×

لایحه قانونی ملی کردن سهام شرکت سهامی انبارهای عمومی

لایحه قانونی ملی کردن سهام شرکت سهامی انبارهای عمومی

لایحه-قانونی-ملی-کردن-سهام-شرکت-سهامی-انبارهای-عمومی

وکیل


شماره 6098 17/4/1359
وزارت امور اقتصادی و دارائی
لایحه قانونی ملی کردن سهام شرکت سهامی انبارهای عمومی که درجلسه مورخ 20/2/59 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به ضمیمه اساسنامه شرکت ملی انبارهای عمومی و گمرکی ایران به پیوست ابلاغ می گردد .
ماده واحده - بمنظور تمرکز امور مربوط به عملیات تخلیه و بارگیری ، انبارداری و حفاظت کالا در اماکن گمرکی در یک سازمان واحد و ایجاد هماهنگی بین سازمانهای ذیربط و از بین بردن نابرابریهای گذشته و درجهت حفظ منافع عموم از تاریخ تصویب این لایحه قانون کلیه سهام شرکت انبارهای عمومی ایران ملی اعلام و سهام ملی شده به مالکیت وزارت امور اقتصادی و دارائی بعنوان صاحب سهام منتقل میگردد .
تبصره 1 - اساسنامه شرکت با توجه به مسئولیتها و وظائف فعلی و آتی شرکت تنظیم گردیده و ضمیمه است .
تبصره 2 - آیین نامه استخدامی شرکت بوسیله وزارت امور اقتصادی و دارائی تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران قابل اجرا خواهد بود .
تبصره 3 - ضوابط مربوط به ارزیابی و بازپرداخت قیمت سهام بخش خصوصی پس از حسابرسی دقیق از وضع مالی شرکت و تعیین ارزش واقعی سهام با رعایت موازین قانونی تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران بمرحله اجراء گذارده خواهد شد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران
اساسنامه شرکت ملی انبارهای عمومی و گمرکی ایران
فصل اول
نام - نوع - موضوع - سرمایه - مدت و مرکز اصلی شرکت
ماده 1 - نام شرکت - شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران که اختصاراً ایاین پس ( شرکت ) نامیده میشود .
ماده 2 - نوع شرکت - سهامی
ماده 3 - موضوع شرکت - الف - انجام کلیه عملیات تخلیه ، بارگیری ، انبارداری و حفاظت کالاهای وارده باماکن گمرکی ( اعم از کالاهای وارداتی و صادراتی ) و همچنین کلیه عملیاتی که برای اجرای تشریفات قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرائی آن و نیز آیین نامه اصول ایمنی انبارها لازم است .
تبصره - منظور از اماکن گمرکی امکنه ایست که کالاهای مشمول انجام تشریفات گمرکی درآن نگهداری میشود .
ب - قبول و نگهداری و تحویل کالاهائیکه بر اساس تصویبنامه قانونی تأسیس انبارهای عمومی مصوب 11/6/1340 بشرکت سپرده میشود .
تبصره - شرکت نمی تواند کالاهای موضوع بند ب را دراماکن مذکور در بند الف نگهداری نماید .
ج - صدور قبض رسید و برگ وثیقه گواهی انبار و هر ورقه دیگری در قبال کالاهای موضوع بند ب که جهت نگهداری تحویل شرکت شده است .
تبصره - نوع کالاهائیکه میتوان برای آنها برگ وثیقه صادر کرد شورای نظارت و هماهنگی تعیین خواهد نمود و بهر حال برای کالاهائیکه دراماکن موضوع بند الف نگهداری میشود نمیتوان برگ وثیقه صادر نمود .
ماده 4 - سرمایه و تعداد سهام شرکت - سرمایه شرکت - مبلغ 2370545000 ریال منقسم به 2370545 سهم یکهزار ریالی تماماُ پرداخت شده و متعلق بدولت جمهوری اسلامی ایران میباشد و نمایندگی صاحب سهام با وزارت امور اقتصادی و دارائی است .
ماده 5 - مدت شرکت - مدت شرکت نامحدود است .
ماده 6 - مرکز اصلی شرکت - مرکز اصلی شرکت در تهران واقع در کیلومتر 13 جاده قدیم تهران کرج است .
فصل دوم
ارکان شرکت - وظائف و اختیارات
ماده 7 - شرکت دارای ارکان زیر است :
الف - مجمع عمومی
ب - شورای نظارت و هماهنگی
ج - هیئت مدیره
د - بازرس ( حسابرس )
مجمع عمومی :
ماده 8 - مجمع عمومی شرکت مرکب از وزرای امور اقتصادی و دارائی - بازرگانی - راه و ترابری است و ریاست آن با وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد بود .
