×

آئین نامه اجرائی قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه

آئین نامه اجرائی قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه

آئین-نامه-اجرائی-قانون-نظام-هماهنگ-حقوق-بازنشستگی-و-وظیفه

وکیل


شماره 72139/499 هـ 25/12/1373

سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 24/12/1373 بنا به پیشنهاد شماره 6897/د مورخ 28/10/1373 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده (6) قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه – مصوب 1373 – آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1-در تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه از کار افتادگی و وظیفه وراث مستخدمان مشمول ماده (2) قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه مصوب 1373- که از این پس در این آئین نامه به اختیار قانون نامیده میشود- معدل حقوق مبنای گروههای مربوط ، افزایش سنواتی به میزان مندرج در بند(ب) ماده (2) قانون و حسب مورد تبصره(4) ماده مزبور فوق العاده شغل متلق بر اساس مدارک تحصیلی ، سنوات خدمت ، مشاغل مورد تصدی و سوابق تجربی طبق مقررات جاری و مورد عمل شاغلان دستگاه ذیربط در سه سال آخر خدمت از تاریخ 1/1/1374 با رعایت مقررات مربوط ملاک عمل قرار میگیرد.
تبصره 1-ایثارگران و شاغلان در مناطق جنگی و جنگزده از کلیه امتیازات پیش بینی شده در قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر مقررات مربوط به شاغلان بهره مند میشوند.
تبصره 2- منظور از سه سال آخر خدمت مدتی است که مستخدم به خدمت اشتغال داشته و از حقوق و مزایای اشتغال بهره مند شده است .
تبصره 3- در تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه موضوع این ماده باستثنای افزایش سنواتی – ضریب 120 ریال ملاک عمل قرار میگیرد.
تبصره 4-افزایش سنواتی مضاعف موضوع تبصره (4) ماده(2) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به حداکثر مقرر در ماده (16) قانون یاد شده افزوده میشود سپس دو سوم مجموع این دو مبلغ تا میزان حقوق بازنشستگی استحقاقی طبق مقررات به مستخدم پرداخت میشود.
تبصره 5 – فوق العاده مستخدمانی که سه سال آخر خدمت یا قسمتی از آن را در ماموریت ثابت خارج از کشور به سر برده اند بر اساس آخرین حقوق مبنای گروه استحقاقی مربوط در سال آخر خدمات آنان تعیین و ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی و از کار افتادگی قرار میگیرد.
ماده2-اعضای هیات علمی مشمول قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیات علمی ( آموزشی و پژوهشی ) شاغل و بازنشسته دانشگاهها و موسسات آموزش عالی – مصوب 1368- که تا پایان سال 1372 شاغل بوده و از تاریخ 1/1/1373 به بعد بازنشسته، از کار افتاده و فوت شده یا بشوند از تاریخ بازنشستگی ، از کارافتادگی و فوت مشمول مفاد ماده (1) قانون و تبصره های آن هستند.
ماده 3- اعضای هیات علمی مشمول قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای هیات علمی ( آموزشی و پژوهشی ) شاغل و بازنشسته دانشگاهها و موسسات آموزش عالی – مصوب 1368 – که تا پایان سال 1372 بازنشسته، از کار افتاده و فوت شده اند از تاریخ 1/1/1374 مشمول مفاد تبصره (3) ماده (2) قانون میشوند.
ماده 4-شغلی که مستخدم به موجب حکم صادر شده تصدی آن را به عهده داشته است ، در اجرای مقررات این آئین نامه ملاک عمل قرار میگیرد و وظایف و مسئولیتهایی که علاوه بر وظایف شغل اصلی به مستخدم محول شده است مورد محاسبه قرار نمیگیرد.
ماده 5-هرگونه تغییر در دریافتی ( حقوق و فوق العاده شغل ) مستخدمان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت که تا تاریخ 1/1/1374 به مورد اجرا گذاشته شده است در مورد مستخدمان مشمول قانون نیز با رعایت فاصله تاریخ اجرای تصویبنامه یا بخشنامه مربوط تا تاریخ فوق الذکر به طور دقیق اعمال میشود.
ماده 6- پستها یا مشاغل مورد تصدی مستخدمان مشمول قانون درزمان اشتغال با توجه به ماهیت وظایف تعیین شده وشرایط احراز تحصیلی و تجربی در یکی از رشته های شغلی تخصیص می یابد ، در صورت عدم رشته شغلی متناسب یا نبودن شرط تحصیلی و تجربی شاغل آن ، پست یاد شده در یکی از رشته های شغلی که از لحاظ نوع و وظایف و گروه شغلی مشابه یا هم ردیف باشد تخصیص می یابد.
