×

لایحه قانونی تشدید مجازات مرتکبین جرایم مواد مخدر و اقدامات تأمینی و درمانی بمنظور مداوا و اشتغال بکار معتادین

لایحه قانونی تشدید مجازات مرتکبین جرایم مواد مخدر و اقدامات تأمینی و درمانی بمنظور مداوا و اشتغال بکار معتادین

لایحه-قانونی-تشدید-مجازات-مرتکبین-جرایم-مواد-مخدر-و-اقدامات-تأمینی-و-درمانی-بمنظور-مداوا-و-اشتغال-بکار-معتادین

وکیل

شماره 5642 5/4/1359
وزارت بهداری و بهزیستی
لایحه قانونی تشدید مجازات مرتکبین جرایم مواد مخدر و اقدامات تأمینی و درمانی بمنظور مداوا و اشتغال بکار معتادین که درجلسه مورخ 19/3/59 بتصویبی شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد .

ماده اول – مواد مخدر که فهرست کامل آن بموجب تصویبنامه مورخ دوم مردادماه 1338 به تفکیک تعیین شده است به دودسته تقسیم میشود :
1- مواد افیونی که شامل تریاک و سوخته تریاک و شیره و سایر ترکیباتی میشود که دارای مواد مذکور میباشد .
2- سایر ادویه مخدر ( اعم از مستقات تریاک ) مانند مرفین و هرویین و کوکایین و مواد مخدر صنعتی و شیمیایی که درفهرست مواد مخدر سازمان ملل تعیین شده و سازمان بهداشت جهانی مراقبت در مصرف آنرا ضروری می شناسد.
ماده دوم – هر کس مبادرت به کشت خشخاش نماید علاوه برامحاء کشت ، برای بار اول مجازات حبس جنایی درجه یک از سه تاپانزده سال و درصورت تکراربه مجازات اعدام محکوم خواهد شد.
تبصره هر گاه ثابت شود که کشت خشخاش بدستور مالک و یا مستأجر و یا قایم مقام قانونی آنها بعمل آمده باشد دراینصورت اشهاص مذکور به حداکثر مجازات مقرر درماده فوق و زارع به حبس جنایی درجه دو از دو الی پنج سال محکوم خواهد شد .
ماده سوم – در هر محلی که کمشت خشخاش به عمل آید کدخدا مکلف است فوراً مراتب را به نزدیکترین پاسگاه ژاندارمری اطلاع دهد ، رییس پاسگاه ژاندارمری محل یا جانشین او موظف است بلافاصله پس از اعلام کدخدا به محل عزیمت و با حضور کدخدا و روحانی و دونفر معتمد محل و شخصی که متهم به کشت خشخاش می باشد کشت را محو نموده و صورتمجلسی که متضمن مراتب فوق باشد تنظیم و پس از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده را همراه متهم و یا متهمان قضیه به نزدیکترین دادگاه صلح و یا دادسرا یا مراجع صالحه دیگر ارسال دارد عدم حضور متهم موجب تأخیر یا مانع اجرای این امر نخواهد بود .
ماده چهارم – در هر محل که خشخاش کشت شود اعم از انکه قبل و یا بعد و یا درموقع برداشت محصول کشف گردد کدخدای محل در صورتیکه با وجود علم به کشت خشخاش مراتب را به پاسگاه ژاندارمری اطلاع مداده باشد و رییس پاسگاه ژاندارمری درصورتی که پس از اعلام کدخدا نسبت به امحاء کشت خشخاش و تشکیل پرونده مقدماتی و ارسال آن به مراجع قضایی اقدام ننموده باشد هریک بدوالی پنج سال حبس جنایی درجه دو محکوم خواهند شد بعلاوه رییس پاسگاه بانفصال ابد از خدمت دولتی محکوم میگردد .
تبصره – کدخدایان و بخشداران و رؤسای پاسگاههای ژاندارمری مکلفند مستمراً برای کشف کشت خشخاش مراقبتهای لازمه را معمول دارند در صورت مسامحه و کشف مزرعه خشخاش درحوزه خدمت آنان ، کدخدا برای همیشه از سمت کدخدایی محروم و بخشدار و رییس پاسگاه ژاندارمری نیز از سمت خود برکنار و بعلت مسامحه درانجام وضیفه در دادگاه اداری و یا انتظامی تحت تعقیب واقع و به مجازاتهای مقرر محکوم خواهند شد .
ماده پنجم- هر کس بذر و یا گرز خشخاش را نگهداری یا مخفی یا حمل کند به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد .
ماده ششم – هر کس تریاک و سایر مواد افیونی مندرج درشق یکم تز ماده اول این قانون را وارد کرده یا بسازد و یا بفروشد و یا در معرض فروش بگذارد و یا بیش از یک کیلوگرم از مواد مذکور نگهداری و یا مخفی و یا حمل کند در صورتیکه ثابت شود عالماً مرتکب شده به مجازات اعدام محکوم خواهد شد هرگاه مقدار مواد افیونی مکشوفه از یک کیلوگرم کمتر و از پنجاه گرم بیشتر باشد مجازات مرتکب جنایی درجه یک از دوتا ده سال خواهد بود و اگر مقادیر مکشوفه کمتر از پنجاه گرم باشد مرتکب به حبس جنحه ای از یک سال تا سه سال محکوم میگردد ، ولی دادگاه میتواند بجای مجازات حبس ، حکم بجزای نقدی متناسب با میزان مجازات مقرر یا تنبیه بدنی ( هرکدام درترک فعل متهم مؤثر باشد ) بدهد .
ماده هفتم – هرکس سایر مواد مخدر مندرج در شق دوم از ماده اول این قانون ، اعم از مرفین و هرویین و کوکایین و مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و انیدرید استیک و کلروراستیل وارد کرده و یا بسازد و یا بفروشد و یا درمعرض فروش بگذارد و یا بیش از پنج گرم از مواد مذکور را بطور غیر مجاز نگاهداری و یا مخفی و یا حمل کند درصورتیکه ثابت شود عالماً و عامداً مرتکب شده به مجازات اعدام محکوم خواهد شد هرگاه میزان مواد مکشوفه از پنج گرم کمتر و از یک گرم بیشتر باشد مجازات مرتکب حبس جنایی درجه یک از سه تا پانزده سال خواهد بود .
اگر مقدار مواد مکشوفه کمتر از یک گرم باشد مرتکب به حبس جنایی درجه دو از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد ، ولی دادگاه میتواند بجای مجازات حبس ، حکم بجزای نقدی متناسب با میزان مجازات مقرر یا تنبیه بدنی ( هرکدام در ترک فعل متهم مؤثر باشد ) بدهد .
تبصره 1- درمصارف پزشکی و صنعتی مواد مذکور دراین ماده از شمول این قانون مستثنی است .
تبصره 2- درهر مورد اگر ثابت شود که حامل مواد مندرج درمواد 6و7 این قانون صاحب آن نبوده و متصدی حمل از طرف دیگری است در صورت احراز علم وی به مخدر بودن محموله معاون جرم محسوب و مباشر جرم صاحب مال میباشد که به مجازات مجرم اصلی محکوم خواهد شد .
ماده هشتم – هرکس مواد مخدر مذکور دراین قانون را بدون مجوز طبی استعمال نماید و یا معتاد ولگرد بوده ، توسط مأموران دستگیر شود ، ویا بوسیله خویشاوندان و همسایگان معرفی شده باشد و ابتلاء باستعمال مواد مخدر مورد تأیید پزشکی قانونی قرار گیرد ، تحت تعقیب واقع و به شش ماه تا سه سال حبس جنحه ای و درصورتیکه هرویین و مرفین و امثال آن ( مواد مخدر مندرج در بند دوم ماده اول ) استعمال نموده باشد به یک تا سه سال حبس جنحه ای محکوم خواهدشد ، ولی دادگاه میتواند بجای مجازات حبس حکم بجزای نقدی متناسب با میزان مجازات مقرر یا تنبیه بدنی ( هر کدام درترک فعل متهم مؤثر باشد ) بدهد .
تبصره- مجازات اشخاص فوق را با توجه باینکه درمدت حبس برای رفع اعتیاد کامل تحت مداواقرار خواهند گرفت نمیتوان از حداقل مجازات مندرج در ماده در ماده فوق تقلیل داد .
ماده نهم – هر کس یکی از مواد مخدر رابدون لزوم و مجوز طبی بدیگری تزریق کند به حبس جنایی درجه دو از سه تا پنج سال محکوم خواهد شد .
ماده دهم – ساختن و وارد کردن و نگهداری و اختفاء و خرید و فروش آلات و ادوات مربوط به استعمال مواد افیونی بکلی ممنوع است . متخلف به دو الی سه سال حبس جنحه ای محکوم میگردد . ضمناً آلات و ادوات مذکور پس از کشف بوسیله مأمورین انتظامی معدوم خواهد شد .
ماده یازدهم – هر کس محلی را برای استعمال مواد مخدر دایر کند یا به نحوی از انهاءسهیم در منافع محل باشد و یا بامرتکب اصلی شرکت نماید برای بار اول به حبس جنایی درجه یک از سه تا پانزده و درصورت تکرار به اعدام محکوم خواهد شد .
هر کس بنحوی از انحاء معاونت در جرم مذکور نماید به دوسال تا ده سال حبس جنایی درجه دوم محکوم خواهد شد مجازات کسانیکه درمحل مذکور قبول خدمت نمایند شش ماه تا سه سال حبس جنحه ای میباشد .