ماده 9 - مجمع عمومی عادی در اواخر خرداد ماه هر سال بنا بدعوت هیئت مدیره و با حضور کلیه اعضاء مجمع تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت آراءقابل اجراء است .
تبصره - اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل و بازرس ( حسابرس ) بدون داشتن حق رأی درجلسات مجمع عمومی شرکت مینمایند .
ماده 10 - مجمع عمومی عادی ممکنست بطور فوق العاده بنا به دعوت هیئت مدیره و بازرس تشکیل گردد .
تبصره 1 - دستور کار جلسه باید در دعوتنامه های مجمع عمومی عادی و یا فوق العاده قید شود .
تبصره 2 - مجمع عمومی یکنفر را به پیشنهاد هیئت مدیره بسمت دبیر مجمع انتخاب که صورتجلسات مجمع عمومی را پس از تصویب بامضای رئیس مجمع رسانیده و درپرونده مخصوصی نگهداری نماید .
ماده 11 - وظائف مجمع عمومی عادی :
الف - بررسی و تصویب برنامه عملیات و طرحهای کلی شرکت و ارقام کلی بودجه جاری و سرمایه ای شرکت . بودجه پیشنهادی باید حداقل دوهفته قبل از تشکیل جلسه از طرف هیئت مدیره برای کلیه اعضاء مجمع فرستاده شود .
ب - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به تراز نامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه بگزارش سالیانه هیئت مدیره و بازرس ( حسابرس ) گزارشات مذکور باید حداقل دوهفته قبل از تشکیل مجمع عمومی دراختیار کلیه اعضاء مجمع عمومی قرار گیرد .
ج - اتخاذ تصمیم درباره تشکیل یا انحلال شرکتهای فرعی و وابسته و هر گونه فعالیت بازرگانی درقالب فعالیتهای شرکت .
د - اتخاذ تصمیم نسبت بمیزان ذخیره و اندوخته های پیشنهادی هیئت مدیره و اجازه چگونگی استفاده از آنها .
ه - انتخاب بازرس ( حسابرس )
و - تصویب قرارداد حسابرسی با شرکت بپیشنهاد هیئت مدیره
ز - تعیین خط مشی عمومی شرکت
ح - انتخاب و تغییر مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره با توجه بماده 16 اساسنامه
ط - اتخاذ تصمیم درباره هر موضوع دیگری که با رعایت مفاد این اساسنامه درصلاحیت مجمع عمومی عادی بوده و دردستور جلسه قرار گرفته باشد .
ماده 12 - وظایف مجمع عمومی فوق العاده :
الف - تغییر مواد اساسنامه
ب - هرگونه تغییر درسرمایه شرکت
ج - انحلال شرکت
شورای نظارت و هماهنگی
ماده 13 شورای نظارت و هماهنگی از نمایندگان متخصص و با تجربه و تام الاختیار که از طرف سازمانهای زیر برای مدت دوسال انتخاب و معرفی میگردند تشکیل میشود :
الف - وزارت بازرگانی
ب - گمرک ایران
ج - سازمان بنادر و کشتیرانی
د - راه آهن دولتی ایران
ه - بانک مرکزی ایران
و - اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران
ز - یکنفر از کارکنان انبارهای عمومی بانتخاب کارکنان .
ماده 14 - شورای نظارت و هماهنگی درمحل شرکت لااقل هفته ای یکبار بدعوت رئیس ورا که نماینده وزارت بازرگانی خواهد بود تشکیل میگردد لکن در هر مورد که یکی از اعضاء شورا یا هیئت مدیره لازم بداند از اعضاء شورا دعوت بعمل خواهند آورد أ جلسات شورا با حضور حداقل 5 نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء معتبر خواهد بود .
ماده 15 - شورای نضارت و هماهنگی جانشین هیئت نظارت برانبارهای عمومی موضوع ماده 12 تصویبنامه قانونی اؤسیس انبارهای عمومی مصوب 10/6/1340 خواهد بود و باستثنای اموریکه بموجب این اساسنامه بعهده ارگان دیگری از شرکت واگذار گردیده کلیه وظائف هیئت نظارت بر انبارهای عمومی بعهده شورای مذکور خواهد بود و علاوه بر وظائف مندرج در قانون مزبور موارد زیر نیز جزو وظائف شورای نظارت و هماهنگی میباشد .
الف - بررسی مشکلات طرح شده از طرف شرکت و اظهار نظر در مورد رفع آن .
