×

آئین نامه اجرائی قانون استخدام قضات و منتقلین بوزارت دادگستری و شرایط کارآموزی

آئین نامه اجرائی قانون استخدام قضات و منتقلین بوزارت دادگستری و شرایط کارآموزی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-استخدام-قضات-و-منتقلین-بوزارت-دادگستری-و-شرایط-کارآموزی

وکیل

شماره2405/7 24/4/1359

در اجرای تبصره 2 ماده واحده راجع به انتقال یا استخدام جهت تأمین کادر اداری و قضائی مورد نیاز وزارت دادگستری مصوب 3/3/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران آئین نامه اجرائی زیر تصویب میشود :
ماده 1- اداره کل کارگزینی در هر سال دوبار تعداد قضات و کارمندان مورد احتیاج را تعیین و باطلاع شورای عالی قضائی میرساند و پس از موافقت شورا برای اطلاع داو طلبان آگهی مینماید .
ماده 2- داوطلبان استخدام قضائی باید دارای شرایط زیر باشند :
الف – داشتن مذهب اسلامی و تعهد عملی بآن و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی .
ب- ایرانی بودن و داشتن حداقل 22 سال سن .
ج- داشتن دانشنامه لیسانس در رشته قضائی از دانشکده های حقوق ایران یا کشورهای خارج و یا دارا بودن دانشنامه لیسانس در رشته الهیات از دانشکده الهیات ایران و یا داشتن اجازه نامه قضاوت از مراجع صلاحیتدار ( شورای عالی قضائی یا هیئت منتخب از طرف شورای مزبور که باید از بین دارندگان تحصیلات علوم اسلامی انتخاب شوند .)
د- گذرانیدهن دوره ششماهه کارآموزی قضائی برابر شرایط موجود در آئین نامه های مصوب 19/2/1347 .
تبصره داوطلبان شغل قضاوت چنانچه کدت قابل توجهی در نزد محاکم و دادسراها انجام وظیفه کرده باشند و نیز قضات مستعفی و بازنشسته و همچنین وکلای دادگستری که حداقل 2 سال بع شغل وکالت اشتغال داشته باشند و نیز اشخاصیکه با اجازه نامه شورای عالی قضائی استخدام میشوند در صورتیکه شورای دوره کارآموزی را درباره آنها لازم نبیند از گذرانیدن دوره کارآموزی معاف خواهند شد .
تبصره 2- در صورتیکه راجع به کارآموزی قضائی و مصاحبه بین مقررات آئین نامه های استخدامی تناقض پیش آید مندرجات این آئین نامه نافذ و لازم الاجرا خواهد بود .
تبصره 3- غیر از وکلاء و قضات مستعفی و بازنشسته از همه داوطلبان علاقمند مصاحبه امتحان کتبی نیز بعمل خواهد آمد .
ه- در مورد دارندگان تحصیلات علوم دینی وزارت دادگستر با مکاتبه و ایجاد ارتباط با حوزه های علمیه قم و مشهد و نجف و سایر شهرها و انجام مصاحبه مقدماتی افراد ذیصلاح را انتخاب و در صورت دارا بودن سایر شرایط منعکس در این آئین نامه و گذرانیدن دوره کارآموزی ( اگر بنظر شورای عالی قضائی لازم باشد) در مواد حقوق جدید و قوانین مدنی و تجارتی و ثبتی و جزائی و قبولی در امتحانات کتبی و شفاهی بقضاوت گمارده خواهند شد ..
ماده 3- اشخاص زیر از پذیرفته شدن در کادر قضائی محرومند :
1- محکومین به حبس های جنائی و جنحه ای مؤثر ناشی از جرائم عمدی و همچنین متهمین به آنها درصورتیکه کیفر خواست برعلیه آنها صادر و هنوز برائت حاصل نشده باشد .
2- متجاهرین به فسق و اشخاصیکه اعتنائی به انجام فرائض دینی و ترک مناهی نداشته باشند .
3- شرکت کنندگان درگروههای سیاسی ومدنی که علناً و عملاً به نظام جمهوری اسلامی مخالفت میورزند .
4- اشخاصی که بنا درستی و فساد اخلاقی شهرت دارند .
ماده 4- امتحان و مسابقه ورودی و مصاحبه و تحقیق و بررسی پیرامون داو طلبان از نظر دارا بودن شرایط بوسیله هیئتی که از طرف شورای عالی قضائی معین میشوند به عمل خواهد آمد .
وقت امتحان و مسابقه ورودی با انتشار آگهی معین خواهد شد .این هیئت پس از انجام کارهای خود مراتب را به شورای عالی قضائی اعلام تا درصورت احراز شایستگی و صلاحیت داوطلب به کارگزینی معرفی شوند .
دادگستری جمهوری اسلامی ایران

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10334

تاریخ تصویب : 1359/04/24

تاریخ ابلاغ : 1359/05/28

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.