×

لایحه قانونی اساسنامه بنیاد مستضعفان

لایحه قانونی اساسنامه بنیاد مستضعفان

لایحه-قانونی-اساسنامه-بنیاد-مستضعفان

وکیل

شماره 6346 25/4/1359

بنیاد مستضعفان
لایحه قانونی اساسنامه بنیاد مستضعفان که درجلسه مورخ 25/4/59 بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد .

بمنظور تمرکز اموال خاندان پهلوی و همه کسانی که با وابستگی به این خاندان ثروتهای نامشروع بدست آورده اند و دادگاه انقلاب حکم استرداد اموال مزبور را صادر کرده و مسکند و تملک آنها از طرف مستضعفان و بمصرف رساندن همه درآمدهای آن اموال در راه بهبود وضع زندگی بخصوص مسکن آنان ، به امر حضرت آیت الله العضمی امام خمینی و با تصویب شورای انقلاب مؤسسه ای بنام بنیاد مستضعفان تشکیل و طبق مواد این اساسنامه و مقررات آیین نامه های مربوطه ، که برمبنای این اساسنامه تهیه میشود ، اداره میگردد .
ماده اول – نام مؤسسه
نام مؤسسه (( بنیاد مستضعفان )) است که دراین اساسنامه (( بنیاد )) نامیده میشود .
ماده دوم – موضوع و هدف مؤسسه
1- متمرکز کردن کلیه وجوه نقد و سهام و اوراق بهادار و اموال منقول و غیر منقول خاندان پهلوی و تمام اشخاص طبیعی و حقوقی که با وابستگی به این خاندان ثروتهای نامشروع بدست آورده اند و دادگاه انقلاب حکم استرداد اموال مزبور را صادر کرده و میکند یا حکم اداره و بهره برداری آنها اعم از اینکه در داخل یا خارج کشور باشد .
2- قبول وجوه نقد و اموال منقول و غیر منقول که از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی به بنیاد اهداء میشود و اداره و بهره برداری آنها .
3- به مصرف رساندن همه درآمد های بنیاد در راه بهبود وضع زندگی و مخصوصاً مسکن مستضعفان با رعایت اولویت هائی که درآئین نامه مخصوص معین میشود .
تبصره – قبول هر مال یا واحد اقتصادی یا سهام شرکت ها از طرف بنیاد متوقف بر این است که پس از حسابرسی از طریقه های اطمینان بخش احراز شود که قبول آن مال یا واحد اقتصادی یا سهام در صلاح مستضعفان و درجهت اعداف بنیاد است والا بنیاد از قبول آن ممنوع است و دولت مرجع صالح برای رسیدگی و اداره آنرا معین خواهد کرد .
بنیاد برای نیل به مقاصد فوق میتواند با استفاده از دادسراها ، کمیته ها ، پاسداران انقلاب ، کلانتریها ، پاسگاههای ژاندارمری و کلیه ضابطین دادگستری و دادسراهای انقلاب و دادگاههای انقلاب در کشف ، ضبط ، نقل مکان ، نگاهداری ، صورت برداری ، ارزیابی ، تبدیل به احسن ، بهره برداری ئ بطور کلی هر عملی که برای اداره اموال لازم باشد اقدام کند . بنیاد میتواند سهام خود را در شرکتها و بنیادها بفروشد و یا برای اداره امور آنها مدیر یا مدیرانی بگمارد . در جلسات مجامع عمومی و هسئت های مدیره و عامله بوسیله نمایندگان خود شرکت کند و رأی بدهد و هررگونه مال منقول و غیر منقول را بهر عقدی از عقود که صلاح بداند مورد معامله قرار دهد و دربانکها هرگونه حسابی افتتاح کند و مبادرت به تأسیس مؤسسات تولیدی یا شرکتهای تجارتی بنماید و نمایندگان خود و دارندگان امضاء مجاز را معرفی نماید .
