×

آئین نامه اجرائی قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران

آئین نامه اجرائی قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران

آئین-نامه-اجرائی-قانون-نحوه-واگذاری-سهام-دولتی-و-متعلق-به-دولت-به-ایثارگران-و-کارگران

وکیل


شماره 72015/ت 431 هـ 29/11/1373

وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیات وزیران در جلسه مورخ 25/10/1373 بنا به پیشنهاد شماره 23935 مورخ 11/7/1373 وزارت امور اقتصادی و دارایی و ارگانهای مندرج در ماده (10) قانون (( نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثار گران و کارگران))- مصوب 1373 – وبه استناد ماده مذکور آئین نامه اجرائی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1-در این آئین نامه عبارتهای مشروح دارای تعاریف زیر میباشند:
الف-دستگاه واگذارنده: هر یک از دستگاههای واگذارنده سهام مندرج در ماده (1) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران
ب- ستاد: ستاد موضوع ماده (7) قانون .
ج-قانون : قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران مصوب 1373.
د-آئین نامه : آئین نامه اجرائی قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران .
هـ- ایثارگران : کلیه اشخاص مشمول بندهای (الف)،(ب)،(ج)و(د) تبصره (1) ماده (1) قانون.
و-رزمندگان و بسیجیان: اشخاص مشمول هر یک از تبصره های (2)و(3) ماده (1) قانون .
ماده 2- دستگاههای واگذارنده وشهرداریها مجازند با رعایت این آئین نامه و سایر مقررات با تصویب مجمع عمومی شرکتها نسبت به واگذاری سهام دولتی در شرکتها اقدام نمایند.
تبصره 1-شرکتهای مندرج در فهرست جزء (الف) بند(1) تصویبنامه شماره 5283/ت190 هـ مورخ 29/3/1370 هیات وزیران همچنین شرکتهای موضوع سایر تصویبنامه های صادره شده که مجوزهای واگذاری آنها قبلا" داده شده است و تاکنون واگذار نشده اند مشمول حکم این ماده نخواهند بود.
تبصره 2- سهام متعلق به مردم که به وکالت از آنها در اختیار بانکهاست مشمول این آئین نامه نمی باشد.
ماده 3-در واحدهایی که سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی با دستگاههای واگذارنده از بابت سهام اصالتی مشارکت دادر، سهام مذکور همانند سایر سهام قابل واگذاری، بر اساس این آئین نامه ، واگذار خواهد شد.
ماده 4- اشخاص حقیقی این قانون تنها حق دارند در یک شرکت تعاونی و یا سهامی که از امتیازات موضوع این قانون استفاده میکنند عضویت داشته باشند.
ماده 5-قیمت پایه کارشناسی سهام دولتی و متعلق به دولت موضوع ماده (1) قانون، برای واگذاری ، با نگرش تداوم فعالیت شــرکت و تعهد خریداران به این تداوم بشرح زیر محاسبه میشود:
1-قیمت پایه سهام شرکتهای تولیدی سودده ( به استثنای شرکتهای موضوع بند 5 این ماده ) از حاصل تقسیم سود خالص قبل از مالیات به نرخ بازده سرمایه گذاری و با توجه به عوامل موثر در تعدیل سود شرکت و همچنین تاثیر عوامل جانبی که قیمت پایه سهام شرکت را تعدیل مینماید به شرح بندهای (2)و(3) این ماده بدست می اید.
تبصره – نرخ بازده سرمایه گذاری معادل نرخ موثر سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت پنج ساله بانکی به اضافه 5 درصد تعیین میشود.
2-مبنای تعیین سود خالص قبل از مالیات ، میانگین سود 3 سال آخر شرکت یا سود آخرین سال (هر کدام بیشتر باشد) و با توجه به عوامل موثر در تعدیل آن به شرح زیر خواهد بود:
الف-درآمدها وهزینه های استثنایی و نیز درآمدهای حاصل از فروش دارایی های اسقاطی یا موجودی های ناباب و مانند آن در محاسبه سود خالص قبل از مالیات منظور نمیشود.
ب-چنانچه متوسط تولید سالهایی که مبنای محاسبه سود خالص قبل از مالیات قرار گرفته است کمتر از (70%) بالاترین تولید هر یک از سالهای پنج ساله اخیر شرکت باشد قیمت پایه سهام ظرف یک ماه به تشخیص مجمع عمومی دستگاه واگذارنده تعیین خواهد شد.
