایند.
فصل سوم – حق الزحمه
ماده 10 – حق الزحمه کارشناسان
1 – حق الزحمه کارشناسان برای انجام وظائفی که از طرف مؤسسه استاندارد به آنان ارجاع می گردد, بقرار زیر می باشد:
الف: دارندگان درجه دکترا بازای هر ساعت حداکثر 7500 ریال.
ب: دارندگان درجه فوق لیسانس بازای هر ساعت حداکثر 6000 ریال.
ج : دارندگان درجه لیسانس بازای هر ساعت حداکثر 5000 ریال.
تبصره 1:
مؤسسه استاندارد می تواند بابت هزینه ایاب و ذهاب کارشناسان استاندارد به ازاء هر سه ساعت معادل یک ساعت حق الزحمه کارشناسی اضافه پرداخت نماید.
تبصره 2: حق الزحمه کارشناسان استاندارد شاغل در مؤسسه استاندارد بشرط انجام کار در خارج از ساعت اداری قابل پرداخت خواهد بود.
الف: حق الزحمه کارشناسان بر حسب مورد پس از تأیید مقام واگذار کننده امر کارشناسی پرداخت خواهد شد.
ب: در صورتی که انجام کار کارشناسی بر حسب درخواست افرادی غیر از مؤسسه انجام شده باشد حق الزحمه کارشناس بعهده درخواست کننده خواهد بود.
آئین نامه تبصره 6 ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
در اجرای تبصره 6 از ماده 9 قانون اصلاح و مقررات استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران آئین نامه چگونگی تایید صلاحیت علمی و فنی مسئولین کنترل کیفیت واحدهای تولید کننده فرآورده های مشمول استانداردهای اجباری و نحوه نصب و عزل انها در ده ماده و هفت تبصره در تاریخ 14/7/1372 و بشرح زیر به تصویب وزرای عضو شورایعالی استاندارد رسیده و از تاریخ تصویب لازم الاجراء می باشد.
ماده 1:
مسئول کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی فرآورده های مشمول استانداردهای اجباری به فردی اطلاق میگردد که صلاحیت علمی و فنی وی بر اساس این آئین نامه تایید و بوسیله مؤسسه استادراد و تحقیقات صنعتی ایران به این سمت منصوب گردیده و در واحد تولیدی مشمول استاندارد اجباری بکار اشتغال داشته باشد.
ماده 2:
مسئول کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی مشمول این آئین نامه بصورت تمام وقت (حداقل در یک شیفت کامل کاری) و منحصراًَ در این رابطه (فعالیتهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و نظارت بر سیستم های کنترل کیفی کارخانه) به کار اشتغال داشته و عهده دار وظیفه دیگری نخواهد بود.
تبصره 1 –
در صورتیکه واحد تولیدی در بیش از یک شیفت کاری به فعالیت پرداخته و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران حضور مسئول کنتر ل کیفیت رادر کلیه شیفت ها ضروری بداند واحد تولیدی موظف به معرفی مسئول کنترل کیفیت جداگانه برای هر شیفت کاری خواهد بود ضمناًَ در صورتیکه بلحاظ شرایط فنی خاص یاتنوع تولید انبوه غیر قابل کنترل برای یک نفر به تشخیص مؤسسه دو یا چند مسئول کنترل کیفیت با وظایف مشخص تفکیک شده ضروری باشد واحد تولیدی ملزم به معرفی آنها بوده و در چنین شرایطی حضور یک نفر بعنوان مدیر کنترل کیفیت الزامی است.
تبصره 2 –
مسئول کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی مشمول این آئین نامه منحصراًَ تحت نظارت مدیر عامل واحد تولیدی ذیربطانجام وظیفه می نماید (مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و مدیر تولید واحد تولیدی نمی توانند بعنوان مسئول کنترل کیفیت معرفی و منصوب گردند.)
ماده 3:
مسئولین کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی مشمول این آئین نامه باید دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس در رشته مربوطه باشند.
تبصره 1:
واحدهای تولیدی غیر مواد غذئی و بهداشتی با حجم تولید اندک, با توجه به نوع محصول و بنا به تشخیص مؤسسه می توانند مسئول کنترل کیفیت با مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشته های مربوط با حداقل سه سال سابقه کار مفید در این رشته یا مدرک تحصیلی دیپلم در رشته مربوط با حداقل پنج سال سابقه کار مفید در رشته مربوط انتخاب و معرفی نمایند
تبصره 2-
در مناطق محروم مؤسسه می تواند در واحدهای تولیدی غیر مواد غذائی و بهداشتی مستول کنترل کیفیت را بر اساس مفاد تبصره یک این ماده بپذیرد.
ماده 4:
مسئول کنترل کیفیت کتباًَ توسط واحد تولیدی ذیربط از بین افراد واجد شرایط بهمراه مدارک علمی و تجربی در مرکز به موسسه و در استانها به ادارات کل استاندارد معرفی می گردند.
درخواستهای واصله در کمیته ای مرکب از افراد زیر:
1 – مدیریتهای تخصصی بخش ذیربط در مرکز یا مدیر کل استان.
2 – نماینده اجرائی استاندارد و کنترل کیفیت.
3 – نماینده وزارت کار و امور اجتماعی در مرکز یا استانها.
4 – نماینده جامعه کنترل کیفیت ایران در مرکز یا استانها.
5 – کارشناس مسئول آزمایشگاه.
6 – نماینده واحد تولیدی ذیربط.
صلاحیت علمی و فنی نامبرده را بررسی و در صورت تائید جهت آموزش به آزمایشگاه ذیربط معرقی و پس از طی دوره آموزشی لازم و صدور گواهی مربوطه پروانه صلاحیت و حکم انتصاب او را با امضای مدیریت مربوطه در مؤسسه مرکزی یا استانها صادر و به واحد تولیدی ذیربط ابلاغ می نماید.
تبصره –
جلسات با اکثریت نسبی اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات با رأی دو سوم اعضای حاضر در جلسه لازم الاجراء می باشد.
ماده 5:
مسئول کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی مشمول این آئین نامه مسئول ایجاد سیستم کنترل کیفیت در واحد تولیدی است بنحویکه ویژگیهای فرآورده تولید آن واحد با استانداردهای ملی مربوطه منطبق بوده و موظف به کنترل کیفیت مواد اولیه محصول حین ساخت و محصول ساخته شده می باشد, در صورتیکه کیفیت مواد اولیه و یا محصول, مورد تائید مسئول کنترل کیفیت نباشد مراتب کتباًَ به مدیر عامل اعلام و واحد تولیدی ملزم به عدم استفاده از مواد اولیه مذکور و عدم عرضه تولیدات فوق به بازار مصرف بوده و در صورت گزارش مسئول کیفیت به مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مبنی بر تخلف تولید کننده اقدامات قانونی لازم معمول خواهد شد.
ماده 6 –
عزل مسئول کنترل کیفیت منوط به تصویب و ابلاغ کمیته ماده چهار این آئین نامه بوده و در موارد زیر قابل بررسی و اعلام نظر می باشد:
1 – واحد تولیدی مربوط مدارک قابل قبولی دال بر تخلف یا عدم کارآئی و یا تسامح مسئول کنترل کیفیت در انجام وظایف شغلی ارائه و تقاضای عزل نامبرده را بنماید.
2 – مسئول کنترل کیفیت رأساًَ یا با دلایل قابل قبولی استعفا نماید.
3 – مدیریتهای بخش ذیربط یا مدیر کل استاندارد استان بدلیل عدم کارآئی یا تسامح در انجام وظایف عزل مسئول کنترل کیفیت را در خواست نماید.
4 – یکی از مراجع ذیصلاح کشور حکمی در این زمینه صادر و یا چنین درخواستی را از مؤسسه نموده باشد.
تبصره 1 –
در صورتیکه کمیته دلایل مطرح شده را کافی و با عزل مسئول کنترل کیفیت موافقت نماید واحد تولیدی ذیربط موظف می باشد حداکثر ظرف مدت یکماه یا مدتی که کمیته تعیین و اعلام خواهد نمود واجد شرایط دیگری را به کمیته معرقی تا طبق مفاد این آئین نامه بررسی و منصوب گردد.
تبصره 2 –
در صورتیکه کمیته دلایل مطرح شده را کافی ندانسته و با عزل مسئول کنترل کیفیت موافقت ننماید نامبرده همچنان به مسئولیت خود ادامه خواهد داد.
تبصره 3 –
تخلفات شغلی مسئول کنترل کیفیت که د رکمیته ماده چهار این آئین نامه مطرح می گردد در صورتیکه علاوه بر عول , مستوجب مجازات دیگری باشد کمیته مدارک و دلایل خود را جهت اتخاذ تصمیم قانونی به مراجع ذیصلاح قضائی ارسال خواهد نمود.
ماده 7:
مسئول کنترل کیفیت واحدهای تولیدی در استخدام واحد تولیدی ذیربط قرار داشته و تابع مقررات استخدامی آن واحد خواهند بود.
ماده 8:
مسئول کنترل کیفیت واحدهای تولیدی ملزم به اجرای دستورالعملهای مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه وظایف شغلی خود می باشند.
ماده 9 :
واحدهای تولیدی مشمول استانداردهای تشویقی در مدت زمان اعتبار پروانه استفاده از علامت استاندارد ایران ملزم به داشتن مسئول کنترل کیفیت با رعایت شرایط مندرج در این آئین نامه خواهند بود.
ماده 10 –
مسئولین کنترل کیفیت موظف به رعایت مقررات عمومی واحد تولیدی ذیربط که مغایر یا مانع از انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی آنها نباشد خواهند بود و در هر صورت داشتن حکم انتصاب از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مانع از رسیدگی به تخلفات غیر شغلی آنها در مراجع ذیصلاح قانونی نخواهد بود.
تصویبنامه حدود وظایف و اختیارات کمیته های ملی استاندارد و نحوه انتخاب اعضاء
کلیات
ماده 1:
در اجرای بند 1 ماده 3 و باستناد بند 12 ماده 20 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران کمیته ملی استاندارد مجمعی است علمی و فنی مرکب از عده ای از دانشمندان , صاحب نظران مراکز علمی و دانشگاهی و مؤسسات تحقیقاتی و تولیدی و اقتصادی کشور و صاحبان صنایع حرف و نمایندگان مصرف کنندگان و بازرگانان وتجار که بمنظور بررسی و تبادل نظر در تعیین , تدوین و تصویب استاندارد کالاها و آئین نامه های کار و روش های آزمون تشکیل می شود.
ماده 2:
بطور کلی رشته های تولیدی و خدماتی مشمول این آئین نامه به رشته های زیر تقسیم می گردد:
1 – مهندسی برق و الکترونیک.
2 – مهندسی ساختمان و مصالح ساختمانی.
3 – خوراک و فرآورده های کشاورزی .
4 – پوشاک و فرآورده های نساجی الیاف,
5 – صنایع شیمیائی و پلیمر.
6 – چوب و فرآورده های چوبی, سلولزی.
7 – مواد معدنی.
8 – مهندسی مکانیک و فلز شناسی.
9 – اوزان و مقیاسات.
10 – مهندسی پزشکی .
