×

آئین نامه استخدامی سنجش از دور ایران

آئین نامه استخدامی سنجش از دور ایران

آئین-نامه-استخدامی-سنجش-از-دور-ایران
شماره 8775 /ت 13708 هـ 23/7/1374

وزارت پست و تلگراف و تلفن ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 12/7/1374 بنا به پیشنهاد شماره 149 د مورخ 20 /1/1371 سازمان امور اداری و استخدامی کشور به استناد تبصره ماده واحده قانون تاسیس مرکز سنجش از دور ایران ـ مصوب 1370 ـ آئین نامه استخدامی مرکز سنجش از دور ایران به شرح زیر تصویب نمود .

فصل اول ـ کلیات :
ماده 1 ـ امور استخدامی مرکز سنجش از دور ایران که در این آئین نامه مرکز نامیده می شود مشمول مقررات این آئین نامه است .
ماده 2 ـ مستخدمان مرکز به دو دسته زیر تقسیم می شوند
الف ـ مستخدمان ثابت که برای تصدی یکی از مشاغل مستمر مرکز استخدام می شوند و مشمول مقررات این آئین نامه هستند .
ب ـ مستخدمان قراردادی که برای مدت معینی به خدمت مرکز پذیرفته می شوند . و تابع ضوابطی هستند . که بنا به پیشنهاد مرکز به تصویب امور اداری و استخدامی کشور میرسد .
تبصره 1 ـ مستخدمان رسمی یا ثابت دستگاههای دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی که به مرکز منتقل و در یکی از مشاغل مستمر مرکز منصوب می شوند مشمول مقررات این آئین نامه هستند .
تبصره 2 ـ مستخدمان رسمی که مرکز مامور می شوند مادام در مرکز اشتغال داشته باشند . به استثنای فصل بازنشستگی مشمول مقررات این آئین نامه هستند .
ماده 3 ـ اعضای هیات مدیره که به طور موظف و تمام وقت در مرکز انجام وظیفه می کنند . در هر مورد که مقرراتی برای تعیین تکلیف آنان وجود نداشته باشند . در دوره تصدی مشمول مقررات این آئین نامه هستند .
تبصره ـ هرگاه مستخدمان مرکز در یکی از سمتهای یاد شده در این ماده منصوب شوند مدت خدمت آنان در سمت های مزبور از هر لحاظ جزء سوابق خدمت در مرکز محسوب می شود .
ماده 4 ـ تشکیلات سطوح سازمانی و مشاغل مستمر مرکز با رعایت ماده 112 قانون استخدامی کشوری ظرف سه ماده به تصویب مجمع عمومی مرکز می رسد .
تبصره ـ انجام هر گونه تغییر در تشکیلات سطوح سازمانی و مشاغل مستمر مرکز با رعایت ماده 112 قانون یاد شده با تصویب رییس مجمع عمومی مرکز صورت می پذیرد .
ماده 5 ـ انتقال یا ماموریت مستخدمان ثابت به دستگاههای دولتی یا نهاد های انقلاب اسلامی و شهرداری ها همچنین انتقال یا ماموریت مستخدمان رسمی یا ثابت موسسات یاد شده به مرکز با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است .
فصل دوم ـ استخدام
ماده 6 ـ استخدام افراد برای تصدی مشاغل مرکز از طریق امتحان یا ارزشیابی یا هر دو روش با توجه به اصل شایستگی و مراحل گزینش صورت می گیرد .
ماده 7 ـ برای ورود به خدمت مرکز شرایط عمومی زیر لازم است
الف ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران
ب ـ اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران
ج ـ تدین به اسلام و عاملیت به احکام آن یا پیروی از دیگر ادیان شناخته شده در قانون اساسی
د ـ داشتن حداقل 18 سال تمام
هـ ـ انجام خدمت وظیفه عمومی( دوره ضرورت ) یا دارا بودن معافیت قانونی
و ـ دارا بودن حداقل پایه دوره کامل متوسطه یا معادل آن .
ز ـ نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر که موجب محرومیت از استخدام در دستگاههای دولتی شود .
ح ـ عدم محکومیت به فساد عقیده و عدم اشتهار به فسق و فساد اخلاقی و معتاد نبودن به استعمال مواد مخدر
ط ـ داشتن صحت مزاج و مبتلا نبودن به امراض مسری
ی ـ داشتن شرایط تحصیلی و تجربی لازم و توانایی و شایستگی انجام وظیفه در شغلی که برای آن استخدام می شود .
ماده 8 ـ پذیرفته شدگان در امتحان یا ارزشیابی قبل از ورود به خدمت ثابت مرکز یک دوره آزمایشی را طی می کند . که حداقل آن 6 ماه و حداکثر آن 1 سال است .
