×

اساسنامه شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران

اساسنامه شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران

اساسنامه-شرکت-سرمایه-گذاریهای-خارجی-ایران
شماره 76304 /ت 433 هـ 1/12/1373
وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 5/11/1373 بنا به پیشنهاد شماره 21-1-3518 مورخ 27/5/1373 وزارت امور اقتصادی و دارایی و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور , به استناد تبصره(4) ماده واحده قانون تشکیل شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران – مصوب 13712 – اساسنامه شرکت مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول : کلیات
ماده 1-نام شرکت : ((شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران )) و نوع آن سهامی خاص میباشد که از این پس در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده میشود.
ماده 2-شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق قانون تشکیل شرکت و مفاد این اساسنامه به صورت بازرگانی اداره میشود.
ماده 3-موضوع شرکت عبارت است از سرمایه گذاری و همکاری مشترک با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیتهای توجیه پذیر تولیدی , صنعتی , معدنی , بازرگانی , مالی و خدماتی در خارج از کشور و مدیریت اقتصادی این سرمایه گذاریها.
ماده 4- وظایف و اختیارات شرکت برای تحقق موضوع شرکت به شرح زیر میباشد:
الف-سرمایه گذاری یا مشارکت در خرید, ایجاد , توسعه , راه اندازی و اداره واحدهای تولیدی , صنعتی , معدنی , بازرگانی , مالی و خدماتی .
ب-خرید و فروش و تبدیل سهام شرکت های تولیدی , صنعتی , معدنی , بازرگانی , مالی و خدماتی .
ج-خرید و فروش و تبدیل اوراق بهادار.
د-دریافت تسهیلات مالی و اعتباری از منابع داخلی یا خارجی و ارائه هر گونه تسهیلات و خدمات مالی و اعتباری در چارچوب طرح های سرمایه گذاری.
هـ- قبول وجوه و منابعب که به منظور سرمایه گذاری در طرح های تولیدی , صنعتی , معدنی , بازرگانی , مالی و خدماتی طبق قراردادهای خاص د راختیار شرکت قرار میگیرد.
و-دریافت و ارائه خدمات مشاوره ای , نظارت , سرپرستی , مدیریت , کارگزاری و نمایندگی در زمینه فعالیتهای شرکت .
ز-انجام کلیه معاملات و عملیات تجاری و انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی.
ح-خرید و فروش و اجاره و استجار و معاوضه هر گونه مال اعم از منقول و غیر منقول.
ط-عضویت در سازمانها و مجامع بین المللی که فعالیت آنها در رابطه با امور شرکت میباشد, با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ی-ارائه هر گونه تضمین و تعهد و ظهر نویسی و قبول هر گونه ضمانتنامه و تعهد نامه.
ک-دایر نمودن شعبه و نمایندگی در داخل یا خارج از کشور.
ل-انجام کلیه امور عملیاتی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم برای اجرای موضوع شرکت ضروری تشخیص داده شود.
ماده 5-شرکت برای مدت نامحدود تشکیل میشود.
ماده 6- مرکز اصلی شرکت تهران میباشد.
ماده 7-سرمایه اولیه شرکت مبلغ ده میلیارد (10000000000)ریال , منقسم به (1000) سهم ده میلیون (10000000)ریالی میباشد و از محل سهام و حقوق متعلقه که در اختیار سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران است , تمین میشود.
تبصره –تغییرات بعدی سرمایه شرکت با تصویب مجمع عمومی صورت خواهد گرفت.
فصل دوم : ارکان شرکت
ماده 8- ارکان شرکت عباتند از :
الف-مجمع عمومی
ب-هیئت مدیره
ج-مدیرعامل
د-بازرس (حسابرس)
ماده 9-مجمع عمومی شرکت از اعضای زیر تشکیل میشود:
1- وزیر امور اقتصادی و دارایی
2- وزیر امور خارجه
3- وزیر بازرگانی
4- رئیس سازمان برنامه و بودجه
5- یکی از وزرای صنعتی به انتخاب رئیس جمهور
6- وزیر جهاد سازندگی
تبصره- ریاست مجمع عمومی با وزیر امور اقتصادی و دارایی میباشد.
