×

آئین نامه بازرسی کل کشور

آئین نامه بازرسی کل کشور

آئین-نامه-بازرسی-کل-کشور

روزنامه رسمی شماره : 10713 - 15/9/1360
شماره : 22407/1 - 9/9/1360

ماده 1 : سازمان بازرسی کل کشور در موارد زیر اقدام به بازرسی میکند:
الف : بازرسی مستمر.
.ب : بازرسی فوق العاده
ج : رسیدگی به شکایات و اعلامات.

فصل یکم :
ماده 2 : به منظور انجام بازرسی مستمر بدستور رئیس سازمان حداقل سالی یکبار هیئت های بازرسی به وزارتخانه ها و سازمانها و سازمانها و موسسات مندرج در ماده 2 قانون تشکیل سازمان متشکل از تعداد لازم اعضاء واجد صلاحیت میباشد که تحت ریاست یک قضای یا کسی که صلاحیت قضائی او با رعایت ضوابط استخدام قاضی از طرف شورای عالی قضائی گواهی شده باشد انجام وظیفه مینماید.
ماده 4 : اعضاء هیئتهای بازرسی تحت هدایت وراهنمائی رئیس هیئت وظائف خود را انجاممیدهند و تقسیم کار بین آنها بعهده رئیس هیئت میباشدو نتیجه کاری که به هریک از اعضاء محول میشود باید به رئیس هیئت گزارش شود0
ماده 5 : سازمان میتواند بنا بر اقتضاء در هر استان بازرس ویا هیئت بازرسی بطور ثابت مستقر نماید تا بموجب تعلیمات سازمان به انجام بازرسی و نظارت مستمر بپردازد0
ماده 6 : وظیفه هیئتهای بازرسی در بازرسیهای سالیانه بشرح زیر است :
الف : بررسی طرز رفتار روساء و کارمندان از حیث اخلاق وایمان و روحیه و معلومات ، نحوه انجام وظیفه ، صحت عمل ، استعداد، لیاقت شجاعت در انجام وظیفه و طرز رفتار با مردم ، آگاهی و تخصص در رشته مربوط وغیره 0
ج : بررسی اوضاع عمومی و اجتماعی اعم از آنکه مربوط به تمام کشور یا یک منطقه باشد از قبیل روحیه عمومی ، امور اقتصادی ، کشاورزی و محصولات ، تولیدات صنعتی ، فرهنگ ، بهداشت ، ارتباطات و راهها، امور قضائی ، امور انتظامی و مایحتاج عمومی در حدود اختیارات قانونی سازمان 0
ماده 7 : بازرسی فوق العاده در موارد مذکوردربندب ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور انجام میگیرد و رئیس سازمان در بازرسی های فوق العاده به اقتضای مورد بازرس با هیئتهای بازرسی تعیین و اعزام مینماید0

فصل دوءم :
ماده 8 : هرگاه رسیدگی به موضوعی از مقامات ذیصلاح به سازمان ارجاع گردد سازمان پس از رسیدگی و انجام وظائف قانونی نتیجه اقدامات خود را به مقام ارجاع کنندهاعلام مینماید0