ماده 9 ـ افرادی که در دوره آزمایشی از خود لیاقت و شایستگی نشان دهند و به تشخیص مرکز صلاحیت لازم را داشته باشند در پایان دوره آزمایش به پیشنهاد مدیر یا رییس واحد مربوط حکم استخدام قطعی آنان صادر می شود و دوره خدمت آزمایشی جزء مدت خدمت آنان محسوب می شود .
ماده 10 ـ افرادی که در دوره آزمایشی برای خدمت در مرکز صالح تشخیص داده نشوند به خدمت آزمایشی آنان بدون هیچ گونه تعهدی خاتمه داده می شوند . حقوق و مزایا ی مرخصی استحقاقی استفاده
نشده این مستخدمان در هنگام برکناری پرداخت می شود .
ماده 11 ـ به استثنای مواردی که در این آئین نامه و دستورالعمل های آن صراحتاً شرط طی دوره آزمایشی قید نشده است . در سایر موارد مستخدم آزمایشی از هر لحاظ تابع مقررات این آئین نامه است .
ماده 12 ـ استخدام اتباع بیگانه و شرایط آن طبق قوانین و مقررات مربوط صورت می گیرد .
فصل سوم ـ آموزش و ارزشیابی
ماده 13 ـ مرکز می تواند به منظور بالا بردن سطح مهارت و معلومات حرفه ای و عمومی مستخدمان و همچنین آماده نبودن آنان برای احراز مشاغل بالاتر و انجام وظایف محوله برنامه های آموزش یا کار آموزی لازم را تدوین و به مورد اجرا گذارد .
ماده 14 ـ مرکز می تواند پس از کسب موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور با اخذ تعهد خدمت مدت سه برابر ایام تحصیل به دانشجویانی که در رشته های مورد نیاز در داخل یا خارج از کشور تحصیل می کند هزینه تحصیلی پرداخت و پس از فراغت از تحصیل آنان را به استخدام درآورد .
ماده 15 ـ مرکز مجاز است به مستخدمان خود که جهت طی دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی اعزام می شوند یا در دوره های تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در رشته های مورد نیاز پذیرفته می شوند . با رعایت مقررات قانون استخدام کشوری با پرداخت حقوق و مزایای مربوط ماموریت آموزشی اعطا کند .
ماده 16 ـ مرکز می تواند در جهت انجام وظایف آموزشی و تحقیقاتی و مطالعاتی مقرر در قانون مرکز سنجش از دور ایران مصوب 1370 همچنین آموزش کارکنان و متخصصین خود با رعایت مقررات مربوط موسسه آموزشی ایجاد کند .
ماده 17 ـ دستورالعمل مربوط به نحوه آموزشی یا کار آموزی همچنین ماموریت آموزشی و نحوه میزان پرداخت هزینه تحصیلی و اساسنامه موسسه آموزشی و تصویب رییس مجمع عمومی مرکز می رسد .
ماده 18 ـ مرکز موظف است در فواصل زمانی معین شایستگی و استعداد مستخدمان خود را از طریق بررسی رفتار و عملکرد آنان مورد ارزشیابی قرار داده و از نتایج آن در انتصابات ارتقاع گروه تعیین ضریب افزایش سنواتی و اعزام کارکنان به دوره های آموزشی داخل و خارج از کشور استفاده کند .
ماده 19 ـ ارزشیابی مستخدمان بر اساس ضوابط و دستورالعمل های سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دوره های زمانی متناوب مسوول بلا فصل مستخدم انجام به تایید مدیر یا رییس واحد مربوط می رسد .
فصل چهارم ـ حقوق و مزایا
ماده 20 ـ جدول مبنای حقوق مستخدمان مرکز جدول حقول مبنای مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری موضوع ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است .
تبصره ـ ضریب ریالی جدول حقوق موضوع این ماده ضریب ریالی موضوع ماده یک قانون نظام هماهنگ پرداخت و تغییرات بعدی آن است .
ماده 21 ـ گروه ورودی مستخدمان با در نظر گرفتن اهمیت وظایف و مسوولیتها به شرح زیر تعیین می شود .
مجموع مشاغلی که شرایط احراز آنها مدرک تحصیلی دوره پایان ابتدایی است که در گروه 1
مجموع مشاغلی که شرایط احراز آنان سیکل است . در گروه 2
مجموع مشاغلی که شرایط احراز آنها مدرک تحصیلی پایان دوره کامل دوره متوسطه است در گروه 4
مجموع مشاغلی که شرایط احراز آنان مدرک تحصیلی دوره کاردانی است در گروه 5
مجموع مشاغلی که شرایط احراز آنها مدرک تحصیلی کارشناسی لیسانس است در گروه 7
مجموع مشاغلی که شرایط احراز آنها مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد فوق لیسانس است . در گروه 9
مجموع مشاغلی که شرایط احراز آنها مدرک تحصیلی آنها دکترا است در گروه 10
تبصره ـ مستخدمانی که مشاغل آنان دارای ویژگی های خاص و پیچیده بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است یا دارای مهارتهای خاص و نادر هستند . پس از هماهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی کشور در یکی از گروه های جدول موضوع ماده 21 تخصیص می یابند .