ب - بررسی مشکلات سازمانهای مربوط درارتباط با وظائف شرکت .
ج - اظهار نظر مشورتی درمورد آیین نامه های مربوط بشرکت .
د - اظهار نظر در مورد دستورالعملهای صادره وسیله شرکت .
ه - نظارت بر نحوه اجرای وظائف شرکت از طریق عزیمت بواحدهای اجرایی و ارائه نظرات اصلاحی .
و - ایجاد هماهنگی بین سازمانهای مربوط درجهت رفع مشکلات شرکت .
تبصره - سازمانهای مربوط موظفند بر اساس مصوبات شورا نسبت به اجرای تصمیمات متخذه اقدام نمایند .
هیئت مدیره
ماده 16 - هیئت مدیره شرکت مرکب از چهار نفر مدیر عامل و سه عضو دیگر خواهد بود که به شرح زیر نصب و عزل میشوند :
الف - مدیر عامل به پیشنهاد گمرک ایران و موافقت وزیر امور فقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی از بین افراد ذیصلاح و با تجربه درموضوع فعالیت شرکت .
ب - سه عضو دیگر هیئت مدیره به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب مجمع عمومی
مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره بطور موظف و تمام وقت درشرکت انجام وظیفه مینمایند و اشتغال آنها درمدت تصدی بمشاغل دولتی و خصوصی ممنوع خواهد بود . هریک از اعضاء هیئت مدیره به تشخیص مدیر عامل مسئولیت اداره قسمتی از امور شرکت را بر عهده خواهد داشت .
ماده 17 - مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره برای مدت دوسال انتخاب میشوند و تجدید انتخاب آنان بلامانع است .
ماده 18 - بعد از انقضای دوره تصدی هیئت مدیره مادام که هیئت مدیره جدید انتخاب نشده اند اعضاء سابق کماکان وظائف خود را انجام خواهند داد.
ماده 19 - درصورت عزل هریک از اعضاؤ هیئت مدیره مدت عضویت عضو منتخب جدید همزمان با سایر اعضاء هیئت مدیره باتمام میرسد .
ماده 20 - جلسات هیئت مدیره بر حسب تشخیص و بدعوت مدیرعامل و یا به پیشنهاد دونفر از اعضاء هیئت مدیره لااقل هفته ای یم بار تشکیل میگردد .
ماده 21 - جلسات هیئت مدیره با حضور حداقل سه نفر از اعضاء هیئت مدیره رسمیت داشته و درهر صورت تصمیمات متخذه با اکثریت سه رأی معتبر است .
تبصره - خلاصه تصمیمات هیئت مدیره در دفتری ثبت و توسط اعضاء حاضر در جلسه امضاء و درمرکز شرکت نگهداری میشود .
وظائف و اختیارات هیئت مدیره :
ماده 22 - استثنای وظائف و اموریکه بموجب مفاد صریح این اساسنامه و یا بموجب لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1351 در صلاحیت مجمع عمومی است هیئت مدیره نسبت باداره امور شرکت در حدود موضوع شرکت دارای اختیارات تام بوده و درانجام امور زیر دارای اختیارات و صلاحیت تام میباشد :
الف - پیشنهاد تشکیلات شرکت بنا به پیشنهاد مدیر عامل با رعایت قوانین و مقررات موضوعه با مشارکت سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
ب - تهیه آیین نامه استخدامی و مالی و معاملاتی شرکت و پیشنهاد آن بوزارت امور اقتصادی و دارائی جهت تقدیم به هیئت وزیران .
ج - تصویب کلیه آیین نامه ها ومقررات داخلی شرکت بنا به پیشنهاد مدیر عامل ، تنظیم و تصویب دستورلعملهای نحوه انجام عملیات مندرج درماده 3 اساسنامه .
تصویب آیین نامه ها ودستورالعملهای موضوع این بند که با امور گمرکی ارتباط داته باشد با مشارکت قبلی گمرک ایران خواهد بود .
د - اخذ تصمیم نسبت بقراردادها و معاملات با رعایت مفاد آیین نامه مالی و معاملاتی شرکت .
ه - اجازه تحصیل اعتبار و استقراض
و - تأسیس یا انحلال شعبه ، نمایندگی و مجتمع های شرکت درهر نقطه از کشور .
ز -اجازه احداث هر گونه ساختمان و انبار و توسعه و تکمیل آنها .
ح تعیین نماینده شرکت درهیئت مدیره شرکتهای وابسته به پیشنهاد مدیر عامل .
ط -تعیین صاحبان امضای مجاز و تعهد آور شرکت .
ی - تهیه ارقام کلی بودجه جاری و سرمایه ای شرکت برای تصویب مجمع عمومی .