ماده 10-مجمع عمومی سالی دو بار تشکیل میشود، یکبار به منظور رسیدگی و توصیب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و سایر موارد مندرج در دستور جلسه حداکثر تا چهارماه پس از پایان سال مالی و یکبار به منظور رسیدگی و تصویب بودجه و برنامه وسایر موارد مندرج در دستور جلسه در نیمه دوم سال مالی, همچنین مجمع عمومی عادی بصورت فوق العاده به درخواست ریاست مجمع عمومی یا دونفر از اعضای مجمع عمومی یا هیئت مدیره یا مدیرعامل یا بازرس (حسابرس) در صورت ضرورت با ذکر دلیل تشکیل میشود.
ماده 11-دستور جلسه,تاریخ ومحل تشکیل جلسات مجمع عمومی توسط ریاست مجمع تعیین و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی برای اعضای مجمع عمومی ارسال میشود. در مواقعی که کلیه اعضای مجمع عمومی در جلسه حضور داشته باشند رعایت تشریفات مذکور الزامی نیست.
ماده 12- جلسات مجمع عمومی با حضور حداقل چهار نفر از اعضاء مجمع عمومی رسمیت خواهد یافت. تصمیمات گرفته شده با اکثریت آرای حاضر معتبر و قابل اجراست ، در صورت تساوی آراء رای بخشی که در بر گیرنده رای رئیس مجمع است ملاک عمل خواهد بود. اعضای هیئت مدیره ، مدیر عامل و بازرس (حسابرس) بدون حق رای میتوانند در جلسات مجمع عمومی شرکت نمایند.
تبصره-از مذاکرات و تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی صورتجلسه ای توسط منشی منتخب مجمع تهیه میشود و به امضای اعضاء میرسد و یک نسخه از آن در مرکز شرکت نگهداری میشود.
ماده 13-وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر میباشد:
الف-رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارش فعالیتهای سالانه شرکت و گزارش بازرس (حسابرس)، صورتهای مالی شرکت و تخصیص سود خالص شرکت، پس از استماع گزارش بــــــازرس
( حسابرس).
ب- تعیین حقوق و مزایا و پاداش هیئت مدیره .
ج-انتخاب بازرس ( حسابرس)
د-تعیین خط مشی و تصویب برنامه و بودجه سالانه شرکت شامل برنامه های سرمایه گذاری و تسهیلات اعتباری.
هـ- تعیین روزنامه کثیر الانتشار که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر میشود.
و-تصویب تشکیلات سازمانی و آئین نامه های سرمایه گذاری، استخدامی ، مالی و معاملاتی شرکت.
ز-اتخاذ تصمیم در باره ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور و صلح دعاوی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ح-اتخاذ تصمیم نسبت به سایر مواردی که در دستور جلسه مجمع عمومی قرار میگیرد.
ماده14- هیئت مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل میباشد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ورئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی هیئت مدیره سمت ریاست هیئت مدیره را به عهده داشته و سایر اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی توسط مجمع عمومی انتخاب و با حکم رئیس مجمع عمومی منصوب میشوند دوران تصدی هیئت مدیره چهار سال بوده و تا زمان انتخاب هیئت مدیره جدید و انجام تشریفات قانونی ، هیئت مدیره قبلی کماکان به وظایف و مسئولیتهای خود عمل خواهد نمود. انتخاب مجدد اعضاء بلامانع میباشد.