ماده 22 ـ مرکز مکلف است ظرف 6 ماه مشاغل مستمر خود بر اساس اهمیت وظایف و مسوولیتها و شرایط تصدی از لحاظ معلومات و تجربه طبقه بندی کرده و با در نظر گرفتن گروههای ورودی یاد شده در ماه 21 به یکی از گروههای جدول حقوق مبنا تخصیص دهد .
ماده 23 ـ طرح طبقه بندی مشاغل مرکز شامل دستورالعمل ارزیابی مشاغل همچنین دستورالعمل اجرائی طرح و شرح وظایف و شرایط احراز طبقات مشاغل و فهرست طبقات مشاغل به گروههای جدول حقوق مبنا و نحوه ارتقای گروه مستخدمان توسط مرکز تهیه و پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب رییس مجمع عمومی به مرحله اجرا گذاشته می شود .
تبصره ـ تعداد گروههای قابل تخصیص در هر مقطع تحصیلی 5 الی 7 گروه تعیین می شود .
ماده 24 ـ مرکز می تواند در موارد زیر حداکثر تا دو گروه استحقاقی به مستخدمان خود اعطا کند .
الف ـ آزادگان
ب ـ جانبازان انقلاب اسلامی
ج ـ رزمندگانی که حداقل 6 ماه متوالی یا نه 9 ماه متناوب جبهه های جنگ تحمیلی خدمت کرده اند .
د ـ مدیران
هـ ـ مستخدمانی که خدمات برجسته ای انجام داده اند .
تبصره ـ چگونگی اعطای گروه تشویقی به آزادگان ، جانبازان و رزمندگان مطابق ضوابطی است که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام می شود . دستورالعمل نحوه اعطای گروه تشویقی به مدیران و مستخدمانی که خدمات بر جسته انجام داده اند به تصویب رییس مجمع عمومی می رسد .
ماده 25 ـ مستخدمان در بدو ورود به خدمت با توجه به مدرک تحصیلی ارایه شده در گروه مربوط استقرار یافته در صورتی که دارای سابقه خدمت تمام وقت در دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی بوده یا خدمت وظیفه عمومی ( دوره ضرورت و احتیاط ) را انجام داده باشند به ازای هر سال سابقه خدمت از افزایش سنواتی به میزان 3% حقوق مبنای گروه استحقاقی برخوردار می شوند . کسر سال به نسبت ماههای خدمت محاسبه قرار می گیرد .
تبصره ـ افزایش سنواتی مستخدمان مرکز هنگام تطبیق وضع با توجه به جمع سنوات قابل قبول مستخدمان ضرب در 3% حقوق مبنای مستخدمان در گروههای استحقاقی که به تناسب سالهای خدمت و مدرک تحصیلی به آنان تعلق می گیرد محاسبه می شود . کسر سال نیز به نسبت ماههای خدمت هنگام تطبیق وضع مورد محاسبه قرار می گیرد .
ماده 26 ـ به ازای هر سال سابقه خدمت تمام وقت در مرکز ، مبلغی به عنوان افزایش سنواتی به حقوق مستخدمان افزوده می شود ، میزان این افزایش در هر سال بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد همان سال مستخدم سه ، چهار یا پنج درصد حقوق مبنا و افزایش سنواتی سالهای قبل می باشد .
تبصره5 ـ مستخدمانی که بیش از سی سال سابقه خدمت قابل قبول از نظر بازنشستگی داشته باشند و کسورات مربوط به بازنشستگی یا حق بیمه را پرداخت کرده یا بکند در صورت نیاز به ازای خدمت آنان و در قبال هر سال خدمت مازاد بر مدت یاد شده از افزایش سنواتی مضاعف برخوردار می شوند .
تبصره 2 ـ مرکز می تواند به منظور تطبیق وضع مقررات مربوط به امتیازات پایه ها و سنوات ترفیع تشویقی ، معادل آن را بابت سوابق خدمت در جبهه ، بسیج ، مناطق جنگ زده و محروم ، اسارت و مفقود الاثر بودن جانبازی برابر ضوابطی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام می شود به مستخدمان اعطا کند .
ماده 27 ـ مستخدمانی که تغییر گروه می یابند ، حقوق آنان براساس عدد مبنای گروه جدید به اضافه مجموع افزایش سنواتی در گروههای قبل تعیین می شود.
به مستخدمانی که تنزل گروه می یابند ما به التفاوت حقوق مبنای گروه جدید با گروه قبلی به عنوان تفاوت تطبیق پرداخت می شود و هرگونه افزایشهای سنواتی بعدی و نیز افزایش حقوق ناشی از ارتقای گروه آنان تا استهلاک کامل از ما به التفاوت یاد شده کسر می شود .
