×

آئین نامه مالی شرکت خدمات هوائی کشور ( آسمان )

آئین نامه مالی شرکت خدمات هوائی کشور ( آسمان )

آئین-نامه-مالی-شرکت-خدمات-هوائی-کشور-(-آسمان-)
وزارت راه و ترابری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 15/8/73 بنا به پیشنهاد شماره 11/15971 مورخ 20/11/1372 وزارت راه و ترابری و به استناد ماده (3) لایحه قانونی راجع به تشکیل شرکت خدمات هوائی کشور ( آسمان ) - مصوب 1359 – آئین نامه مالی شرکت یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول – کلیات
ماده 1 – عملیات مالی شرکت خدمات هوایی کشور (آسمان ) که در این آئین نامه شرکت نامیده می شود بر طبق مقررات مندرج در این آئین نامه انجام می شود.
ماده 2 – چگونگی تنظیم دفاتر و حساب ها و اسناد شرکت بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری خواهد بود.
تبصره – چگونگی طبه بندی و نگهداری حساب ها به موجب دستور العملی خواهد بود که پس از تصویب هیئت مدیره به مورد اجراء گذاشته خواهد شد.
ماده 3 – کلیه چک ها, اسناد, اوراق مالی, تعهدات و قراردادهای شرکت با امضای مدیر عامل و یک نفر از اعضای هیئت مدیره به انتخاب هیئت مدیره متفقاًَ و امضای ذی حساب یا نمایندگان تام الاختیار آنان و با مهر شرکت معتبر خواهد بود.
ی به نام «قسمت مالی» متمرکز 669 ماده 4 – امور مالی شرکت در واحد می شود ذی حساب و مدیر مالی شرکت با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی از بین مستخدمانی که دارای صلاحیت باشند به این سمت منصوب می شود و علاوه بر نظارت و هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی, وظایف زیر را نیز به عهده دارد:
1 – اداره امور مالی.
2 – نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم اسناد مالی شرکت بر طبق قانون و مقررات مربوط و صحت و سلامت آنها.
3 – نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی.
4 – نگهداری و تحویل و تحول وجوه, نقدینه ها, سپرده ها و اوراق بهادار.
5 – وصول در آمدها و انجام دادن هزینه ها بر طبق مقررات مربوط
6 – کنترل و نگهداری اسناد حساب موجودی اموال و انبار و نظارت بر اموال مذکور.
7 – حفظ و نگهداری اسناد مالکیت اموال غیر منقول و هواپیماها و سایر اموالی که دارای سند مالکیت می باشند همجنین حفظ و نگهداری تضمین نامه ها و اوراق بهادار متعلق به شرکت.
8 – سایر وظایفی که به موجب آین آئین نامه و قوانین و مقررات مربوط به عهده دی حساب و مدیر مالی گذارده می شود.
ماده 5 – مسئولیت پیشنهاد و توجیه خط مشی و سیاستها و روشهای مالی مورد نیاز شرکت به مدیر عامل برای تصویب هیئت مدیره, همچنین مسئولیت اجرای خط مشی و سیاستهای مالی تصویب شده به عهده ذی حساب و مدیر مالی شرکت می باشد.
ماده 6 – ذی حساب و مدیر مالی شرکت می تواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات سازمانی خود و در غیاب خود تمام آن را با اطلاع مدیر عامل به سایر کارکنان ذی ربط تفویض کند.
ماده 7 – در موارد تغییر ذی حساب و مدیر مالی جدید, کلیه ابوابجمعی مربوط را طی صورتجلسه تنظیمی تحویل و تحول گرده و پس از امضای طرفین نسخه اول آن را به مدیر عامل شرکت بدهند.
تبصره 2 – در مواردی که ذی حساب و مدیر مالی از تحویل ابوا بجمعی خود استنکاف کند یا به علتی مشارکت او در امر تحویل و تحول میسر نباشد, ابوابجمعی وی با حضور نماینده مدیر عامل با تنظیم صورتمجلس به ذی حساب مدی مالی جدید تحویل خواهد شد. استنکاف و عدم حضور ذی حساب و مدیر مالی قبلی به هر علت که باشد رافع مسؤولیت وی نخواهد بود.
ماده 8 – روسای مالی شعب به پیشنهاد ذی حساب و مدیر مالی شرکت و تصویب مدیر عامل تعیین می شوند.
تبصره 1 – اداره امور مالی شعب تابع دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید.
