×

آئین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی

آئین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی

آئین-نامه-بیمه-و-بازنشستگی-سردفتران-و-دفتریاران-اسناد-رسمی-
شماره م / 18881/1 24/9/137

فصل اول: تعاریف (اصطلاحات)
ماده 1 – تعاریف: اصطلاحات که در این آئین نامه ذکر شده بشرح زیر است:
الف – بیمه: منظور از بیمه (بیمه حوادث, از کارافتادگی و بازنشستگی و امور رفاهی و درمانی سر دفتران و دفتر یاران اسناد رسمی کشور و عائله تحت تکفل آنها و استفاده وراث آنان از بیمه استحقاقی سر دفتر و دفتر یار متوفی است) و برای انجام امور فوق حسابی بنامه بیمه وسیله کانون سر دفتران و دفتر یاران در نزد بانک ملی ایران افتتاح گردیده است. کلیه وجوه حاصله از ماده 165 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم و ماده واحده مصوب 11/2/67 و ماده واحده مصوب 28/2/73 که به بیمه سر دفتران و دفتر یاران تخصیص یافته به حساب فوق واریز شده و یا واریز خواهد شد.
ب – حساب تعاون : منظور از حساب تعاون حساب تعیین شده از طرف کانون سردفتران و دفتر یاران تهران در بانک ملی ایران است و سود حاصل از وجوه حساب بیمه قانون اسناد رسمی است.
فصل دوم: تکالیف دفاتر اسناد رسمی
ماده 2 – با توجه به بند یک ماده واحده مصوب 28/2/1373 مجلس شورای اسلامی سردفتران اسناد رسمی مکلفند ده درصد از حق التحریر دریافتی را همه ماهه به حساب تعیین شده واریز نموده و فتوکپی فیش پرداختی را با اعلام جمع حق التحریر مأخوذه همان ماه , تا دهم ماه بعد به کانون ارسال دارند و کانون موظف است تا پایان ماه بعد گزارش امر را بطور کامل به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تسلیم نماید و هر گاه سردفتری به تکلیف مزبور عمل نکند طبق ماده 38 قانون دفاتر اسناد رسمی تحت تعقیب انتظامی قرار خواهد گرفت.
فصل سوم: بیمه بازنشستگی
ماده 3 – بیمه و بازنشستگی عبارت از: مبلغی است که سردفتران و دفتر یاران کشور پس از احراز شرائط بازنشستگی و بازنشسته شدن در حدود قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 و این آئین نامه استحقاق دریافت آنرا خواهند داشت.
تبصره 1 – پرداخت هر گونه وجه از این بابت موکول است به ارائه کلیه مفاصا حساب دوران عملکرد سر دفتر و دفتر یاران اول اعم از مالی و مالیاتی و حق التحریر.
تبصره 2 – در صورت فوت سردفتر یا دفتر یار اول کانون موظف است قبل از ارائه مفاصا حسبابهای مذکور در تبصره یک حداکثر تا یکسال معادل 50% از مستمری وظیفه را به ورثه تحت تکفل سردفتر یا دفتر یار اول طبق مقررات این آئین نامه پرداخت نماید.
ماده 4 - در مواردیکه سردفتر یا دفتر یار اول بعد ازبیست سال اشتغال مستعفی شوند از نظر سابقه خدمت و استفاده از بازنشستگی نسبته به سنوات خدمت استحقاق دریافت وجوه پرداختی را خواهند داشت.
ماده 5 – هر گاه سر دفتر و دفتر یار علیل و یا بعلت حادثه ای ناقص شود بنحوی که از کار کردن با بماند بدون شرط سنی به تعداد سالهای خدمت معادل هر سال یک سی ام از حقوق بازنشستگی استفاده خواهد کرد.
تشخیص علت مزاج یا نقص ناشی از حادثه بعهده هیأتی خواهد بود که از طرف رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مأمور و از طریق سازمان پزشکی قانونی و دیگر مراجع ذیربط به وظیفه خود اقدام خواهند نمود.
تبصره – در صورتیکه سردفتر یا دفتر یاری در اثر حوادثی غیر مترقبه نظیر زلزله و سیل و آتش سوزی فوت, ورثه وی استحقاق دریافت مستمری بازنشستگی وظیفه را به تناسب سنوات خدمت خواهد داشت.
ماده 6 – از اول مرداد ماه سال 1373 به هر سر دفتر بازنشسته ماهانه مبلغ دویست هزار ریال حق بازنشستگی پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 – حق بازنشستگی ماهانه دفتر یار اول معادل هفتاد درصد (70%) بازنشستگی سر دفتر مطابق مقررات این آئین نامه خواهد بود.
تبصره 2 – رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می تواند هر چهار سال یکبار با توجه به موجودی حساب بیمه و بازنشستگی و افزایش هزینه زندگی بنا به پیشنهاد کانون نسبت به مبالغ مذکور در این ماده تجدید نظر کند
تبصره 3 – توقیف حقوق بازنشستگی سردفتران و دفتر یاران و مستمری آنان در قبال مطالبات دولت یا محکومیت مدنی یا عناوین دیگر از این قبیل فقط تا میزان یک چهارم آن مجاز می باشد.
ماده 7 – سر دفتران و دفتر یارانی که بعد از تصویب قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 28 اسفند ماه 1345 اشتغال داشته اند با احراز شرایط مقرر در آئین نامه از حقوق بازنشستگی استفاده خواهند کرد.
ماده 8 – در صورت فوت سر دفتر یا دفتر یار شاغل 80% حقوق بیمه و بازنشستگی به نسبت سنوات خدمت به وارث و افراد تحت تکفل سر دفتر یا دفتر یار (فرزندان, همسر, پدر, مادر و نودگانی که پدر و مادر آنها فوت شده و تحت تکفل سردفتر یا دفتر یار بوده اند) به تساوی طبق مقررات این آئین نامه پرداخت خواهد شد.