ماده 28 ـ مرکز می تواند به مستخدمان خود مبلغی تحت عنوان فوق العاده شغل پرداخت کند . میزان این فوق العاده شغل برای مستخدمان شاغل حداقل برابر 50% حقوق مبنای گروه مربوط تعیین می شود که با توجه به تخصص ، مسوولیت ، اهمیت وظایف و کارآیی آنان تا 150% حقوق مبنای آنان قابل افزایش است .
تبصره 1 ـ فوق العاده شغل مدیران و سرپرستان تا 25% حقوق مبنای گروه مربوط برابر ضوابط مورد عمل در بخش مشمول قانون استخدام کشوری قابل افزایش است .
تبصره 2 ـ مرکز مجاز است در حدود مقررات مورد عمل در بخش مشمول قانون استخدام کشوری فوق العاده شغل شاغلین مشاغل تحقیقی ، آموزشی و تخصصی را تا 25% افزایش دهد .
تبصره 3 ـ ضوابط اجرائی این ماده توسط مرکز تهیه و به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد .
ماده 29 ـ مرکز می تواند در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص و مدیریت برابر ضوابطی که به تصویب هیات وزیران می رسد . به متصدیان مشاغل مدیریت و کارشناسی و تخصصی نادر ـ با تشخیص سازمان امور اداری و استخدامی کشور ـ ماهانه تا 100% مجموع حقوق فوق العاده شغل و به متصدیان سایر مشاغل ماهانه تا 100% حقوق مبنا به عنوان فوق العاده جذب پرداخت کند .
ماده 30 ـ به مستخدمانی که مشاغل آنان استاندارد شده و بیش از استاندارد تعیین شده انجام وظیفه می کنند ، مبلغی به عنوان فوق العاده کارانه به میزان حداکثر معادل حقوق مبنای گروه آنان و بر حسب ارزش واحد استاندارد کار و کار اضافی انجام شده در هر ماه پرداخت می شود استاندارد مشاغل خاص توسط مرکز تهیه و به تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور می رسد .
تبصره ـ به مستخدمانی که مشاغل آنان قابل استاندارد نبوده و بیش از حد معمول با کیفیت مطلوب وظایف خود را انجام می دهند به نسبت مطلوبیت انجام وظیفه ، فوق العاده کارانه پرداخت می شود . ضوابط این تبصره شورای حقوق و دستمزد می رسد .
ماده 31 ـ در صورتی که مستخدمان در خارج از ساعات اداری بر حسب دستور مقامات دی صلاح کار اضافی انجام دهند ، فوق العاده کار به میزان 1 بر روی 160 حقوق و فوق العاده شغل برای هر ساعت کار اضافی دریافت می کنند .
ماده 32 ـ فوق العاده های بدی آب و هوا ، محرومیت از تسهیلات زندگی ، محل خدمت ، کسر صندوق ، تضمین ، نوبت کاری ، سختی شرایط محیط کار ، همچنین هزینه های سفر ، نقل مکان و ایاب و ذهاب مستخدمان مرکز برابر ضوابط مورد عمل مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری پرداخت می شود .
تبصره ـ پرداخت فوق العاده روزانه ، حق التحقیق ، حق التدریس ، حق تالیف ، حق تصنیف ، حق الزحمه کارشناسی و حق حضور در جلسه مستخدمان مرکز برابر ضوابطی که با پیشنهاد مرکز به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد قابل پرداخت است .
ماده 33 ـ کمک هزینه عایله مندی و اولاد مستخدمان مرکز مطابق ضوابط مذکور در قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت قابل پرداخت است .
ماده 34 ـ مرکز می تواند مستخدمانی را که خدمات برجسته انجام دهند یا لیاقت فوق العاده ای ابراز دارند به شرح زیر مورد تقدیر دهد :
الف ـ پرداخت تا دو ماه حقوق و فوق العاده های شغل و جذب در طول سال .
ب ـ تامین هزینه مسافرت به اماکن مقدسه و تفریحگاههای داخل کشور به مدت حداکثر ده روز برای مستخدم و خانواده وی با اعطای مرخصی تشویقی علاوه بر مرخصی استحقاقی .
ج ـ اعطای حداکثر ده زور مرخصی تشویقی با پرداخت حقوق و مزایا
تبصره ـ ضوابط اجرای این ماده به تصویب هیات مدیره می رسد .
ماده 35 ـ مرکز می تواند هر شش ماه یک بار در صورت وجود اعتبار به هریک از مستخدمان شاغل خود حداکثر معادل یک ماه حقوق و فوق العاده های شغل و جذب به عنوان پاداش پرداخت کند .