ماده سوم – ماهیت و تابعیت بنیاد
بنیاد موسسه ای است غیر انتفاعی وتابعیت أن ایرانی است .
ماده چهارم – استقلال مالی
بنیاد دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است .
ماده پنجم – مقر اصلی – تأسیس شعبه یا دفتر
مقر اصلی بنیاد تهران است و نشانی آن را رئیس بنیاد معین میکند . هرموقع که نشانی بنیاد تغییر یابد رئیس بنیاد تغییر مزبور را به اداره ثبت شرکتها اعلام مینماید که طبق مقررات آگهی شود . بنیاد میتواند در هر محلی در داخل و خارج کشور صلاح بداند اقدام به تأسیس شعبه یا دفتر کند .
ماده ششم – مؤسسین
تأسیس بنیاد به امر حضرت آیت الله امام خمینی و تصویب شورای انقلاب است و امام امت اعضاء شورای مرکزی را منصوب میکند .
ماده هفتم – سرمایه بنیاد
سرمایه بنیاد عبارتند از اموال خاندان پهلوی و همه کسانیکه حکم استرداد اموال آنها از دادگاه انقلاب صادر شده و قبول آنها از طرف بنیاد در صلاح مستضعفان است و ارزش آن پس از صورت برداری و ارزیابی معلوم خواهد شد .
ماده هشتم – تاریخ تشکیل و مدت
تاریخ تشکیل بنیاد 14/12/1357 است و مدت آن نامحدود میباشد .
ماده نهم – ارکان بنیاد عبارتست از :
1- شورای مرکزی
2- سرپرست یا رئیس بنیاد
3- دفاتر منطقه ای وشوراهای استان یا شهرستان
4- سرپرست یا مسئول رفاتر منطقه ای
5- شورای حقوقی
6- ناظران مالی
7- بازرسان
8- حسابرس
که حدود اختیارات و وظایف آنها در این اساسنامه مصرح است .
ماده دهم – شورای مرکزی
شورای مرکزی مرکب از پنج نفر از افراد واجد صلاحیت و مورد اعتماد به انتخاب و انتصاب امام امت میباشد .
ماده یازدهم – وظایف شورای مرکزی بشرح زیر است :
1- تعیین سرپرست یا رئیس بنیاد و پیشنهاد وی به امام برای تأیید .
2- تعیین حط مشی کلی و سیاست اجرائی امور بنیاد در سراسر کشور و هماهنگ کردن دفاتر مناطق و تنظیم برنامه های توسعه و بهبود فعالیت بنیاد .
3- مراقبت در حسن اداره بنیاد و نظارت درآمد و هزینه های دفاتر و رسیدگی به وضع مالی بنیاد و ترازنامه و حساب سود وزیان و بودجه و اصلاح یا تصویب آنها .
4- تعیین شوراهای منطقه ای و تأیید سرپرست یا مسئول هر دفتر و صدور ابلاغ آنان
5- تدوین آئین نامه های مربوط به بنیاد و اصلاح آنها
6- رسیدگی به گزارش های رئیس یا سرپرست بنیاد و شورای حقوقی و ناظران مالی و بازرسان و نظارت در حسن اجرای کار آنها .
7- برقراری ارتباط با دولت و وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و مالی کشوری در جهت ایجاد هماهنگی بین برنامه های بنیاد و ایجاد یک شورای هماهنگی .
8- تنظیم برنامه های اجتماعی برای جلب اعتماد و مشارکت هرچه بیشتر مردم از طریق کمک به مقاصد و هرفهای بنیاد .
9- ارجاع دعاوی به داوری و تعیین داور یا هیئتهای داوری طبق آئین نامه مخصوص .
ماده دوازدهم – رئیس یا سرپرست بنیاد
رئیس یا سرپرست بنیاد را شورای مرکزی از بین اعشای شورا یا خارج آن به امام معرفی مینماید .این شخص که باید صلاحیت مدیریت داشته و تمام وقت در خدمت بنیاد باشد ، در صورت تأیید امام از طرف ایشان بعنوان سرپرست یا رئیس بنیاد منصوب میشود .