3-عوامل جانبی موضوع بند (1) این ماده که باعث تعدیل قیمت پایه سهام شرکت میشود به شرح زیر است :
الف-در صورتی که سرمایه شرکت در سال واگذاری سهام یا سال ماقبل آن ، از محل آورده نقدی یا مطالبات نقدی سهامداران افزایش یافته باشد (100%) مبلغ افزایش سرمایه به ارزش کل شرکت افزوده میشود، همچنین مبالغ نگهداری شده در شرکت از محل سود سال قبل از واگذاری تحت هر عنوان به قیمت پایه شرکت اضافه میشود.
ب-در مواردی که مالیات بر درآمد شرکت از طریق رسیدگی به دفتر و برگشت هزینه به حالت عادی تعیین گردیده ولی قطعی نشده است، مالیات های قطعی نشده مزبور به نسبت تفاوت میانگین مالیات های قطعی شده و محاسبه شده در آخرین 3 سالی که مالیات های شرکت به حالت مذکور قطعی شده است محاسبه و تفاوت بین مالیات های مزبور و ذخایر مربوط از قیمت پایه سهام کسر میشود یا اینکه پرداخت مابه التفاوت مالیات های قطعی شده و ذخایر مربوط به سالهای قبل از واگذاری توسط واگذارنده تعهد میشود.
ج-تفاوت بین قیمتدفتری و ارزش روز دارایی های غیر منقولی که برای عملیات شرکت ضروری نمیباشد به تشخیص وزیر مسئول ، به قیمت پایه سهام اضافه خواهد شد.
د-قیمت تمام شده طرحهای توسعه و تکمیل طرحهای نیمه تمام یا آماده بهره برداری یا طرحهایی که کمتر از 5 سال از شروع بهره برداری آنها گذشته باشد با تعدیل هزینه ارزی به قیمت جاری ارز برای سرمایه گذاری و تعدیل هزینه های ریالی با شاخص عمده فروشی اعلام شده توسط بانک مرکزی یا کارشناسی ، تجدید محاسبه و پس از تایید مجمع عمومی دستگاه واگذارنده ، تفاوت حاصل به قیمت پایه سهام اضافه میشود.
هـ- تفاوت بین قیمت دفتری و ارزش روز سهام و سرمایه گذاریهای اذنجام شده در سایر شرکت ها بر حسب مورد به قیمت معامله شده در بورس یا ارزیابی آن به روش ارزیابی انجام شده در شرکت سرمایه گذار ، مطابق این آئین نامه ، اضافه یا از آن کسر میشود. در مواردی که سود این قبیل سرمایه گذاریهای در حساب ها عمل شده باشد سود منظورشده می یابد از سود خالص قبل از مالیات کسر شود./
4-قیمت پایه طرحهایی که امکان اداره آنها مستقلا" و به صورت شرکت وجود داشته باشد بر اساس جزء (هـ) بند(3) این ماده محاسبه میشود.
5-با توجه به وضعیت خاص شرکتهای گشت و صنعت ، شرکت های خدماتی و نیز شرکتهائی که در 3 سال قبل از واگذاری زیان ده بوده یا سود آنها تناسب با حجم سرمایه گذاری انجام شده ندارد همچنین شرکتهایی که در 3 سال آخر قبل از واگذاری از ارز دولتی در فعالیت جاری استفاده کرده اند ، قیمت پایه فروش سهام آنها توسط مجمع عمومی دستگاه واگذارنده در چهار چوب مفاد این ماده و سایر عوامل موثر ، تعیین میشود.
6-بنا به تشخیص وزیر مسئول دستگاه واگذارنده ، تعیین قیمت پایه سهام شرکت قابل واگذاری میتواند توسط مجمع به ترتیب مندرج در بند (5) فوق انجام گیرد.
ماده 6-واگذاری سهام موضوع این آئین نامه پس از تعیین قیمت پایه کارشناسی فروش سهام به شرح ماده (5) این آئین نامه و اقدام لازم جهت آماده سازی و بازاریابی از طریق انتشار آگهی عمومی و اعلام نحوه واگذاری (بورس-مزایده) صورت میگیرد.
تبصره – قیمت پایه سهام باید به تایید وزیر مسئول دستگاه واگذارنده سهام رسیده و سپس در آگهی درج شود.
