×

آئین نامه کمیسیون عفو و بخشودگی

آئین نامه کمیسیون عفو و بخشودگی

آئین-نامه-کمیسیون-عفو-و-بخشودگی-
شماره1013/7 25/2/1359
ماده 1 - در اجرای ماده 56 قانون مجازات عمومی دایر برتخفیف یا تبدیل کیفر جرایم غیر سیاسی به ترتیب زیرین :
الف – به مناسبت عید نوروز و آغاز سال .
ب- 22 بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران .
ج- 12 فروردین سالروز تأسیس جمهوری اسلامی ایران .
د- مبعث رسول اکرم 27 رجب المرجب
ه- به مناسبت جشن پانزدهم شعبان
و- به مناسبت عید قربان
ز- به مناسبت سالروز جهانی حقوق بشر کمیسیونی تحت نظر و بدعوت رئیس اداره سجل کیفیری و عفو و بخشودگی با شرکت مدیر کل قضائی وزارت دادگستری و دادستان تهران و یا نماینده او و دادستان ارتش یا نماینده او و رئیس یا مدیر کل اداره حقوقی و رئیس یا مدیر کل سازمان امور زندانها و امور تأمینی و تربیتی و رئیس انجمن حمایت از زندانیان تشکیل میشود و جلسات این کمیسیون با حضور حداقل چهار عضو رسمیت خواهد داشت .
تبصره – علاوه بر موارد بالا در صورت اقتضا به پیشنهاد رئیس دیوان عالی کشور یا رئیس شورای سازمان امور زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی جلسه فوق العاده کمیسیون به دعوت رئیس اداره عفو وبخشودگی از اشخاص مندرج در یک ماده تشکیل میشود .تا به پیشنهاد رسیدگی و اخذ تصمیم کند اگر کسی مشمول عفو وبخشودگی شناخته شود و پس از انجام تشریفات قانونی از عفو برخوردار خواهد شد .
ماده 2- پیشنهاد عفو برحسب مورد از طرف دادسرای عمومی یا دادسرای نظامی که حکم محکومیت به دستور او اجرا میشود بعمل میاید و درکمیسیون مقرر در ماده 1 مورد رسیدگی قرار میگیرد .
ماده 3- دادسرای عمومی ودادسرای نظامی عفو محکوم علیه را وقتی پیشنهاد میکند که شرایط زیرین موجود باشد :
1- درمورد مجازات اعدام محکوم علیه در زندان باشد اگر در فاصله صدور حکم لازم الاجرا و اجرای حکم محکوم به اعدام درخواست عفو نماید بدرخواست رئیس شورای سازمان امور زندانها و اقدام تأمینی و تربیتی در کمیسیون فوق العاده مطرح ورد یا قبول درخواست عفو ظرف 15 روز اعلام خواهد شد و تا اعلام نتیجه از طرف کمیسیون فوق العاده عفو وبخشودگی اجرای حکم اقدام به تأخیر خواهد افتاد .
2- در مورد مجازات حبس مجازات در حال اجرا باشد و از حبس دائم ده سال و از حبس جنائی درجه یک دو سال و از حبس جنائی درجه دو شش ماه و از حبس جنحه ای یک پنجم به موقع اجرا گذارده شده و مجازات درروحیه محکوم علیه مؤثر واقع و موجب تنبیه او شده باشد .
3- در محکومیت به جزای نقدی محکوم علیه به علت عجز از پرداخت محکوم به در زندان باشد .
4- در تمامی موارد زندانی به پرداخت ضرر وزیان مورد حکم اقدام کرده یا قراری در این خصوص گذاشته یا رضایت مدعی خصوصی را جلب کرده .
تبصره 1- مجازات حبس ناشی از عدم پرداخت محکوم به درمحکومیتهای به جزای نقدی و ضرر وزیان ناشی از جرم سازمان امور زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی باید وضعیت مالی محکوم علیه را بوسیله مدد کاران اجتماعی مراتب را با مدارک کافی بوسیله رئیس اداره عفو وبخشودگی در کمیسیون عادی یا فوق العاده مطرح و نظر کمیسیون را مورد عفو و بقیه محکومیت ناشی از جزای نقدی را درخواست نماید .
تبصره 2- اگر محکوم علیه با توجه به عدم امکانات قادر به پرداخت ضرر وزیان مورد حکم نباشد به هر طریق ممکن به سازمان امور زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی با احراز ندامت محکوم علیه نسبت بهپرداخت ضررو زیان سود حکم در حق زیان دیده کوشش خواهد کرد و پس از توقیف در جلب رضایت زیان دیده درخواست عفو بترتیب مقرر در تبصره 1 در کمیسیونهای عادی یا فوق العاده عفو و بخشوودگی مطرح و اتخاذ تصمیم خواهدشد .
تبصره 3- تشخیص میزان بخشودگی با توجه به ضوابط فوق و اوضاع و احوال محکوم علیه با کمیسیون خواهد بود .
