×

اساسنامه سازمان عمران شهری اراضی شهری استان

اساسنامه سازمان عمران شهری اراضی شهری استان

اساسنامه-سازمان-عمران-شهری-اراضی-شهری-استان

وکیل

شماره 21766 2/2/1360
وزارت مسکن و شهرسازی .

فصل اول – کلیات
ماده 1- سازمان اراضی شهری استان که دراین اساسنامه سازمان نامیده میشود شرکتی است سهامی بامدت نامحدود وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و طبق اصول بازرگانی و این اساسنامه اداره میشود .
ماده2- مرکز اصلی سازمان مرکز استان است و درصورت لزوم میتواند در سایر شهرهای تابعه شعبه دایر کند .
ماده 3- سرمایه سازمان صد میلیون ریال است که به صد سهم یکمیلیون ریالی با نام تقسیم میشود و کلا متعلق به دولت است دولتی باید کل سهام را نقدا پرداخت کند وغیر قابل انتقال میباشد .
ماده 4- با تصویب این اساسنامه حقوق و اختیارات و تعهدات و دیون ومطالبات مربوط به اراضی موات و خالصه استان که قبلا دراختیار سازمانهای دولتی و شهرداریها بوده طبق مدلول ماده 11 ائین نامه اجرائی قانونی لغو مالکیت اساسی موات شهری و کیفیت عمران آن تحت پوشش این سازمان قرارخواهد گرفت .
تبصره – قسمتی از اموال سازمانهای دولتی که مورد نیاز سازمان باشد با رعایت مقررات مربوطه وبه تشخیص استاندار بلاعوض به سازمان واگذار میشود این اموال پس از تقویم طبق تصمیم مجمع عمومی قرارخواهد گرفت .
ماده 5- آنعده از مستخدمین سازمانها و وزارتخانه های دولتی که مورد نظر سازمان باشند با تشخیص هیئت مدیره و تمایل مستخدم با رعایت مقررات مربوطه به سازمان منتقل خواهند شد .
ماده 6- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است :
الف – اجرای مفاد قانون لغو مالکیت ارضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب تیر 58 و اصلاحیه آن مصوب مرداد 58 و اجرای آئین نامه مربوط به نمایندگی دولت جمهوری ایران .
ب- حفظ حقوق و اعمال مالکیت دولت نسبت به اراضی و باغات خالصه عرضه اعیانات احداثی اشخاص در اراضی موضوع ماده 7 قانون انحلال بنگاه خالصجات و اراضی اموات موضوع قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجراه به زارعین مستأجر و قانون ثبت اراضی موات شهرهای غیر تهران مصوب سالهای 31 وقانون راجع به اراضی دولت و شهرداریها و اوقاف و بانکها مصوب سال 35 و اصلاحیه آن مصوب سال 39 و اراضی قسمت آخر ماده 4 قانون تشکیل وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستائی مصوب آبان 46 و اراضی ملی شده موضوع قانون جنگلها و مراتع کشور در حدود شرح مندرج در ائین نامه اجرائی قانون دربند الف این ماده .
ج- تهیه طرحهای شهرسازی و طرحهای اجرائی مربوطه حسب مورد و با تعیین اولویتها برای شهرهای تابعه استان بر اساس ضوابط شهردایریها و وزارت مسکن و شهرسازی و رعایت قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و سایر قوانین و آئین نامه های مربوطه .
د- اجرای عملیات زمین و ایجاد تأسیسات زیر بنائی در آن بمنظور واگذاری .
ذ- واگذاری زمین به بخش عمومی یا خصوصی بمنظور ایجاد مسکن یا سایر نیازمندیها بر اساس قوانین یا آئین نامه دربند الف.
ه- انجام هر نوع اقدام دیگری که مربوط به وظایف در این آئین نامه باشد .
فصل دوم – ارکان سازمان
ماده 7- ارکان سازمان عبارتست از :
الف – مجمع عمومی
ب- هیئت مدیره
پ- حسابرس ( بازرس )
ج- مدیر عامل
ماده 8- نمایندگی سهام دولتی در مجمع عمومی سازمان با استاندار و معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی ومعاون وزیر نیرو و شهردار تهران و رئیس سازمان برنامه وبودجه یانمایندگان آنها خواهد بود ریاست مجمع عمومی با اسناندار است و تصمیمات مجامع عمومی عادی بااکثریت اعضای مجمع معتبر است و درمجمع عمومی فوق العاده چهار پنجم آراء موافق ضروری است .