ماده 36 ـ حقوق و فوق العاده شغل دارندگان مدرک تحصیلی دکترا و فوق لیسانس و مدارک هم تراز که در مشاغل آموزشی ، مطالعاتی و تحقیقاتی به خدمت اشتغال دارند باید به ترتیبی تعیین شود که از 80% مجموع حقوق و مزایای شغل کارکنان مشابه مشمول مقررات اعضای هیات علمی دانشگاههای و موسسات آموزش عالی کشور کمتر نباشد .
فصل پنجم ـ رفاه مستخدمان
ماده 37 ـ مستخدمان مرکز سالی یک ماه حق استفاده از مرخصی دارند در ایام مرخصی استحقاقی حقوق ، فوق العاده های شغل ، جذب ، سختی شرایط محیط کار ، نوبت کاری ، کسر صندوق ، تضمین ، همچنین کمک هزینه عایله مندی و اولاد پرداخت می شود .
تبصره 1 ـ مرخصی استحقاقی از نخستین ماه و به نسبت مدت خدمت به مستخدم تعلق می گیرد .
تبصره 2 ـ مرخصی کمتر از یک روز جزو مرخصی استحقاقی منظور می شود . حداکثر مجموع ساعات مرخصی موضوع این تبصره ( از 96 ساعت 12 روز ) تجاوز نمی کند .
تبصره 3 ـ شغل مستمر مستخدمی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی است حفظ و در این مدت وظایف او موقتاً به دیگری محول می شود .
تبصره 4 ـ استفاده از مرخصی استحقاقی موکول به تقاضای مستخدم و موافقت کتبی مدیر یا رییس واحد یا جانشین او است .
تبصره 5 ـ هر گاه مدیر یا رییس اداره بنا به مصالح اداری با تقاضای مرخصی مستخدم از جهت مدت یا زمان استفاده موافقت نکند ، اعطای آن را با توافق به وقت دیگری موکول می کند در صورتی که مستخدم نتواند تا پایان سال تقویمی از این مرخصی استفاده کند ، مرخصی مزبور ذخیره می شود .
تبصره 6 ـ هیچ مستخدمی با اختیار نمی تواند بیش از پانزده روز از مرخصی استحقاقی سالانه خود را ذخیره کند و هرگاه از بقیه مرخصی یاد شده استفاده نکند ، مدت زاید بر پانزده روز ذخیره نمی شود .
تبصره 7 ـ مستخدمی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی است و بنا به ضرورت توسط مسوولین ذی ربط دعوت به کار شود باقیمانده مرخصی استحقاقی وی ذخیره می شود .
ماده 38 ـ مستخدمی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی است ، می تواند در خواست تمدید مرخصی کند ، در این صورت باید از موافقت با مرخصی اطمینان حاصل کند . تاریخ شروع مرخصی اخیر بلافاصله بعد از انقضای مرخصی قبلی است و در صورت عدم موافقت با تمدید مرخصی ، مستخدم مکلف است در محل خدمت خود حاضر شود .
ماده 39 ـ حداکثر مدتی که مستخدم در یک سال تقویمی می تواند از مرخصی استحقاقی همان سال و مرخصی ذخیره شده استفاده کند جمعاً از چهار ماه تجاوز نمی کند .
ماده 40 ـ مستخدمان می توانند هر سه ماه یک بار مرخصی ذخیره شده مازاد بر یک ماه خود را باز خرید کنند . در این صورت به نسبت هر یک ماه مرخصی ذخیره شده معادل یک ماه حقوق و فوق العاده مقرر در ماده 37 به آنان پرداخت می شود .
ماده 41 ـ موافقت با تقاضای مرخصی استحقاقی ذخیره شده مستخدمی که پس از پایان مرخصی باز نشسته می شود الزامی است و در این مورد حفظ پست سازمانی ضروری نیست .
ماده 42 ـ به دوران مرخصی استعلاجی زاید بر چهار ماه و به دوران مرخصی بدون حقوق ، آمادگی به خدمت ، تعلیق منجر به محکومیت ، انفصال موقت ، غیبت موجه و خدمت وظیفه عمومی مرخصی استحقاقی نمی گیرد .
ماده 43 ـ مستخدمان دستگاههای دولتی و نهاد ها ی انقلاب اسلامی نیز که به مرکز منتقل می شوند برابر ضوابط این فصل می توانند از مرخصی ذخیره شده خود استفاده کنند .
ماده 44 ـ هرگاه مستخدم شاغل بیمار شود و بیماری مانع از حضور او در محل خدمت باشد باید مراتب را در کوتاه ترین مدت ممکن به مرکز اطلاع داده و گواهی پزشک معالج را به واحد متبوع خود جهت ارسال به کار گزینی تحویل دهد .