تبصره – چنانچه سرپرست بنیاد خارج از اعضای شوری باشد با نصب امام به سرپرستی ، به عضویت شوری درمی آید .
ماده سیزدهم
رئیس بنیاد بالاترین قوه اجرائی بنیاد است ، تنظیم سیاست کلی بنیاد و اجرای آن پس از تصویب شورای مرکزی به عهده اوست . رئیس یا سرپرست بنیاد حق دارد برای سرپرستی هریک از امور مالی ، اداری ، بازرگانی ، صنعتی ، کشاورزی ، معماری و غیر اینها مدیرانی را از اشخاص واجد صلاحیت با نظر مشورتی شورای مرکزی بگمارد و همواره حق نصب و عزل آنان را دارد . حدود اختیارات و وظایف هر یک از مدیران و حق الزحمه و پاداش آنان را رئیس یا سرپرست بنیاد طبق آئین نامه مصوب شورای مرکزی معین خواهد کرد .
ماده چهاردهم – حدود اختیارات رئیس یا سرپرست بنیاد
رئیس یا سرپرست بنیاد با رعایت مصوبات شورای مرکزی نماینده قانونی و تام الاختیار بنیاد و دارای تمامی اختیاراتی است که برای اداره امور بنیاد لازم است و عهده دار مصوبات شورای مرکزی میباشد و دربرابر آنها مسئول است . قسمتی از اختیارات رئیس یا سرپرست بنیاد ( بدون قید انحصار ) بشرح زیر است :
1- گشایش انواع حسابهای بانکی و استفاده از آنها و تعیین اشخاصیکه حق امضاء دارند و معرفی آنان به بانکها .
2- بستن هر گونه قرارداد و انجام هرگونه معامله با شرکتها ومؤسسات و بانکها و ادارات و سازمانهای دولتی و خصوصی و اشخاص طبیعی و حقوقی در رابطه با مقاصد و هدفهای بنیاد .
3- اخذ وام از بانکها و مؤسسات اعتباری و اشخاص و قبول هدایا .
4- دادن نمایندگی و قبول آن .
5- استخدام کارمندان و کارگران و نصب و عزل آنان و عقد قرارداد استخدام و تعیین حقوق و پاداش مستخدمان و پرداخت آن طبق مقررات استخدامی بنیاد .
6- حفظ و اداره اموال بنیاد و اقدام به هر امری که برای آن لازم باشد .
7- طرح و اقامه و تعقیب و دفاع و جوابگوئی هر گونه دعوای حقوقی و یا جزائی به طرفیت هریک از اشخاص طبیعی یا حقوقی و بطور کلی شرکت و مداخله در هر دعوائی که یک طرف آن بنیاد باشد و مراجعه به تمامی ادارات و دوائر دولتی و مراجع مالیاتی و ثبتی و شهرداری و شرکتهای آب و برق و دفاتر اسناد رسمی و تعیین وکیل و عزل او وتفویض کلیه اختیارات لازم برای امر دادرسی به وکیل منتخب در تمامی مراجع و پرداخت حق الوکاله .
ماده پانزدهم – حق امضاء
حق امضاء کلیه قراردادها و چکها و سفته ها و برواتها و اوراق و اسناد مالی و تعهدآور با رئیس بنیاد و یک نفر از ناظران مالی است . همچنین رئیس بنیاد حق دارد حق امضاء خود را بظور موقت به نماینده هائی که خود انتخاب میکند واگذار نماید . رئیس یا سرپرست بنیاد حق دارد برای استفاده از انواع حسابهائیکه در بانکهای مختلف در داخل کشور گشوده میشود دونفر را که متفقاً حق امضاء داشته باشند به بانکها معرفی نماید .
رئیس بنیاد دو نفر را بعنوان ناظر مالی و یک نفر را بعنوان حسابدار کل انتخاب و با تصویب شورای مرکزی به این سمت ها منصوب مینماید .