11 – میکروبیولوژی.
12 – اسناد و تجهیزات اداری و فرآوری داده ها.
13 – چرم و پوست و پایپوش .
کمیته هر رشته بنام کمیته ملی همان رشته نامیده می شود.
تبصره:
ادغام و یا افزایش رشته های مذکور در ماده فوق و همچنین کمتیه های ملی بنا به پیشنهاد رئیس مؤسسه و تصویب شورای عالی استاندارد انجام می گیرد. تعیین دامنه فعالیت و سازمان هر یک از این کمیته های با پیشنهاد مدیر تدوین و بتصویب رئیس مؤسسه خواهد بود.
ماده 3:
رئیس مؤسسه می تواند در صورت لزوم و در ارتباط با هر کمیته ملی اقدام به تشکیل کمیسیون های مشورتی نماید.
هر یک از این کمیسیون ها دارای حداقل پنج نفر عضو خواهد بود که از میان اعضاء کمیته های ملی و اشخاص دیگر انتخاب می گردند.
وظایف کمیسیون های مشورتی بشرح ذیل خواهد بود
1 – ایجاد همکاری میان کمیته های ملی و هماهنگ ساختن فعالیت آنها.
2 – تعیین اصطلاحات و بدست دادن تعاریف لازم.
3 – طرح ریزی و رهبری بررسی ها و تحقیقات لازم در زمینه استانداردکردن.
4 – آماده ساختن شرایط برای پذیرفتن و بکار بستن استانداردها.
5 – رسیدگی به مسائل و مشکلات مصرف کنندگان.
6 – رسیدگی به مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت.
7 – رسیدگی به مسائل مشابه دیگری که کمیته های ملی با آنها سرو کار دارند.
تبصره:
کمیسیون های مشورتی می توانند با موافقت رئیس مؤسسه کارشناسانی را که در کمیته های ملی و بطور کلی در مؤسسه استاندارد سمتی ندارند نیز برای مشاوره دعوت کنند.
انتخاب اعضاء کمیته های ملی
ماده 4:
اعضاء کمیته های ملی حسب مورد به وسیله رئیس مؤسسه از بین نمایندگان سازمان ها اشخاص زیر دعوت می شوند:
الف: اعضای ثابت عبارتند از:
1 – رئیس موسسه یا معاون ایشان.
2 – معاون تحقیقات و آزمایشگاه بخش مربوطه.
3 – مدیر آزمایشگاهی مربوط در مؤسسه.
4 – مدیر هماهنگی تدوین استاندارد.
5 – مدیر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت مربوطه.
6 – دبیر تدوین مربوطه.
ب: اعضاء متغیر عبارتند از:
1 – تولید کنندگان و صاحبان صنایع.
2 – سازمان های مصرف کننده.
3 – توزیع کنندگان و اتحادیه های صنفی مربوطه.
4 – آزمایشگاه های فنی و تحقیقاتی.
5 – اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران.
6 – وزارتخانه ها و ادارات دولتی ذیربط.
7 – دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی.
8 – سازمان های حرفه ای و سایر مؤسسات.
9 – نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان.
تبصره 1:
رئیس مؤسسه می تواند علاوه بر اشخاص فوق الذکر صاحب نظر دیگری را نیز در کمیته های ملی دعوت نماید.
تبصره 2:
در صوتی که جلسات کمیته های ملی در ارتباط با موضوع خاص بیش از یک جلسه ادامه یابدنمایندگان اعزامی از سازمان ها حدالمقدور ثابت خواهند بود.
ماده 5:
جلسات کمیته های ملی با حضور اکثریت نسبی اعضاء رسمیت می یابد و با آراء اعضاء حاضر در جلسه موضوعات به تصویب خواهد رسید.
تبصره 1:
در صورتی که رئیس مؤسسه یا معاون ایشان اعضاء حاضر در جلسه درا مناسب برای اظهار نظر نداند می تواند نسبت به تجدید برگزاری جلسه اقدام نماید.
ماده 6:
رؤساء و دبیر هر یک از کمیته های ملی به پیشنهاد رئیس مؤسسه یا معاون ایشان و با اکثریت آراء اعضاء حاضر در جلسه انتخاب می شوند.
وظایف کمیته های ملی
ماده 7:
وظایف و اختیارات کمیته های ملی استاندارد بشرح زیر است:
1 – دریافت و مطالعه پیش نویس استانداردهای ارائه شده و سنجش و اظهار نظر و تصویب یا رد آنها و نیز در صورت لزوم اتخاذ تصمیم در مورد نحوه اجرای هر یک.
2 – بررسی پیشنهادهایی که در زمینه تجدید نظر در استانداردهای موجود می رسد, تصویب یا رد آنها.
تبصره :
همزمان با تقدیم پیش نویس استانداردها در مورد تصویب یاتجدید نظر در استانداردهای ملی لازم است اسناد و مدارک مربوط نیز توسط دبیر تدوین و به کمیته ارائه گردد.
روش تهیه استانداردهای ملی
ماده 8:
اصولی که در تهیه استانداردهای ملی باید بکار بسته شوند بدین قراررند:
1 – استانداردها باید جوابگوی نیازهای شناخته شده همگانی و ملی باشند.
2 – استانداردها باید جوابگوی اقتصاد ملی باشند.
3 – استانداردها باید هم به سود تولیدکنندگان و سازندگان و هم به سود مصرف کنندگان بوده و از این گذشته باید حتی الامکام متضمن حداکثر هماهنگی و توافق اشخاص ذی علاقه و ذی نفع در هر زمینه باشند.
4 – استانداردها باید هماهنگ با آخرین پیشرفت های فنی و علمی کشور باشند.
5 – بمنظور هماهنگ ساختن استانداردها با پیشرفت های کشور هر چند وقت یکبار بنا به تشخیص مؤسسه استاندارد باید در استانداردها تجدید نظر و اصلاح لازم بعمل آید.
6 – استانداردها باید حدالمقدور با توصیه نامه های سازمان بین المللی استاندارد و کمیته بین المللی الکترونیک و سایر سازمان های بین المللی هماهنگ باشند.
ماده 9:
مؤسسه موظف است بمنظور تهیه و تدوین استانداردهای ملی مستمراًَ نسبت به جمع آوری اطلاعات مربوط به موضوعاتی که لازم است استانداردهای ملی برای آنها تدوین گردد توسط مدیریت تدوین به ترتیب زیر اقدام نماید:
1 – جمع آوری اطلاعات از تشکیلات فنی و اجرائی مؤسسه در مراکز استانها.
2 – جمع آوری اطلاعات از طریق استعلام از وزارتخانه های تولیدی و خدماتی و سازمان های ذیربط.
3 – جمع آوری اطلاعات از واحدهای تولیدی و خدماتی کشور.
4 – جمع آوری اطلاعات از اتحادیه های و سندیکاها و تعاونی های مصرف کنندگان و تولید کنندگان.
تبصره:
علاوه بر موارد فوق مؤسسه در صورت لزوم می تواند امر جمع آوری اطلاعات از اشخاص را نیر از طریق نشر اطلاعیه در جراید و رسانه های گروهی در دستور کار خود قرار دهد.
کمیته برنامه ریزی
ماده 10:
کمیته برنامه ریزی اطلاعات جمع آوری شده را به رشته های مختلف تولیدی و خدمات تفکیک و سپس بمنظور بررسی و اولویت بندی موضوعات قبل از تدوین و انتخاب دبیر در کمیته های برنامه ریزی مرکب از افراد زیر مطرح خواهد نمود:
1 - معاون تدوین استاندارد و کنترل کیفیت.
2 – معاونت تحقیقات و آزمایش بخش مربوطه.
3 – مدیرهماهنگی تدوین استاندارد.
4 – مدیر طرح و برنامه.
5 – مدیر آزمایشگاه بخش مربوطه.
6 – کاشناس مسئول بخش آزمایشگاهی مربوطه.
7 – کارشناس مسئول هماهنگی تدوین ذیربط.
تبصره:
بمنظور تسهیل در انجام امر تدوین در مواردی که موضوع استاندارد و دبیر آن از طرف استانها پیشنهاد می گردد اولویت انتخاب دبیر با استان پیشنهاد دهنده خواهد بود.
کمیسیون اولیه تدوین استاندارد.
ماده 11:
دبیر تدوین پس اط جمع آوری اطلاعات اسناد و مدارک مربوطه بموضوع ذیربط بمنظور انتخاب اعضا کمیسیون فنی تدوین نوع و نحوه استفاده از مدارک علمی مراتب را در کمسیسونی مرکب از افراد زیر مطرح می نماید:
1 – مدیر یا نمایند هماهنگی تدوین.
2 – دبیر تدوین مربوطه.
3 – مدیر بخش آزمایشگاهی یا نماینده ایشان.
4 – نماینده تولید کنندگان و صاحب صنایع.
5 – نماینده سازمانهای مصرف کننده.
6 – نماینده توزیع کنندگان و اتحادیه های صنفی.
7 – نماینده وزارتخانه ها, سازمانهای ذیربط.
8 – نمایندگان دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی.
9 – نماینده سازمانهای حرفه ای و سایر مؤسسات.
10 – اشخاص صاحب نظر به انتخاب مدیر هماهنگی تدوین.
کمیسیونهای فنی
ماده 12:
کمیسیونهای فنی پیش نویس استاندارد مورد نظر را در جلساتی با حضور افراد منتخب کمیسیون اولیه مرکب از اساتید دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی و صاحب نظران بخشهای تولیدی و مصرفی و سازمانهای دولتی ذیربط توسط دبیر مربوطه با استفاده از مدارک توافق شده تهیه و جهت طرح در کمیسیون نهائی آماده می نماید.
تبصره 1:
در صورتی که کمیسیون فنی حضور اشخاصی را جهت تبادل نظر در جلسات کمیسیون ضروری بداند از طریق مدیریت تدوین اقدام به دعوت آنان خواهد نمود.
تبصره 2:
چنانچه کمیسیونهای فنی برای تهیه پیش نویس استاندارد مورد نظر انجام تحقیقاتی کاربردی در واحدهای صنعتی یا آزمایشگاهی و یا تهیه اسناد و مدارک بیشتری را ضروری تشخیص دهند با استفاده از همکاری مدیریت تدوین اقدام به این امر خواهند نمود.
تبصره 3:
در مواردی که کمیسیونهای فنی انجام بررسی بیشتری در کار تهیه و تدوین پیش نویس استانداردها را ضروری بدانند می توانند با انتخاب گروههای کاری از بین خود و یا خارج از کمیسیون ه نسبت به انجام این بررسیها اقدام نمایند. مدیریت تدوین موظف است زمینه های لازم برای انجام کار گروههای مذکور را فراهم نماید.
تبصره 4:
اگر موضوعی که استاندارد آن قرار است تهیه شود در دامنه فعالیت بیش از یک کمیسیون فنی قرار گیرد مدیر تدوین می تواند با تشکیل کمیسیونهای فنی مشترک موضوع را مورد بررسی بیشتری قرار دهد. کمیسیونهای فنی گزارش کار خود را به مدیر تدوین ارائه خواهند نمود.