تبصره ـ کار گزینی موظف است گواهی بیش از هفت روز متوالی پزشکان معالج را برای اظهار نظر پزشک معتمد مرکز ارسال کند و در صورتی که مفاد گواهی مورد تایید قرار گیرد حکم مرخصی استعلاجی صادر کند . اگر مستخدم به نظر پزشک معتمد مبنی بر عدم تایید گواهی پزشک معالج معترض باشد موضوع به کمیسیون پزشکی مرکب از سه نفر پزشک و یک نفر نماینده مرکز ارجاع می شود . نظر این کمیسیون قطعی است .
ماده 45 ـ جز در مورد بیماریهای صعب العلاج حداکثر مدت استفاده از مرخصی استعلاجی چهار ماه در هر سال است .
ماده 46 ـ تشخیص ابتلا به بیماری صعب العلاج و تعیین مدت معذوریت وی به عهده کمیسیون پزشکی است . حداکثر این معذوریت شش ماه است و برای شش ماه دیگر قابل تمدید است و پس از آن مستخدم از کار افتاده محسوب می شود .
ماده 47 ـ به مستخدمی که مرخصی استعلاجی استفاده می کند به جز مستخدمان موضوع ماده 46 حقوق و فوق العاده های مقرر در ماده 37 و در صورتی که بیماری صعب العلاج مبتلا شوند زاید بر چهار ماه تا زمانی که بیماری ادامه داشته باشد و یا کار افتاده شوند فقط حقوق پرداخت می شود .
ماده 48 ـ آن دسته از مستخدمان مرکز که از نظر بازنشستگی مشمول مقررات قانون تامین اجتماعی هستند از لحاظ استفاده از مرخصی استعلاجی تابع قانون یاد شده خواهند بود . مرکز می تواند حقوق و فوق العاده های آنان را در مورد بیماریهای کمتر از چهار روز و ما به التفاوت حقوق و فوق العاده های متعلقه با غرامت دستمزد ایام بیماری آنان را در مورد بیماری های بیش از چهار روز تا حداکثر مقرر در ماده 45 پرداخت کند .
ماده 49 ـ مدت مرخصی استعلاجی با پرداخت کسور بازنشستگی با حق بیمه مربوط جزو سنوات خدمت مستخدم محسوب می شود .
ماده 50 ـ مستخدم می تواند به پیشنهاد مدیر مسوول و موافقت مدیر مرکز از مرخصی بدون حقوق استفاده کند .
ماده 51 ـ حداکثر مدتی که مستخدم در طول خدمت خود می تواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند ، سه سال است لیکن در مواردی که مرخصی بدون حقوق به منظور ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل تصدی مستخدم باشد به پیشنهاد واحد مربوط و تصویب مدیر عامل تا دو سال دیگر قابل تمدید است .
تبصره 1 ـ اعطای مرخصی بدون حقوق به مستخدم آزمایشی در طول دوره آزمایشی تا حداکثر دو ماه با رعایت مقررات این فصل امکان پذیر است .
تبصره 2 ـ در مواردی که بیماری مستخدم با تایید پزشک معتمد برسد لیکن کمیسیون پزشکی آن را صعب العلاج تشخیص ندهد موافقت با مرخصی بدون حقوق الزامی است.
ماده 52 ـ حفظ شغل مستمر مستخدم در مدت مرخصی بدون حقوق الزامی نیست و در صورتی که پس از پایان مرخصی بدون حقوق ، شغلی برای ارجاع به مستخدم وجود نداشته باشد آماده به خدمت می شود .
ماده 53 ـ مدت مرخصی بدون حقوق از هیچ لحاظ جزو سوابق خدمت مستخدم محسوب نمی شود .
ماده 54 ـ در احتساب مرخصیهای استحقاقی ، استعلاجی و بدون حقوق روز ، ماه و سال مطابق تقویم رسمی کشور است .
ماده 55 ـ مرکز می تواند مستخدمان خود را بیمه فوت و حوادث کند .
ماده 56 ـ مرکز می تواند از راههای مقتضی وسایل بهداشت و درمان مستخدمان خود و افراد تحت تکفل آنان را فراهم کند .
ماده 57 ـ مرکز می تواند به منظور تامین سلامتی و بهداشت و در مان مستخدمان و افراد تحت تکفل آنان همه ماهه مبلغی تحت عنوان حق درمان با تمایل مستخدمان از حقوق آنان کسر کرده و با افزودن سهم خود ، آنان را از این نظر بیمه کند .
ماده 58 ـ مرکز مستخدمان خود را در تشکیل شرکتهای تعاونی و صندوق قرض الحسنه تشویق کرده و امکانات لازم را در اختیار شرکت تعاونی و صندوق قرض الحسنه کارکنان قرار می دهد .
ماده 59 ـ مرکز می تواند نسبت به تاسیس مهد کودک برای کارکنان خود اقدام کرده و امکانات لازم را در اختیار آن قرار دهد .