تبصره 1- جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه یک بار به دعوت رئیس هیئت مدیره و یا مدیر عامل تشکیل میگردد و با حضور حداقل دو نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت . تصمیمات گرفته شده در هیئت مدیره با رای موافق دو نفر از اعضاء معتبر و قابل اجراست، تصمیماتی که به امضای کلیه اعضای هیئت مدیره برسد مانند تصمیماتی که در جلسه هیئت مدیره اتخاذ میشود، معتبر و قابل اجراست .
تبصره 2-مصوبات هیئت مدیره به انضمام کلیه اصلاعات و مدارک لازم به صورت مکتوب و امضا شده بطور مرتب در شرکت نگهداری میشود.
تبصره 3- اعضای هیئت مدیره مجاز به انجام هیچگونه معامله مستقیم یا غیر مستقیم با شرکت نمیباشند، مگر با تصویب مجمع عمومی و رعایت مقررات قانونی،.
ماده 15-انجام هر گونه اقدامی به نام شرکت در محدوده موضوع و هدف شرکت به جز آنچه تصمیم در باره آنها صراحتا" در صلاحیت مجامع عمومی قرار گرفته است ، از اختیارات هیئت مدیره میباشد. هیئت مدیره به مسئولیت خود میتواند بخشی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید. اهم اختیارات و مسئولیتهای هیئت مدیره به شرح زیر میباشد:
الف-اجرای مصوبات مجمع عمومی.
ب-بررسی و پیشنهاد خط مشی و برنامه و بودجه سالانه شرکت در مورد سرمایه گذاری و تسهیلات اعتباری برای ارائه به مجمع عمومی.
ج-اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه گذاری ، مشارکت ، اعطا و دریافت تسهیلات اعبتاری و سایر فعالیتهای موضوع این اساسنامه در قالب برنامه و بودجه مصوب مجمع عمومی.
د-اتخاذ تصمیم در مورد تاسیس شرکتهای وابسته و تابعه و مشارکت در سایر شرکتها در خارج کشور، در چارچوب تحقق موضوع شرکت و خط مشی های تعیین شده توسط مجمع عمومی و تایید اساسنامه این شرکتها.
هـ-خرید وفروش و تبدیل سهام و اوراق بهادار، اعم از داخل و خارج کشور.
و-بررسی و تنظیم طرح تشکیلات سازمانی شرکت و اصلاحات مربوط به آن به پیشنهاد مدیر عامل و ارائه آن به مجمع عمومی.
ز-بررسی و تایید مقررات و آئین نامه های سرمایه گذاری ، استخدامی ، مالی و معاملاتی شرکت برای ارائه به مجمع عمومی .
ح-تصویب آئین نامه های داخلی مربوط به نحوه اداره شرکت و تعیین حدود اختیارات هر یک از واحدهای شرکت به پیشنهاد مدیر عامل.
ط-ایجاد یا انحلال نمایدگیها و شعب شرکت در داخل و خارج از کشور بر اساس خط مشی های تعیین شده توسط مجمع عمومی.
ی-بررسی و تایید ترازنامه وصورت سود وزیان شرکت منضم به گزارش توجیهی و پیشنهاد تقسیم سود و منـــــظور نمـــــــودن
اندوخته های مورد نیاز – علاوه بر موارد مذکور در قانون – برای ارائه به بازرس ( حسابرس) و مجمع عمومی برای تصویب ، ظرف چهار ماه پس از انقضای سال مالی و حداقل بیست روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه.
ک-پیشنهاد ارجاع دعاوی به داوری ، تعیین داور و صلح دعاوی ، به مجمع عمومی.
ل-اخذ تصمیم در مورد قبول نمایندگی شرکتها اعم از داخلی یا خارجی.
م-پیشنهاد انتخاب یا عزل مدیر عامل شرکت به مجمع عمومی.
ن-پیشنهاد کاهش یا افزایش سرمایه برای تصویب مجمع عمومی.
س-اتخاذ تصمیم و اقدامات لازم در خصوص مواردی که در آئین نامه و مقررات مصوب مجمع عمومی به عهده هیئت مدیره واگذار میشود.