ماده 4- دادسرای عمومی در مورد کسانیکه به هر صورت یکبار از بخشودگی استفاده کرده اند پیشنهاد عفو نخواهد داد .
تبصره – محکومینی که مجازات اعدام آنها با اعطای یکدرجه عفو به حبس دائم تبدیل شده در صورت استحقاق یا احراز شرایط مندرج درماده 3 این آئین نامه میتوانند فقط یکبار دیگر از عفو استفاده نمایند .در اینصورت مجازات آنان به حبس جنائی درجه یک که از دوازده سال کمتر نباشد تبدیل خواهد شد.
ماده 5- دادسرای عمومی یا دادسرای نظامی به ضمیمه پیشنهاد خود رونوشت کیفر خواست ودادنامه محکومیت و فرجامی یا گواهی قطعیت رأی دادگاه و گذشتنامه زیان دیده از جرم را در صورت وجود با اداره سجل کیفری عفو وبخشودگی ارسال خواهد شد .
ماده 6- در پیشنهاد عفو باید مطالب زیر درج شود :
1- هویت وسن مجنی علیه درموردجرائم نسبت به افراد
2- تاریخ و شروع اجرای مجازات و مدتی که محکوم علیه قبل از آن زندانی بوده است
3- تعداد عائله محکوم علیه و گزارش درباره معشیت آنان
4- میزان تأثیر اجرای مجازات در روحیه محکوم علیه
5- جهات پیشنهاد عفو بطور کلی
6- اداره سجل کیفرری و عفو وبخشودگی وزارت دادگستری دارای دفتری خواهد بود که پیشنهادات عفو با ذکر خصوصیات آن به محض وصول به ترتیب درآن ثبت و تدریجاً در کمیسیون عفو وبخشودگی مطرح میشود دفتر دارای ستونهائی خواهد بود که از تاریخ طرح پیشنهاد درکمیسیون و مفاد تصمیم آن و تاریخ تصویب نهائی و تاریخ و شماره ابلاغ عفو وبخشودگی به مراجع مربوط یا به شخص محکوم علیه درآنها درج شود .
ماده 8- اظهار نظر کمیسین عفو وبخشودگی یا مقام تصویب کننده یا ناظر به آراء کمیسیون درباره رد یا قبول پیشنهاد عف به هر صورت باید رک و صریح باشد .
ماده 9- رد پیشنهاد عفو مانع طرح مجدد آن درکمیسیون عادی دوره بعد نخواهد بود .
ماده 10- پیشنهاد عفو درفهرست جامعی که از طرف اداره سجل کیفری وعفو وبخشودگی تهیه میشود به ترتیب درج و حداقل ده روز قبل از روزهای مذکور در ماده 1 برای ملاحظه ریاست دیوان عالی کشور ارسال میگردد .
ماده 11- رئیس دیوانعالی کشور پس از بررسی تصمیمات کمیسیون وعفو وبخشودگی و تصمیم مقام رهبری مراتب را برای اجرا تصمیمات گرفته شده به اداره سجل کیفری وعفو وبخشودگی ابلاغ خواهد شد .
تبصره – در کلیه مواردی که فهرست اسامی عفو شدگان بدیوان عالی کشور فرستاده میشود رئیس شورای اداره زندانها یا نماینده به نامه سخنگوی کمیسیون مسئول ادای توضیحات لازم و ارائه مدارک رئیس دیوانعالی کشور خواهد بود .
ماده 12- اداره سجل کیفری وعفو وبخشودگی حداکثر 24 ساعت پس از دریافت نتیجه نهائی از رئیس دیوانعالیی کشور فهرست اسامی عفو شدگان را به شورای سازمان امور زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی اسلیم ورونوشت آن را به دادسراهای پیشنهاد کننده و با وسایل ممکنه به قوریت ابلاغ خواهد کرد وتا اجرای تصمیمات تأیید شده کمیسیون اصل فهرست در دفتر شورای امور زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی حفظ در قبال گزارش اداره سجل کیفری وعفو وبخشودگی دایر به اجرای کامل تصمیمات کمیسیون طبق فهرست جهت بایگانی به اداره سجل کیفری وعفو وبخشودگیتسلیم خواهد کرد .
ماده 13- مقامات یاد شده در ماده 2 این آئین نامه اگر درارسال اساسی واجدین شرایط عفو وبخشودگی مندرج در این آئین نامه مسامحه ورزند قانوناً مسئول خواهند بود
ماده 14- از تاریخ تصویب این آئین نامه کلیه آئین نامه هائیکه قبلاًمورد عمل بوده ممنوع است .
ماده 15- این آئین نامه مشتمل بر چهارده ماده و 6 تبصره درجلسه مورخ 21/2/1359 شورای سرپرستی وزارت دادگستری به تصویب رسید
از طرف شورای سرپرستی وزارت دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10275

تاریخ تصویب : 1359/02/21

تاریخ ابلاغ : 1359/03/17

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.