تبصره 2 – رؤسای مالی شعب از لحاظ اداری تحت نظر رؤسای شعب و از نظر امور مالی تحت نظر ذی حساب و مدیر مالی شرکت خواهند بود
ماده 9 – کلیه فعالیتهای مالی شرکت در دفاتر قانونی ثبت خواهد شد.
ماده 10 – شرکتدارای یک واحد حسابرسی داخلی خواهد بود که وظایف محول را زیر نظر مدیر عامل انجام خواهد داد.
تبصره – تشکیلات سازمانی و وظایف حسابرسی داخلی تابع دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید.
ماده 11 – سال مالی شرکت یک سال هجری شمسی است که از اول فروردین ماه هر سال آغاز می شود و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد.
ماده 12 – کلیه عملیات مالی شرکت با صدور سند انجام می شود.
تبصره : انواع اسناد مورد استناد و چگونگی تنظیم آنها و مستندات قابل قبول برای ثبت عملیات مالی مطابق دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید.
ماده 13 – افتتاح و بستن حساب در بانکهای داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط و امضاهای مجاز شرکت, خواهد بود.
ماده 14 – شرکت می تواند با تشخیص خود و با رعایت کامل صرفه و صلاح شرکت بر اساس نظامنامه های که به تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید, نسبت به گرفتن تضمین یا تعیین میزان تضمین مستخدمانی که به عنوان صاحب جمع دارایی های نقدی یا جنسی شرکت منصوب می شوند, تصمیم مقتضی اتخاذ کند.
ماده 15 – چگونگی وصول بدهی اشخاص و کارکنان شرکت با دادن مهلت به بدهکاران و گرفتن خسارت ناشی از استنکاف یا عدم پرداخت به موقع, به موجب دستوالعملی خواهد بود که با رعایت مقررات مربوط تهیه و به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید.
ماده 16 – کلیه دریافتهای شرکت از محل در ا,دها, مطالبات از اشخاص , وام , افزایش سرمایه و کمکهای دولت و نظایر آن بدون استثنا به موجب مقررات و قوانین جاری به حسابهای بانکی مخصوص در آمد شرکت واریز خواهد شد و حق برداشت از حسابهای مذکور با درخواست ذی حساب, مجاز می باشد.
ماده 17 – شرکت می تواند از موجودی نقدی افزون بر احتیاج خود با رعایت مقررات مربوط به صورت سپرده های کوتاه مدت و خرید اوراق بهادار و امثال آن استفاده کند. منافع حاصل از عملیات یاد شده به حساب درآمدهای خارج از عملیات شرکت, منظور می شود.
ماده 18 – وجوهی که وسیله شرکت به عنوان سپرده یا وجه الضمان یا وثیقه و نظایر آنها دریافت می شود باید در مرکز و شعب داخل به حساب مخصـوصی کـه بـه همیـن منظور نزدی یکی از بانکهای دولتی افتتاح می شود واریز می شود واریز شود. رد وجوه دریاغتی مذکور طبق مقررات مربوز خواهد بود.
ماده 19 – رؤسای مالی شعب داخلی مکلفند وجوه سپرده هایی را که توسط شعب دریافت می شود به حساب مخصوص سپرده های شرکتدر مرکز منتقل و صورت ریز مشخصات کامل آنها را به قسمت مالی ارسال و تاییدیه دریافت کنند.
ماد 20 – امحای اسناد مالی شرکت مطابق دستورالعملی خواهد بود که با رعایت مقررات مربوط به پیشنهاد هیئت مدیره به تصویب مجمعع عمومی می رسد.
ماده 21 – در مواردی که اصل مدارک و اسناد در دسترس نباشد یا مفقود شده باشد قبول فتوکپی یا مستندات آنها تابع دستورالعملی خواهد بود که توسط شرکت تهیه و بعد از تایید هیئت مدیره و بازرس قانونی, به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
فصل دوم – بودجه
ماده 22 – بودجه شرکت , برنامه مالی شرکت برای یکسال مالی و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه ها و سایر پرداختها برای انجام عملیات یک دوره مالی که نیل به اهداف شرکت را امکان پذیر می سازد می باشد و از دوقسمت زیر تشکیل می شود:
1 – بودجه جاری شرکت, که عبارت است از پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآوردههزینه ها و سایر پرداختهای جاری.
2 – بودجه سرمایه ای شرکت : که عبارت است از پیش بینی منابع و مصارف سرمایه ای شرکت برای یکسال مالی.