ماده دوازدهم – محل استعمال مواد مخدر پس از کشف بلافاصله بدستور دادستان شهرستان و یا امین صلح محل بسته خواهد شد . چنانچه محل مذمور یک قسمت از خانه مسکونی باشد که اشخاص دیگر درآن سکونت داشته باشند فقط قسمتی که محل استعمال مواد مخدر بوده بسته خواهد شد درصورتیکه دایر کننده مالک محل استعمال باشد ملک مذکور به نفع دولت ضبط و مصادره خواهد شد و چنانچه محل مذکور اجاره ای باشد اجاره منفسخ و با حضور نماینده دادستان ، ملک تحویل موجر خواهد شد و درصورتیکه موجر با علم و اطلاع محل مذکور را بعداً برای استعمال مواد مخدر اجاره دهد و یا واگذار نماید به مجازات معاون مجرم محکوم خواهد شد .
تبصره – در مورد محل فروش مواد مخدر پرونده کسب مزبور بلافاصله توقیف و درصورت محکومیت متهم اموال و سرقفلی آن به نفع دولت مصادره خواهد شد .
ماده سیزدهم – هرکس اماکن عمومی از قبیل مهمانخانه و قهوه خانه و امثال آنرا برای استعمال مواد افیونی در معرض استفاده قرار دهد به حبس جنایی درجه یک از سه تا 15 سال و درصورت تکرار به مجازات اعدام محکوم خواهد شد .
ماده چهاردهم – کلیه اموال منقول و غیر منقول اشخاصی که بعلت ارتکاب جرایم مندرج در مواد دو وشش و هفت و یازده و سیزده این قانون تحت تعقیب قرار گیرند به دستور دادستان ضبط و پس از صدور حکم قطعی به نفع دولت مصادره خواهد شد و وسایط نقلیه حامل مواد مخدر نیز پس از صدور حکم قطعی در اختیار سازمان کاشف جرم بمنظور استفاده درامر مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرار خواهد گرفت .
تبصره -در صورتیکه اشخاص فوق الذکر عایله تحت تکفل داشته باشند دادگاه صادر کننده حکم پس از وضع قسمتی از اموال محکوم اعم از اموال سکنی و غیره بمنظور تأمین مسکن و معشیت متعارف عایله تحت تکفل وی حکم به مصادره بقیه اموال به نفع دولت خواهد نمود .
تبصره – اشخاصی که معتاد به استعمال مواد مخدر بوده و بیش از پنجاه گرم تریاک و مواد افیونی دیگر و یا یک گرم هرویین و مشابه آ، از آنان کشف نشده باشد همچنین متهمان به ارتکاب جرایم مندرج در ماده 5 از مصادره اموال مصون خواهند بود .
ماده پانزدهم – هر کس به قصد متهم کردن غیر و یا رهایی خود از مجازات شخصاً یا بهر وسیله مواد مخدر مذکور در یان قانون را درمحلی قراردهد که موجب شود دیگری تحت تعقیب واقع شود و درجریان تحقیقات و رسیدگی بیگناهی وی احراز شود توطیه کننده بحداکثر مجازات جرم موضوع توطیه محکوم خواهد شد و نسبت دهد مفتری به سه ماه تا سه سال حبس جنحه ای محکوم خواهد شد .
ماده شانزدهم – کسانیکه مأمور تعقیب جرایم مذکور دراین قانون میباشند با علم باینکه جرایم مندرج در این قانون از طرف اشخاص ارتکاب یافته است از انجام وظیفه ای که برای تعقیب وکشف دارند خودداری نمایند به مجازاتیکه برای مرتکبین معین شده محکوم خواهند شد .
ماده هفدهم – برای کلیه کسانیکه باتهام ارتکاب جرایم مذکور در مواد دو ، شش ، هفت ، هشت ، نه ویازده ، سیزده وپانزده و شانزده این قانون تحت تعقیب قرار میگیرند چنانچه دلایل و قراین موجود دلالت کافی به توجه اتهام به آنان نماید قرار بازداشت صادر خواهد شد و درصورت ادامه بازداشت متهم تا تاریخ شروع دادرسی با صدور حکم برایت از دادگاه جزایی آزاد خواهد شد و رسیدگی به جرایم مندرج در یان قانون خارج از نوبت بعمل میآید .
