×

آئین نامه اجرائی تبصره 30 قانون بودجه سال 1375 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 30 قانون بودجه سال 1375 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-30-قانون-بودجه-سال-1375-کل-کشور شماره 15665 /ت 16315 هـ 28/12 /1374

وزارت کشور ـ ستاد پشتیبانی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور ـ سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 23/12/1374 در اجرای تبصره 30 قانون بودجه سال 1375 کل کشور ، آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ اجازه داده می شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگ زده کشور منظور در قانون بودجه سال 1375 کل کشور به شرح زیر پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه ( مرکز یا استان حسب مورد ) و در چارچوب ضوابط این آئین نامه به مصرف برسد :
الف ـ مبلغ دویست و هشتاد و دو میلیارد ریال اعتبارات عمرانی استانی طرحها و پروژه های بازسازی مناطق جنگ زده منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1375 کل کشور ( مطابق جدول پیوست این آئین نامه ) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرائی تایید ستاد بازسازی استان ذی ربط برای شهرها و روستاهای در حال بازسازی تعیین می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد .
ب ـ مبلغ یک صد و سی هشت میلیارد ریال اعتبار عمرانی پروژه های مربوط به طرحهای عمرانی ملی بازسازی مناطق جنگ زده منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1375 کل کشور ( مطابق جدول پیوست این آئین نامه ) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرائی ذی ربط و تایید ستاد مرکزی بازسازی تعیین می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه مرکز با استان (حسب مورد ) به مصرف برسد .
ج ـ مبلغ دویست و هشتاد میلیارد ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503291 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1375 کل کشور جهت تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده اند و تا پایان سال 1373 دارای پرونده می باشند همچنین تامین خسارات وارد شده به اشخاص ناشی از موارد فوق و هزینه آماده سازی محل اسکان مهاجران و تامین تفاوت تسهیلات اعطایی در این خصوص قابل مصرف خواهد بود .
تبصره 1 ـ اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ـ مصوب 1364 ـ و در چارچوب ضوابط این آئین نامه هزینه می شود .
تبصره 2 ـ اسامی شهرستانهای مناطق جنگ زده و در حال بازسازی به شرح زیر است :
1 ـ شهرستان آبادان
2 ـ شهرستان خرمشهر
3 ـ شهرستان دشت آزادگان
4 ـ روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش
5 ـ روستاهای دارخوین
6 ـ شهرستان مهران
7 ـ شهرستان دهلران
8 ـ شهرستان قصر شیرین
9 ـ شهرستان گیلان غرب
10 ـ شهرستان سر پل ذهاب
11 ـ روستاهای شهرستان جوان رود و بخش ثلاث باباجانی
12 ـ روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود
13 ـ شهرستان بانه
14 ـ شهرستان مریوان
تبصره 3 ـ تامین اعتبار طرحها و پروژه های نیمه تمام بازسازی و پرداخت خسارتهای مردمی مناطق آسیب دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق و نیز نقاط یا پروژه هایی از مناطق جنگ زده قبلی یا مناطق آسیب دیده از جنگ که نیاز به بازسازی دارند پس از تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مشمول این آئین نامه می باشند .
تبصره 4 ـ واحدهای که در مناطق ممنوعه قرار گرفته اند و مالکان آنها به دلیل معارض تا پایان سال 1373 قادر به تشکیل پرونده نشده اند ، بعد از تایید شورای تامین استان مبنی بر این که روستا یا منطقه ای که واحد مذکور در آن قرار گرفته است و تا زمان تصویب قانون و بعد از آن جز مناطق ممنوعه بوده و به همین دلیل تشکیل پرونده داده نشده و برآورد خسارت نگردیده اند در صورت آزاد شدن محل برای بازسازی تامین خسارت مهاجران خسارت دیده مذکور مشمول کمکهای پیش بینی شده در این آئین نامه خواهد بود .
تبصره 5 ـ در کلیه مناطق جنگ زده کشور ثبت نام از کسانی که نتوانسته اند در ستاد بازسازی تشکیل پرونده دهند و دارایی و مدارک مسبته می باشند به مدت دو ماه از تاریخ 1/2/1375 تا تاریخ 1/4/1375 نمدید می گردد .
ماده 2 ـ محل مبادله موافقتنامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آئین نامه به شرح زیر انجام می شود .
1 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی ملی و استانی موظفند طبق بند الف و ب تبصره 30 قانون بودجه سال 1375 کل کشور بلافاصله پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و این آئین نامه و تایید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی حسب مورد نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های مربوط با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان اقدام نماید . ستادهای بازسازی و دستگاههای اجرائی و سازمان برنامه و بودجه موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که مبادله و موافقتنامه طرحها و پروژه های بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال 1375 انجام شود .
2 ـ به منظور وصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه ها و هزینه نمودند اعتبارات حسب اولویت های مناطق جنگ زده در حال بازسازی مفاد موافقتنامه طرحها و پروژه های ملی بین دستگاههای اجرائی و سازمان برنامه و بودجه همچنین پیشنهاد تاسیس اعتبار طرحهای فوق الذکر پس از کسب نظر ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور خواهد بود .
3 ـ کل اعتبارات تبصره 30 قانون بودجه سال 1375 کل کشور تخصیص یافته تلقی می شود و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند تخصیص اعتبار مربوط به سازمان مناطق جنگ زده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود .
4 ـ سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نماید . رونوشت کلیه موافقتنامه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی و بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده یا ستاد بازسازی استان ارسال خواهد شد و به استناد بند الف و ب تبصره 30 قانون بودجه سال 1375 کل کشور مفاد موافقتنامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی ذی ربط نباید مغایر تایید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان حسب مورد باشند .