کمیسیونهای نهائی
ماده 13:
پیش نویس استانداردهای تهیه شده توسط کمیسیونهای فنی پس از تکثیر توسط مدیریت تدوین و حداقل یکماه قبل از برگزاری جلسه کمیسیون نهائی برای هر یک از اعضاء کمیسیون ارسال و پس از تشکیل کمیسیون و بررسی پیش نویس ارسالی در صورت تصویب از طریق مدیریت تدوین به کمیته های مربوط تقدیم می گردد.
اعضاء کمیسیون عبارتند از:
1 – مدیر یا نماینده هماهنگی تدوین.
2 – دبیر تدوین مربوطه.
3 – مدیر بخش آزمایشگاهی یا نماینده ایشان.
4 – نماینده تولید کنندگان و صاحبان صنایع.
5 – نمایند سازمانهای مصرف کننده.
6 – نماینده توزیع کنندان و اتحادیه های صنفی.
7 – نماینده وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط.
8 – نمایندگان دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی.
9 – نماینده سازمانهای حرفه ای و سایر مؤسسات.
10 – اشخاص صاحب نظر به انتخاب مدیر هماهنگی تدوین.
11 – نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان.
تبصره :
در صورتی که پیش نویس تهیه شده در جلسات کمیسیون نهائی مورد تائید قرار نگرفته و بررسی بیشتری را توسط کمیسیون فنی ضروری بدانند پیش نویس با ذکر دلائل عدم تائید موضوع از طریق مدیریت تدوین به کمیسیون فنی مربوطه اعاده خواهد شد.
ماده 14:
دبیر تدوین استاندارد موظف است که اسناد و مدارک و گزارشهای مربوط به جریان فعالیتهای کمیسونها, گروههای کاری را نگهداری کند. دستور و برنامه جلسات را تهیه نماید. دعوتنامه شرکت در جلسات را برای اعضاء بفرستد و هر کار دیگری که برای تسریع فعالیت کمیته یاکمیسیون یا گروه کاری لازم باشد انجام دهد.
ماده 15 – حق الحضور اعضاء کمیسیون های مختلف و دیگر هزینه های مربوطه بر طبق مقررات توسط مؤسسه قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 16:
برای اینکهاستانداردها از نظر سبک نگارش حالتیکسان داشته باشند رئیس مؤسسه حق داردکه در تمام مراحل تهیه یک استاندارد متن آنرا از این حیث اصلاح نموده بویژه سعی نماید نگارش همه استانداردها یکنواخت بوده و هر استاندارد لااقل دوبار, یکبار پیش از انتشار و یکبار قبل از توزیع با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
تبصره:
بمنظور تحقق این مهم واحد نگارش مؤسسه با داشتن تشکیلات و پرسنل صاحب نظر در حوزه مدیریت تدوین تشکیل گردیده امر نگارش استانداردها را از جنبه دستوری و فنی بررسی و آماده طرح در کمیته های ملی می نماید.
ماده 17:
رئیس مؤسسه می تواند بدون مراجعه به کمیسیونهای فنی و کمیته های ملی مربوطه درباره استانداردهای منتشر شده توضیحات اصلاحی بنویسد بشرط اینکه این اصلاحات:
1 – محدود به از قلم افتادگی و و اشتباهات چاپی باشند.
2 – صدرو پروانه بکار بردن مهر استاندارد را آسانتر سازند, بی آنکه به هیچ روی در کیفیت فرآورده ها اثر داشته باشند.
ماده 18:
در بررسی و اخذ تصمیم درباره پیشنهادهائی که برای تجدید نظر در یک استاندارد می رسد بایستی همان روش تهیه استانداردهای جدید بکار بسته شود لاکن در مورد اصلاح و یا لغو مستقیماًَ موضوع جهت اخذ تصمیم به کمیته ملی مربوط ارجاع می شود.
ماده 19:
بمنظور تریوج و توسعه استانداردهای ملی مؤسسه می تواند با رعایت مفاد بند 8 ماده 20 و یا تصویب شواریعالی استاندارد و نیز با عقد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی مورد تائید و صاحب نظر مراحل تهیه پیش نویس استانداردها تا مرحله طرح در کمیته های ملی را واگذار نماید.
ماده 20:
تصویبنامه فوق مشتمل بر 20 ماده و 14 تبصره می باشد که در اجرای ماده 20 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به تصویب شورایعالی استاندارد رسیده و جهت اجراء به مؤسسه ابلاغ می گردد.
ضوابط اجرائی و مقررات اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش
فصل اول – کلیات
ماده 1:
کلیه اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش باید طبق اصول متری(ST) تهیه شود.
تعاریف , مضارب و کسور یکاهای اندازه گیری سیستم بین المللی یکاها (ST) در استاندارد ملی شماره 746 تحت عنوان «دستگاه رسمی یکاهای اندازگیری کشور ایران» مندرج است.
بکار بردن اوزان و مقیاس ها و و سایل سنجش مغایر با اصول مزبور غیر قانونی می باشد.
ماده 2:
وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و ملی و کلیه مبادله کنندگان کالا مکلفند در قراردادها, معاملات, تبلیغات, انتشارات و کلیه اعمال حقوقی و تجاری و صورت حسابهای تحویل و تحول کالا, بر چسب ها و سایر اسناد و مدارک مربوطه منحصراًَ یکاهای رسمی را به کار برند.
ماده 3:
کلیه اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش مشمول استاندارد اجباری که در داد و ستد و ارائه خدمات عمومی بکار می رود باید دارای علامت مخصوص اوزان و مقیاس ها باشد.
ماده 4:
نقش علام استاندارد بر روی اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش نشانه انطباق ویژگی های فرآورده با استاندارد ملی مربوطه است و دارا بودن علامت مخصوص اوزان و مقیاس ها نشانه تائید صحت و دقت اوزان و وسایل سنجش در محـدوده تعییـن شـده در استانداردهای ملی مربوطه می باشد..
فصل دوم – تهیه اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش مورد استفاده
در داد و ستد
ماده 5:
بموجب بند یک از ماده 3 و با توجه به ماده 8 از قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران, مؤسسه استاندارد تنها مرجع رسمی تعیین, تدوین و نشر استانداردهای ملی اوزان و مقیاسها و وسایل سنجش در کشور می باشد.
ماده 6:
اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند با اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد از مؤسسه استاندارد,اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش را مطابق با استانداردهای ملی مربوطه تهیه نمایند.
ماده 7:
کلیه سازندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش بایستی نمونه فرآورده های خود را که طبق استاندارد ملی مربوطه تهیه کرده اند به مؤسسه استاندارد ارائه نمایند تا مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد و در صورت تطبیق مشخصات آنها با استاندارد ملی مربوطه پروانه استفاده از علامت استاندارد صادر می گردد.
ماده 8:
سازندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش بایستی هر یک دارای علامت ثبت شده مخصوص به خود بوده و آن را روی کلیه قرآورده های خود نقش نمایند.
ماده 9:
واردات اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش موکول به تطبیق مشخصات آنها با استاندارد ملی مربوطه به تشخیص مؤسسه استاندارد و کسب مجوزهای لازم در این زمینه از مؤسسه استاندارد خواهد بود.
ماده 10:
اشخاص حقیقی و یا حقوقی که مایلند به امر تعمیر,تنظیم و یا نصب باسکول های ثابت همکف و متحرک بپردازند, قبلاًَ باید مجوز لازم را از مؤسسه استاندارد کسب نمایند و پس از انجام هر گونه تعمیر , تنظیم و یا نصب مکلفند مؤسسه را جهت بازدید و آزمایش و علامت گذاری آن مطلع نمایند و هزینه های مربوطه را بر اساس تعرفه های مصوب پرداخت نمایند.
فصل سوم – نمونه های قانونی (برسنج ها) و محل نگهداری آنها
ماده 11:
نمونه های قانونی, عبارت از وزنه و هر وسیله سنجش رسمی است که برای مقایسه, تنظیم و تصحیح سایر اوزان و وسایل سنجش بکار بـرده می شود و شامل برسنج های ملی یا اولیه,بر سنج های مرجع یا ثانویه و برسنج های کار می باشد.
تبصره 1:
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برسنج های ملی یا اولیه را در آزمایشگاههای اندازه شناسی خود نگهداری می کند که به موجب تبصره 4 از ماده 3 قاون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران, این آزمایشگاهها بعنوان آزمایشگاههای مرجع در کشور شناخته می شود.
تبصره 2:
برسنج های مرجع دیگر سازمان ها بر حسب درخواست آنها در آزمایشگاههای اندازه شناسی مؤسسه استاندارد کنترل و کالیبره خواهد شد.
فصل چهارم
آزمایش اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش
الف: آزمایش اولیه
ماده 12:
کلیه اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش نو و تعمیر شده مشمول مقررات استاندارد اجبار, پس از آزمایش اولیه و علامت گذاری توسط مؤسسه استاندارد و یا آزمایشگاههای تأیید شده از طرف مؤسسه می تواند در معرض فروش و نمایش واقع شده و یا مورد استفاده قرار گیرد.
ماده 13:
آزمایش اولیه و علامت گذاری اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش ساخت داخل کشور و یا وارداتی, بسته به مورد می تواند در آزمایشگاههای مؤسسه استاندارد, یا در کارگاههای سازندگان و یا در محل نصب آنها انجام شود.
تبصره:
در صورتی که بنا به تقاضای سازنده و وارد کننده و یا با توه به نوع وسیله سنجش , آزمایش اولیه در خارج از آزمایشگاههای مؤسسه استاندارد انجام شود, علاوه بر هزینه آزمایش , پرداخت هزینه سفر و فوق العاده روزانه کارشناسان اعزامی نیز بر اساس آئین نامه های مربوطه بعهده متقاضی خواهد بود.
ب: آزمایش دروه ای
ماده 14:
کلیه اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش مشمول استاندارد اجباری که سراسر کشور در دستگاههای دولتی و یا غیر دولتی و کرخانجات و سایر مراکز تجاری مورد استفاده عامه قرار می گیرد, باستثنای آنهائیکه برای فروش عرضه شده و یا برای مصارف شخصی بکار می رود, بایستی در فواصل زمانی معینی مورد آزمایش و یا کالیبره کردن واقع شوند که این آزمایش «آزمایش دوره ای» نامده می شود.
تبصره:
آزمایش و یا کالیبره کردن دوره ای مربوط به اوزان و مقیاسها و وسایل سنجش بر اساس روش های مندرج در استانداردهای ملی مربوطه می باشد.
ماده 15:
آزمایش دوره ای در هر سال یک بار در سراسر کشور انجام می گیرد ولی در بعضی از موارد نسبت به وضعیت وسایل سنجش ممکن است در هر دو سال یک بار و یا با فاصله زمانی بیشتری طبق نظر مؤسسه استانداردانجام گیرد.
تبصره:
آزمایش دوره ای و مقیاس ها و وسایل سنجش در برخی از موارد خاص و با توجه به نوع وسیله سنجش ممکن است در فواصل زمانی کمتر از یک سال نیز به طور متناوب انجام شود.