ماده 60 ـ مرکز می تواند برای استراحت و تمدید قوای کارکنان و بازدهی بهتر آنان نسبت به ایجاد امکانات ورزشی و تسهلات رفاهی از قبیل استراحتگاه زایر سراها و نظایر آن اقدام و هر روز اداری یک وعده غذای گرم تهیه و در اختیار آنان قرار دهد .
ماده 61 ـ مرکز می تواند از محل بودجه مصوب در جهت تعاون و رفاه مستخدمان به آنان وام اعطا کند .
تبصره ـ انواع میزان ، شرایط و ضوابط وامهای موضوع این ماده به تصویب مجمع عمومی می رسد .
فصل ششم ـ بازنشستگی ، از کار افتادگی و فوت
ماده 62 ـ مستخدمان ثابت مرکز از نظر بازنشستگی و از کار افتادگی مشمول مقررات فصل هشتم قانون استخدام کشوری و مستخدمان غیر رسمی از نظر بازنشستگی و از کار افتادگی و فوت تابع قانون و مقررات تامین اجتماعی هستند و کلیه آئین نامه ها و دستورالعملهای اجرائی مربوط به مقررات یاد شده در رابطه با بازنشستگی و وظیفه که به تصویب مراجع ذی صلاح رسیده یا برسد برای مرکز لازم الاجرا است .
ماده 63 ـ نقل و انتقال کسور بازنشستگی مستخدمان مرکز تابع مقررات مربوط در این زمینه است .
فصل هفتم ـ پایان خدمت
ماده 64 ـ در صورتی که به تشخیص رییس مجمع عمومی فعالیتهای مرکز تقلیل یا استفاده از روشهای جدید اداری باعث شود مشاغل مستمر مرکز محدود شود و این محدودیت منجر به حذف مشاغل مستمر شود و شغلی برای ارجاع به متصدیان این مشاغل موجود نباشد مستخدمان مشاغل یاد شده به حال آماده به خدمت در می آیند .
تبصره ـ مرکز مکلف است فهرست مستخدمان آماده به خدمت خود با ذکر مشخصات کامل تهیه و از طریق سازمان امور اداری و استخدامی کشور به کلیه موسسات و شرکتهای دولتی اعلام کند و تا زمانی که مستخدم آماده به خدمت دارد ، برای مشاغل بدون تصدی از مستخدمان آماده واجد شرایط استفاده کند .
ماده 65 ـ به مستخدمانی که در اجرای مقررات این آئین نامه آماده به خدمت می شوند تا شش ماه دیگر نصف مبلغ یاد شده پرداخت می شود ماده 66 ـ در صورتی که ظرف یک سال از شروع دوران آمادگی به خدمت ، شغلی به مستخدم آماده به خدمت ارجاع نشود یا امکان انتقال وی به سایر موسسات و شرکتهای دولتی فراهم نشود ، چنانچه مستخدم واجد شرایط بازنشستگی باشد ، بازنشسته و در غیر این صورت سوابق خدمت وی باز خرید می شود .
تبصره ـ هرگاه مرکز منحل و امکان منحل و امکان انتقال مستخدمان به سایر دستگاههای دولتی یا بازنشستگی آنان طبق مقررات مربوط میسر نباشد ، خدمت مستخدمان یاد شده بازخرید شده و حقوق دوران آمادگی به خدمت موضوع این ماده به طور یک جا به آنان پرداخت می شود.
ماده 67 ـ مستخدم می تواند در صورت موافقت مرکز سوابق خدمت خود را باز خرید کند .
تبصره ـ وجوه باز خرید سوابق خدمت مستخدمانی که در اجرای این مقررات بازخرید خدمت می شوند برابر ضوابط مربوط به مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری پرداخت می شود .
ماده 68 ـ مستخدمان مرکز می توانند با یک ماه اعلام قبلی از خدمت مرکز استعفا کنند . استعفا از تاریخی تحقق می یابد که مرکز کتباً با آن موافقت کند . مستخدمی که استعفا داده است موظف است ظرف مدت مقرر برای اعلام قبولی در محل خدمت خود حاضر شود و چنانچه مرکز در مدت یاد شده مخالفت خود را با استعفای او اعلام نکند ، در پایان یک ماه استعفا قبول شده تلقی می شود.
تبصره ـ هرگاه مستخدمی که استعفا داده است در مهلت یاد شده در محل خدمت خود حاضر نشود ، عمل او ترک خدمت محسوب و با او طبق مقررات رفتار می شود چنانچه این مستخدم شروط بازنشسته شدن را دارا باشد بازنشسته میشود .
ماده 69 ـ به مستخدمی که سوابق خدمت او باز خرید شده یا از خدمت استعفا داد ، حقوق و فوق العاده های مرخصی استحقاقی ذخیره شده پرداخت می شود .