ماده 23 – درآمد شرکت عبارت است از وجوهی که از منابع زیر حاصل می شود:
1 – درآمد عملیاتی شرکت از محل حمل هوایی مسافر و بارو محمولات پستی در خطوط منظم و غیر منظم, ارایه خدمات هوایی کشوری بهدولت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق پروازهای اجاره ای دربست (چارتر) در داخل و خارج از کشور, درآمد حاصل از قرارداد تعمیر و نگهداری هواپیماهای سایر سازمانها, انجام امور مربوط به هواپیمایی بازرگانی و بهره برداری هوایی و انجام هر گونه عملیات بازرگانی مربوط به حمل و نقل هوای طبق اساسنامه شرکت.
2 – درآمدهای جنبی شرکت, شامل درآمد حاصل از فروش و تعمیر قطعات هواپیما و خدمات فنی و زمینی به سایر شرکتهای هواپیمائی, درآمد حاصل از فروش مواد غذائی (کترینگ), کارمزد دریافتی از فروش بلیط و سایر درآ,دها از این قبیل.
3 – درآمدهای غیر عملیاتی شرکت, شامل سود حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت و سود حاصل از فروش اموال, کارمزدهای دریافتی و سایر درآمدهای نظیر اینها.
ماده 24 – کلیه وجوهی که توسط شرکت دریافت می شود و دارای ماهیت درآمدی نیست، (مانند وام و کمکهای بلاعوض دولت) تحت عنوان سایر منابع تأمین اعتبار قرار می گیرد.
ماده 25 – هزینه های جاری شرکت , عبارت است از هزینه های عملیاتی و غیره عملیاتی و جنبی.
ماده 26 – مصارف سرمایه ای , عبارت است از پرداختهایی که برای ایجاد یا افزایش دارایی های ثابت انجام می شود.
ماده 27 – مدیر عامل شرکت موظف است بودجه سالیانه حاوی اطلاعات زیر را بر اساس قوانین و مقررات مربوط و برنامه ها و سیاستهای کلی و منابع و مصارف شرکت تهیه و به هیئت مدیره تسلیم نماید:
1 – مقدمه بودجه, شامل توضیحات لازم درباره بودجه پیشنهادی و آثار و نتیاج اجرای آ".
2 – درآمدهای وصول شده و هزینه های انجام شده در سال مالی قبل.
3 – بودجه مصوب سال جاری.
4 – پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و هزینه ها و سایر پرداختهای سال مالی آینده.
5 – هر نوع اطلاع دیگری که ضروری تشخیص داده شود.
ماده 28 – بودجه پیشنهادی شرکت به همراه عملکرد سال گذشته برای اظهار نظر مشورتی به سازمان برنامه و بودجه ارسال می شود سپس همراه نظر مشورتی سازمان مزبور در مجمع عمومی مطرح و پس از تصویب بـرای درج در لایحـه بودجه کل کشور مجدداًَ به سازمان مذکور ارسال می شود.
ماده 29 - بودجه شرکت بعد از تصویب مجمع عمومی و مراجع قانونی, توسـط مدیـر عامـل شرکـت جهـت اجرا بـه کلیه قسمتهای ذی ربط ابلاغ می شود
ماده 30 – اعتبارات مصوب مربوط با توجه به نیازهای مالی قسمتها و شعب در جدود وصولی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار به وسیله قسمت تهیه کننده بودجه و تصویب مدیر عامل , تخصیص یافته و به قسمت ها و شعب ابلاغ می شود.
ماده 31 – هرگاه در جریان سال مالی تغییری متضمن افزایش اعتبار مصوب یا تحصیل اعتبار جدید ضروری باشد, بودجه اصلاحی با رعایت مقررات مربوط به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع و مراجع قانونی, به مورد اجراء گذارده خواهد شد.
فصل سوم – مقررات انجام هزینه ها و سایر پرداختها.
ماده 32 – هزینه عبارت است از پرداختهایی که به ذی نقع , بطور قطعی در قبال انجام تعهد یا هر عنوان دیگری که در بودجه شرکت منظور شده است با رعایت قوانین و مقررات مربوط, صورت می گیرد.
ماده 33 – وجود اعتبار در بودجه شرکت به خودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی با حقوقی ایجاد حق نمی کند و استفاده از اعتبارات باید با رعایت مقررات مربوط به خود به عمل آید.