ماده 16:
مؤسسه استاندارد باید تاریخ اجرای آزمایش دوره ای را در هر محل قبلاًَ به طریق مقتضی باطلاع عامه رسانیده و برای تسهیل در کار با سازمان های ذی ربط در هر محل هماهنگی های لازم را بعمل آورد.
ماده 17:
آزمایشگاههای که تاییدیه لازم را از مؤسسه استاندارد دریافت کرده باشند می توانند در زمینه کالیبره کردن وسایل سنجش, کنترل کیفیت و علامت گذاری اوزان و مقیاس ها در محدوده فعالیت های تعیین شده و دقت های ذکر شده در پروانه تاییدیه آزمایشگاه اقدام نمایند.
ماده 18:
هزینـه کارمـزد خدماتی مؤسسه و حق آزمایش اولیه و دوره ای طبق تعرفه های مصوب از تولید کنندگان و وارد کنندگان و دارندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش دریافت می شود.
ماده 19:
در آزمایش دوره ای , اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش که فاقد علامت آزمایش اولیه باشند غیر قانونی محسوب شده و به نفع مؤسسه استاندارد ضبط می گردد. در مورد اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجشی که دارای علامت آزمایش اولیه باشند غیر قانونی محسوب شده و به نفع مؤسسه استاندارد ضبط می گردد
در صورتی که این وسایل قابل اصلاح باشند, مهلت لازم به دارندگان اینگونه وسایل داده می شود تا نسبت به تعمیر و تنظیم و کالیبره کردن آنها اقدام و برای آزمایش مجدد به مؤسسه استاندارد ارائه نمایند, بدیهی است پس از انقضای مهلت مقرر و عدم اصلاح آنها, اینگونه وسایل غیر قانونی تلقی شده و مطابق مقررات با آنها عمل خواهد شد.
فصل پنجم
ماده 20:
کلیه اوزان و مقیاسها و وسایل سنجش که در آزمایش اولیه و یا دوره ای با استانداردهای ملی مربوطه مطابقت داشته باشد و صحت کار آنها مورد تصدیق واقع شود, بایستی با علامت مخصوص اوزان و مقیاس ها پلمپ شده و یا انگ زده شود.
ماده 21:
هزینه آزمایش و علامت گذاری اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش اعم از آزمایش اولیه و یا دوره ای بر اساس تعرفه مصوب از صاحبان آنها دریافت خواهد شد.
فصل ششم – وظایف دارندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش
ماده 22:
دارندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش مشمول مقررات استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برخورد شد.
ماده 23:
کلیه دارندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش موظفند اوزان و مقیاس ها و وسـایل سنجش خود را مطابق با نـوع کار و عملیات خود و با دقت های مورد نیاز برای آن کار تهیه نموده و آنها را طبق اصول فنی مربوطه بکار برند.
ماده 24:
دارندگان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش در موقع مراجعه بازرسان جهت انجام عملیات بازرسی و آزمایش های اولیه و یا دوره ای, بایستی هر گونه همکاری لازم را با آنها بعمل آورند. در غیر این صورت برابر ماده 13 از قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با آنها برخورد خواهد شد.
فصل هفتم – بازرسی و تنظیم صورت مجلس
ماده 25:
بازرسان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش بایستی دارای کارت بازرسی و یا معرفی نامه از طرف مؤسسه استاندارد باشند و هنگام بازرسی آن را ارائه دهند.
تبصره:
بازرسان اوزان و مقیاس ها می توانند در صورت لزوم از همکاری مأمورین انتظامی در کلیه مراحل استفاده نمایند.
ماده 26:
در موقعی که بازرسان اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش مواردی را بر خلاف قوانین و مقررات این آئین نامه مشاهده کردند بایستی صورتمجلسی را که شامل نام متخلف, موضوع تخلف و مشخصات دیگر باشد با امضای متخلف و در صورت استنکاف او با امضای یکی از مأمورین انتظامی تنظیم و تسلیم مؤسسه استاندارد نموده و اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش غیر قانونی و یاخارج از استاندارد را جمع آوری و توقیف نمایند.
تبصره:
اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش توقیف شده را می توان بلافاصله به مؤسسه استاندارد حمل و یا آنها را سیم و سرب نموده و تا فراهم آوردن وسایل حمل آنها را در حفاظت صاحبان آنها قرار داد. در مورد اخیر صاحبان وسایل مکلف ب حفاظت از کالاهای توقیف شده و سیم و سرب آنها می باشند.
ماده 27:
بازرسان مکلفند صورتمجلس تهیه شده را دراولین روز اداری بعد از توقیف به مسئول مستقیم خود تسلیم نمایند و مسئول مربوطه نیز موظف است صوتمجلس تنظیمی را به همراه اظهارنظر فنی دائر بر اینکه وسایل توقیف شده قابل اصلاح می باشد یا خیر و یا مورد استفاده دیگری دارد و با در نظر گرفتن سایر جنبه های فنی,حداکثر ظرف مدت ده روز از طریق دفتر حقوقی مؤسسه برای رسیدگی به مراجع قضائی صالحه ارسال نمایند.
فصل هشتم – متفرقه
ماده 28:
اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجشی که مطابق استانداردهای ملی مربوطه ساخته شده ولی سایر مقررات این آئین نامه درباره نها اجرا نشده باشد (نظیر اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجشی که فاقد علامت آزمایش اولیه بوده و و یا توسط سازندگان غیر مجاز ساخته شده باشد) غیر قانونی نامیده می شوند.
ماده 29:
اوزان و مقیـاس ها و وسایـل سنجشی را که مقـررات قانونی و آئین نامـه های مربوطه در مورد آنها رعایت شده ولی نسبت به آنها طور ی عمل شده باشد که برخی از ویژگی های آنها با استاندارد ملی مربوطه مغایرت داشته و در نتیجه استفاده حقیقی از آنها میسر نباشد (مثل اینکه وزن و یا اندازه آنها کمتر شده باشد) قلب و تقلبی محسوب می شوند.
آئین نامه اجرائی موضوع قسمتی از بند 3 ماده 20 اصلاح قوانین و مقـررات مؤسسه استانداردهای و تحقیقات صنعتـی ایران مصـوب مورخ 25/11/72 مجلس شورای اسلامی
شورای عالی استاندارد در اجرای قسمت آخر بند 3 ماده 20 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که از این به بعد به اختصار «موسسه» نامیده می شود مراحل اجرائی استخدام نیروهای مورد نیاز مؤسسه را بشرح زیر تصویب می نماید.
ماده 1:
به منظور جذب نیروهای متخصص, مؤسسه می تواند نسبت به استخدام رسمی یا غیر رسمی (پیمانی,خرید خدمت, روزمزد) افراد مورد نیاز خود را از طریق امتحان, مسابقه و یا انتقال او مؤسسات و شرکتهای دولتی اقدام نماید.
ماده 2:
استخدام کارکنان مورد نیاز موضوع ماده یک آئین نامه متناسب با پست های سازمانی مصوب و در صورت تایید رئیس مؤسسه مجاز خواهد بود.
تبصره:
تعیین اعضاء گزینش باستناد ماده 2 و صراحت ماده 22 قانون فوق الذکر مشمول مفاد این ماده خواهند بود.
ماده 3:
داوطلبان استخدام برای تصدی مشاغل مؤسسه باید دارای شرایط زیر باشند:
الف: متعهد و معتقد به ولایت فقیه و انقلاب اسلامی.
ب: داشتن حداقل 18 سال تمام سن.
ج: انجام خدمت زیر پرچم یا معافیت قانونی در صورت مشمول بودن.
د: عدم محکومیت کیفری.
ه - عدم محکومیت به فساد و معروفیت به فساد اخلاق و تجاهر به فسق و معتاد نبودن به استعمال مواد مخدر و مبتلا نبودن به امراض مسریه.
و: داشتن حداقل مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه یا دیپلم.
ز: داشتن صحت مزاج و توانایی انجام کار.
ماده 4:
احکام استخدامی داوطلبانی که با داشتن شرایط فوق به خدمت مؤسسه پذیرفته خواهند شد, در صورت تائیدیه به صلاحیت اخلاقی توسط گزینش صادر می شود.
تبصره 1:
گزینش در مورد استخدام افراد بصورت رسمی یاغیر رسمی موظف است نظر خود را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ معرفی , اعلام نماید. عدم اعلام نظر گزینش در مدت مذکور به منزله تایید صلاحیت خواهد شد.
تبصره 2:
در مورد کارکنانی که به مؤسسه مأمور یا منتقل می شوند, اعلام نظر مجدد گزینش مؤسسه لزومی نخواهد داشت.
تبصره 3:
نظر به گزینش و تایید صلاحیت افراد در طول مدت خدمت در مؤسسه یک بار انجام خواهد شد و در تمام موارد استخدامی معتبر و ملاک عمل خواهد بود.
ماده 5:
کارکنان غیر رسمی در صورت داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت در مؤسسه و با توجه به تایید صلاحیت آنها در بدو ورود به خدمت می توانند به رسمی تبدیل وضعیت دهند.
ماده 6: در اجرای ماده 51 قانون استخدام کشوری, مؤسسه می تواند به منظور تأمین بهداشت و درمان کارکنان خود نسبت به انعقاد قرارداد با مؤسسات بیمه مراکز بهداشتی و درمانی, بیمارستانها صندوق ها و سایر مؤسسات رفاهی و عناوین مشابه اقدام نماید.
ماده 7:
کلیه مواردی که در این آئین نامه منظور گردیده است مشمول قوانین و مقررات استخدام کشوری می باشد.
این آئین نامه در 7 ماده و 4 تبصره در تاریخ 14/7/1372 به تصویب اعضاء شورای عالـی استـاندارد رسیـده و از همیـن تاریخ لازم الاجرا مـی باشد.
ضوابط اجرائی تبصره ذیل ماده 5 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران
ماده 1:
تعریف سورویانس:
سورویانس به مجموعه عملیاتی (شامل : بازرسی,بازبینی,بررسی, نمونه برداری, اندازه گیری آزمایش و عملیات مشابه) که توسط مؤسسه یا بازرس مستقل به منظور تعیین کمیت و کیفیت و سایر مشخصه های کالا یا تجهیزات, تأسیسات و خدمات مورد معامله بین خریدار و فروشنده به منظور مقابله و مقایسه و انطباق آن با شرایط مندرج در قرارداد خرید و اعتبار اسنادی صورت می گیرد و نیز صدرو گواهینامه بازرسـی اطــلاق می گردد.
1 – منظور از مؤسسه عبارت است از: مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.
2 – منظور از بازرس مستقل عبارت است از افراد حقوقی که به موجب تبصره ذیل ماده 5 قانون اصلاح و قوانین و مقررات مؤسسه و این ضوابط اجرائی, صـلاحیت آنها تائیـد و اجازه انجام عملیات سورویانس طـی پروانه ای به آنها توسط مؤسسه واگذار شده است و از این پس شرکت سورویانس کننده گفته می شود.
