×

آئین نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم ، کیش و چابهار

آئین نامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم ، کیش و چابهار

آئین-نامه-معاملاتی-سازمانهای-مناطق-آزاد-قشم-،-کیش-و-چابهار شماره 45785 / ت 15483 ک 10/7/1374
ریاست جمهوری ـ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران
اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 23/5/1374 با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران ( موضوع تصویبنامه شماره 16632 / ت 30 هـ مورخ 13/2/1373 ) به استناد بند «الف » ماده 4 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1372 ـ آئین نامه معاملاتی مناطق آزاد قشم ، کیش و چابهار را به شرح زیر تصویب نمودند :

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ کلیه معاملات سازمان منطقه آزاد که در این آئین نامه به اختصار « سازمان» نامیده می شود اعم از خرید و فروش ، اجاره ، استجاره ، پیمانکاری ، اجرت کار طبق مفاد این آئین نامه انجام می شود
تبصره ـ موارد مشمول مقررات آئین نامه استخدامی و پرداخت های پرسنلی همچنین خرید کالا به منظور فروش ( فعالیت های تجاری و بازرگانی ) از شمول مقررات این آئین نامه مستثنی خواهند بود .
فصل دوم ـ نصاب معاملات
ماده 2 ـ معاملات سازمان از نظر مبلغ و نحوه اتجام آن سه دسته کوچک متوسط و عمده تقسیم می شوند .
الف ـ معاملات کوچک
معاملاتی است که مبلغ آنها از دو میلیون ریال تجاوز نکند .
ب ـ معاملات متوسط
معاملاتی است که مبلغ آنها از دو میلیون ریال بیشتر باشد و از پنجاه میلیون ریال تجاوز نکند
ج ـ معاملات عمده
معاملاتی است که مبلغ آنها از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد .
ماده 3 ـ مبنای نصاب در خرید برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ معامله و در معاملات عمده مبلغ برآورد طبق نظر بالاترین مسوول واحد خرید است مبنای نصاب در فروش ، مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب کمیسیون معاملات است .
تبصره ـ تقسیم و تجزیه مبلغ خرید کالا توسط مامور خرید و انجام آن به دفعات به منظور استفاده از حد نصاب کمتر ممنوع است .
فصل سوم ـ روش انجام معاملات
ماده 4 ـ در معاملات کوچک مامور خرید باید حداقل به سه نفر فروشنده یا خریدار یا انجام دهنده کار مراجعه نموده و پس از تحقیق کامل در مورد بهای کالا یا اجرت انجام کار ، معامله را با رعایت صرفه و صلاح سازمان انجام دهد و مراتب را طی گزارش کتبی مبتنی بر نام و آدرس کامل پیشنهاد دهندگان قیمت و قیمتهای پیشنهادی و با ذکر نام و نام خانوادگی خود تایید و امضا نماید .
ماده 5 ـ در معاملات متوسط مامور خرید باید از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد از هر کدام روی برگ جداگانه استعلام بهای کتبی به عمل آورد به این ترتیب که مامور خرید نوع کالا یا کار مورد معامله و مشخصات آن به طور کامل در برگ استعلام بها تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار حداقل بهای آن با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و با ذکر کامل نشانی خود و تاریخ امضا نماید مامور خرید باید ذیل برگهای استعلام بها اعلام نماید که استعلام به وسیله او به عمل آورد با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت خود امضا کند .
تبصره ـ در مواردی که فروشنده یا انجام دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد ، مامور خرید باید ضمن اخذ استعلام بها از اشخاص موجود در محل ، مراتب را کتباً به مسوول خود گزارش دهد و در صورت تایید موضوع توسط مدیر عامل یا فرد تعیین شده توسط وی نسبت به انجام معامله با رعایت صرفه صلاح سازمان اقدام نماید .
ماده 6 ـ در مورد معاملات عمده سازمان باید از طریق مناقصه عمومی یا مناقصه محدود با تشخیص مدیر اقدام نماید .
الف ـ مناقصه عمومی
مناقصه عمومی مستلزم انتشار آگهی در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار بوده و بر حسب اهمیت با تشخیص کمیسیون معاملات باید در یک یا چند نوبت منتشر شود .
ماده 7 ـ در آگهی مناقصه باید نکات زیر تصریح گردد .