ماده هیجدهم – کلیه کسانیکه باتهام استعمال و اعتیاد به مواد مخدر و همچنین اختفاء و نگهداری و حمل مواد مذکور تحت تعقیب قرار گرفته اند و بازداشت گردیده اند مشروط باینکه میزان مواد مکشوفه بیش از پنجاه گرم مواد افیونی و یک گرم هرویین و مواد مخدر مشابه آن نبوده و این اشخاص نیز معتاد به استعمال مواد مخدر باشند پس از صدور قرار بازداشت بجای زندان بمنظور معالجه و رفع کامل اعتیاد و اشتغال آنان بکار در حین مداوا و پیدا کردن تخصص حرفه ای در صورت لزوم مبراکزی که بوسیله دولت ایجاد خواهد شد اعزام و از آنان نگهداری خواهد شد مدت معالجه جزء مدت مجازات آنان محسوب خواهد شد . چنانچه مدت معالجه بیش از مدت محکومیت به حبس باسد مادام که نسبت به مجرم رفع اعتیاد به عمل نیامده باشد درمرکز کذکور از متهم معتاد نگاهداری شده و درحکم دادگاه نیز این معنی ذکر خواهد گردید.
ماده نوزدهم – دولت مکلف است مراکز مجهزی برای نگهداری و مداوای مجرمین معتاد بوجود آورده و در مراکز مذکور کارگاههای صنعتی و مزارع کشاورزی و غیره بمنظور اشتغال معتادین بکار و آشنایی آنان بحرفه تخصصی و امکان اشتغال و تحصیل درآمد پس از خروج از زندان ایجاد نماید . اداره این مراکز به موجب آیین نامه ای خواهد بود که بتصویب وزارتخانه های : دادگستری و بهداری و بهزیستی خواهد رسید .
ماده بیستم – بکلیه اشخاص معتاد به استعمال مواد مخدر از تاریخ تصویب این قانون شش ماه مهلت داده میشود که به منظور معالجه خود به درمانگاه یا بیمارستانهایی که وزارت بهداری تعیین خواهد کرد مراجعه نمایند والاّپس از انقضای مدت مذکور تعقیب ومجازات خواهند شد.
ماده بیست و یکم –از تاریخ تصویب این قانون مقررات راجع به پرداخت سهمیه تریاک به معتادان ملغی و کارتهای سهمیه باطل خواهد بود وزارت بهداری مکلف است وسایل وامکانات کافی برای ترک اعتیاد و معالجه معتادان مجاز فراهم نماید.
ماده بیست ودوم –دادگاه میتواند حکم نگهداری اشخاص را که به موجب مواد دوم وششم وهفتم ویازدهم وسیزدهم این قانون به حسبهای جنایی محکوم شده اند (باستثنای اشخاص مندرج در ماده هیجده این قانون )در تبعیدگاه صادر کند .نگاهداری در تبعیدگاههاجانشین مجازات حبس خواهد بود .محکومین به تبعید در کارگاههای صنعتی ومزارع کشاورزی و یا اردوگاههای کار و غیره اشتغال خواهندداشت .
دولت مکلف است ظرف سه سال در نقاط مختلف کشور تبعیدگاههای مذکور را برای مجرمین مواد مخدر و سایر مجرمین بعادت و خطرناک برای جامعه تأسیس نماید . آیین نامه تبعیدگاههای مذکور بوسیله وزارت دادگستری تهیه و تصویب خواهد شد .
تبصره – چون دربسیاری از زندانهای موجود منجمله زندان قزلحصار که اختصاص به محکومین به حبس های طولانی دارد امکان اشتغال بکار زندانیان در کارگاههای صنعتی و مزارع کشاورزی موجود میباشد لذا دادگاه ضمن صدور حکم مجازات ، اشتغال بکار محکومین به زندان را طبق مقررات بنگاه تعاون زندان تصریح خواهد نمود .
ماده بیست و سوم – ازدواج – مسافرت بخارج ، استخدام دولتی و غیر دولتی ، اشتغال کارگران درکارخانجات ، اخذ پروانه شغل ، کارت بازرگانی ، گواهی رانندگی وسایط نقلیه موتوری ، منوط به ارایه گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر میباشد .وزارت بهداری مکلف است ظرف مدت شش ماه مراکزی برای صدور گواهی مذکور تعیین و اعلام دارد .
ماده بیست وچهارم – رسیدگی بجرایم مندرج دراین قانون به عهده مراجع دادگستری و یا مراجع صالح دیگر – طبق مقررات موضوعه – میباشد .
ماده بیست وپنجم – کلیه قوانین و مقررات مربوط به منع کشت خشخاش و استعمال مواد مخدر ومجازات مرتکبین جرایم راجع به مواد مذکور باستثنای تصویبنامه مورخ مرداد ماه 1338 راجع به فهرست مواد مخدر از تاریخ اجرای این قانون ملغی میباشد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10313

تاریخ تصویب : 1359/03/19

تاریخ ابلاغ : 1359/05/01

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.