ماده 34 – اعتبار منظور در در بودجه هر سال تا آخر اسفند ماه همان سال قابل بعهد و پرداخت است و برای آن مقدار از هزینه هایی که تا پایان سال مالی تعهد شده ولی پدراخت نشده اند ذخیره مناسب در حسابها منظور می شود. این هزینه ها در سال مالی بعد,از محل ذخیر های ایجاد شده قابل پرداخت است.
ماده 35 – انجام و پرداخت هزینه ها به ترتیب پس از طی مراحل تشخیص و تأمین اعتبار و تعهد و تسجیل و حواله و با اعمل نظارت مالی به عمل خواهد آمد.
ماده 36 - تشخیص , عبارت است از تعیین و انتخاب کالا یا خدمات و سایر پرداختهایی که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به هدفها و برنامه های مصوب شرکت ضروری است.
ماده 37 – تأمین اعتبار, عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین.
ماده 38 – تعهد, عبارت است از الزاماتی بد ذمه شرکت ناشی از:
1 – تحویل کالا یا انجام داده خدمت.
2 – اجرای قراردادهایی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد شده باشد.
3 – احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذی صلاح.
4 – پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمانها یا مجامع بین المللی با رعایت مقررات مربوط.
5 – ذخـایری که در پایان سـال بر طبـق موازین مربوط در نظر گرفته می شود.
ماده 40 – اجازه پرداخت, عبارت است از مجوزی که کتباًَ وسیله مدیر عامل شرکت و یا مقامات مجاز از طرف وی برای تأذیه تعهدات و سایر پرداختها از محل اعتبارات مربوط عهده ذی حساب و مدیر مالی در وجه ذی نفع صادر می شود.
ماده 41 – اختیار و مسؤولیت تشخیص , انجام تعهد, تسجیل و اجازه پرداخت به عهده مدیر عامل شرکت و مسؤولیت تأمین اعتبار و ممیزی اسناد و تطبیق هزینه ها و پرداخت هاا با قوانین و مقررات به عهده ذی حساب و مدیر مالی شرکت می باشد.
تبصره – اختیارات و مسؤولیت های موضوع این ماده حسب مورد از طرف مقامات فوق به سایر کارکنان شرکت قابل تفویض خواهد بود لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار رافع مسئولیت تفویض کننده نمی باشد.
ماده 42 – تنخواه گردان, عبارت از وجهی است که از طرف ذی حساب و مدیر مالی با تأیید مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف او برای انجام نزینه ها در اختیار واحد یا ماموران مجاز قرار می گیرد تا به تدریح که هزینه های مربوط انجام می شود در قبال اسناد هزینه های پرداخت شده مجدداًَ وجه لازم را دریافت دارند.
تبصره – چگونگی پرداخت, تأمین, کنترل , تسویه و تحویل و تحولتنخواه گردان و نوع هزینه هایی که می توان محل آن انجام داد با رعایت مقررات مربوط بر اساس دستور العملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید.
ماده 43 – علی الحساب, وجهی است که طبق مقررات از محل اعتبارات مربوط برای ادای قسمتی از تعهد پرداخت می شود.
تبصره – چگونگی تسویه علی الحسابها طبق دستور العملی خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره می رسد.
ماده 44 – پیش پرداخت, وجهی است که از مجل اعتبارات مربوط طبق مقررات قبل از انجام تعهد بر اساس احکام یا قراردادها به ذی نفع پرداخت می شود.
ماده 45 – پیش پرداخت در موارد زیر در حدود اعتبارات مصوب قابل پرداخت است:
الف – وجوه مربوط به هزینه مأموریت موقت بر طبق احکام صادر شده و برای مدتی که در احکام ذکر شود.
ب – وجوهی که بر طبق قرارداد منعقده به عنوان پیش پرداخت تادیه شود.
ج – وجوهی که بابت خریدهای خارج از کشور یا افتتاح اعتبارات اسنادی مربوط به آنها پرداخت می شود.
د – وجوه ربوط به اشتراک روزنامه و مجله و سایر نشریات مورد نیاز و نظایر آنها, حداکثر برای مدت یکسال مالی شرکت.
ه - مساعده حقوق و مزایا کارکنان شرکت که حداکثر برابر حقوق دریافت شده ماه قبل با تقاضای پرسنل و موافقت مدیر عامل پرداخت می شود.
و – وجوهی که برای خرید کالا یا کار و خدمت قبل از تحویل مورد معامله باید در وجه وزارتخانه ها یا مؤسسات و شرکتهای دولتی و یا اشخاص و سایر شرکتها پرداخت شود.