1 ـ 7 ـ نوع و میزان و محل تحویل کالا یا خدمات
2 ـ 7 ـ مدت قبول پیشنهاد ها از تاریخ انتشار آگهی یا تاریخ دعوت نامه
3 ـ 7 ـ محل اخذ برگ شرایط و مشخصات معامله و محل تسلیم پیشنهاد ها .
4 ـ 7 ـ ذکر این که معامله طبق شرایط مندرج در برگ شرایط و مشخصات معامله قرار خواهد گرفت .
ماده 8 ـ در برگ شرایط و مشخصات معامله درج موارد زیر الزامی است
1 ـ 8 ـ ذکر اینکه به پیشنهاد های مشروط ، مبهم و فاقد سپردن ، همچنین پیشنهاد هایی که بعد از مدت مقرر در آگهی واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد .
2 ـ 8 ـ ذکر اینکه سازمان در رد یا قبول هر یک تمام پیشنهادها مختار است .
3 ـ 8 ـ قید مبلغ سپرده شرکت در مناقصه که صورت استنکاف پیشنهاد دهنده از انجام معامله به نفع سازمان ضبط خواهد شد . میزان مبلغ سپرده مذکور توسط کمیسیون معاملات تعیین می شود که باید به صورت وجه نقدی یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط باشد .
4 ـ 8 ـ تصریح نسبت به مبلغ سپرده حسن انجام معامله که میزان و نوع آن توسط کمیسیون معاملات تعیین و به تایید مدیر عامل خواهد رسید .
5 ـ 8 ـ قید میزان سپرده حسن انجام کار که معادل ده درصد مبلغ ماهانه بوده و باید از کلیه پرداختهای کسر گردد .
6 ـ 8 ـ قید اینکه سازمان مجاز خواهد بود تا 25 درصد میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر شرایط کسر یا اضافه نماید .
7 ـ 8 ـ قید میزان پیش پرداخت در خرید کالا یا خدمات که نباید از 25 درصد مبلغ کل معامله تجاوز نماید و منحصرا در قبال ضمانتنامه بانکی پرداخت گردد میزان پیش پرداخت و نوع تضمین که باید از طرف معامله اخذ شود با تصویب هیات مدیره قابل تغییر است .
8 ـ 8 ـ در مواردی که احتیاج به نمونه کالا باشد ، لازم است موضوع ارایه قبلی نمونه که باید مورد تایید قرار گیرد در برگ شرایط و مشخصات معامله تصریح گردد .
9 ـ 8 ـ ذکر نکات دیگر از قبیل حداکثر مدت بررسی پیشنهاد ها ، ترتیب پرداخت مالیات و بیمه و عوارض مربوط به معامله و هزینه های ثبتی و آگهی ، لزوم مهر و امضای کلیه مدارک توسط مقام یا مقامات مسوول دهنده و هر نکته دیگری سازمان درج آن در برگ شرایط و مشخصات ضروری باشد .
ماده 9 ـ مسوول بازرگانی سازمان در صورت در خواست کمیسیون معاملات باید نرخ عادله کالا یا خدمات موضوع معامله را به وسایل مطمئن استعلام نموده و در روز تشکیل جلسه کمیسیون معاملات با توجه به نرخهای عادله مذکور نسبت به پیشنهادهای رسیده اظهار نظر و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد نمود .
ماده 10 ـ کمیسیون معاملات باید در روز و ساعت مقرر در آگهی مناقصه یا مزایده یا دعوت نامه ، پیشنهادهای رسیده را مفتوح و مورد بررسی قرار دهد و مشخصات عمده پیشنهادهای رسیده طی نامه به پیشنهاد دهندگان مسترد شده و مناقصه یا مزایده تجدید گردد و در مرحله بعدی هر چند تعداد پیشنهادها کمتر از سه فقره باشد لازم اتخاذ گردد .
اگر در نتیجه انتشار آگهی ، پیشنهادی نرسد یا قیمتهای پیشنهادی به نظر کمیسیون معاملات از حدود اعتدال خارج باشد ، کمیسیون می تواند ضمن تنظیم صورت جلسه مجوز انجام معامله را به طریق دیگر پس از تایید مدیر عامل صادر نماید .
