×

لایحه قانونی تشکیل پلیس قضائی

لایحه قانونی تشکیل پلیس قضائی

لایحه-قانونی-تشکیل-پلیس-قضائی شماره 5960 15/4/1359
وزارت دادگستری
لایحه قانونی راجع به تشکیل پلیس قضائی که درجلسه مورخ 5/4/1359 بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده بپیوست ابلاغ میگردد .

ماده 1- پلیس قضائی از افسران و افراد انتظامی و کارگزاران قپائی ( مأمورین ابلاغ و اجرای احکام کیفری و مدنی ) بمنظور انجام وظایف مندرج در این قانون تشکیل میشود .
تبصره 1- پلیس قضائی از بین افسران و افراد پلیس و ژاندارمری و سایر ضابطین یا کارکنان دادگستری یا افراد دیگری که صلاحیت لازم را داشته باشند انتخاب یا استخدام خواهند شد . ترتیب انتخاب و استخدام و میزان حقوق و ترفیعات بموجب آیین نامه ای خواهد بود که وزارت دادگستری تهیه خواهد کرد و به تصویب هیئت دولت یا شورای انقلاب میرساند .
تبصره 2- کسانیکه به صورت مأموریت دراختیار پلیس قضائی گذارده میشوند تابع مقررات استخدامی سازمان خود هستند لکن درمورد ترفیع آنها باید نظر موافق دادستان عمومی مراکز استان درحوزه هر استان جلب شود .
ماده 2- پلیس قضائی هر شهرستان وابسته به شهربانی محل بوده و مکلف است دستوراتمقامات قضائی را اجراء کنند .
ماده 3- وظایف افسران و پلیس قضائی همانست که درفصل اول و دوم از باب اول قانون آیین دادرسی کیفری و قوانین دیگر برای مأمورین شهربانی و ژاندارمری یا سایر مأمورینی که بموجب قوانین خاص ضابط دادگستری شناخته شده مقرر گردیده است .
وظایف کارگزاران قضائی نیز عبارت خواهد بود از تکالیفی که بموجب قوانین خاص برای مأمورین ابلاغ و اجرا مقرر است .
تبصره 1- در هر نقطه که پلیس قضائی تشکیل شود شورایعالی قضائی مرتب را به دادسرای محل اعلام میکند و وظایف مربوط به ضابطین دادگستری و مأموران ابلاغ و اجراء بر عهده پلیس قضائی است .
تبصره 2- مادام که به وظایف ضابطین دادگستری و مأمورین ابلاغ و اجراء نیاز است ، افراد مذکور کماکان وظایف خود را بنحوی که در قوانین مقرر است انجام خواهند داد .
ماده 4- افسران و افراد پلیس قضائی درقرارگاهها یا پاسگاهها یا کلانتری ها و یا مراکز دادسرا مستقر میشوند بمحض اطلاع از وقوع جرم طبق مقررات مندرج در فصل دوم از باب اول قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین اقدام و گزارش را به دادسرای محل تسلیم خواهند نمود .
ماده 5- پلیس قضائی میتواند برای انجام وظائف خود از قوای انتظامی استمداد کند و قوای انتظامی مکلفند تقاضای آنان را فوراً بموقع اجرا گذارند.
ماده 6- در صورت عدم حضور افسران یا افراد پلیس قضائی درمحل وقوع بزه وظایف آنان را مأمورین انتظامی حاضر در محل بع ترتیبی که برای ضابطین دادگستری مقرر است انجام خواهند داد .
ماده 7- بکلیه جرائم مأمورین مذکور در این قانون طبق قواعد کلی در دادگاههای دادگستری رسیدگی خواهد شد .
ماده 8- به تخلفات اداری افسران و افراد پلیس قضائی بموجب آیین نامه ایکه از طرف وزارت دادگستری تهیه خواهد شد رسیدگی میشود .
ماده 9- اعتبار لازم برای استخدام افراد جدید در پلیس قضائی و هزینه های دیگر باید بوسیله سازمان برنامه و بودجه تأمین شود .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10317

تاریخ تصویب : 1359/04/05

تاریخ ابلاغ : 1359/05/06

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.