ماده 7- دستگاههای واگذارنده مکلفند به منظور واگذاری سهام شرکتها اطلاعات کامل مربوط به واگذاری سهام شرکت را به اطلاع عموم برسانند و همزمان ستاد موضوع ماده 7 قانون را مطلع نمایند.
ماده 8-آگهی واگذاری سهام حداقل در دو روزنامه کثیر الانتشار داخلی و علاوه بر آن در صورت تشخیص دستگاه واگذارنده از طریق سایر رسانه های گروهی صورت میگیرد.
تبصره –انتشار آگهی واگذاری سهام حداقل سه نوبت و به فاصله یک هفته صورت میگیرد.
ماده 9-چنانچه واگذاری قطعی سهام تا یک سال پس از انتشار اولین آگهی صورت نگیرد، تجدید اقدامات شامل تجدید نظر در قیمت پایه تعیین شده و انتشار آگهی با نظر وزیر مسئول ، مجاز خواهد بود.
ماده 10-اتخاذ تصمیم نسبت به طریق واگذاری سهام بنا به پیشنهاد وزیر مسئول دستگاه واگذارنده و تصویب کمیسیون اقتصاد میباشد.
ماده 11-دستگاه واگذارنده برای هر یک از طرق واگذاری ، آگهی جداگانه ای که حداقل دارای اطلاعات لازم به شرح زیر باشد ، منتشر مینماید.
1-درمواردیکه واگذاری سهام از طریق بورس اوراق بهادار صورت میگیرد،درج موارد زیر در آگهی ضروری است :
الف-نام و موضوع فعالیت شرکت .
ب-تعداد سهام قابل واگذاری و درصد آن نسبت به کل سهام شرکت.
ج-اعلام وضعیت باقیمانده سهام شرکت مشتمل بر درصد سهام سایر سهامداران.
د-تعیین محل دریافت فرمها و اطلاعات مربوط.
هـ-اعلام تاریخ عرضه سهام در تالار بورس و قیمت پایه سهام .
و-هر گونه اطلاعات دیگری که دستگاه واگذارنده برای آگاهی خریداران لازم میدارند.
ز-اعلام آمادگی برای بازدید از کارخانه توسط متقاضیان علاقمند به بازدید .
2-درمواردی که واگذاری سهام از طریق مزایده صورت میگیرد، درج موارد زیر در آگهی ضروری است :
الف-موارد مندرج در بندهای (الف)،(ب)(،(ج)،(د)و(ز) بند یک این ماده .
ب-اعلام مهلت و چگونگی تسلیم پیشنهادها.
ج-اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده به میزان 5 درصد قیمت پایه
تبصره-چنانچه قیمت پایه بیش از 5 میلیارد ریال باشد مبلغ سپرده نسبت به مازاد حسب تشخیص دستگاه واگذارنده تا میزان 2 درصد تعدیل خواهد بود.
د-اعلام اینکه متقاضیان باید پیشنهاد خود را روشن و مشخص و بدون هیچگونه ابهام و قید و شرطی درمهلت مقرر در پاکت لاک و مهر شده تسلیم نمایند.
هـ- اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکت های پیشنهاد ها و اینکه در جلسه مزبور حضور شرکت کندگان آزاد است.
3-در مواردی که واگذاری سهامن از طریق مذاکره صورت میگیرد ، مراتب به شرح زیر جهت اطلاع متقاضیان به ستاد اعلام میشود:
الف-موارد مندرج در بندهای (الف)،(ب)،(ج)،(د) و(ز)( بند یک این ماده .
ب-اعلام شرایط متقاضیان خرید سهام از طریق مذاکره.
ج-اخذ تضمین های مربوط برای تحقق شرایط مزبور.
د- اعلام نحوه انتخاب طرف معامله از بین متقاضیان .
ماده 12-اطلاعات وفرمها و مدارکی که برای متقاضیان توسط دستگاه واگذارنده تهخیه میشود باید به صورت کامل و یکجا به تمام متقاضیان خرید، تحویل و رسید دریافت شود.
ماده 13-واگذاری سهام از طریق مذاکره منحصرا" به شرکتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 2 قانون مجاز بوده و در صورتی که بیش از یک شرکت، متقاضی خرید سهام به شرح این ماده شود، واگاری از طریق مذاکره به شرکتی خواهد بود که با رعایت تبصره (1) ماده (4) قانون واجد بهترین شرایط معامله باشد بصورت نقدی انجام میشود عبارت از رقمی است که یا در بازار بورس اوراق بهادار طبق مقررات مربوط نهایی میشود و یا رقمی حداکثری که متقاضیان خرید در مزایده عمومی پیشنهاد مینمایند.