تبصره – مستخدمان مشمول قانون که بر اساس ضوابط مورد عمل در تاریخ اجرای قانون با توجه به پست یا شغل مورد تصدی واجد شرایط احراز اولین طبقه رشته شغلی مربوط نباشند در طبقه یک رشته شغلی یاد شده استقرار یافته و گروه آنها بر مبنای شرایط تحصیلی و تجربی آنان تعیین میشود.
ماده 7- مستخدمانی که پس از تاریخ اجرای مرحله دوم قانون استخدام کشوری از طریق یکی از طرحهای امتیازی ( طرحهای ارزیابی مشاغل مدیران ، مشاغل تخصیصی و تحقیقی، مشاغل معلمان کشور، مشاغل ویژه رشته های پزشکی و مشاغل هنرمندان کشور) مورد ارزیابی قرار گرفته و در یکی از گروهای 10،11 و 12 استقرار یافته اند در صورت داشتن سنوات تجربی لازم گروه آنان حسب مدرک تحصیلی بر اساس جدول زیر تعیین میشود:
تبصره – مستخدمانی که پس از اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت بازنشسته، از کارافتاده یا فوت شده اند مشمول مفاد این ماده نیستند.
ماده 8- مستخدمانی که با دارا بودن مدارک تحصیلی لیسانس ، فوق لیسانس یا دکتری تصدی مشاغل مدیریت یا کارشناسی یا همتراز(مشابه و همسطح) آن را به عهده داشته و بازنشسته یا از کار افتاده یا فوت شده اند در صورتی که حداقل یک دوم یا دو سوم کل تجارب آنان حسب جدول زیر با مدرک تحصیلی حداقل لیسانس و در زمینه مربوط یا مشابه طی شده باشد در گوههای 11 الی 15 استقرار می یابند:
تبصره – اجرای این ماده در مورد متصدیان مشاغل مدیریت فقط در مورد افرادی است که قبل از اجرای طرحهای طبقه بندی مشاغل مربوط بازنشسته ، از کار افتاده یا فوت شده باشند.
ماده 9- تعیین سطوح مشاغل سرپرستی و مدیریت و تشخیص رشته ها و طبقات شغلی و گروه و فوق العاده شغل مستخدمان بر اساس ضوابط اجرائی طرحهای طبق بندی مشاغل توسط کمیته اجرائی موضوع ماده (21) آئین نامه اجرائی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت صورت می پذیرد . لیکن چنانچه در خصوص موارد فوق ابهامی وجود داشته یا احکام صدره مطابق مقررات نباشد سازمان امور اداری و استخدامی کشور اتخاذ تصمیم میکند.
تبصره-برای تعیین میزان درصد فوق العاده شغل مستخدمانی که قبل از اجرای طرحهای طبقه بندی مشاغل بازنشسته یا از کار افتاده و وظیفه بگیر شده اند دستگاههای مشمول این قانون مکلفند گروه شغلی عناوین سطوح سازمانی رئیس دایره و مسئول به بالا را پیشنهاد و جهت تایید به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال کنند.
ماده 10-مدت سنوات ارفاقی در اجرای قوانین مربوط برای بازنشستگی و وظیفه در محاسبه افزایش سنواتی و ارتقای گروه ملاک عمل قرار نمیگیرد.
ماده 11- افزایش سنواتی برای مستخدمانی که در طول خدمت دارای مقاطع تحصیلی متفاوتی بوده اند نیز بر اساس مقررات مورد عمل شاغلان به نسبت آخرین گروه استحقاقی آنان در هر مقطع تحصیلی بطور جداگانه محاسبه و مجموعا" به عنوان افزایش سنواتی منظور میشود.
ماده 12- در احتساب حقوق بازنشستگی ، وظیفه از کار افتادگی و وظیفه وراث مستخدمانی که بر اساس قوانین و مقررات مربوط به پاکسازی ، بازسازی ، تخلفات اداری و نظایر آن به بازنشستگی با تقلیل گروه محکومیت یافته اند حقوق گروه جدید (پس از تنزل گروه) ملاک محاسبه قرار میگیرد.
ماده 13-مقامات مذکور در تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و همترازان آنها با رعایت مقررات مربوط مشمول احکام قانون و این آئین نامه هستند.
ماده 14-حقوق بازنشستگی تعیین شده در اجرای این قانون ملاک تعیین میزان حقوق وظیفه سهم وراث قانونی طبق قوانین و مقررات مربوط است.
ماده 15-آن دسته از دستگاههای دولتی که دارای مقررات استخدامی خاص و صندوق بازنشستگی جداگانه هستند و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در آن دستگاهها به اجرا درآمده است- به استثنای مشمولان تبصره ماده (3) قانون –موظفند حقوق مستخدمین بازنشسته ، از کار افتاده وراث مستخدمان متوفای خود را با رعایت مفاد این آئین نامه و طبق مقررات مورد عمل در مورد مستخدمان شاغل تطبیق کنند.
ماده 16-اجرای مفاد این آئین نامه به عهده دستگاه متبوع مستخدم و کمیته اجرائی موضوع ماده (21) آئین نامه قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است . سازمان امور اداری و استخدامی کشور میتواند در صورت لزوم دستورالعملهای لازم برای اجرای این آئین نامه ر ابلاغ کند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/12/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.