3 – انجام بازرسی می تواند در محل تولید, بسته بندی, انبار فروشنده, گمرک یا بندر مبداء , گمرک مقصد و یا محل نصب و استفاده باشد. محل و زمان بازرسی باید بطور روشنی در قرارداد خرید و اعتبار اسنادی منعکس گردد, در صورت عدم ذکر محل و زمان بازرسی در قرارداد خرید یا اعتبار اسنادی, محل بازرسی در مبداء است و مقطع زمانی آن بلافاصله قبل از شروع حمل و صدور بارنامه می باشد.
4 – قرارداد خرید عبارت از سندیست به همراه پیوستها که موارد توافق شده بین خریدار و فروشنده در امر خرید و کلیه شرایط حاکم بر آن اعم از نوع کالا و خدمات و کمیت , مشخصات کیفی, نحوه بازرسی , مقطع تحویل و تحول ,قیمت و نحوه پرداخت و سورویانس کننده و غیره در آن درج شده و به امضاء طرفین معامله رسیده باشد.
ماده 2:
شرایط لازم برای شرکتهای سورویانس کننده:
شرکتهای سورویانس کننده از بین شرکتها و مؤسسات داخل و خارج از کشور که واجد شرایط لازم زیر می باشند,انتخاب می گردند:
1 – شرکت و مدیران مسئول آن باید مستقل از منافع تجاری بوده و هیچگونه وابستگی به طور مستقیم (در قالب فعالیتهای شرکت) و یا غیر مستقیم (از طریق شرکتهای وابسته) در موارد تحت بازرسی نداشته باشند.
2 – دارای استقلال رأی بوده بطوریکه ارائه گزارشات و نظرات فنی و بازرسی آنها فارغ از هر گونه فشار از سوی عوامل داخلی و خارجی, شرکت خود و صرفاًَ بر اساس ماهیت کالا و یا خدمات و بر اساس شرایط تعیین شده در قرارداد خرید باشد.
3 – شرکت باید روشهائی برقرار و اجرا نماید که استفاده کنندگان از خدمات سورویانس با اعتماد و اطمینان بتوانند مسئولیت انجام خدمات مورد نیاز را به آن بسپارند.
4 – داشتن اساسنامه مبنی بر فعالیت شرکت در زمینه بازرسی و ارائه خدمات سورویانس حسب تائید اتاق بازرگانی کشور متبوع.
5 – داشتن توانائی و دانش فنی و تخصص لازم در هر یک از زمینه های فعالیتهای مربوط.
6 – داشتن مدارک ثبتی و حقوقی قابل شناسائی و معتبر در مورد مرکز اصلی از کشور متبوع که به تائید اتاق بازرگانـی کشـور و یا سفـارت جمهور ی اسلامی ایران رسیده باشد.
7 – ارائه اعتبار نامه بانکی از یکی از بانکهای معتبر.
8 – داشتن بیمه نامه مسئولیت و ارائه ضمانت نامه بانکی و یا هر دو حسب موارد طبق اعلام نظر هیئت ارزیاب موضوع ماده 4.
9 – داشتن نظامنامه سیستم مدیریت کیفیت شامل روش دستورالعملها, ضوابط لازم برای تضمین کیفیت خدمات مورد ارئه و وظایف محوله در زمینه سورویانس «سیستم مدیریت کیفیت شرکت سورویانس کننده باید بطور عملی و به نحو مؤثر قابل اجرا و ممیزی باشد.»
ماده 3:
عوامل و عناصر ارزیابی و امتیازات:
ارزیابی و تائید صلاحیت, شرکتهای سورویانس کننده داخلی و خارجی بر اساس عوامل تضمین شده در جدول مربوطه و نیز با رعایت مفاد بند 1, 2, 3, این ماده می باشد.
1 – حداقل امتیاز برای تائید صلاحیت شرکتهای سورویانس کننده داخلی و خارجی بر اساس جدول ذی ربط 60 می باشد.
2 – شرکتهای داخلی که ماهیت دولتی داشته باشند با تائید وزیر ذی ربط از نظر ارزیابی میزان سرمایه ثبت شده و پوشش بیمه (بیمه مسئولیت) موضوع بندهای 9 و 10 جدول عوامل ارزیابی و امتیازات برای شرکتهای داخلـی معـاف و حداکثـر امتیازات مربـوط را در هنگـام ارزیابی دریافت می دارند..
3 – در موارد استثنائی رئیس مؤسسه می تواند با توجه به گزارش هیئت ارزیاب بدون رعایت بند یک این ماده در مورد تائید صلاحیت شرکت سورویانس کننده اتخاذ تصمیم نماید.
ماده 4:
هیئت ارزیاب و وظایف و مسئولیتهای آن:
1 – به منظور بررسی و ارزیابی شرکت های سورویانس کننده متقاضی هیئتی با ترکیب زیر تشکیل می شود:
ـ معاونان مؤسسه در امر تدوین استاندارد و کنترل کیفیت و امور فنی.
ـ مدیر ذی ربط در امور سورویانس به عنوان دبیر هیئت (با حق رأی).
ـ نماینده وزارت بازرگانی.
ـ نماینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ـ نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.
ـ احکام کلیه اعضاء ارزیاب توسط رئیس مؤسسه استاندارد صادر می شود.
2 – وظایف و مسئولیت هیئت ارزیاب.
2 – 1 – تشکیل جلسات هیئت بر حسب تقاضای دبیر هیئت.
2 – 2 – بررسی تقاضاهای رسیده که توسط دبیر هیئت از قبل تکمیل و قابل طرح گردیده اند.
2 – 3 – تعییــن کارشناس یا کارشناسان جهت اعزام به محل و نمایندگی ها و شعب شرکت متقاضی جهت بررسی وضعیت و تهیه و تنظیم گزارشات لازم در صورت لزوم.
2 – 4 – تعیین حدود مأموریت کارشناسی یا کارشناسان اعزامی در ارتباط با بررسی وضعیت شرکتهای متقاضی.
2 – 5 – بررسی وضعیت شرکت متقاضی و مقایسه آن با عوامل مورد ارزیابی بر اساس مدارک و عندالاقتضاء گزارش کارشناسان اعزامی به منظور تعیین امتیاز هر عامل.
2 – 6 – تعیین میزان مبلغ تضمین بدون قید و شرط شرکت های سورویانس کننده مورد تایید جهت دریافت پروانه تایید صلاحیت.
2 – 7 – ارائه گزارش نتایج ارزیابی شرکت های متقاضی به رئیس مؤسسه جهت اخذ تصمیم لازم.
2 – 8 – ارائه پیشنهادات در جهت اصلاح ضوابط اجرائی به رئیس مؤسسه.
2 – 9 – تحدید حدود صلاحیت شرکت های سورویانس کننده تایید شده و تعیین زمینه فعالیت و محدوده جغرافیایی, در صورت لزوم با توجه به امتیازات مکتسبه.
2 – 10 – نظارت بر عملیات و ارزیابی عملکرد شرکت های سورویانس کننده مورد تایید.
2 – 11 – بررسی وضعیت شرکت های سورویانس کننده تایید شده به منظور تمدید و تجدید پروانه صلاحیت آنها.
2 – 12 – رسیدگی به اختلافات حاصله بین شرکت های سورویانس کننده و خریداران جهت حل و فصل اختلاف در غیر این صورت ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح قضایی.
2 – 13 – نگهداری سوابق و مدارک مربوط به شرکت های سورویانس کننده توسط دبیر هیئت.
ماده 5:
ارائه مدارک لازم و نحوه تشکیل جلسات هیئت ارزیاب:
1 – شرکت سورویانس کننده متقاضی دریافت پروانه تائید صلاحیت, درخواست خود را به همراه فتوکپی مدارک مندرج در بندهای ذیل ماده 2 و نیز مشخصات تعیین شده در جدول عوامل ارزیابی به مؤسسه ارسال یا تسلیم می دارد.
2 – دبیر هیئت مکلف است پس از بررسی و تکمیل مدارک حداکثر تا یک ماه پرونده شرکت را جهت طرح در هیئت ارزیاب آماده نموده و تقاضای تشکیل جلسه نماید.
3 – جلسات هیئت با حضور حداقل 5 نفر که ترجیحاًَ 2 نفر آنها از اعضای خارج از مؤسسه باشند رسمیت و تصمیمات با حداقل 4 رأی اتخاذ خواهد شد.
4 – هیچیک از اعضای معرفی شده حق ندارند افراد غیر را به نمایندگی یا به وکالت از سوی خود به جلسه اعزام دارند (در صورت وقوع این حالت وکیل حق رأی نخواهد داشت).
ماده 6:
نحوه انتخاب و اعطای پروانه تائید صلاحیت:
1 – پرونده شرکت در هیئت ارزیاب طرح و در صورتی که پس از ارزیابی امتیازات لازم را کسب نموده, مراتب به رئیس مؤسسه گزارش می شود.
2 – چنانچه صلاحیت شرکت سورویانس کننده به تائید مؤسسه رسید مراتب به شرکت مزبور جهت انجام تشریفات و دریافت پروانه تائید صلاحیت اعلام می گردند.
3 – شرکت سورویانس کننده موظف است از تاریخ اعلام حداکثر ظرف مدت دو ماه به مؤسسه مراجعه و نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز و سپردن تضمین بدون قید و شرط و قابل تمدید طبق مبلغی که توسط هیئت ارزیاب موضوع ماده 4 تعیین شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز پرداخت کارمزد نظارتی (خدماتی) مؤسسه اقدام نماید.
3 – 1 محاسبه کارمزد نظارتی (خدماتی ) مؤسسه بر اساس تعرفه ای خواهد بود که بموجب بند 6 ماده 20 قانون اصلاحی قوانین و مقررات مؤسسه به تصویب شورای عالی استاندارد رسیده باشد.
4 – پروانه تائید صلاحیت شرکت سورویانس کننده پس از تکمیل و سپردن تضمین و کارمزد خدماتی,تهیه و تنظیم شده و پس از امضاء رئیس مؤسسـه و ادای سوگند توسـط مدیـر عامل شرکت به وی اعطاء می گردد.
متن سوگندنامه:
اکنون که با تائیدات الهی, این شرکت به عنوان سورویانس کننده مورد تائید مؤسسه قرار گرفته است, اینجانب به نمانیدگی از طرف هیئت مدیره شرکت, به خداوند متعال و کتاب آسمانی و آنچه که نزد من عزیز و مقدس است سوگند یاد می کنم: در کلیه اموریکه جهت بازرسی کالا یا خدمات به این شرکت ارجاع می شود نهایت سعی و اهتمام خود را به عمل آورده و وظایف محوله را در نهایت امانت و درستی انجام , و در بررسی و اظهار نظر جانب عدالت و بیطرفی کامل را رعایت نمایم.
و خداوند بزرگ را در همه حال ناظر و شاهد اعمال شرکت بدانم.
نام:
امضاء سمت:
تاریخ:
ماده 7:
مدت اعتبار پروانه تایید صلاحیت:
مدت اعتبار پروانه تایید صلاحیت, یکسال تمام بوده که تمدید یا تجدید آن موکول به اجرای دقیق وظائف و دستورالعمل های مربوطه و تعهدات ناشی از آن و با موافقت هیئت ارزیاب موضوع ماده 4 می باشد.
7 – 1 – شرکت سورویانس کننده پس از دریافت پروانه مزبور در حدود صلاحیت تعیین شده می تواند اقدام به سورویانس کالاهای وارداتی به ایران نماید.