ماده 11 ـ کمیسیون معاملات موظف است چنانچه پیشنهادی فاقد یکی از شرایط مندرج در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات یا مغایر با مفاد این آئین نامه باشد به آن ترتیب اثر ندهد مگر شرط مزبور به تشخیص کمیسیون ، تاثیر اساسی و مهمی در انجام معامله نداشته باشد .
ماده 12 ـ پس از اعلام نتیجه و تعیین برنده مناقصه یا مزایده ، چنانچه به عللی ، برنده حاضر به انجام معامله نشود یا ظرف مدت مقرر کالا خدمات مورد معامله تحویل نگردد یا به طریق دیگر برنده مزایده از انجام تعهد خودداری کند سپرده وی به نفع سازمان ضبط خواهد شد و معامله با برنده دوم مناقصه یا مزایده انجام می شود . خرید کالا یا خدمات از نفر دوم در صورتی میسر است که تفاوت بهای پیشنهادی نفر دوم با نفر اول زیادتر از مبلغ سپرده برنده نباشد و همین ترتیب در رابطه با نفر سوم در صورت استنکاف نفر دوم از انجام معامله قابل اجرا است ماده 13 ـ پیشنهاد های نفرات چهارم به بعد پس از خاتمه جلسه کمیسیون معاملات مسترد خواهد شد ولی سپرده نفرات دوم و سوم نباید قبل از انعقاد قرارداد با برنده اول و حصول اطمینان از تحویل و تحول بهای مورد معامله و اجناس یا شروع انجام خدمات مسترد گردد .
ب ـ مناقصه محدود :
ماده 14 ـ دعوت نامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال می شود که صلاحیت آنها برای شرکت در مناقصه مورد نظر طبق شرایط عمومی پیمان سازمان برنامه و بودجه قبلا توسط کمیسیون معاملات تشخیص داده شده و نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد .
ماده 15 ـ مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود نیز لازم الرعایه است .
فصل چهارم ـ کمیسیون معاملات :
ماده 16 ـ به منظور تصمیم گیری در خصوص معاملات عمده کمیسیونی به عنوان « کمیسیون معاملات » مرکب از نماینده مدیر عامل و معاون اداری و مالی سازمان و یک نفر از مسوولین سازمان به انتخاب مدیر عامل تشکیل می شود . اعضای کمیسیون معاملات باید ترجیحاً واجد صلاحیت و اطلاعات کافی در رشته های مالی ، بازرگانی و فنی باشند .
ماده 17 ـ رییس کمیسیون معاملات از بین سه نفر عضو کمیسیون و با حکم مدیر عامل انتخاب می شود دارای مسوولیتهای زیر است :
1 ـ 17 ـ دعوت و تشکیل و اداره جلسات کمیسیون معاملات .
2 ـ 17 ـ ابلاغ مصوبات کمیسیون معاملات به مسوولین ذی ربط در سازمان .
3 ـ 17 ـ نگهداری و ضبط اسناد و صورت جلسه کمیسیون معاملات
ماده 18 ـ همچنین کمیسیون معاملات می تواند از هر یک از روسای مذکور تقاضا نماید شخصاً یا بوسیله نماینده خود در جلسات ذی ربط شرکت نموده و اظهار نظر نمایند . همچنین هر یک از واحدها یا نمایندگان مجاز آنها می توانند در مورد معاملات مربوط به حوزه مسوولیت خود کمیسیون حضور یافته و توضیحات لازم را ارایه نمایند .
واحدهایی که با تصمیم کمیسیون معاملات موافقت نداشته باشند می توانند به صورت کتبی دلایل عدم موافقت خود را به کمیسیون معاملات اعلام کنند و چنانچه کمیسیون معاملات متقاعد نشود باید موضوع را برای اخذ نهایی به مدیر عامل گزارش دهند .
ماده 19 ـ تصمیمات کمیسیون معاملات با اکثریت آرا معتبر و قابل اجرا است . عضوی که در اقلیت قرار می گیرد باید از نظر خود را مستدلاً در صورت جلسه کمیسیون درج نموده و امضا نماید و چنانچه لازم بداند می تواند از رییس کمیسیون تقاضا نماید که موضوع به مدیر عامل گزارش شود .
فصل پنجم ـ مزایده :
ماده 20 ـ در مورد معاملات کوچک مامور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه سازمان معامله را انجام دهد و سند مربوط را با قید اینکه با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا کند .