ماده 70 ـ در صورتی که مستخدم به مدت دو ماه متوالی یا چهار ماه متناوب بدون عذر موجه در محل خدمت حاضر نشود از تاریخ عدم حضور از خدمت مرکز اخراج می شود .
تبصره ـ هر گاه مستخدم مذکور در این ماده ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ حکم اخراج مدعی شود که عذر او موجه بوده است ، مرکز مکلف پرونده او را جهت رسیدگی به هیات رسیدگی به تخلفات اداری مربوط ارجاع کند . رای هیات یاد شده از تاریخ اخراج مستخدم قطعی و معتبر است .
ماده 71 ـ استخدام مجدد مستخدمانی که از خدمت مرکز اخراج یا سوابق آنان باز خرید شده ، همچنین مستخدمان مستعفی در مرکز به هر عنوان ممنوع است .
فصل هشتم ـ سایر مقررات
ماده 72 ـ مستخدمان مرکز مکلفند در ساعات کار تعیین شده از طرف مرکز در محل خدمت خود حضور یافته و وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهند .
تبصره ـ مقررات حضور و غیاب مستخدمان توسط مرکز تعیین و اجرا می شود .
ماده 73 ـ پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط به مستخدمان در مقابل انجام خدمت است .
تبصره ـ در مواردی که مستخدم به عللی خارج از حدود و اختیار خود نتواند در محل خدمت حاضر شود و عدم حضور وی از سوی مراجع ذی صلاح رسیدگی به تخلفات اداری موجه تلقی شود ، از بابت ایام غیبت موجه به مستخدم فقط حقوق این مدت پرداخت می شود .
ماده 74 ـ انجام هر نوع عملی توسط مستخدم که موجب وقفه در انجام وظایف تعهدات مرکز شود ، ممنوع است .
ماده 75 ـ مستخدم مرکز نمی تواند در ساعات غیر اداری هیچ گونه شغلی در موسسات طرف قرارداد مرکز داشته باشد در صورت تخلف با مستخدم خاطی طبق مقررات مربوط رفتار می شود .
ماده 76 ـ تقصیر و تخلفات اداری و نحوه رسیدگی و تعیین مجازات مستخدمان مرکز مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری و اصلاحات بعدی آن خواهد بود .
ماده 77 ـ اختیار تعیین محل جغرافیایی خدمت مستخدمان با مرکز است و مستخدم موظف است در هر منطقه از ایران که مرکز مقتضی بداند انجام وظیفه کند .
ماده 78 ـ هرگاه مستخدمان مرکز بنا به عللی از قبیل ماموریت به سایر دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ، غیبت موجه ، انتخاب به سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی و انتصاب به سایر مقامات موضوع تبصره 2 ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت یا تصدی سمت شهردار و نظایر آن برای مدتی در خدمت مرکز نباشد و شغل مستمر آنان در این مدت حفظ نشده و پس از بازگشت به مرکز شغلی برای ارجاع به آنان موجود نباشد ، آماده به خدمت می شوند .
تبصره ـ در تعیین حقوق آمادگی به خدمت مستخدمانی که عهده دار مقامات یاد شده در تبصره 2 ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت یا مشاغل هم تراز آن می شوند و پس از بازگشت در اجرای این ماده آماده به خدمت می شوند مطابق قانون یاد شده رفتار می شود .
ماده 79 ـ مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده یا هر نوع تغییری که در مقررات عمومی داده شود که اجرای آن در مرکز نیاز به اصلاح این آئین نامه داشته باشد ، پس از هماهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران می رسد .
فصل نهم ـ تطبیق وضع
ماده 80 ـ کلیه کارکنان تمام وقت مرکز ( حداکثر یک صد نفر ) که از تاریخ لازم الاجرا شدن این آئین نامه در مرکز مشغول خدمت بوده و خدمت آنان تا تاریخ تصویب این آئین نامه ادامه دارد با مقررات این آئین نامه تطبیق وضع داده می شود .
ماده 81 ـ در صورتی که مجموع حقوق و فوق العاده شغل مستخدم پس از تطبیق وضع مقررات این آئین نامه از مجموع حقوق و مزایایی که به اقتضای شغل مورد تصدی به طور مستمر دریافت می کرده است کمتر شود ، ما به التفاوت تحت عنوان تفاوت حقوق و مزایا به وی پرداخت می شود .
ماده 82 ـ عدم حضور کارکنان در تاریخ تصویب این آئین نامه در موارد زیر مانع از تطبیق یا تبدیل وضع استخدامی نیست :
الف ـ بیماری
ب ـ خدمت زیر پرچم
پ ـ مواردی که از طرف مراجع صلاحیتدار از تحت تعقیب قرار گرفته و یا جهت ادای توضیحات احضار شده باشند .
ماده 83 ـ دستورالعمل اجرای تطبیق و تبدیل وضع استخدامی به تصویب هیات مدیره می رسد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/07/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت پست و تلگراف و تلفن - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.