ماده 8:
وظایف و مسئولیت خریدار:
1 – خریدار باید در متن قرارداد خرید و در شرایط اعتبار اسنادی نوع و مشخصات کمی و کیفی کالا یا خدمات مورد معامله را دقیقاًَ مشخص نماید.
2 – خریدار موظف است در امر خرید کالا یا خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری مشخصات کیفی کالا یا خدمات را مطابق استاندارد ملی ذی ربط در قرارداد خرید و اعتبار اسنادی تعیین نماید و نیز چنانچه کالا یا خدمات مورد خرید در شمول تبصره 2 ماده 6 ماده قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه باشد مشخصات کیفی کالا یا خدمات را طبق استاندارد تعیین شده از سوی مؤسسه سفارش نماید.
3 – خریدار باید حدود و نحوه بازرسی از کالا یا خدمات خریداری شده را در قرارداد خرید و اعتبار اسنادی مشخص نماید.
حدود و نحوه بازرسی باید به تایید و توافق فروشنده نیز رسیده باشد.
3 – 1 – کالاها و خدماتیکه مشمول استاندارد اجباری می باشند و یاخریدهایی که مشمول تبصره 2 ذیل ماده 6 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه می باشند,
نحوه بازرسی باید طبق دستورالعمل مؤسسه در قرارداد خرید اعتبار اسنادی ذکر شود.
4 – خریدار موظف است پس از تعیین و انتخاب شرکت سورویانس کننده تایید شده مراتب را به فروشنده اعلام و در قرارداد خرید و اعتبار اسنادی ذکر شود.
4 – خریدار موظف است پس از تعیین و انتخاب شرکت سورویانس کننده تایید شده مراتب را به فروشنده اعلام و در قرارداد خرید و اعتبار اسنادی ذکر نماید.
5 – خریدار موظف است پس از انعقاد قرارداد خرید و یا گشایش اعتبار اسناد, کلیه اسناد و مدارک مورد لزوم جهت بازرسی, شامل: قرارداد خدید, اعتبار اسنادی پروفروما ,مشخصات فنی و غیره را ظرف مدت لازم و کافی , برابر انجام وظایف شرکت سورویانس کننده تایید شده مستقیماًَ یا از طریق نمایندگی آن در ایران در اختیار دفتر مرکزی شرکت قرار دهد, خریدار ترجیحاًَ ولدی الاقتضاء باید در قرارداد خرید یا اعتبار اسنادی به لزوم ارجاع به مدارک ارسالی او به عنوان مدارک انجام بازرسی اشاره نماید.
6 – خریدار موظف است حدود بازرسی را به شرک سورویانس کننده طبق شرایطی که در قرارداد خریدیا اعتبار اسنادی تعیین شده شامل مشخصات و ویژگی کالا, روش بازرسی , چگونگی تحویل و تحول و نیز زمان بازرسی را مستقیماًَ یا از طریق نماینده آن در ایران اعلام نماید.
7 – خریدار موظف است طبق قرارداد یا توافق انجام شده هزینه کارمزد خدمات بازرسی را مستقیماًَ و یا از طریق فروشنده و یا بانک به شرکت سورویانس کننده پرداخت نماید.
7 – 1 – در صورتی که شرکت سورویانس کننده از انجام یا از ادامه خدماتی که دستور کار آن را داشته و یا در مورد آن موافقت شده است منع گردد, خریدار موظف به پرداخت های ذیل خواهد بود:
الف- هزینه های واقعی شرکت به جهت توقف کار.
ب – بخشی از حق الزحمه مورد توافق , متناسب با میزان خدمات ارائه شده تا زمان توقف کار شرکت سورویانس کننده از کلیه مسئولیت های ناشی از انجام ناقص یا عدم انجام خدمات درخواستی مبرا خواهد بود.
8 – در صورت افزایش حدود بازرسی یا ایجاد مشکلات در انجام بازرسی که خارج از کنترل و مسئولیت بازرسی باشد. کارمزد بازرسی به نسبت خدمات اضافی حسب توافق, توسط خریدار به شرکت سورویانس کننده قابل پرداخت می باشد.
9 – خریدار موظف است فقط یک شرکت سورویانس کننده دارای پروانه تایید صلاحیت را جهت بازرسی کالا یا خدمات خریداری شده و در قرارداد خرید و اعتبار اسنادی ذکر و تعیین نماید.
10 – خریدار موظف است ویژگی های کمی و کیفی و روش و حدود بازرسی را در شرایط قرارداد خرید و اعتیار اسنادی و دیگر مدارک خرید هماهنگ و همخوان ذکر نماید.
10 – 1 در صورت وجود اختلاف جزئی بین یک یا چند پروفرما در اعتبار اسنادی قرارداد خرید, ترتیب استناد به شرح ذیل است.
10 – 1- 1 اعتبار اسنادی
10 – 1 – 2 قرارداد خرید
10 – 1 – 3 پروفرما و یا مدارکی که در اعتبار اسنادی یا قرارداد خرید مورد اشاره واقع شده است.
10 – 1 – 4 پروفرما به ترتیب تأخر زمانی
11 – خریدار موظف است مجوزهای لازم را جهت انجام مطلوب امور بازرسی حسب نیاز از فروشنده اخذ و مراتب را به شرکت سورویانس کننده عامل, اطلاع داده و یا صراحتاًَ در قرارداد خرید اعتبار اسنادی ذکر نماید.
ماده 9:
وظایف و مسئولیت شرکت سورویانس کننده در قبال خریدار:
1 – شرکت سورویانس کننده موظف است با توجه به مفاد قرارداد خرید و شرایط اعتبار اسنادی و در حدود بازرسی تعیین شده نسبه به انجام بازرسی کالا یا خدمات اقدام نماید.
2 – شرکت سورویانس کننده موظف است د قت و مهارت لازم را در انجام خدمات بازرسی خود بعمل آورده و تمامی موارد خواسته شده در امر بازرسی را طبق قرارداد خرید و شرایط اعتبار اسنادی اعمال نماید.
3 – شرکت سورویانس کننده در صورت اثبات قصور یا تقصیر در قبال کمیت و کیفیت کالا و یا خدمات مورد دستور کار مسئول می باشد. در صورت بروز اشکال در انجام بازرسی یا بروز اختلاف با شرایط قرارداد خرید, شرکت سورویانس کننده موظف است مراتب را به خریدار و فروشنده اطلاع و پس از صدور اصلاحیه بانکی اقدام نماید.
4 – شرکت سورویانس کننده موظف است در صورتی که کالا یا خدمات مورد بازرسی در مقاطع تحویل مطابق با شرایط قرارداد و اعتبار اسنادی باشد نسبت به صدور گواهی نامه سورویانس اقدام نموده, و آن را به تایید اتاق بازرگانی محل صدور گواهی برساند.
4 – 1 – چنانچه امر بازرسی در مورد کالا یا خدمات توسط شعب یا نمـایند گی مجاز شرکت سورویانس کننده انجام شود, صدرو گواهی نامه سورویانس می باید فقط با نام و روی سر برگ شرکت اصلی که نام آن به عنوان شرکت سورویانس کننده در شرایط اعتبار اسنادی و قرارداد خرید آمده, صادرگردد.
5 – شرکت سورویانس کننده موظف است امور بازرسی کالاها و خدمات را در محل و زمان تعیین شده در قرارداد خرید یا اعتبار اسنادی با دقت و مهارت لازم انجام دهد و در مقابل تفریط و تعدی به خریدار, خود را مسئول بداند.
ماده 10:
وظایف و مسئولیت شرکت سوریانس کننده در قبال مؤسسه
1 ـ شرکت سورویانس کننده خارجی موظف است به محض دریافت پروانه تایید صلاحیت از مؤسسه ظرف حداکثر مدت دو ماه نسبت به ایجاد دفتر نمایندگی و یا انتخاب نماینده مجاز در ایران اقدام نماید.
2 – شرکت سورویانس کننده موظف است گزارش آماری عملیات بازرسی انجام شده در مورد کالاهای وارداتی به ایران و نتایج حاصله را بطور سه ماهه به مؤسسه ارسال نماید.
3 – شرکت سورویانس کننده باید تمامی تعهدات و نیز دستورالعمل های مؤسسه را در مواردی که به وظایف و فعالیت های آن مربوط می شود بنحو احسن رعایت نماید.
4 – شرکت سوریانس کننده موظف است در ارتباط با سورویانس کالاهای وارداتی به ایران,کلیه روش ها و امور اجرائی خود را با دستور العمل های صادره از سوی مؤسسه سازگار نماید.
5 – شرکت سورویانس کننده موظف است هر گونه تغییری که در وضعیت شرکت بوجود آید مراتب را سریعاًَ به مؤسسه اعلام نماید.
ماده 11 :
نحوه نظارت مؤسسه بر شرکت های سورویانس کننده تایید شده:
بررسی و ارزیابی فعالیت ها و عملیات شرکتهای سورویانس کننده تایید شده بعهده هیئت ارزیاب بوده و به طریق زیر انجام یم گردد:
1 – از طریق سیستم گزارش گیری از نحوه انجام فعالیت های شرکته های سورویانس کننده در مقاطع زمانی مشخص و تجزیه و تحلیل آن.
2 – اعزام اتفاقی کارشناسان خبره جهت بازدید فنی از امکانات شرکت, نمایندگی ها, شعب و مناطق عملیاتی آنها و بررسی گزارشات آنها توسط هیئت ارزیاب.
3 – دریافت نظرات استفاده کنندگان از خدمات بازرسی و رسیدگی کامل به اظهارات طرفین.
4 – رسیدگی به وضعیت شرکت ها با مراجعه به هرگونه اسناد و مدارک از قبیل گواهینامه تضمین کیفیت صادره از مؤسسه معتبر, اساسنامه ها , سایر اسناد ثبتی, اسناد دارایی و لیست های حقوقی کارکنان.
5 – کنترل کیفیت محمو له های بازرسی شده در مبادی ورودی کشور به صورت بازرسی های نمونه ای.
ماده 12:
چگونگی برخورد مؤسسه به موارد تخلف شرکت های سورویانس کننده:
موارد اظهارات خلاف واقع و یا هر گونه تخلفی که یکی از شرایط لازم به ویژه عدم وابستگی و استقلال رأی و قابلیت اعتماد را نفی نماید و برای هیئت ارزیاب محرز گردد, موجب لغو پروانه تایید صلاحیت از شرکت سورویانس کننده خواهد شد.
در صورتی که تخلف یا تخلفات اثبات شده موجبات خسارت به خریداران را فراهم آورده باشد, هیئت ارزیاب و مؤسسه همه گونه همکاری لازم را برای رسیدگی در مراجع صالحه قانونی بعمل خواهند آورد.
ماده 13:
دستورالعمل اجرائی:
دستورالعمل هایی که برای اجرای این ضوابط لازم است, به وسیله مؤسسه تهیه و به موقع به اجراء گذارده خواهد شد.