ماده 9- مجمع عمومی عادی حداقل سالی دوبار هر شش ماه یکبار برای تصویب برنامه وبودجه اسل بعد وتصویب ترازنامه وحساب سود وزیان سال قبل وانجام سایر وظایف بدعوت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تشکیل میشود ممکن است در صورت لزوم به طور فوق العاده نیز تشکیل شود .
ماده 10 – مجامع عمومی بدعوت رئیس مجمع عمومی یا هیئت مدیره و مدیر عامل یا به تقاضای هیئت مدیره تشکیل خواهد شد .
اماده 11- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی :
الف – تعیین خط مشی کلی و برنامه سازمان در قالب سیاستهای کلی دولت .
ب- رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش حسابرس و تصمیم به آنها و تصویب ترازنامه وحساب سود و زیان و تقسیم سود ویژه .
ج- تصویب بودجه سالانه وتغییر آن .
د- تعیین حقوق مدیر عامل و هیئت مدیره به تصویب شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق الزحمه حسابرس .
ه- تصویب تشکیلات سازمانی و آئین نامه های استخدامی بر اساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
و- تصویب آئین نامه های مالی ومالیاتی سازمان با رعایت مقررات مربوطه به پیشنهاد هیئت مدیره پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی .
ح- تصویب پیشنهاد هیئت مدیره سازمان راجع به سازش در دعاوی و تعیین داور با حق صلح وسازش یا بدون آن .
ط- اتخاذ تصمیم درباره سایر مسایل که دردستور جلسه قرارگیرد .
ماده 12- برای پیشنهاد انجام امور زیر به قوه مقننه مجمع عمومی فوق العاده تشکیل خواهد شد .
الف – افزایش و کاهش سرمایه
ب- انحلال سازمان و تعیین مدیران تصفیه .
ج- تجدید نظر در اساسنامه شرکت
ماده 13- هیئت مدیره سازمان از یکنفر رئیس و دونفر عضو اصلی تشکیل میشود و رئیس هیئت مدیره مدیر عامل سازمان نیز خواهد بود .اعضای هیئت مدیره علاوه بر وظایف اصلی مسئولیت اداره قسمتی از امور سازمان را به تشخیص هیئت مدیره خواهد داشت . برای انجام این امر مدیرعامل آن قسمت از اختیارات خود را که درارتباط با وظایف محوله است به عضو هیئت مدیره تفویض میکند .
تبصره – یکنفر عضو علی البدل نیز برای هیئت مدیره از بین کارکنان انتخاب خواهد شد تا در غیبت هر یک از اعضای اصلی در جلسات هیئت مدیره شرکت کند از لحاظ استخدامی و حقوق و مزایا هم تابع مقررات استخدامی سازمان خواهد بود .
ماده 14- رئیس هیئت مدیره مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره با پیشنهاد وزیر مسکن و شهرسازی و تصویب مجمع عمومی برای سه سال امتخاب میشوند و انتخاب مجدد آ،ان بلامانع است در صورت استعفا ، فوت و عزل اعضای هیئت مدیره جانشین آن بترتیب فوق انتخاب میشوند .
ماده 15- اعضای هیئت مدیره نمیتوانند در مدت تصدی در سازمان شغل دیگری داشته باشند وباید وظایفی را که براساس تشکیلات مصوب سازمان به آنها محول میشود انجام دهند .
ماده 16- وظایف و اختیارات هیئت مدیره :
الف – ت- تهیه طرح تشکیلات استخدامی مالی و معاملاتی برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ب-تهیه آئین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی .و سایر آئین نامه هابرای پیشنهاد به مجمع عمومی .
ج- تصویب برنامه ها و طرحها بنا به پیشنهاد مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره .
د- تصویب روشهای اجرائی سازمان در حدود مقررات این اساسنامه .
ه-اخذ تصمیم در مورد دریافت وام و اعتبار از منابع خارجی یا داخلی با رعایت قوانین و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .
و-تهیه بودجه و ترازنامه و حساب سود وزیان برای تصویب مجمع عمومی .