تبصره- درمعاملاتی که به صورت مذاکره انجام میشود ثمن معامله عبارت است از قیمت توافق شده بین دستگاه واگذارنده و خریدار (شرکتهای سهامی و تعاونی ایثارگران)با رعایت مفاد تبصره(1) ماده (6) قانون .
ماده 15-ثمن معامله در فروش اقساطی سهام قابل واگذاری با توجه به نوع فعالیت هر شرکت عبارت است از قیمت نقدی سهام به شرح ماده (14) آئین نامه به اضافه سود فروش اقساطی سیستم بانکی در بخش مربوط.
تبصره-ثمن معامله برای سهامداران ایثارگر، رزمنده و بسیجی شرکتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (2) قانون در موقع واگذاری سهام ، همان ثمن معامله در فروش نقدی موضوع ماده (14) این آئین نامه خواهد بود.
ماده 16- فروش اقساطی با تنظیم قرارداد انجام میگیرد و در آن شرایط زیر نیز جهت حفظ حقوق دولت ملحوظ خواهد شد.
1-سهام خریداری شده باید تا صفیه کامل اقساط بدهی خریدار در وثیقه دستگاه واگذارنده باقی بماند و حداکثر معادل تا دو برابر ارزش سهام و معادل وجوه پرداخت نشده ثمن معامله، سفته معتبر یا اسناد معتبر دیگری از خریدار یا خریداران اخذ شود.
همچنین مادامی که سهام در وثیقه دستگاه واگذارنده میباشد هر گونه تغییر در وضعیت سهام برای غیر از شرکتهای تعاونی ایثارگر تا 5 سال ممنوع است لکن جابجایی سهام بین شرکتهای تعاونی ایثارگران بلامانع است .
تبصره-در صورت ایجاد اختلاف بین واگذارندگان و شرکتهای ایثارگر خریدار سهام، در خصوص اعتبار سفته یا اسناد دیگر مندرج در این بند ، ستاد در روابط کاری خود با واگذارندگان به گونه ای تعیین تکلیف مینماید که وصول بدهی مذکور تضمین شود.
2-در صورتی که خریدار بتواند ضمانت نامه بانکی یا تضمین معتبر دیگر برای کل بدهی ارائه نماید کلیه وثایق دریافتی مسترد خواهد شد.
3-هرگونه معامله اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات ، تا تادیه کامل بدهی خریدار یا خریداران منحصرا" با اجازه کتبی دستگاه واگذارنده صورت میگیرد.
4-هر گونه تغییر در موارد اساسنامه شرکت واگذار شده از جمله تغییر در سرمایه ،تا تادیه کامل بدهی از سوی خریداران منحصرا" با اجازه کتبی دستگاه واگذارنده صورت میگیرد.
5-درصورت استنکاف اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت بدهی ناشی از واگذاری سهام موضوع این آئین نامه یا انحلال شخص حقوقی مدیون از بابت واگذاری سهام مذکور، مانده بدهی تبدیل به دین حال میشود و دستگاه واگذارنده یا سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی به منظور حفظ حقوق دولت حسب مورد مکلفند نسبت به تامین و وصول آن طبق قوانین و مقررات اقدام نمایند.
ماده 17-(43%) سهام قابل واگذاری (33% سهام کارگران و 10% از سهام کارمندان)توسط دستگاههای واگذارنده موضوع ماده(1 )قانون
همزمان با اولین عرضه، متعلق به مشمولین ماده (6) قانون بوده و هر دستگاه واگذارنده موظف است برای انجام اقدام اجرائی ، سهام مزبور را به سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولید که از این پس در این آئین نامه سازمان نامیده میشود واگذار نماید.
تبصره-دستگاههای واگذارنده مکلفند مشخصات کامل (43%) سهام قابل واگذاری مورد نیاز سازمان از جمله تعداد سهام، قیمت اسمی ، قیمت واگذاری (فروش نقدی- فروش اقساطی) و نیز خلاصه آخرین صورت های مالی را قبل از اولین عرضه ، کتبا" به اطلاع سازمان مزبور برسانند.