ک - تهیه برنامه عملیات و طرحهای کلی شرکت جهت تصویب مجمع عمومی .
ل - پیشنهاد هرگونه مشارکت با شاخاص حقیقی وحقوقی به مجمع عمومی .
م - پیشنهاد درمورد تشکیل و یا انحلال شرکتهای وابسته به مجمع عمومی .
ن - پیشنهاد خرید وفروش و واگذاری سهام شرکتهای وابسته به مجمع عمومی .
س - تهیه گزارش هیئت مدیره و ترازنتمه و حساب سود وزیان سالانه و پیشنهاد میزان ذخیره ها و اندوخته های شرکت و دستور جلسه مجمع عمومی .
ع - حفظ حقوق شرکت بطور کلی و استیفاء حقوق شرکت از هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی و اقامه هر نوع دعوی مطروحه بدین منظور اعم از حقوقی یا جزائی علیه هر شخص و دفاع در قبال دعاوی مطروحه علیه شرکت توسط هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی و تعقیب آن تا مرحله فرجامی با حق دعوی خسارت و صلح و سازش و تعیین وکیل ، سازش و ادعای جعل نسبت به سند طرف و استرداد آن و تعیین جاعل و تعیین مصدق و کارشناس و پرداخت دستمزد کارشناس یا کارشناسان و استرداد دعوی و دعوی متقابل و جوابگوئی بآن دعوی و جلب ثالث و دفاع از آن دعوی و حق درخواست صدور برگ اجرائی و تعقیب عملیات اجرائی و اخذ محکوم به و مراجعه بادارات ثبت و صدور اجرائیه علیه متعهدین شرکت و تقاضای صدور سند مالکیت بنام شرکت و حق تعیین وکیل با حق توکیل ولو گراراً و عزل وکیل ووکیل توکیلی و پرداخت حق مشاوره و حق الوکاله به وکلای امتخابی عقد هرنوع قرارداد و فسخ و اقاله آنها و خرید وفروش اموال منقول و غیر منقول بنام و برای شرکت بهرنحوی که مصتلح شرکت اقتضاء نماید با حق اسقاط خیارات و انجام معاملات رهنی و شرطی و اجاری و استیجاری با هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی با هر قید و شرط و بهر مدت .
مدیر عامل :
ماده 23 - مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی شرکت بوده و مسئول اجرای مصوبات هیئت مدیره درحدود مفاد این اساسنامه مسباشد . مدیر عامل مسئول حسن جریان امور و حفظ حقوق و منافع واموال شرکت بوده و برای اداره امور شرکت و اجراء مصوبات هیئت مدیره دارای حقوق و اهتیارات تام بوده و نمایندگی شرکت را درمقابل کلیه مقامات و اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی دارا میباشد .
ماده 24 - مدیر عامل حق نصب و عزل کلیه کارکنان ورؤسای شعب شرکت و اتخاذ تصمیم درمورد کلیه امور پرسنلی با رعایت مقررات و آیین نامه های موضوعه را دارد.
ماده 25 - مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به اعضاء هیئت مدیره و مدیران و رؤسای شعب شرکت تفویض نمیاد . بدیهی است تفویض اختیار موجب سلب مسءولیت مدیر عامل نخواهد بود .
بازرس ( حسابرس )
ماده 26 - مجمع عمومی بازرس قانونی ( حسابرس ) را برای مدت یکسال انتخاب مینماید .
وظائف بازرس ( حسابرس ) :
ماده 27 - رسیدگی به ترازنامه و حساب دوره عملکرد و حساب سود و ز یان و تأیید صحت و تصدیق و مطابقت آنها بادفاتر شرکت و تهیه گزارش چگونگی عملیات شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی ، بازرس ( حسابرس ) مکلف است گزارش مربوط به ترازنامه وحساب سود وزیان شرکت را حداقل بیست روز قبل از تشکیل مجمع عمومی سالیانه همراه با گزارش مربوط بوضع عمومی شرکت تسلیم هیئت مدیره نماید، هیئت مدیره گزارش بازرس را همراه با نظریه خود و تراز نامه و حساب سود و زیان به مجمع عمومی تسلیم خواهد نمود .
ماده 28 - بازرس می تواند درهرموقع اموال و دارایی و بدهی شرکت را مورد رسیدگی قرارداده و هرزمان مقتضی بداند بکلیه دفاتر و قراردادهای شرکت مراجعه نماید و مدیران شرکت موظفند کلیه تسهیلات لازم را درانجام وظائف بازرس فراهم نمایند .