ضوابط اجرائی فوق که مشتمل بر 13 ماده می باشد به استناد ماده 5 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و تبصره ذیل آن مصوب اسفندماه 1370,در اجلاس شورای عالی استاندارد تصویب و جهت اجراء به مؤسسه استاندراد و تحقیقات صنعتی ایران ابلاغ گردید.
ضوابط اجرائی استانداردهای اجباری و تشویقی و طرز بکار بستن علائم آنها
ماده 1: استانداردهای اجباری استاندارید است که اجرای تمام یا بخشی از آن در کشور به ترتیبی که در قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقرر شده است جهت تولید برای مصرف داخلی, صادرات و یا واردات اجباری می گردد.
1 – 2: استاندارد تشویقی استانداردی است که اجرای آن اختیاری و بر حسب قرارداد بین مؤسسه از یکطرف و اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف دیگر انجام گیرد.
1 – 3: ورود فرآورده هائیکه استاندارد اجباری آنها در داخل کشور بموقع اجراء گذاشته شد وقتی مجاز است که مشخصات آنها پآئین تر از استاندارد رسمی نبوده و یا لااقل مشخصات آنها با استاندارد رسمی کشور مبذاء یا استاندارد مورد قبول مؤسسه منطبق باشد.
1 – 4: ورود فرآورده هائی که استاندارد آنها در داخل کشور اجباری نبوده لیکن واردات آنها توسط شورایعالی استاندارد اجباری اعلام گردیده باید با استانداردهای ملی جمهوری اسلامی ایران و یا استانداردهای مورد قبول مؤسسه منطبق باشد.
1 – 4 – 1: مؤسسه استاندارد موظف است لیست استانداردهای معتبر و مورد قبول خود را در خصوص فرآورده های فوق الذکر به ادره کل مقررات صادرات و واردات و گمرکات کشور اعلام نماید.
1 – 4 – 2: در موارد خاص و با اعلام نوع کالا از طرف مؤسسه استاندارد به مراجع فوق الذکر وارد کنندگان کالاهای مربوطه موظفند قبل از ورود کالا به کشور تائید یه های لازم را از مؤسسات صادر کننده گواهی کیفیت و یا شرکتهای بازرسی اولیه (سورویانس) مورد تائید مؤسسه دریافت و جهت ترخیص کالا به مؤسسه استاندارد و یا ادارات کل تابعه ارائه نمایند.
ماده 2: پروانه کاربرد علامت استاندارد
2 – 1: علامتگذاری فرآورده های مشمول استانداردهای اجباری و تشویقی مستلزم اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد می باشد.
2 - : برای هر فرآورده واجد شرایط که دارای استاندارد مستقل ملی باشد کمیته علائم و کنترل کالا یک پروانه صادر خواهد نمود. مدت اعتبار این پروانه ها اعم از استاندارد اجباری و تشویقی بمدت یکسال خواهد بود و در صورت تداوم کیفیت و استمرار شرایط و پرداخت بدهیهای قانونی برای سالهای بعد قابل تمدید می باشد.
2 – 3: صدور کلیه پروانه های استاندارد و نقل و انتقالات آنها باید در دفتر مخصوص ثبت گردد.
در مورد نقل و انتقال پروانه ها امضاء متعاملین یا نماینده قانونی آنها در دفتر مذکور الزامی است . هر گونه نقل و انتقالات پروانه ها که شرایط تولید فرآورده مربوطه را تغییر دهد از درجه اعتبار ساقط است.
2 – 4: پروانه کاربرد علائم استاندادهای اجباری و تشویقی در حکم اسناد رسمی است و جعل یا هر گونه دخل و تصرف در ا“ مشمول پیگرد قانونی می باشد.
ماده 3: مسئولیت استفاده کنندگان از علائم استاندارد
استفاده از علامت استاندارد در هر حال رافع مسئولیت های حقوقی و جزائی ناشی از عدم رعایت مقررات استاندارد توسط اشخاص مذکور در ماده 11 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نبوده و متخلفین طبق مفاد ماده های 11 و 14 همین قانون مورد تعقیب و مجازات قرار خواهند گرفت.
ماده 4: نشانه گذاری
تولیدکنندگان کالاهای مشمول استانداردهای اجباری مکلفند قرآورده های
خود را با علامت استاندارد نام شرکت یا نام و علامت تجاری ثبت شده و سایر مشخصات مندرج در بند نشانه گذاری استاندارد ملی ذیربط با رعایت دستورالعمل صادره از سوی مؤسسه نشانه گذاری نمایند.
4 – 1: دارندگان پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی در صورت استفاده از علامت استاندارد مکلفند مفاد مندرج در بند قوق را رعایت نمایند.
4 – 2: دارندگان پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر می توانند با اجازه مؤسسه از علامت استاندارد بر روی سر برگ نامه ها, تابلوهای سر درب و امثال آن استفاده نمایند.
ماده 5: تجهیز و تکمیل آزمایشگاه و برقراری سیستم کنترل کیفیت
5 – 1: کارخنه ها و کارگاههای مشمول اجرای استانداردهای اجباری و تشویقی مکلفند برای کنترل فرآورده ها و تطبیق مشخصات و کیفیات آنها با استاندارد آزمایشگاه کنترل کالای خود را که زیر نظر مسئول کنترل کیفیت کارخانه یا کارگاه اداره خواهد شد با وسائل مورد لزوم برای انجام آزمایشات لازم تأسیس نمایند. در موارد خاص و به اجازه مؤسسه استاندارد کارخانجات می توانند برای انجام بعضی از آزمایشات لازم از امکانات سایر آزمایشگاهها استفاده نمایند.
5 – 2: تولید کننده می تواند برای تجهیز آزمایشگاه و کنترل فرآورده و برقراری سیستم های کنترل کیفیت بمنظور تطبیق آن با استاندارد از مؤسسه تقاضـآ کند تا طرحهای لازم را تهیه و کارشناسان ناظر به کارخانه ها یا کارگاه او اعزام نماید.
5 – 3: هزینه تنظیم طرح و همچنین حق الزحمه کارشناس برای مدتی که باید در اجرای آن تظارت داشته باشد بر طبق تعرفه حق الزحمه کارشناسان استاندارد بعهده تولید کننده خواهد بود و تولید کننده مکلف است قبلاًَ هزینه تهیه طرح و حق الزحمه کارشناس را بر طبق تشخیص مؤسسه بحسابی که مؤسسه در بانک تعیین می کند پرداخت و اعلامیه بانکی را ضمیه درخواست خود نماید.
5 – 4: موسسه موظف است از کارخانه و کارگاههای مشمول اجرای استانداردهای اجباری بازرسی و از فرآورده های آنها نمونه برداری نموده و نتایج را حداکثر ظرف یکماه پس از تاریخ بازرسی به تولیدکننده ابلاغ نماید.
ماده 6: شرایط و مدارک لازم جهت صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد
6 – 1: درخواست استفاده از علامت استاندارد برای تولید فرآورده مشمول استاندارد اجباری الزامی می باشد.
6 – 2: شرایط و مدارک لازم برای صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی بشرح زیر است:
6 – 2 – 1:در خواست پروانه کاربرد علامت استاندارد.
6 – 2 – 2: تکمیل فرم پرسشنامه فنی ارائه شده توسط مؤسسه.
6 – 2 – 3: در صورتیکه متقاضی شخص حقوقی باشد که نسخه از اگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی.
6 – 2 – 4: رونوشت پروانه تأسیس یا معادل آن از وزارتخانه های صنعتی و جهاد سازندگی و یا پروانه صنعتی.
6 – 2 – 5: معرفی مسئول کنترل کیفیت واجد شرایط.
6 – 2 – 6: آگهی ثبت علامت تجارتی (در صوتیکه نام تجارتی با نام شرکت و با نام مالک کارخانه متفاوت باشد).
6 – 2 – 7: اعلامیه بانکی مبنی بر پرداخت کارمزد بازرسی اولیه بحساب مؤسسه.
6 – 3: اعطاء تعلیق یا ابطال پروانه کاربردعلامت استاندارد اجباری و یا تشویقی بر اساس پیشنهاد واحدهای اجرائی ذیربط در مرکز و یا استانها در کمیته ای بنام کمیته علائم و کنترل کالا مورد رسیدگی و تصویب قرار می گیرد.
ترکیب اعضای کمیته مذکور و نحوه عمل آن طبق دستوالعملی خواهد بود که توسط مؤسسه تهیه و پس از تائید آن توسط رئیس مؤسسه بمرحله اجرا در می آید.
ماده 7: بازرسی و نمونه برداری
مؤسسه مکلف است ظرف 15 روز از تاریخ وصول درخواست استفاده از علامت استاندارد تشویقی کارخانه یا کارگاه را بازدید نموده و راهنمائیهای لازم و در صورت لزوم از فرآورده های آن نمونه برداری نماید.
ماده 8: رسیدگی به گزارش بازرسی اولیه در مورد استانداردهای تشویی
1 – گزارش کارشناس در مورد بازرسی اولیه از کارخانه یا کارگاه و همجنین نتایج آزمایش نمونه فرآورده و اظهار نظر آزمایشگاه در کمیته علائم و کنترل کالاها رسیدگی و نظریه نهائی کمیته در صورتجلسه درج و توسط رئیس کمیته برای تائید و ابلاغ به متقاضی جهت رئیس مؤسسه یا نماینده مجاز او ارسال می شود که حداکثر ظرف ده روز ابلاغ گردد.
ماده 9: استفاده از علائم استاندارد تشویقی
استفاده از علائم استاندارد تشویقی پس از امضاء قرارداد و صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد مجاز می باشد.
ماده 10: پرداخت کارمزد
صدور پروانه استفاده از علامت استاندارد تشویقی موکول به پرداخت کارمزد و هزینه هائی است که از طرف مؤسسه برای استاندارد کردن فرآورده انجام می شود.
تولیید کننده موظف است کارمزد خدماتیکه مؤسسه در اجرای ماده 16 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد انجام می دهد بر طبق تعرفه مندرچ در ماده مذکور پرداخت کند.
تبصره:
تجدید پروانه تشویقی و تمدید سالیانه پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری منوط به تداوم کیفیت تولید و پرداخت کارمزد خدماتی خواهد بود.
ماده 11: آگهی بکار بردن علائم استاندارد
مؤسسه مکلف است صدور یا تمدید یا تجدید پروانه بکار بردن علائم استاندارد را در مورد هر یک از فرآورده های استاندارد شده از طریق وسائل تبلیغاتی و حداقل دو روزنامه کثیر الانتشار جهت اطلاع عموم آگهی نماید.
ماده 12: تولید فرآورده با علامت استاندارد
1 – تولید کنننده موظف است پس از اخذ پروانه حداقل هفت روز قبل از شروع به تولید انبوه فرآورده استاندارد شده و علامتگذاری آنها مراتب را کتباًَ به مؤسسه اعلام و از مؤسسه درخواست نماید کارشناس برای بازرسی و بازدید وضع تولید فرآورده و علامتگذاری و بسته بندی و انبار کردن آنها به کارخانه یا کارگاه اعزام دارد و فرآورده و علامتگذاری و بسته بندی و انبار کردن آنها به کارخانه یا کارگاه اعزام دارد و مؤسسه مکلف است از تاریخ وصول اعلامیه حداکثر ظرف 4 روز کارشناس یا کارشناسان بازرس را به کارخانه یا کارگاه اعزام دارد.