ماده 18-سازمان با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی به منظور اطلاع کارگران و کارکنان شاغل در شرکت مورد واگذاری از شرایط و زمان واگذاری سهام واگذار شده به شرح ماده (17) آئین نامه حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ تحویل سهام توسط دستگاه واگذارنده مراتب را بوسیله درج آگهی در دو نوبت در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار اعلام مینماید.
تبصره- قیمت روز سهام شرکتهایی که در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته نشده اند به پیشنهاد دستگاه واگذارنده توسط وزرای امور اقتصادی و دارایی ، کار و امور اجتماعی و وزیر ذیربط معین میشود . این قیمت الزاما" همان قیمت واگذاری به بخش خصوصی نیست.
ماده 19-سازمان ظرف 4 ماه از تاریخ اتمام مهلت مندرج در ماده (18) این آئین نامه حسب اولویت در میزان پرداخت نقدی بالاتر توسط کارگران و کارکنان شاغل در شرکت مورد واگذاری و با تخصیص تعداد سهام بر مبنای ضوابط مندرج در تبصره(1) ماده (6) قانون، سهام مورد تقاضای متقاضیان مشمول را معین نموده و تا سقف (33%) سهام قابل واگذاری هر واحد را بدوا" به متقاضیان شاغل در همان واحد واگذار و مانده سهام تا سقف (33%) مزبور با هماهنگی ستاد پس از انتشار آگهی با شرایط ماده (18) آئین نامه با سایر مشمولین ماده (6) قانون اعلام و با رعایت اولویت های مذکور در آن ماده ظرف 6 ماه پس از اتمام مهلت فوق واگذارمینماید.
تبصره-شورای سازمان موضوع تبصره (3) ماده (6) قانون مکلف است حداکثرظرف یک ماه از تاریخ اجرای این آئین نــــــامه
دستورالعمل چگونگی تعیین اولویت واگذاری (33%) سهام موضوع ماده (6) قانون را به هر یک از مشمولین تصویب و برای اجراء به سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی ابلاغ نماید.
ماده 20-قیمت و سقف سهام قابل واگذاری به مشمولین ماده (6) قانون بر اساس مفاد تبصره (1) ماده مزبور در هر مورد از سوی سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی در زمان عرضه سهام به اطلاع مشمولین ماده مذکور خواهد رسید.
تبصره 1-مشمولین ماده (6) قانون باید حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ انتشار آگهی مربوط توسط سازمان ، درخواست خرید خود را به همراه فیش واریز حداقل (25%) قیمت سهام درخواستی به حساب بانکی که توسط سازمان اعلام میشود یا ازطریق شرکت متبوع خود یا راسا"، به سازمان تسلیم و رسید دریافت کنند.
تبصره2-درخواستهای کارگران وکارکنان شاغل در شرکت مورد واگذاری که پس از انقاضای مهلت مذکور در تبصره (1) این ماده به سازمان واصل گردد در زمره درخواستهای سایر متقاضیان مشمول ماده (6) قانون قرار میگیرد.
ماده 21-چگونگی پرداخت اقساط بدهی ، اداره امور سهام، تسویه حساب و انتقال سهام بر اساس قراردادی خواهد بود که توسط سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی و وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید.
ماده 22- مشمولین ماده (6) قانون فقط یک بار میتوانند از تسهیلات موضوع تبصره (1) ماده مذکور استفاده نمایند.
تبصره 1-کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی که قبلا" به موجب مقررات مربوط از تسهیلات مربوط به (33%) سهام کارگری،استفاده نموده اند، چنانچه داوطلب خرید بقیه سهام موجود تا سقف مقرر در قانون باشند در اولویت استفاده از سهام قرار خواهند گرفت.
تبصره 2-مانده سهام واگذار شده از محل (33%) سهام قابل واگذاری واحدهای مشمول تصویبنامه شماره 5283/ت109 هـ مورخ 29/3/1370 هیات وزیران که تا قبل از تصویب قانون برای کارکنان واحدها یافته اعم از آن که در اختیار دستگاههای واگذارنده یا سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی باشد، باید برابر مفاد این آئین نامه به مشمولین ذیربط واگذار شود.