5 ـ جابجایی بین طرحهای بازسازی پس از کسب نظر از ستاد مرکزی بازسازی استان حسب مورد طبق مفاد تبصره 18 قانون بودجه سال 1373 کل کشور انجام خواهد شد .
ماده 3 ـ ذی حساب مربوط مجاز است در صورت لزوم و براساس درخواست ذی ربط جهت تهیه و تامین مصالح ساختمانی تجهیزات و ماشین آلات ، طرحها و پروژه های موضوع این آئین نامه و وجوه مورد نیاز را که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است به حساب کارخانه ها و یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریز نماید .
تبصره ـ مقصود از دستگاه ذی ربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر می گردد .
ماده 4 ـ ضوابط و دستورالعمل های پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی موضوع ماده 1 این آئین نامه و اقدامات لازم برای باز گشت مهاجران از قبیل پرداخت وام تامین و تحویل زمین ، نحوه حوزه هزینه ، آماده سازی محل اسکان مهاجرین در مناطق مختلف جنگ زده کشور و تامین تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجرین و اشتغال و اسکان و اداره امور مربوط به سازمان مناطق جنگ زده و سایر موارد توسط نماینده ویژه و رییس جمهور در اداره امور مربوط به سازمان مناطق جنگ زده کشور ابلاغ می شود و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده لازم الاجرا می باشند .
تبصره ـ سهم قطعی هر استان برای تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به سازمان مناطق جنگ زده به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط به ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده یا بنیاد مسکن استان ذی ربط به خسارت دیدگان پرداخت شود .
ماده 5 ـ وجوه لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آئین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آئین نامه براساس درخواست وجه ذی حساب مربوط به توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذی ربط که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد .
تبصره 1 ـ در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذی حساب وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسوول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی توسط امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آئین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می شوند با رعایت مقررات این آئین نامه انجام خواهد شد .
تبصره 2 ـ سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرائی فاقد ذی حساب توسط مسوول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب بانکی موضوع این ماده واریز می شود وجه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای مسوول امور مالی و گواهی های بانکی مبنی بر واریز وجه از حساب دریافتی نماینده خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب منظور خواهد شد .
ماده 6 ـ دستگاههای اجرائی ملی و استانی مجری طرحهای موضوع این آئین نامه موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را در مورد وجه دریافتی به صورت ماهانه تهیه و پس از تایید ذی حساب مربوط در مورد هزینه ها برای نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده و سازمان برنامه و بودجه ارسال نماید .
ماده 7 ـ مسوولیت تشخیص تعهد ، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف او مسوولیت تامین اعتبار و اعمال نظارت و پرداخت ( طبق قوانین و مقررات مربوط ) حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسوول امور مالی
دستگاه می باشند .
ماده 8 ـ در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد ، ذی حساب با مسوول امور مالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا ده درصد اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذی ربط واریز نماید ، پرداختهای بعدی در قبال ارایه سند هزینه ، مجاز خواهد بود به هر حال ذی حسابهای مرکز یا استانها حق پرداخت هیچ گونه وجهی که در موافقتنامه قید نگردیده یا افزون بر ارقام مندرج در موافقتنامه باشد تحت هیچ عنوان ندارد و در صورت پرداخت ، ذی حساب مسوول می باشند
ماده 9 ـ دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان 25% مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی به تشخیص و مسوولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی در اختیار قرارداد بگذارند .
ماده 10 ـ اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند «و» قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ـ مصوب 1364 ـ و مقررات این آئین نامه پس از تنظیم و گواهی مسوولین مربوط ، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او و ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند .
1 ـ تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد ضروری که نیاز به تامین کالا از قبل پیش بینی نباشند و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند ، تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود .
2 ـ در مورد خریدهای داخلی ، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید ، با رعایت مفاد بند (1) این ماده و قبض انبار صورت مجلس تحویل کالا 3 ـ در مورد خریدهای خارجی ، اعلامیه بانک در موارد جزیی ، صورت حساب فروشند ، مدارک ترخیص کالا گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا .
4 ـ در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذی نفع .
5 ـ در مورد کارهایی که پیمانکار محول می شود ، قرارداد مربوط و تایید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او .
تبصره ـ مسوول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده را که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام می شود به صورت کلی یا جزیی به مسوول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند .
ماده 11 ـ خرید هر گونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال 1373 کل کشور خواهد بود .
ماده 12 ـ آن قسمت از اموال و تاسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرائی امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات موضوع تبصره 30 قانون بودجه سال 1375 کل کشور خریداری یا ایجاد می شوند اموال دولتی به شمار می روند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارات بازسازی خریداری شده است ، مشمول تبصره 31 قانون بودجه سال 1375 کل کشور بوده و براساس آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می شوند .
ماده 13 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده مکلفند حساب اعتباری موضوع این آئین نامه را نگهداری و در مواردی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند . دیوان محاسبات کشور مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد .
ماده 14 ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرائی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چهار چوب اعتبارات بازسازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است .
ماده 15 ـ هزینه های جاری ، پرسنلی و ستادی ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است .
ماده 16 ـ گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آئین نامه یک بار توسط دستگاههای اجرائی ذی ربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد . دستگاههای ذی ربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد . دستگاههای اجرائی ملی نیز گزارش عملکرد طرحهای بازسازی مربوط به خود را هر سه ماه یک بار به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد نمود .
ماده 17 ـ پنج نفر از نمایندگان شهرهای جنگ زده شامل استان خوزستان سه نفر ، استان ایلام یک نفر و استان کرمانشاه یک نفر با تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر اجرای مفاد تبصره 30 قانون بودجه سال جاری به دعوت ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان ( حسب مورد ) در جلسات ستاد بازسازی شرکت خواهد نمود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/12/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.