ماده 21 ـ در مورد معاملات متوسط حراج به شرح زیر انجام خواهد شد الف ـ اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامه یا به وسایل و طرق انتشاراتی دیگر یا از طریق صدا و سیما یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم برسد .
ب ـ مورد معامله باید قبلا به وسیله کارشناس منتخب سازمان ارزیابی شود و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگر حداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود مجددا باید ارزیابی شود .
ماده 22 ـ در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل می آید :
الف ـ در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آئین نامه برای آگهی مناقصه پیش بینی شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود .
ب ـ مقرراتی که در این آئین نامه در مورد ترتیب تشکیل کمیسیون معاملات و اتخاذ تصمیم در کمیسیون مذکور و اجرای تصمیم کمیسیون و انعقاد قرارداد و تحویل مورد معامله معین شده و در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجرا شود.
فصل ششم ـ ترک تشریفات مناقصه یا مزایده :
ماده 23 ـ در موارد زیر سازمان می تواند معاملات را بدون رعایت تشریفات مناقصه یا مزایده یا استعلام بهای کتبی یا حراج انجام دهد .
1 ـ 23 ـ خرید اموال و خدمات حقوقی که به تشخیص مدیر عامل سازمان منحصر به فرد باشد .
2 ـ 23 ـ خرید و استجاره اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب مدیر عامل سازمان و تصویب کمیسیون معاملات انجام خواهد شد .
3 ـ 23 ـ خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسان که پس از گزارش واحد تقاضا کننده با تایید کمیسیون معاملات و تصویب مدیر عامل سازمان انجام خواهد شد .
4 ـ 23 ـ خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری است و برای آنها از طرف مراجع ذی ربط نرخهای معینی تعیین و اعلام شده است .
5 ـ 23 ـ خرید کالاهای ساخت کارخانه های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذی ربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد .
6 ـ 23 ـ کرایه حمل و نقل هوایی ، دریایی ، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت مجود نرخ ثابت و مقطوع .
7 ـ 23 ـ معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا موسسه دولتی یا شرکت دولتی یا شهرداریها و موسسات وابسته به آنها و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تابع سازمانهای مناطق آزاد باشند . در مورد معاملات موضوع این بند فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته و تولید کننده یا انجام دهند آن باشد یا اینکه وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را به عهده داشته باشد .
8 ـ 23 ـ در مورد تعمیر ماشین آلات ثابت و متحرک به تشخیص و مسوولیت مدیر عامل سازمان .
9 ـ 23 ـ در مورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرک موجود همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی و نظایر آن با تعیین بهای مورد معامله حداقل به وسیله یک نفر خبره و متعهد رشته مربوط به انتخاب مدیر عامل سازمان .
10 ـ 23 ـ در رابطه با چاپ و صحافی .
ماده 24 ـ در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص مدیر عامل میسر یا به مصلحت نباشد ، با پیشنهاد مدیر عامل و با رعایت صرفه و صلاح سازمان ، نحوه انجام این گونه معاملات راهیاتی سه نفره متشکل از اعضای هیات مدیره هر سازمان و یک نفر منتخب شورای عالی ( دبیرخانه ) تعیین و اعلام خواهند نمود .
فصل هفتم ـ شرایط انعقاد قرارداد :
ماده 25 ـ معاملات عمده در رابطه با پیمانکاری بطور اعم و در رابطه با سایر موارد به تشخیص کمیسیون معاملات باید از طریق انعقاد قرارداد صورت گیرد .
ماده 26 ـ در متن قراردادهای منعقد شده مربوط به معاملات عمده درج نکات ذیل ضروری است :
1 ـ 26 ـ نوع و مقدار و میزان کالا یا خدمات مبتنی بر مشخصات کامل .
2 ـ 26 ـ مدت قرارداد و پیش بینی جریمه تاخیر در انجام تعهدات طرف قرارداد.
3 ـ 26 ـ در مواردی که احتیاج به نمونه جنس باشد لزوم تحویل موضوع قرارداد تصریح گردد .
4 ـ 26 ـ در قرارداد باید تصریح شود که طرف قرارداد ، از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات و شرایط محل تحویل کالا یا انجام خدمات اطلاع کافی داشته و نمی تواند تحت عنوان عدم اطلاع از انجام تعهدات خود متعذر شود .