ماده شانزدهم – دفاتر منطقه ای
در کرکز هر استان و نیز در هر شهری که امور بنیاد درآن متمرکز باشد دفتری تأسیس میشود . این دفاتر چنانچه در شهرهای یکاستان ت.سیس شده باشد مستقل خواهد بود .
تبصره – محل دفتر حتی الامکان باید در مرکز شهر وقطعاً دور از هرگونه تجمل باشد ، هر چند ضرورتاً چنین محلی اجاره شود .استفاده از کاخها و باغهای مجللی که دراختیار بنیاد است بعنوان دفتر ممنوع است .
ماده هفدهم – شوراهای استان یا شهرستان
در هر دفتر بنیاد ، شورایی مرکب از پنج نفر که واجد شرایط زیر باشند تشکیل میشود :
1- داشتن اهداف انقلابی اسلامی
2- داشتن حسن شهرت و مقبولیت عامه یا اکثریت مردم محل
3- علاقمند بودن به مسائل و خدمات اجتماعی
4- داشتن تدبیر و فرصت و دقت کافی
ماده هجدهم – اعضای شورا حتی الامکان از قشرهای مختلف بشرح زیر انتخاب میشوند :
یک نفر روحانی
یک نفر فرهنگی
یک نفر دانشگاهی
دونفر از معتمدین محل (بازاری – کشاورز – کارگر )
ماده نوزدهم
مدت ابلاغ برای عضویت در شورایکسال است . این انتصاب برای دوره های بعد هم قابل تجدید است .
ماده بیستم
ابلاغ اعضاء شورا توسط شورای مرکزی بنیاد صادر میشود . اعضای شورا در صورتیکه قبلاً شناسائی و مورد اأیید قرار گرفته باشند ، منصوب میشوند وگرنه از طرف دفتر مرکزی نماینده ای به محل اعزام میشود تا پس از شناسائی افراد ، فهرست اسامی را به مرکز گزارش دهد و درصورت تأیید بدین سمت منصوب گردند .
ماده بیست ویکم – وظایف شوراهای استان یا شهرستان
1- تصمیم گیری در کلیه امور بنیاد – درحوزه هر دفتر ، هیچ اقدامی بصورت فردی درمسائل بنیاد مجاز نیست و باید پس از اخذ تصمیم در شورا باشد .
2- شورا مستقیماً در کارها و مسائل اجرائی دخالت نمیکند .
3- نظارت برحسن اجرای امور ، توسط بازرسان و گزارشگران و لزوم اقدام مقتضی پس از دریافت گزارشهای دقیق و مستند .
ماده بیست ودوم – سرپرست و مسئول دفتر
شورای هر دفتر از بین اعضاء خود یا ازخارج شخصی را که واجد صلاحیتهای یاد شده در مورد اعضاء باشد و بتواند تمام وقت را دراختیار و استخدام بنیاد قرار گیرد بعنوان سرپرست و مسئول دفتر انتخاب کرده و به دفتر مرکزی بنیاد معرفی میکند تا پس از ت.یید ، ابلاغ سرپرستی او توسط بنیاد مرکز صادر گردد .در صورتیکه مسئول دفتر از خارج شورا انتخاب شود به عضویت شورا درمیآید و باید همه مسئولیتهای اجرائی دفتر را قبول کند . وی تنها عامل اجرا و پاسخگوی عملکرد دفتر خواهد بود .
ماده بیست وسوم – ناظر مالی و حسابدار دفتر
مسئول دفتر باید یک نفر را بعنوان ناظر مالی و یک نفر را بعنوان حسابدار به شورا پیشنهاد کند و با تصویب شورا بدین سمتها منصوب کند .
ماده بیست وچهارم سازمان دفتر و استخدام افراد با مسئول دفتر درهر منطقه است . کیفیت و ابعاد کار پس از مشاوره و صلاحدید شورا در اختیار سرپرست دفتر است .