ماده 16- مدی رعامل بالاترینعامل اجرائی شرکت میباشد که به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی انتخاب و با حکم رئیس مجمع عمومی برای مدت چهار سال منصوب میشود و اختیارات و ظایف زیر را بر عهده دارد:
الف – اجرای تصمیمات هیئت مدیره و مجمع عمومی.
ب-تهیه و تنظیم طرحها و برنامه های اجرائی در قالب اهداف شرکت اعم از سرمایه گذاری و مشارکت و تشکیل شرکت و اعطا و دریافت تسهیلات اعتباری و امور مربوط به اوراق بهادار در داخل یا خارج از کشور و ارائه آن به هیئت مدیره .
ج-تهیه و تنظیم برنامه و بودجه و صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه و آئین نامه ها و مقررات اجرائی وتشکیلات سازمانی وارائه آن به هیئت مدیره .
د-اداره امور داخلی شرکت مانند استخدام ، اخراج ، تعیین حقوق و مزایا و شرح وظایف کلیه شاغلان ، مشاوران و ماموران شرکت با رعایت بودجه و مقررات و آئین نامه های مربوط.
هـ- تهیه و تنظیم گزارش های دوره ای از عملکرد شرکت ( هر سه ماه ) برای ارائه به هیئت مدیره .
و-نمایندگی شرکت در برابر اشخاص ثالث وکلیه مراجع داخلی و خارجی با حق تعیین وکیل با حق توکیل.
ز-اقامه یا دفاع از هر گونه دعوی مربوط به امور شرکت اعم از حقوقی و کیفری با کلیه اختیارات مربوط به امور دادرسی به جز حق مصالحه و ارجاع امر به داوری.
ح-افتتاح یا بستن حساب ریالی یا ارزی در بانکهای داخلی یا خارجی به نام شرکت و معرفی امضاهای مجاز و تعهد آور برای شرکت .
تبصره 1-کلیه اوراق بهادار، چکها، سفته ها، بروات ، قراردادها و سایر اسناد تعهد آور با امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره که توسط هیئت مدیره تعیین میشود و در غیاب مدیر عامل با امضای دو نفر از اعضاء هیئت مدیره ، همراه با مهر شرکت معتبر خواهد بود.
تبصره2-مدیر عامل میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به هریک از اعضاء هیئت مدیره و یا کارکناهن شرکت واگذار نماید.
ماده 17- مجمع عمومی در اجلاس سالانه خـــــــود، بــــازرس
( حسابرس) شرکت را انتخاب و حق الزحمه مربوط را نیز تعیین مینماید. بازرس ( حسابرس) وظیفه دارد با مراجعه به اسناد و مدارک شرکت و استفاده از خدمات تخصصی داخل و یا خارج از شرکت در مورد گزارش هیئت مدیره و صورتهای مالی اظهار نظر نماید و گزارش آن را حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به اعضای مجمع ارائه نماید. بازرس (حسابرس) میتواند هر گونه رسیدگی را که لازم بداند انجام داده و اسناد و مدارک مورد نیاز را از مدیران ، مشروط بر اینکه مانع عملیات جاری شرکت نشود، مطالبه نماید. اتخاذ هر گونه تصمیم در مجمع عمومی در رابطه با تصویب حسابها و عملکرد مالی شرکت بدون دریافت گزارش بازرس ( حسابرس) فاقد اعتبار است .
فصل سوم : سایر مقررات
ماده 18-سال مالی شرکت از یازدهم دیماه هر سال تا دهم دیماه سال بعد خواهد بود . اولین سال مالی شرکت از تاریخ تشکیل تا پایان دهم دیماه همان سال میباشد.
ماده 19-انحلال و تصفیه شرکت طبق قانون انجام خواهد گرفت.
ماده 20- مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است ، تابع قانون تجارت میباشد. این اساسنامه به موجب نامه شماره 7484 مورخ 15/11/1373 شورای محترم نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/11/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.