تبصره – پیش پرداختهای موضوع این ماده به ترتیب زیر واریز یا تسویه می شود:
1 – پیش پرداختهای موضوع بند (الف), حداکثر یک ماه پس از تاریخ خاتمه مأموریت.
2 – پیش پرداختهای موضوع بند (ب), به ترتیبی که در قرارداد ذکر شده است.
3 – پیش پرداختهای موضوع بند (ج) و (د), پس از تحویل کالا یا انجام خدمت.
4 – پیش پرداختهای موضوع بند (ه), در موقع پرداخت قطعی.
5 – پیش پرداختهای موضوع بند (و) بعد از دریافت کالا یا انجام خدمت.
تبصره 2 – در صورتی که پیش پرداخت در موعد مقرر از طرف گیرنده وجه واریز یا تسویه نشود ذی حساب و مدیر مالی موظف است علاوه بر کلیه اقدامات لازم برای واریز آن معادل مبلغ پیش پرداخت را از محل هر گونه وجهی که باید به بدهکار پرداخت شود, کسر کند.
ماده 46 – وجوهی که توسط شرکت طبق مقررات و قوانین به موجب قراردادها تحت عنوان حق اشتراک و ودیعه اجاره, آب, برق, تلفن, تلکس, گاز و غیره به مؤسسات دیگر پرداخت می شود مشمول مقررات و قراردادهای مربوط به خود می باشد.
ماده 47 – کسر و تسویه به موقع کسور قانونی که جمع آوری و کسر آنها را قانون به عهده کارفرما و مؤسسات گذاشته است, به عهده ذی حساب و مدیر مالی است.
ماده 48 – کسری حاصل در ابوابجمعی مستخدمانی که وظایف صاحب جمع دارایی های نقدی و جنسی شرکت به آنها محول می شود, به قیمت تمام شده به نرخ روز ایجاد کسری (ارزش جایگزینی) بعد ازتنظیم صورتمجلس کسری و اظهار نظر رییس واحد مربوط, براین رسیدگی و اقداماتی قانونی به شرکت گزارش می شود.
تبصره: چگونگی تسویه کسری موضوع این ماده به موجب دستورالعملی خواهد بود که با رعایت قوانین و مقررات مربوط تهیه و به تصویب هیئت مدیره می رسد.
ماده 49 – در صورتی که ذی حساب و مدیر مالی پرداخت وجهی را مخالف قانون و مقررات تشخیص دهد مراتب را با ذکر مستند قانونی مربوط کتباًَ به مدیر عامل اعلام می کند مدیر عامل پس از وصول گزارش ذی حساب و مدیر مالی چنانچه پرداخت را منطبق با قوانین و مقررات تشخیص داده و مسئولیت قانونی بودن پرداخت را کتباًًَ با ذکر مستند قانونی به عهد بگیرد و مراتب را به ذی حساب و مدیر مالی اعلام نماید, ذیحساب و مدیر مالی مکلف است وجه سند هزینه مربوط را پس از ضمیمه نمودن دستور کتبی متضمن قبول مسئولیت مذکور, پرداخت نموده و مراتب را با ذکر مستندات قانونی مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارائی و رونوشت آن را جهت اطلاع به دیوان محاسابات کشور گزارش کند.
ماده 50 – در صورتی که بر اساس گواهی خلاف واقع ذی حساب و مدیر مالی نسبت به تأمین اعتبار یا در اثر اقدام یا دستور مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف او دینی زاید بر اعتبار و یا بر خلاف قانون بر ذمه شرکت ایجاد شود, هر یک از تخلفات درحکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب خواهد شد.
ماده 51 – کلیه پرداختها در مرکز و شعب از طریق صدور چک یا حواله بانکی انجام می شود به استثنای آن قسمت از پرداختهایی که توسط مأموران مجاز از محل تنخواه گردان انجام می شود و ماهیتاًَ پرداخت آن وسیله چک مقدور نمی باشد.
تبصره 1 – وجوهی که از طریق حواله بانکی پرداخت می شود با گواهی بانک مبنی بر انتقال وجوه به حساب ذی نفع به حساب مربوط منظور خواهد شد.
تبصره 2 – پرداختهای نقدی با احراز هویت گیرنده وجه و گرفتن امضاء یا اثر انگشت وی قابل پرداخت می باشد.
ماده 52 – پرداختها و دریافتهای ارزی شرکت با توجه به مقررات پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات مربوط انجام خواهد شد.