ماده بیست وپنجم
پس از تأسیس دفتر و تعیین اعضای مسئول کلیه اقدامات مربوط به امور بنیاد منطقه باید از طریق همین دفتر انجام یابد . دفتر کرکزی حق ندارد مستقلا و بدون مراجعه به دفتر منطقه کاری انجام دهد . جز درمورد بازرسی و حسابرسی واحدها
ماده بیست وششم
هر یک از مسئولان موظف است فرمهائی را که برای صورت گیری اموال منقول و غیر منقول بنیاد توسط دفتر مرکزی تهیه شده است دقیقاً تنظیم و امضاء نماید و به دفتر مرکزی تحویل دهد و سپس مشغول اداره امور بنیاد گردد .
ماده بیست وهفتم
هر یک از دفاتر باید حساب بانکی مستقلی داشته باشد و اسناد با دوامضاء سرپرست و ناظر مالی قابل پرداخت خواهد بود ، هر ششماه یکبار دفاتر باید بیلان کار و درآمد و هزینه خود را به مرکز گزارش دهند .
ماده بیست وهشتم
بمنظور برقراری نظم و هماهنگی کامل در امور بنیاد کلیه کارهای دفاتر در مورد زمینهای کشاورزی ، امور شهری ، دامداریها ، ساختمانها ، شرکتها ، کارخانه های منطقه و جز اینها باید با تصمیم شورا و درچهارچوب خط مشی و سیاست کلی اجرائی مشخص شده از طرف دفتر مرکزی بنیاد انجام پذیرد .
ماده بیست ونهم
کلیه املاک و مستغلات و کترخانه ها و مزارع و مؤسسات و غیر آن که مصادره شده است جزو بنیاد مستضعفان و نابع ضوابط این بنیاد و تحت مدیریت آن خواهد بود . و بدین ترتیب بنیاد علوی و امثال آن عنوان جداگانه ای نخواهند داشت .
ماده سی ام – شورای حقوقی
شورای حقوقی بنیاد مرکب از سه تا پنج نفر از حقوقدانان کشور است که به پیشنهاد رئیس بنیاد و تصویب شورای مرکزی از بین استادان دانشکده حقوق ، وکلای دادگستری ، قضات و سردفتران انتخاب میشوند . رسیدگی و اظهار نظر و حل و فصل کلیه امور ثبتی و حقوقی و جزائی و دعاوی مدنی و جزائی که بنیاد درآنها مدعی یا مدعی علیه باشد یا بعنوان شخص ثالث در آنها مداخله داشته باشد و تنظیم قراردادها و تعیین نحوه اجراء احکام استرداد و توقیف و اداره اموال که از دادگاههای انقلاب یا دادستانی انقلاب صادر شده یا میشود و شرکت درجلسات مجامع عمومی و هیئتهای مدیره یا عامل شرکتهائی که بنیاد درآنها سهیم است برعهده اعضاء شورای خقوقی یا نمایندگان منتخب شورای مزبور است که تحت نظر رئیس شورای حقوقی انجام وظیفه خواهند نمود .
حدود ووظایف ریئس شورای حقوقی از طرف شورای حقوقی تأمین وابلاغ خواهد شد . حق الزحمه اعضاء از طرف شورای مرکزی تعیین میشود .
نظریات حقوقی اعضاء شورای حقوقی مشورتی است ولی هر گاه در موضوعی سه نفر از آنان متفقاً اظهار نظر نمایند و اجراء آنرا از رئیس بنیاد بخواهند در صورت مخالف بودن رئیس بنیاد ، نظر نهائی با شورای مرکزی است .
ماده سی و یکم – ناظران مالی
بنیاد دارای دونفر ناظر مالی خواهد بود که به پیشنهاد رئیس بنیاد و تصویب شورای مرکزی انتخاب میشوند و حدود اختیارات و وظائف آنان کتباًاز طرف بنیاد به آنان ابلاغ میشود . حق الزحمه ناظران مالی از طرف شورای مرکزی تعیین میشود . ناظران مالی موظفند وظائف خود را بترتیبی که به آنان اعلام میشود انجام دهند و هر ششماه یک بار گزارشی از وضع مالی بنیاد تهیه و به رئیس بنیاد تسلیم و نسخه ای از گزارش خود را برای شورای مرکزی ارسال نمایند .