2 – کارشناس یا کارشناسان بازرس باید نتیجه بازرسی و مشاهدات خود و همچنین تاریخ شروع به تولید فرآورده استاندارد شده و علامتگذاری آنرا با حضور تولید کننده یا نماینده قانونی او صورتمجلس نموده و مراتب را بضمیمه یک نسخه از آن کتباًَ و حداکثر ظرف 48 ساعت از تاریخ تنظین به مؤسسه گزارش نماید.
ماده 13: علائم اختصاصی فرآورده های استاندارد شده
فرآورده هائیکه بر طبق استاندارد تولید و علامتگذاری می شود باید به تشخیص مؤسسه و به ترتیبی که مؤسسه موافقت می نماید دارای تاریخ و شماره سری تولید بصورت رمز و یا کشف باشد. علامت رمز باید بعنوان اسرار تجارتی محسوب و در مؤسسه بطور محرمانه نگهداری شود.
ماده 14: نمونه برداری و آزمایش نمونه ها
تولید کننده مکلف است از فرآدره های استاندارد شده به ترتیبی که مؤسسه تعیین می نماید حین تولید نمونه برداری کرده و آنها را در آزمایشگاه کارخانه یا کارگاه آزمایش کند. نتایچ آزمایش باید در فرمهائیکه به تائید مؤسسه رسیده است ثبت و در بایگانی تولید کننده نگهداری شود و هنگام بازرسی کارشناسان مؤسسه در اختیار آنها گذارده شود. مدت نگهداری فرماهای مذکور یا نمونه و یا هر دو طبق نظر مؤسسه تعیین خواهد شد.
ماده 15: نمونه برداری مداوم و آزمایش فرآورده ها
مؤسسه می تواندبمنظور مطابقت مشخصات فرآورده با استاندارد مربوطه از فرآوده های استاندارد شده موجود در تمام یا یکی از محلهای تهیه و تولید و انبار و توزیع و فروش نمونه برداری نماید.
نمونه های مزبور باید در آزمایشگاههای مؤسسه یا آزمایشگاههائی که به تشخیص مؤسسه دارای صلاحیت فنی هستند بر طبق روشی که در استاندارد مربوط پیش بینی شده است آزمایش شده و مشخصات فرآورده با استاندارد تطبیق و نتایج بدست آمده به تولید کننده ابلاغ گردد.
15 – 1: بهای خرید نمونه و هزینه آزمون نمونه های خریداری شده از مرکز توزیع, نگهداری و عرضه و فروش فرآورده های دارای علامت استاندارد ایران از محل ودایع واحد تولیدی نزد مؤسسه کسر خواهد شد.
15 – 2: مؤسسه هنگام اعطای پروانه کاربرد علامت استاندارد به واحدهای تولیدی و به اقتضای نوع تولید و حداکثر تا میزان ده برابر هزینه تمام شده فرآورده و هزینه آزمون آن به عنوان ودیعه وصول و در حساب مخصوص نگهداری نموده و بهای خرید نمونه ها و هزینه آزمون موضوع بند 15 – 1 را از این محل به فروشنده پرداخت و بحساب خزانه داری کل واریز می نماید.
ماده 16 : حق اعتراض در مورد نتایج آزمایشگاه
1 – هر گاه تولید کننده به نتیجه آزمایشات انجام شده توسط مؤسسه معترض باشد حداکثر ظرف 5 روز از تاریخ وصول نتیجه آزمایش اعتراضات خود را به مؤسسه اعلام و تقاضای تجدید آزمایش کند.
تقاضای تولید کننده درکمیته فنی درسیدگی باعتراضات که مرکب از 7 نفر کارشناسان و متخصصان فرآورده مربوطه می باشند با حضور تولید کننده یانمایندگان او رسیدگی و نظر کمیته به متقاضی ابلاغ خواهد شد.
2 – اعضای کمیته فنی رسیدگی به اعتراضات و حدود وظایف آنان و همچنین ترتیب تشکیل جلسات و اجرای تصمیمات کمیته مزبور توسط رئیس مؤسسه تعیین خواهد شد.
ماده 17: عدم رعایت استاندارد اجباری
هر گاه در مورد فرآورده های مشمول استانداردهای اجباری نتایچ حاصله از آزمایشهای انجام شده با مشخصات مربوطه تطبیق نکند مؤسسه مراتب را به تولید کننده یا نگهدارنده کالا یا انجام خدمت ابلاغ می نماید و در صورتی که تشخیص دهد جمع آوری فرآورده های خارج از استاندارد یا توقف ارائه خدمات ضروری است گزارش کار بانضمام برسیهای انجام یافته و نتایج آزمایشهای مربوط بطور محرمانه در کمیسونی مرکب از رئیس مؤسسه یا نماینده او کارشناس مربوط و رئیس اداره حقوقی مؤسسه یا نمایده او طرح و دستور شروع اقدامات اولیه قانونی جهت جمع آوری و توقیف فرآورده های خارج از استاندارد صادر می گردد.
ماده 18: اقدامات اولیه جهت جمع آوری و توقیف فرآورده های خارج از استاندارد
18 – 1: رئیس مؤسسه یا نماینده او باید دستور اقدامات قانونی جهت جمع آوری و توقیف فرآوده های خارج از استاندارد را بر حسب مورد بیک یا چند نفر از کارشناسان استاندارد ارجاع نماید.
18 – 2 : کارشناسان باید فوراًَ به محل های وجود فرآورده های خارج از استاندارد و یا فاقد علامت استاندارد مراجعه و از آنها بقدر کافی نمونه برداری نموده و از بقیه نیز با مشخصات کامل از نظر تعداد و وزن آنها و بسته بندی و غیره صورت برداری نمایند.
سپس بر حسب اقتضای زمان و مکان فرآورده های مزبور را در محل مطمئن و امنی گذارده و پس از الصاق مهر فلزی یا لاکی استاندارد آنها را تحویل شخص یا بنگاه دارنده قرآورده دهند و صورتمجلس مشروحی با ذکر دلائل و علت و تعیین مشخصات دارنده فرآورده و تعداد مهرهائیکه لاک شده است تنظیم و به ا مضای دارنده فرآورده برسانند. صورت برداری فرآورده و رسید نگاهداری کالا در صورتی که به شخص یا بنگاه ثالث داده شده باشد باید ضمیمه صورتمجلس مزبور گردیده و مفاد آن نیز به امضای یکی از مأمورین انتظامی برسد.
18 – 3: کارشناسان باید فوراًَ گزارشی بضمیمه صورتمجلس مزبور که در حکم اسناد رسمی است به رئیس مؤسسه یا نماینده وی تسلیم نمایند.
مشارالیه یا نماینده وی یک نسخه از صورتمجلس مزبور را با ذکر دلائل و اینکه فرآورده و موضوع صورتمجلس برای مصارف دیگری قابل استفاده بوده و یا بهیچوجه و عنوان قابل مصرف نمی باشند به دادسرا یا دادگاه بخش مستقل فرستاده و و بر طبق حکم ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درخواست تعقیب مجرم و صدور حکم توقیف فرآورده های خارج از استاندارد را می نماید.
18 – 4: مؤسسه مراتب را نیز به تولید کننده ابلاغ می نماید و نامبرده ملزم است بلافاصله اقدام به جمع آوری بقیه فرآورده های خود کرده و مراتب را به مؤسسه گزارش دهد و در غیر اینصورت فرآورده های مزبور حکم اجناس ممنوعه را داشته و بر طبق مقررات قانون مربوطه نسبت به آنها رفتار خواهد شد.
مؤسسه مکلف است نسبت به بقیه فرآورده های مزبور طبق مقررات رفتار نماید.
ماده 19: جمع آوری و توقیف فرآورده های خارج از استاندارد
1 – مقامات قضائی ضمن صدور کیفر خواست حکم توقیف فرآرده های خارج از استاندارد یا فاقد علامت استاندارد را صادر و حسب مورد و بر اساس درخواست مؤسسه دستور معدوم شدن یا مصرف ثانویه و یا فروش فرآورده های غیر استاندارد و یا فاقد علامت استاندارد را صادر می نماید.
2 – در مواردی که بر طبق دستور مقام قضائی فروش فرآورده قابل مصرف تجویز گردیده باشد فرآورده توقیفی با ذکر علت و توسط تعاونی های مصرف بفروش رسیده و وجوه حاصله بحساب خزانه داری کل واریز خواهد شد.
3 - مؤسسه مکلف است توقیف و جمع آوری فرآورده های خارج از استاندارد را جهت اطلاع عموم و بنحو مقتضی آگهی نماید.
ماده 20: تجدید نظر در استاندارد
اصلاحات و تغییراتیکه در استانداردهای اجباری و تشویقی بعمل میآید پس از تصویب در کمیته ملی استاندارد مربوط و مدتی که از طرف کمیته برای اصلاحات و تغییرات مزبور تغیین می گردد و باید آگهی شود لازم الاجراء است.
ماده 21: تبلیغات گمراه کننده
انجام هر گونه تبلیغات گمراه کننده در زمینه استفاده از مهر استاندارد ممنوع خواهد بود و تولید کنندگان فرآورده های مشمول استانداردهای اجباری و تشویقی مکفند طرحهای تبلیغاتی مربوط را با نظر مؤسسه تهیه و تنظیم و اجراء نمایند.
ماده 22 : لغو پروانه
مؤسسه می تواند در موارد زیر پروانه کاربرد علامت استانداردهای تشویقی را لغو و در جراید آگهی نماید.
1 – عدم مطابقت مشخصات فراورده با استاندارد رسمی مربوطه.
2 0 عدم پرداخت مطالبات مؤسسه ظرف سی روز از تاریخ مطالبه و ابلاغ رسمی.
3 – عدم اجرای دستورالعمل های فنی و اجرائی که بنحوی از انحاء در کیفیت تولید مؤثر باشد.
4 – تخلف از حکم ماده 21 این آئین نامه
ماده 23: نشانی تولید کننده
1 – نشانی تولید کننده همان است که در پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران قید خواهد شد مگر اینکه تولیدکننده نشانی دیگری را کتباًَ بمؤسسه اعلام کند.
2 – ارسال نامه ها و اخطاریه ها بوسیله پست سفارشی به نشانی مذکور در بند بالا بمنزله ابلاغ رسمی به تولید کننده خواهد بود.
ماده 24: آئین کار
مقررات این آئین نامه بر حسب مورد درباره آئین کار اجباری و تشویقی لازم الاجرا می باشد.
ماده 25: دستورالعمل های اجرائی
دستورالعمل های اجرائی که برای اجرای این آئین نامه لازم باشد وسیله مؤسسه استاندارد تهیه و پس از تائید رئیس مؤسسه بموقع اجراء گذارده خواهد شد.
ضوابط اجرائی فوق که مشتمل بر 25 ماده است و بنا به اختیار حاصله از بند 7 ماده 20 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371 در جلسه مورخ 14/7/72 به تصویب شورایعالی استاندارد رسیده است جهت اجراء ابلاغ می شود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/07/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : موسسه استانداردوتحقیقات صنعتی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.