×

آئین نامه اجرائی تبصره 85 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی تبصره 85 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-85-قانون-برنامه-دوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگ-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 6226/ت 15380 هـ 21/5/1374

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت مسکن و شهرسازی
هیات وزیران در جلسه مورخ 18/5/1374 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 6340/100مورخ 11/5/1374 وزارت مسکن و شهرسازی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به استناد تبصرهع 85 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 ـ اوراق مشارکت موضوع این آئین نامه ، اوراق بهادار با قیمتهای اسمی مشخص است که به اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد سرمایه گذاری در بخش مسکن و طرحهای زیر بنایی مربوط به آن را دارند عرضه و فروخته می شود .
ماده 2 ـ پرداخت سود علی الحساب ، سود قطعی شده و اصل قیمت اسمی اوراق مشارکت توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی دولت ، طبق مقررات مربوط تضمین می شود .
ماده 3 ـ اوراق مشارکت بدون نام بوده و خرید و فروش آن مستقیماً یا از طریق بورس اوراق بهادار انجام می شود و دارنده ورقه مشارکت مالک شناخته می شود .
ماده 4 ـ سود علی الحساب اوراق مشارکت و مواعد پرداخت ، مدت و چگونگی بازخرید آن حسب پیشنهاد وزارت مسکن و شهر سازی در هر نوبت از انتشار ، به وسیله بانک مرکزی ( شورای پول و اعتبار تعیین می گردد .
ماده 5 ـ خریدار اوراق مشارکت ، ضمن عقد خارج لازم ، وزارت مسکن و شهرسازی را با حق توکیل غیر ، برای اجرا و مدیریت طرح وکیل خود فرار می دهد و حق عزل وکیل را تا خاتمه اجرای طرح و نیز حق درخواست تقسیم داراییها و دخالت در اجرای طرح را از خود سلب می کند . این شرط باید در پشت ورقه مشارکت درج گردد .
ماده 6 ـ در سر رسید ، مشارکت پایان یافته و بهای اسمی اوراق مشارکت و سود متعلق به آن ، از طریق بانک عامل به دارنده آن پرداخت می شود . در صورتی که به هر علت پرونده مورد مشارکت تا زمان سر رسید اوراق مشارکت خاتمه نیافته باشد ، دارنده اوراق مشارکت می تواند با دریافت اصل بها و سود علی الحساب ، تسویه حساب قطعی نماید یا طبق شرایط جدید نسبت به تمدید مدت اوراق مشارکت اقدام کند .
تبصره ـ محاسبه سود قطعی پس از اتمام عملیات اجرائی به عمل خواهد آمد و در صورتی که سود قطعی شده کمتر از سود علی الحساب پرداختی باشد ما به التفاوت مسترد نمی گردد و چنانچه ، بیشتر باشد و با دارنده اوراق مشارکت قبلا تسویه حساب قطعی نشده باشد ما به التفاوت آن به وسیله پرداخت خواهد شد .
ماده 7 ـ اوراق مشارکت با امضای وزرای مسکن و شهر سازی و امور اقتصادی و دارایی توسط سازمان ملی و مسکن منتشر خواهد شد .
ماده 8 ـ میزان انتشار اوراق مشارکت برای اجرای طرحها در سر تا سر کشور هر سال توسط وزارت مسکن و شهر سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه های بخش مسکن تعیین می شود .
ماده 9 ـ حسابرس امین از بین اشخاص حقیقی یا حقوقی حسب مورد و به تعداد مورد نیاز برای طرحهای موضوع این آئین نامه به پیشنهاد وزارت مسکن و شهر سازی و موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد . حق الزحمه امین نیز با توافق این وزارتخانه و بانک مذکور تعیین و از محل بودجه طرح پرداخت می شود .
ماده 10 ـ وزارت مسکن و شهر سازی مکلف است هر شش ماه یک گزارش وضعیت مالی و عملکرد هر طرح را همراه با نظر حسابرس امین و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیات وزیران تقدیم کند .
ماده 11 ـ وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت موضوع این آئین نامه منحصرا برای اجرای طرحهای بخش مسکن به مصرف می رسد .
تبصره ـ منظور از صرف وجوه در طرحهای بخش مسکن ، آزاد سازی اراضی مناطق فرسوده شهری ، تامین مالی طرحهای آماده سازی ، شهرک سازی و ایجاد مجموعه ها و انواع ساختمانهای مسکونی است .
مصرف کردن این وجوه در طرحهای توسعه شهری و ایجاد واحدهای تجاری ، اداری ، خدماتی تنها مجاز است که به تشخیص وزارت مسکن و شهر سازی ، مربوط به توسعه بخش مسکن باشد .
ماده 12 ـ مصرف وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت موضوع این آئین نامه از شمول قانون محاسبات عمومی خارج است و وزارت مسکن و شهر سازی ( سازمان ملی زمین و مسکن ) مجاز است بر اساس قانون « نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند » ـ مصوب 1364 ـ نسبت به هزینه کردن وجوه مربوط اقدام نماید .
ماده 13 ـ بانک مسکن به عنوان بانک عامل براساس قراردادی که با موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با وزارت مسکن و شهر سازی مبادله می کند عمل خواهد کرد .
تبصره ـ بانک مسکن می تواند در نقاطی که فاقد شعبه یا نمایندگی است برای فروش و عرضه اوراق مشارکت موضوع این آئین نامه به سایر بانکها نمایندگی بدهد و قرارداد لازم را در این مورد با آنها منعقد نماید .
ماده 14 ـ دارندگان اوراق مشارکت در خرید مستحدثات از محل این وجوه نسبت به دیگران حق تقدم دارند . ملاک تقدیم بین دارندگان ، اوراق مشارکت مبلغ اسمی اوراق در تملک شخص حقیقی یا حقوقی است و در صورت تساوی ، سایر شرایط و درجه نیاز متقاضی با تشخیص وزارت مسکن و شهر سازی ملاک عمل خواهد بود .
تبصره ـ در صورتی که پروژه دارای طرحهای متعدد باشد ، سرمایه گذاران در بخش مسکن اعم از اشخاص حقیقی می توانند حسب مورد از طریق خرید مشارکت بیشتر ، حق تقدم خرید مستحدثات طرح مورد نیاز را برای خود حفظ کنند . سازمان ملی زمین و مسکن نیز می تواند با سرمایه گذاران موضوع این ماده مشارکت نماید .
ماده 15 ـ دستورالعمل اجرائی این آئین نامه به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و ابلاغ می شود . مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده است تابع ضوابط ناظر بر انتشار اوراق مشارکت مصوب شورای پول و اعتبار و سایر قوانین و مقررات مربوط است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/05/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.