5 ـ 26 ـ در قرارداد باید تصریح گردد که سازمان مخیر است تا 25 درصد از میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر سایر شرایط کسر یا اضافه نماید .
6 ـ 26 ـ در قرارداد باید بطور صریح مبلغ کل مورد معامله و ترتیب پرداخت آن قید گردد و چنانچه مبلغ کل قرارداد متکی به اجزای اساسی از قبیل هزینه کار با قیمت مصالح و غیره باشد ، نسبت هریک از اجزا و مبلغ تضمینی آن قید گردد و در مواردی که معامله بر اساس واحد بها صورت می گیرد واحد بها تصریح شود و در رابطه با قراردادهای امانی باید در صد حق البیمه و حداکثر هزینه موضوع قرارداد ذکر گردد .
7 ـ 26 ـ با توجه به مقتضیات کار و چنانچه در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات معامله لزوم تادیه پیش پرداخت قید شده باشد باید میزان پیش پرداخت و نحوه استهلاک و تصفیه آن در قرارداد درج گردد .
8 ـ 26 ـ نوع و مبلغ سپرده حسن انجام کار و نحوه آزادسازی سپرده مذکور .
10ـ 26 ـ قید این مطلب که پرداخت مالیات ، بیمه و هرگونه عوارض طبق قوانین و مقررات مربوط بر عهده طرف ذی ربط خواهد بود .
11 ـ 26 ـ حق ارجاع به حکمیت در هیچ یک از قرارداد مجاز نیست مگر آنکه موضوع به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده باشد .
فصل هشتم ـ ترتیب تحویل کالا یا خدمت
ماده 27 ـ تحویل مورد معامله به شرح زیر باید انجام شود:
الف ـ در مورد معاملات کوچک به وسیله و مسوولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار حسب مورد .
ب ـ در مورد معاملات متوسط به وسیله و مسوولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کننده .
ج ـ در مورد معاملات عمده به وسیله و مسوولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کننده و نماینده دیگری که از طرف سازمان تعیین خواهد شد .
ماده 28 ـ برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و دفتر انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض قید گردد .
تبصره ـ در مواردی که کالا به انبار تحویل نمی گردد ، حسب مورد باید به وسیله تحویل گیرنده تکالیف مربوط به انباردار شود و رسید یا صورت مجلس مربوط مبنای صدور قبض و حواله انبار خواهد شد .
ماده 29 ـ در صورتی که شرایط معامله یا شرایط عمومی پیمان برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه که در مواد 26 و 27 این آئین نامه تعیین شده ، تکالیف دیگری نیز پیش بینی شده باشد باید اجرا شود .
ماده 30 ـ در مواردی که بین مسوولان تحویل مورد معامله مذکور در بندهای ب و ج ماده 27 از لحاظ مشخصات و سایر مسایل مربوط به کار یا کالاهایی که باید تحویل گرفته شود اختلاف نظر شود اختلاف نظر باشد ، هر یک از مسوولان مذکور نظر خود را در صورت مجلس قید خواهند کرد و موضوع جهت اتخاذ تصمیم نهایی در مورد تحویل یا عدم تحویل به کمیسیون معاملات ارایه می شود و کمیسیون مکلف است در اسرع وقت نسبت به موضوع اعلام نظر نماید .
فصل نهم ـ سایر مقررات :
ماده 31 ـ خریدها و معاملات خارجی تاسقف یک میلیون دلار پس از اخذ حداقل سه فقره استعلام بها از فروشندگان یا خریداران خارجی با درج کامل شرایط معامله ، مشخصات کالا یا خدمت و نحوه حمل همچنین مدارک مربوط شامل ( تلکس ـ فاکس و نامه ) توسط مدیر بازرگانی سازمان بررسی و جدول مقایسه قیمت توسط نامبرده تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون معاملات ارسال می شود . خریدها و معاملات خارجی بیشتر از مبلغ یک میلیون دلار از طریق مناقصه بین المللی و پس از تصویب کمیسیون معاملات و تایید مدیر عامل صورت می گیرد .
ماده 32 ـ فروش اموال و خدمات از طرف سازمان منوط به تایید کمیسیون معاملات و تصویب هیات مدیره سازمان است .
این تصویبنامه در تاریخ 5/7/1374 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/05/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورایعالی مناطق آزادتجاری -صنعتی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.