×

آئین نامه اجرائی تبصره ماده (2) قانون « اصلاح ، لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران »

آئین نامه اجرائی تبصره ماده (2) قانون « اصلاح ، لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران »

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-ماده-(2)-قانون-«-اصلاح-،-لایحه-قانونی-احداث-پایانه-های-مسافربری-و-ممنوعیت-تردد-اتومبیلهای-مسافربری-برون-شهری-در-داخل-شهر-تهران-»
شماره 9941 /ت 15139 هـ 14/8/1374

وزارت کشور ـ وزارت راه و ترابری
هیات وزیران در جلسه مورخ 10/8/1374 بنا به پیشنهاد شماره 34/3/1/3921 مورخ 9/3/1374 وزارت کشور و موافقت وزارت راه و ترابری و به استناد تبصره ماده 2 قانون « اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران » ـ مصوب 1372 ـ آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ شهرداریهای غرفه های موجود در پایانه های مسافربری شهر را به شرکتهای مسافربری که طبق ضوابط وزارت راه و ترابری تشکیل می شوند جهت انجام خدمات مسافربری تحت شرایط زیر به صورت نمایندگی در مقابل اخذ اجاره بها و از طریق انعقاد قرارداد واگذاری ، واگذار می نمایند .
تبصره ـ در واگذاری غرفه های پایانه های مسافربری شهر ، شرکتهای تعاونی مسافربری و شرکتهای مسافربری که قبل از اصلاح قانون در ترمینالها مستقر بوده اند اولویت خواهند داشت .
ماده 2 ـ مبنای مال الاجاره ماهانه غرفه ی قابل واگذاری به شرکتهای مسافربری به وسیله یک نفر از کارشناسان رسمی دادگستری که توسط شهرداری شهر انتخاب می گردد ، تعیین می شود تا انجام تشریفات مزایده در حضور نمایندگان شهرداری شهر و سازمان حمل و نقل و پایانه های استان ، مبلغ قطعی مال الاجاره مشخص گردیده و از شرکت استفاده کننده غرفه اخذ شود .
تبصره 1 ـ کارشناس منتخب مذکور اجاره بهای ماهانه غرفه واگذار شده را با رعایت ارزش عرصه و اعیان و موقعیت غرفه متناسب با آن مقدار از سطح ترمینال که وسایط نقلیه شرکت مسافربری در آن توقیف یا مورد سایر استفاده ها قرار می دهند همچنین با محلوظ داشتن هزینه هایی که برای نگهداری و سایر خدمات از طرف شهرداری مصروف می گردد به صورت یک جا به عنوان مال الاجاره غرفه اختصاصی شرکت مسافربری استفاده کننده به صورت قیمت پایه بر آورد می نمایند .
تبصره 2 ـ شرکت مسافربری استفاده کننده از غرفه واگذار شده مکلف است مال الاجاره مندرج در قرارداد را بدون هیچگونه عذر و تعلل در سررسید معین در قرارداد واگذاری به شهرداری شهر تادیه نماید .
تبصره 3 ـ این واگذاری مشمول مقررات قانون روابط موجر و مستاجر نبوده و حقوق استیجاری و کسب و پیشه برای متصرفان یا متصدیان آنها ایجاد نخواهد کرد .
تبصره 4 ـ واگذاری سایر غرفه های پایانه نیز مشمول مقررات این آئین نامه خواهد بود و نقش سازمان حمل و نقل و پایانه ها صرفا در خصوص غرفه های شرکتهای مسافربری می باشد .
ماده 3 ـ شرکتهای مسافربری در هنگام عقد قرارداد باید معادل 6 ماه اجاره بهای ماهانه هر سال رابه صورت ضمانتنامه بانکی یا سپرده نقدی به منظور حسن انجام خدمات و تعهدات برابر قرارداد منعقد شده در اختیار شهر بگذارد تا در صورت تعلل پرداخت اجاره بها یا حدوث هر گونه خسارت به تاسیسات ، ساختمان ، لوازم و تجهیزات ترمینال از جانب بهره بردار یا عوامل وی ، شهرداری بتواند خسارت خود را از آن محل برداشت نماید .
تبصره 1 ـ تشخیص میزان خسارت با کارشناس منتخب شهرداری شهر و سازمان حمل و نقل و پایانه های استان می باشد .
تبصره 2 ـ چنانچه قبل از خاتمه قرارداد از محل ضمانتنامه مذکور شهرداری مبلغی وفق مقررات برداشت نماید مکلف است ظرف مدت ده روز بعد از اعلام کتبی شهرداری شهر تامین نماید بطوری که همواره سپرده ، معادل 6 ماه مال الاجاره باشد . بدیهی است در صورت عدم تامین سپرده ، شهرداری بلافاصله قرارداد واگذاری را لغو خواهد نمود .
تبصره 3 ـ دریافت هر گونه وجهی یا تضمین دیگری علاوه بر مال الاجاره و تضمین فوق الذکر تحت هر عنوان از قبیل سرقفلی ، پیش پرداخت و غیره توسط شهرداری از شرکتهای مسافربری استفاده کننده از غرفه های پایانه های شهر ممنوع است .
ماده 4 ـ قرارداد واگذاری غرفه های پایانه شهر به مدت یک سال منعقد می شود و قابل تمدید می باشد
تبصره 1 ـ شهرداری می تواند در صورت عدم انجام تعهدات مالی از سوی شرکتها یا عدم رعایت مقررات شهرداری و پس از کسب نظر سازمان حمل و نقل پایانه های استان که حداکثر ظرف 15 روز اظهار خواهند نمود و یا اعلام کتبی سازمان مذکور مبنی بر عدم تمدید قرارداد به لحاظ عدم رعایت مقررات مربوط از نمدید قرارداد خودداری نماید .
تبصره 2 ـ مفاد و شرایط قرارداد مذکور به صورت قرارداد نمونه توسط وزارت کشور و با کسب نظر از وزارت راه ترابری تهیه و به مورد اجرا گذاشته می شود .
ماده 5 ـ مبلغ اجاره بها برای هر دو سال یک بار با توجه به روش مذکور در ماده 2 این آئین نامه قابل تجدید نظر است .
ماده 6 ـ از تاریخ تصویب این آئین نامه ، آئین نامه قبلی شرایط واگذاری غرفه های ترمینالها لغو می شود .
معاون ول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/08/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.