فصل سوم :
ماده 9 : هرکس میتواند شکایت خود را علیه سازمانها و موسسات مذکور در ماده 2 قانون تشکیل سامزان بازرسی کل کشور وکارکنان آنها مستقمیا" بسازمان تسلیم نماید0
ماده 10 : رئیس سازمان میتواند بدنبال شکایات و اعلامات مدلل بازرس یا هیئت بازرسی را برای رسیدگی اعزام وو یا مامورنماید0
ماده 11 : شکایات و اعلامات باید کتبی و مقرون به دلائل باشد در صورتکیه شکایت شفاها" اظهار شود اظهارات شاکی وسیله بازرس مربوطه در صورتمجلس درج و به امضاءاو میرسد0
ماده 12 : در صورتیکه رسیدگی به شکایات خارج از وظایف سازمان باشد مراتب به شاکی ابلاغ و شکوائیه بایگانی میشود0
ماده 13 : به اعلامات بدون امضاء یا با امضاء مستعار ترتیب اثر داده نمیشود مگر اینکه بطور مدلل خاوی موضوعات ومسائل مهمه باشد بنحوی که سازمان رسیدگی به آن را لازم تشخیص دهد0
ماده 14 : در مواردی که سازمان تشخیص دهد که موضوع جنبه فوری دارد و یا نیاز به مکاتبه و اعزام بازرس نیست از طریق تلفن و تلکس و یا تلگراف توضیح لازم را از مقام مربوطه میخواهد وسپس اخذ تصمیم میینماید0
ماده 15 : رئیس سازمان بازرسی در اجرای وظائف محوله میتواند برای رسیدگی به موضوعهای معینی افرادی را شخصا" برای بازرسی به نقاطی که متقضی بداند بفرستد0
ماده 16 : بازرسیها و هیئتهای بازرسی میتواننداطلاعات وتوصیحات لازم را از طریق مکاتبه یا مراحعه مستقیم از سازمانهای مذکور در ماده 2 قانون تشکیل سامزان بازرسی بخواهند ودرصورت نیاز کازکنان سازمانهای مزبور یا افراد مطلع را برای اخذ توضیح دعوت نمایند، سازمانهای طرف مکاتبه مکلفند سریعا" به نامه های بازرسی پاسخ گویند0
ماده 17 : هرگاه بازرس یا هیئتهای بازرسی ضمن انجام ماموریت با موضوعاتی برخورد کنند که واجد اهمیت است ولی در احکام ماموریت آنها منظور نشده باشد مراتب را فورا" به سازمان گزارش کرده وکسب تکلیف مینمایند0
ماده 18 : در مواردی که جلب نظر کارشناس لازم باشد از کارشناس دعوت بعمل می آید حق الزحمه کارشناس با توجه به حجم کار از طرف سازمان تعیین و پرداخت خواهد شد0
ماده 19 : بازرس با هیئتهای بازرسی نباید در اموری که جنبه خصوصی دارد مداخله نمایند0
ماده 20 : اقدامات بازرسان یا هیئتهای بازرسی در ضمن بازرسی باید بنحوی انجام شود که حتی المقدور موجب ایجاد وقفه در کارهای جاری قسمتهای تحت بازرسی نگردد0
ماده 21 : احکام ماموریت بازرسان یا هیئتهای بازرسی از طرف رئیس سازمان صادر میشود و در احکام صادره حوزه ماموریت ومواردی که باید رسیدگی شود صریحا" تعیین خواهد شد0
ماده 22 : کارمندانی که با انتخاب رئیس سامزان با موافقت وزیر یا مسئول موسسه مربوطه بعضویت هیئتهای بازرسی با بعنوان بازرس انتخاب میشوند مکلف به قبول هستند و ازتاریخ صدورابلاغ تا پایان کار تحت نظر بازرسی کل کشور انجام وظیفه خواهند نمود و در مدت مزبور از طرف سازمانهای متبوعه کاری به آنها ارجاع نخواهدشد0
ماده 23 : هیئتهای بازرسی و بازرسان اعزامی مکلفند ورود خودرا به هر حوزه بلافاصله پس از ورود تلگرافی اطلاع داده وبعداز انجام ماموریت گزارش جامع ماموریت خود را تهیه وتسلیم سازمان نمایند
ماده 24 : در بازرسی های مستمر رئیس هیئت بازرسی ورود خود رابه هر شهرستان قبلا" به استاندار و یا فرماندار محل اطلاع میدهد تا تسهیلات لازم را برای انجام وظائف هیئت فراهم نمایند0
ماده 25 : استانداران و فرمانداران موظفند پس از ورود هیئت جلسه معارفه با حضورمسئولین ادارات ونهادهای انقلاب تشکیل بدهند0 در این جلسه از مقامات محترم روحانی دعوت بعمل می آید0
ماده 26 : در بازرسیهای مستمر و همچنین در مواردی که برای بررسی اوضاع کلی یک منطقه هیئت بازرسی اعزام میگردد هیئت موظف است پس از استقرار در محل ، ورود و آمادگی خود را جهت دریافت شکایت با تعیین نشانی محل کار هیئت اعلام دارد0
ماده 27 : هیئتهای بازرسی جهت انجام ماموریت خود برای آگاهی به اوضاع منطقه از وجود اقشار مختلف مردم بخصوص زحمتکشان و ضعفا و محرومین استفاده خواهد نمود0
ماده 28 : هیئتهای بازرسی موظفند گزارشات هیئتهای بازرسی فعلی را مورد مطالعه قرار داده تا بتوانند تغیراتی که در این فاصله در اوضاع منطقه بعمل آمده در گزراش خود منظور دارند0
ماده 29 : سامزان موظف است راجع به هری از مسائل مذکور درماده 5 این آئین نامه و همچنین نقائص ناشی ازتناقض یانارسائی قوانین یا وجود مقررات زائد ومزاحم اقدامات و طرحهائی را که مفید ولازم تشخیص دهد به وزارتخانه ها و سامزانهای ذیربط پیشنهاد نماید0
ماده 30 : گزراشات بازرسی ها محرمانه بوده و هرگونه اطلاعی در رابطه با موضوع ماموریت ونتیجه بازرسی به هر مقامی از ناحیه بازرسان ممنوع است 0
ماده 31 : سازمان میتواند در صورت لزوم علل بروز وقاعی مهم مملکتی را بطریق مقتضی برسی کرده و مراتب را به شورای عالی قضائی گزارش نماید0
ماده 32 : کارمند یا کارمندانی که در اجرای ماده 9 قانون تشکیل سازمان بازرسی به تقاضای بازرس سا هییت بازرسی معلق میشوند در صورتی که گزارش نهائی بازرس یا هیئت بازرسی بر بی تقصیری آنها باشد یا قرار منع یا موقوفی تعقیب یا حکم برائت یاموقوفی تعقیب آنها از مراجع قضاءی صادر شود بلافاصله بکار دعوت میشوند و حقوق ایام تعلیق آنها باید پرداخت گردد0
ماده 33 : بازرس یا هیئتهای بازرسی در مواردی که برای حسن جریان امور تعلیق کارمند را ضروری تشخیص دهند بایدمستدلا" مراتب را به وزیر یا رئیس دستگاه مربوط اطالع دهند وزیریارئیس دستگاه مربوط مکلف به قبول درخواست بازرس یا هیئت بازرسی است ونمیتواند بعذر اینکه درخواست مدلل نیست یا دلائل غیر کافی است از انجام تقاضا خودداری کند0
ماده 34 : هزینه سفر وفوق العاده ماموریت بازرسان موافق مقررات بدستور رئیس سازمان پرداخت میشود0
ماده 35 : این آئین نامه مشتمل بر 3 فصل و 35 ماده میباشد وپس از تصویب مقررات ضوابط مغایر با آن ملغی خواهد بود0
از طرف شورای عالی قضائی : ربانی املشی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10713

تاریخ تصویب : 1360/09/09

تاریخ ابلاغ : 1360/09/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.