ز- پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آنها به مجمع عمومی .
ح- تصویب قراردادها .
ط- اخذ تصمیم در مورد معاملاتی که انجام مناقصه و مزایده در مورد آنها میسر نیست و یا به مصلحت نمیباشد برای پیشنهاد به کمیسیون موضوع ماده 71 قانون محاسبات عمومی .
ی- اصلاح بودجه سازمان تا ده درصد افزایش و کاهش در فصول و مواد بدون تغییر در کل بودجه .
ماده 17- تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آراء معتبر است و در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه میرسد .
ماده 18- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی سازمان است و برای اجرای وظایف خود دارای اختیارات قانونی زیر میباشد :
الف – اداره امور سازمان طبق اساسنامه و مقررات مربوطه
ب- اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره
ج- اداره امور استخدامی عزل و نصب کارکنان و صدور دستور پرداخت هزینه ها با رعایت بودجه مصوب سازمان و مقررات استخدامی و مالی مربوط به استخدام جدید کارمند پس از تأیید هیئت مدیره قابل اجرا میباشد .
ماده 19- قراردادها و اسناد تعهد آور وچهای سازمان به امضای رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره خواهد بود .
ماده 20- مدیر عامل میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را باعضای هیئت مدیره یا کارکنان سازمان واگذار نماید .
ماده 21- نمایندگی حقوق سازمان نزد اشخاص حقوقی یا حقیقی و مراجع قضائی برای طرح و تعقیب دعاوی و شکایات از آنها با مدیر عامل است و برای انجام این وظایف وکیل با حق توکیل تا یک درجه یا بدون توکیل انتخاب کند و یا نماینده معرفی کند .
ماده 22- بازرس با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی برای یکسال انتخاب خواهد شد و تا وقتی که جانشین او انتخاب نشده به وظایف خود ادامه خواهد داد و انتخاب مجدد حسابرس قبلی بلامانع است .
ماده 23-بازرس باید نسخه ای از گزارشات خود را ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی از هرحیث آماده بوده و جهت بررسی اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیئت مدیره فرستاده شود .بازرس با اطلاع مدیر عامل حق مراجعه به کلیه اسناد ومدارک سازمان را دارد بدون اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام وظایفش موجب وقفه ای در عملیات شرکت شود .
فصل سوم – مقررات مختلفه
ماده 24- سال مالی سازمان از اول فروردین هر سال شروع ودرپایان اسفند همان سال خاتمه مییابد به جز اولین سال که از تاریخ تشکیل شروع و درآخر اسفند همان سال پایان مییابد .
ماده 25- شرکت حسابهای سازمان در پایان اسفند ماه بسته و ترازنامه و حساب سود وزیان شرکت باید سیروز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به حسابرس داده شود .
ماده 26-زمینهائیکه دراجرای قوانین موضوع این اساسنامه از طرف دولت و مؤسسات وابسته به آن یا اشخاص آن به ملکیت سازمان درمیآید احتیاج به تنظیم سند رسمی ندارد وسازمان ثبت اسناد و املاک املاک کشور باید زمینه را با رعایت مقررات مربوط به ثبت املاک در دفتر املاک ثبت نماید و اسناد مالکیت به نمام سازمان ویا شرکتها که از طرف سازمان تعیین خواهند شد صادرکنند
ماده 27- سازمان از پرداخت هرگونه حق الثبت و هزینه های ثبتی و دادرسی و دفتری معاف است .
ماده 28- نسبت به موضوعاتی که در این اساسنامه مقرراتی خاص وضع نشده قانون تجارت معتبر خواهد بود .
وزارت مسکن و شهرسازی ..

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 10548

تاریخ تصویب : 1360/02/02

تاریخ ابلاغ : 1360/02/05

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.