ماده 23-چگونگی بهره مندی کارمندان دولت از سهام قابل واگذاری و تسهیلات موضوع ماده (6) قانون و تبصره های آن و همچنین نحوه تنظیم قرارداد واگذاری بمنظور پرداخت اقساط بدهی ، اداره امور سهام ، تسویه حساب و نهایتا" انتقال سهام ، به موجب دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد مشترک سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی و سازمان امور اداری واستخدامی کشور به تصویب شورای سازمان خواهد رسید.
تبصره – هنگام بررسی دستورالعمل پیشنهادی به منظور تصویب ، دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور درجلسات شورا با حق رای شرکت خواهد نمود.
ماده 24-درآمد حاصل از فروش سهام متعلق به دولت در کارخانجات و شرکتهای موضوع قانون حسب مورد توسط دستگاه واگذارنده یا سازمان ، وصول و مستقیما" به حساب بانکی که توسط خزانه گشایش می یابد واریز میشود.
تبصره-چگونگی واریز وجوه به موجب موافقتنامه ای خواهد بود که توسط واگذارنده یا سازمان حسب مورد با خزانه به امضاء میرسد.
ماده 25-سازمان برنامه وبودجه موظف است برای پرداخت تسهیلات مالی مورد نیاز ایثارگران،بسیجیان ،رزمندگان،کارگران و کارمندان جهت خرید سهام کارخانجات و شرکتها،تدابیر لازم را به منظور تامین منابع مالی ،نحوه استفاده و نیز چگونگی بازپرداخت آن همه ساله ضمن تبصره های لایحه بودجه کل کشور پیشنهاد نماید.
ماده 26-دستگاههای واگذارنده مکلفند به طور مرتب هر سه ماه یک بار با مشخص کردن روش واگذاری در مورد هر یک از شرکتهای قابل واگذاری،برنامه سه ماه آینده خود را به ستاد ارائه نمایند.
ماده 27-دستگاههای واگذارنده مکلفند گزارش عملکرد خود متضمن آمار و اطلاعات مورد نیاز ستاد، از جمله مبلغ و نوع معامله و مشخصات خریداران همچنین اطلاعات مربوط به بعد از واگذاری سهام شرکتهای واگذار شده از جمله وضعیت اقساط وصول شده و وصول نشده و تضمینات و سررسیدها و امثال آن را هر سه ماه یک بار به ستاد ارسال کنند.
ماده 28-در اجرای ماده (7) قانون،ستادی در نهادریاست جمهوری با ترکیبی به شرح بندهای ((الف)) تا ((هـ)) ماده مذکور تشکیل میشود.
ماده 29-در اجرای ماده (7) قانون، وظایف و اختیارات ستاد به شرح زیر تعیین میشود:
الف-رسیدگی به گواهی های صادر شده موضوع تبصره (1) ماده (1) قانون و تشخیص رعایت مقررات قانونی مربوط به تشکیل و قابلیت بهره مندی از تسهیلات مقرر در مورد شرکتهای مذکور در بندهای (الف) و (ب) ماده (2) قانون.
ب-بررسی گزارشهای عملکرد سه ماهه دستگاههای واگذارنده به منظور اطمینان از حسن اجرای اهداف وخط مشی های قانونی و مقررات مربوط به واگذاری سهام.
ج- اعلام موارد تخطی ، به رئیس جمهور.
د- تنظیم روابط کاری و رفع اختلافات وابهامات میان دستگاههای واگذارنده و شرکتهای ایثارگران به منظور ایجاد فضای مناسب و مطلوب برای اجرای قانون و نیز ایجاد هماهنگی های لازم برای انجام معاملات ، مطابق قانون .
ماده 30- سازماندهی و نحوه اداره ستاد مطابق آئین نامه ای خواهد بود که حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه به تصویب رئیس ستاد خواهد بودرسید.
تبصره- هزینه های ستاد از محل اعتبارات خارج از شمول نهاد ریاست جمهوری تامین و پرداخت میشود .سازمان برنامه و بودجه مکلف است همه ساله بنا به پیشنهاد رئیس ستاد ، اعتبارات مزبور را در بودجه کل کشور لحاظ نماید. اعتبار مورد نیاز سال جاری بنا به تشخیص رئیس جمهور پادار میشود .
ماده 31-در مواردی که به هر دلیل امکان واگذاری سهام شرکتی یا تداوم فعالیت آن فراهم نیست ، با تصویب مجمع عمومی دستگاه واگذارنده و با اطلاع ستاد ، مطابق مقررات مربوط نسبت به تعیین تکلیف شرکت اقدام خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/10/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.