ماده سی ودوم – بازرسان
بنیاد دارای سه تا پنج نفر بازرس خواهد بود که از طرف شورای مرکزی همه ساله برگزیده میشوند . حدود اختیارات و وظائف آنان تنها از طرف بنیاد به آنان ابلاغ میشود . حق الزحمه بازرسان را شورای مرکزی تعیین میکند . بازرسان درهر مورد گزراش خود را تسلیم رئیس بنیاد خواهند نمود .
ماده سی وسوم – حسابرسی
یک مؤسسه حسابرسی از طرف رئیس بنیاد برای تنظیم امور محاسباتی بنیاد دعوت میشود که روشهای کارحسابهای بنیاد را تنظیم و به مباشرت خود حسابهای بنیاد را نگهداری نماید . درپایان هر سال مالی محاسبات بنیاد رسیدگی میگردد و پس ازتصویب ترازنامه در شورای مرکزی مازاد استحصالات برای اجراء طرحهای بنیاد درسال مالی بعد اختصاص داده میشود .
ماده سی و چهارم – سال مالی
سال مالی بنیاد از اول فروردین هر سال شروع میشود و به آخر اسفند همان سال پایان میپذیرد .
ماده سی وپنجم – دفاتر حسابداری – ترازنامه
بنیاد در مرکز و دردفاتر منطقه ای دارای دفاتر حسابداری پلمپ شده خواهد بود که از طرف حسابرسی بنیاد از طرف حسابرسی بنیاد طبق آخرین و بهترین روشهای حسابداری تنظیم و نگهداری میشود . ریئس بنیاد موظف است ترازنامه عملکرد هر دوره مالی و گزارش اقدامات بنیاد را منتهی تا سه ماه از سال بعد تنظیم و تسلیم ناظران مالی و شورای مرکزی بنماید . سرپرستان دفاتر منطقه ای موظفند ترازنامه عملکرد هر دوره مالی و گزارش اقدامات دفاتر را منتهی تا دوماه از سال بعد تنظیم و تسلیم رئیس بنیاد در مرکز نمایند .
ماده سی وششم – انحلال
هر زمان شورای مرکزی تصمیم به انحلال بنیاد بگیرد حق دارد این امر را در شرای مرگزی مطرح و تصویب کند . درموقع انحلال سه نفر از اعضاء شورای مرکزی به عضویت هیئت تصفیه انتخاب میشوند . اختیارات و مدت مأموریت و حق الزحمه آنان از طرف شورای مرکزی تعیین میشود . هیئت تصفیه موظف است در اسرع وقت به محاسبات رسیدگی و دیون و تعهدات بنیاد را پرداخت و مطالبات را وصول ، حاصل را به دولت برای امور عام المنفعه تسلیم و ختم تصفیه را اعلام نماید .
ماده سی و هفتم – موارد پیش بینی نشده
در کلیه مواردیکه تکلیف خاصی برای آن ها دراین اساسنامه پیش بینی نشده است با نظر شورای مرکزی طبق قوانین و مقررات شرعی و قانونی و عندالاقتضا طبق نظر مجلس عمل خواهد شد .
ماده سی و هشتم
بنیاد مستضعفان از شمول قانون محاسبات عمومی و مقررات مربوط مستثنی میباشد ،
ماده سی ونهم
این اساسنامه که جایگزین اساسنامه مصوب سوم شعبان 1399 مطابق با هشتم تیر ماه 1358 مجمع عمومی مؤسسین بنیاد است به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسید .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 10326

تاریخ تصویب : 1359/04/25

تاریخ ابلاغ : 1359/05/18

دستگاه اجرایی : بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.