ماده 9 – استحقاق ورثه سردفتر و دفتر یار متوفی به دریافت این مبلغ در مورد فرزندان و نوادگان ذکور تا زمانی است که به سن 20 سال تمام نرسیده و یا مشغول تحصیل در یکی از دانشگاهها و یا مؤسسات آموزش رسمی عالی هستند مشروط به اینکه سن آنان از 25 سال تمام تجاوز نکرده باشد و در مورد فرزندان و نوادگان اثاث و همسر تا موقعی خواهد بود که شوهر نکرده باشند و همچنین درباره پدر و مادر استحقاق دریافت این وجوه منوط است به اینکه تحت تکفل متوفی بوده باشد.
استخدام هر یک از وراث در هر یک از سازمانهای دولتی و یا مؤسسات عمومی موجب قطع حقوق بازنشستگی او خواهد بود فرزندان و نوادگان اناث که در زمان حیات سردفتر دفتر یار شوهر اختیار کرده و پس از مطلقه شدن مجدداًًَ تحت کفالت سردفتر و دفتریار قرار گرفته اند مشمول دریافت حق مستمری بازنشستگی خواهند بود.
تبصره 1 – در صورت قطع مستمری بازنشستگی هر یک از وراث سهم او به سهام دیگر ورثه بالعسریه اضافه خواهد شد.
تبصره 2 – فرزنندان یا نوادگان ذکور سرفتر یا دفتریاری که در زمان حیات سردفتر یا دفتریار بیش از 20 سال تمام داشته و به لحاظ نقص روحی یا جسمی متصل به صغر یا غیر آن تحت تکفل سر دفتر یا دفتر یار بوده اند مشمول دریافت حق بیمه و بازنشستگی خواهند بود.
ماده 10 – کانون مکلف است از تاریخ اجرای این آئین نامه وضعیت کلیه سردفتران و دفتر یاران بازشسته و بازماندگان سر دفتران و دفتریاران متوفی را که بر اساس مقررات آئین نامه شماره 3633/.1 – 18/11/55 ماهانه وجوهی از کانون دریافت می دارند یا استحقاق دریافت دارند با مقررات این آئین نامه تطبیق داده و ابلاغ جدید برقراری حق بیمه و بازنشستگی و یا مستمری برای آنان صادر و بموقع اجراء بگذارد.
ماده 11 – سردفتران و دفتر یاران در سمتی که شاغل هستند طبق مقررات این آئین نامه بازنشسته خواهند شد مدت اشتغال در دفتر یاری اول برای سنوات بازنشستگی در سردفتری جزو سابقه خدمت آنها محسوب خواهد شد.
ماده12 – کانون سر دفتران موظف است برای نگاهداری حساب درآمد و مصارف بیمه و بازنشستگی دفاتر لازم تنظیم کند و پرداختهائی که از این محل خواهد شد باید مستند به اسناد و مدارک مثبته باشد و اسناد و مدارک مربوطه را مرتباًَ ضبط و نگهداری و حسابها را طوری تنظیم نمایند که در هر موقع قابل بررسی و رسیدگی باشد.
فصل چهارم – امور مالی
ماده 13 – کانون مکلف است از محل 10% حق التحریر که بابت بیمه بازنشستگی پرداخت می شود ده درصد آنرا بابت بیمه درمانی سردفتران و دفتر یاران شاغل و بازنشسته و عائله تحت تکفل آنان و , ورثه سردفتران و دفتر یاران متوفی واجد شرائط مندرج در این آئین نامه اختصاص و حساب مخصوصی برای آن افتتاح نماید.
ماده 14 – کانون مکلف است با یکی از شرکتهای بیمه برای تأمین خدمات مذکور در ماده 13 قرارداد لازم را تنظیم و از محل حساب مذکور هزینه آن را طبق مقررات مربوط پرداخت نماید.
ماده 15 – کانون سردفتران مکلف است همه ساله ظرف دو ماه قبل از پایان هر سال بودجه سال بعد را تنظیم و پس از تصویب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بموقع اجراء گذارد.
ماده 16 – رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای اداره محاسبات دریافت و پرداخت وجوه بیمه بازنشستگی و نظارت مستمر بر عملیات حساب مزبور شخص مطلعی را بعنوان مدیر داخلی برای مدت دو سال موظفاًَ منصوب می نماید. که تحت نظر هیأت مدیره کانون انجام وظیفه خواهد کرد انتخاب مجدد او پس از دو سال و نیز تغییر او در مدت اشتغال با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است مدیر منتخب مکلف استگزارش سالانه عملیات را که به تأیید یک مؤسسه حسابرسی رسمی رسیده باشد حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال به رئیس سازمان ثبت اسناند و املاک کشور تسلیم نماید.
ماده 17 – هیأت مدیره کانون در ظرف دو ماه آخر هر سال هزینه اداری و پرسنلی و خرید ملزومات و ایجاد یا تکمیل ساختمان و دیگر مصارف و موارد را برای سال آینده پیش بینی و تعیین می کند و پس از تصویب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اساس همان بودجه مصوب برای سال مالی آتی اجراء خواهد کرد.
ماده 18 – کلیه وجوهی که بابت حق بیمه و بازنشستگی از طرف دفاتر اسناد رسمی پرداخت شده یا بشود به حساب بیمه و بازنشستگی کانون سردفتران واریز خواهد شد.
ماده 19 – با تصویب این آئین نامه , آئین نامه بیمه سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران مصوب 18/11/1355 لغو می شود.
آئین نامه فوق مشتمل بر 19 ماده و هشت تبصره تصویب می شود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/09/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.