×

آئین نامه اجرائی تبصره 51 قانون بودجه سال 1375 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 51 قانون بودجه سال 1375 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-51-قانون-بودجه-سال-1375-کل-کشور
شماره 38727 /ت 16430 هـ 28/12/1374
سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 23/12/1374 در اجرای تبصره 51 قانون بودجه سال 1375 کل کشور ، آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ به موجب تبصره 51 قانون بودجه 1375 مبلغ شصت میلیارد ریال از محل منابع سیستم بانکی تامین و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانکهای عامل قرار می گیرد تا توسط این بانکها برای تسریع در سامان بخشی به اسکانهای خود جوش جماعتهای عشایری در مناطق مستعد و تجهیز کانونهای تولیدی و ساخت مسکن مناسب در جهت اجرای توسعه جامع مناطق عشایری و به شرح زیر مندرج در این آئین نامه در اختیار اشخاص حقیقی و معرفی شده از سوی وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایری ) قرار گیرد .
ماده 2 ـ مبلغ چهل میلیارد ریال از تسهیلات اعتباری موضوع ماده 1 این آئین نامه توسط بانک کشاورزی در چهار چوب طرحهای برنامه توسعه جامع مناطق عشایری در زمینه های تامین و استحصال آب کشاورزی ، تجهیز و آماده سازی اراضی کشاورزی ، احیای مراتع ، ایجاد و تجهیز کانونهای تولیدی کشاورزی و دامپروری و صنایع روستایی و تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی که از نظر بانک کشاورزی دارای توجیهات کامل فنی ، مالی و اقتصادی است ، براساس مقررات این آئین نامه در اختیار استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت .
ماده 3 ـ مبلغ بیست میلیارد ریال از تسهیلات اعتباری موضوع ماده 1 این آئین نامه توسط بانک مسکن در چهارچوب طرحهای توسعه جامع مناطق عشایری برای احداث مسکن مناسب در کانونهای توسعه و خود جوش پرداخت خواهد شد .
ماده 4 ـ استفاده کنندگان ، افراد واجد شرایطی هستند که طبق ضوابط و تعاریف جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایری ) و براساس مطالعات انجام شده به نحوی تحت پوشش طرح توسعه جامع مناطق عشایری قرار می گیرد یا در نظر است که در کانونهای مستعد استقرار یابند . در هر حال عشایری بودن استفاده کنندگان از تسهیلات باید توسط وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایری ) مورد تایید قرار گیرد .
ماده 5 ـ سهم هر یک از استانها در استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده 1 این آئین نامه به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایری ) و پس از تایید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل ابلاغ می گردد .
تبصره ـ هر گونه تغییر فوق الذکر فقط برای یک بار و تا پایان آذر ماه سال 1375 به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی ( سازمان امور عشایری ) و تایید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر خواهد بود .
ماده 6 ـ به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع ماده 1 این آئین نامه لازم است در بدو امر طرح مربوط توسط ادارات کل امور عشایری ادارات کل امور عشایری استانها به نیابت از طرف استفاده کنندگان موضوع این آئین نامه تهیه و جهت بررسیهای لازم به بانکهای عامل ارایه شود . در هر حال قرارداد لازم بین بانک و استفاده کننده از تسهیلات منعقد خواهد شد .
ماده 7 ـ بانکهای عامل موظف هستند طرحهای پیشنهادی موضوع این آئین نامه را از جهات فنی ، مالی و اقتصادی بررسی نموده و موافقت یا مخالف خود را به همراه دلایل توجیهی ظرف بیست و پنج روز به متقاضی اعلام نمایند .
ماده 8 ـ بانکهای عامل موظف هستند تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را در چهار چوب ضوابط جاری و دستورالعملهای اجرای انواع تسهیلات اعطایی موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا ـ مصوب 1362 ـ و بدون اخذ وثیقه تامین سقفهای مجاز تعیین شده پرداخت نمایند .
ماده 9 ـ حداکثر تسهیلات اعطایی قابل پرداخت به هر یک از افراد برای ساخت مسکن مبلغ پنج میلیون ریال و برای سایر طرحهای این آئین نامه مبلغ پانزده میلیون ریال خواهد بود .
تبصره ـ در صورتی که طرح به صورت گروهی اجرا شود ، سقفهای تسهیلات موضوع این ماده ال 20% قابل افزایش است .
ماده10 ـ مجریان طرحها موظفند طرحهای مورد نظر را به ترتیبی به بانکها ارایه دهند که تصویب آنها حداکثر تا پایان اسفند ماه سال 1375 امکان پذیر باشد ، زمان لازم برای انعقاد قرارداد طرحهای مصوب حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1376 خواهد بود .
ماده 11ـ بانکهای عامل موظف هستند منابع اعتباری طرحهای مصوب در چهارچوب موضوع این آئین نامه را متناسب با پیشرفت فیزیکی طرحها و هم زمان با مصرف سهم متقاضی در قالب طرح در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهند .
ماده 12 ـ مدت باز پرداخت تسهیلات اعطایی با احتساب طول دوران اجرای طرح برای مسکن ده سال و برای سایر تسهیلات حداکثر هفت سال تعیین می گردد . به همین سبب مجریان طرحها بایستی اتخاذ نمایند که حداکثر ظرف مدت مزبور نسبت به احداث و بهره برداری همچنین بدهی ناشی از تسهیلات دریافتی اقدام نمایند .
ماده 13 ـ سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت باز پرداخت تسهیلات اعطایی را تضمین نموده و 70% سود کارمزد تسهیلات موضوع این آئین نامه را برای مدت ده سال تضمین نماید .
تبصره ـ استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه موظفند در مواعد تعیین شده همچنین پرداخت کار مزد متعلق نماید در صورت عدم پرداخت به موقع بدهیهای مزبور توسط استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری یاد شده ، بانکهای عامل موظفند اقدامات قانونی لازم را برای وصول مطالبات خود به عمل آورند .
ماده 14 ـ بانکهای عامل موظف هستند هر سال گزارش عملکرد همچنین مانده مطالبات معوق لا وصول مربوط به تسهیلات اعطایی سال 1374 ، همچنین ما به التفاوت سود و کار مزد تسهیلات اعطایی موضوع این تبصره را که براساس مفاد این آئین نامه به تصویب رسیده است حداکثر تا مرداد ماه سال بعد به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نمایند . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سال میزان مانده مطالبات مذکور را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود . سازمان برنامه و بودجه موظف است مطالبات مزبور را در لایحه بودجه سال بعد کل کشور منظور نماید .
تبصره ـ ادارات کل امور عشایری وزارت جهادسازندگی در استانها مکلفند در تهیه گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه ، همکاریهای لازم را با بانکها عامل به عمل آورند .
ماده 15 ـ بانکهای عامل موظفند در جهت حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را برای مصرف صحیح تسهیلات اعتباری همچنین باز پرداخت به موقع تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل آورده و در موارد زیر بر مصرف و باز پرداخت تسهیلات اعطایی نظارت نماید :
الف ـ مصرف صحیح تسهیلات اعتباری اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح .
ب ـ باز پرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعتباری دریافتی از محل درآمدهای طرح .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/12/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.