ماده 29 - بازرس موظف است عملیات مالی و محاسباتی و حساب دارایی و بدهی شرکت را لااقل درهر سال دومرتبه رسیدگی و نظر خود را نسبت به صحت و سقم آن به مجمع عمومی کزارش دهد .
ماده 30 - بازرس موظف است درهر مورد که متوجه قصور و سوء جریاناتی در امور شرکت شد مراتب را به مجمع عمومی گزارش دهد .
ماده 31 - بازرس میتواند عنداللزوم مستقیماً از مجمع عمومی برای تشکیل جلسه دعوت نماید .
ماده 32 - بازرس میتواند درصورت اقتضاء به مسئولیت خود از نظر کارشناسان استفاده نماید مشروط بر آنکه آنانرا قبلاً بشرکت معرفی و موافقت هیئت مدیره را نسبت به میزان دستمزد آنان اخذ نموده باشد ، دراینصورت شرکت موظف به پرداخت دسمتزد کارشناسان میباشد .
فصل سوم
مقررات متفرقه
ماده 33 - سال مالی شرکت از اول فروردینماه هر سال شروع و درآخر اسفند ماه همان سال پایان مییابد .
ماده 34 - هیئت مدیره مکلف است هر ششماه یکبار صورت دارائی و بدهی شرکت را تنظیم و به بازرس تسلیم نماید .
ماده 35 - هیئت مدیره مکلف است بعد از انقضاء سال مالی صورت دارائی و بدهی و نیز براز نامه و حساب عملکرد و حساب سود وزیان شرکت را بضمیمه گزارشی درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت طی سال مالی مزبور تنظیم و لااقل یکماه قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه دراختیار بازرس قرار دهد .
ماده 36 - تعیین نرخ استهلاک انواع دارائی برای شرکت نتبع نرخهای تعیین شده درقانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود .
ماده 37 - شرکت مکلف است علاوه بر ذخیره مخصوصی پسش بینی شده درماده 13 تصویبنامه قانونی تأسیس انبارهای عمومی ، پتج درصد از سود ویژه را بعنوان اندوخته قانونی منظور نماید .
ماده 38 - باقیمانده سود ویژه حاصل از عملیات شرکت پس از وضع مبالغی که بموجب مقررات این اساسنامه و یا قانوناً بایستی موضوع گردد بحساب خزانه دایکل کشور واریز میشود .
ماده 39 - مدیر گمرک هر محل موظف است درصورت مشاهده هرگونه قصور و تخلف و یا عدم انجام مصوبات هیئت مدیره و دستورالعملها وآیین نامه ها و وظائف قانونی شرکت دررابطه با امور گمرک از ناحیه مسئولین شرکت موارد را به مسئولین انبارهای عمومی محل بطور شفاهی و کتبی منعکس نماید تا در اسرع وقت نسبت برفع و حل مشکلات مورد نظر اقدام نماید و درصورتیکه بموقع اقدامی بعمل نیاید موضوع را با ذکر دلائل و نوع مشکلات و نواقص جهت اتخاذ تصمیم لازم به هیئت مدیره شرکت گزارش کند .
ماده 40 - شرکت موظف است دراجرای تکالیف قانونی ناشی از قانون امور گمرکی وآیین نامه اجرائی آن وبخشنامه ها ودستورات گمرک ایران امکانات و تسهیلات و همکاری لازم را بدرخواست گمرک هرمحل فراهم سازد .
ماده 41 - گمرک میتواند درهر موقع که ضروری و لازم باشد برای کنترل و جلوگیری از هرگونه اختلاف و اشتباه و نقل و انتقال احتمالی کالا و تطبیق دفاتر به مسئولین شعبات انبارها مراجعه و نسبت به بررسی دفاتر و مدارک و موجودیت کالای انبارها مراجعه و نسبت به بررسی دفاتر و مدارک و موجودیت کالای انبارها رسیدگیهای لازم معمول دارد و مسئولین انبار نیز مکلف بهمکاری و ایجاد تسهیلات لازم میباشند .
ماده 42 - آن قسمت از مقررات تصویبنامه قانونی مورخ 11/6/1340 و آیین نامه مصوب 2/10/1340 هیئت وزیران مربوط بانبارهای عمومی واصلاحات بعدی آن که با مفاد این اساسنامه و وظائف پیش بینی شده برای ارگانهای این شرکت متناقض است لغو میشود .
ماده 43 - درمورد مسائلی که دراین اساسنامه پیش بینی نشده طبق مقررات قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جاریه عمل خواهد شد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10321

تاریخ تصویب : 1359/02/20

تاریخ ابلاغ : 1359/05/11

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.