ماده 53 – حقوقی که بر اثرتخلف از شرایط مندرج در قراردادها برای شرکت ایجاد می شود جز در موارد احکام قطعی محاکم دادگستری که لازم الاجرا است کلاًَ یا بعضاًَ قابل بخشودن نیست مگر اینکه به موجب تشخیص مدیر عامل قبل از صدور حکم قطعی محرز شده باشد که تخلف از شرایط ناشی از حوادثی بوده که از اختیار طرف قرارداد خارج بوده است.
ماده 54 – پیش پرداخت در سالی که به مرحله تعهد می رسد و علی الحساب در سالی که تسویه می شود, به حساب قطعی همان سال منظور می شود.
ماده 55 – اعتباری که در بودجه شرکت برای پرداخت کمکهای بلاعوض یا انجام هزینه های اضطراری به تصویب می رسد, تابع مقررات این آئین نامه نمی باشد و بنا به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب مجمع عمومی شرکت با رعایت ضوابط قانونی مربوط پرداخت و به حساب هزینه های قطعی منظور می شود.
فصل چهارم – سایر مقررات
ماده 56 – حسابهای شرکت بعد از انقضای هر سال مالی (پایان اسفند ماه هر سال) بسته می شود. مدیر عامل موظف است صورتهای مالی شرکت را که شامل ترازنامه و صورت سود و زیان و ضمایم مربوط می باشد حداکثر تا پایان نیمه اول خرداد ماه سال بعد تهیه و به هیئت مدیره شرکت ارائه دهد و هیئت مدیره مکلف است صورتهای مالی را حداکثر تا پایان خرداد ماه همان سال برای رسیدگی و اظهار نظر به سازمان حسابرسی تسلیم نماید.
تبصره – موعد مقرر برای تسلیم ترازنامه و صورت سود و زیان و ضمائم مربوط از طرف هیئت مدیره به سازمان حسابرسی – حداکثر تا دو ماه – با ارائه دلایل قابل قبولی که به تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی برسد قابل تمدید است.
ماده 57 – در تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت باید همان شکل و روشهای ارزیابی که در سال مالی قبل از آن به کار رفته است رعایت شود با وجود این در صورتی که تغییراتی در شکل و روشهای ارزیابی سال قبل آن مورد نظر باشد باید اسناد مذکور به هر دو شکل و هر دو روش ارزیابی و تنظیم شود. تا مجمع باملاحظه آنها و با توجه به گزارش هیئت مدیره و بازرس نسبت به تغییرات پیشنهادی اتخاذ تصمیم کند.
ماده 58 – شرکت موظف است با رعایت مقررات ذخایر لازم را برای جبران کاهش دارایی ها (اعم از ثابت و جاری) منظور کند.
ماده 59 – شرکت مکلف است معادل (10%) سود ویژه هر سال را به حساب اندوخته قانونی منظور کند تا وقتی که اندوخته مزبور با سرمایه ثبت شده شرکت برابر شود.
افزایش سرمایه شرکت از محل اندوخته قانون مجاز نمی باشد.
ماده 60 – سود و زیان حاصل از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی شرکت, درآمد یا هزینه تلقی نمی شود. مابه التفاوت حاصل از تسعیر دارایی ها و بدهی های مذکور در حساب ذخیره تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی منظور خواهد شد.
در صورتی که در پایان سال مالی مانده حساب ذخیره مزبور بدهکار باشد این مبلغ به حساب سود و زیان همان سال منظور خواهد شد.
تبصره – در صورتی که مانده حساب ذخیره تسعیر دارایی های و بدهی های ارزی در پایان سال مالی از مبلغ سرمایه ثبت شده شرکت تجاوز نماید مبلغ مازاد پس از طی مراحل قانونی به حساب سرمایه شرکت منتقل خواهد شد.
ماده 61 – دستورالعمل به حفظ و نقل انتقال و نگهداری حساب اموال شرکت به پیشنهاد هیئت مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
ماده 62 – دستور العمل های اجرائی این آئین نامه حداکثر ظرف یکسال از تاریخ تصویب این آئین نامه تهیه و به تصویب مراجع مربوط خواهد رسید. تا زمانی که هر یک از دستور العمل های اجرائی مربوط به تصویب نرسیده است مقررات جاری شرکت در آن مورد همچنان معتبر و قابل اجراء خواهد بود.
ماده 63 – مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده است تابع قوانین و مقررات مورد عمل شرکت های دولتی خواهد بود.
ماده 64 – هر گونه تغییر یا اصلاح در این آئین نامه منوط به پیشنهاد شرکت و تایید مجمع عمومی و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/08/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.