×

آئین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی

آئین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی

آئین-نامه-تاسیس-و-نظارت-بر-نحوه-کار-و-فعالیت-کانونهای-آگهی-و-تبلیغاتی

وکیل


شماره 57361 26/1/1375
مدیر عامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
پیرو نامه شماره 14590 مورخ 15/12/74 و عطف به نامه شماره 17433 / 9 مورخ 19/12/1374 در خصوص درج آئین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی مصوب 27/12/1358 شورای انقلاب اسلامی در روزنامه رسمی ، اعلام می دارد .
نظر به اینکه رونوشت آئین نامه مزبور در زمان ابلاغ به دستگاه مجری مسامحتا به آن روزنامه ارسال نگردیده و از طرفی در حال حاضر دستگاه ذی ربط به همین علت در اجرا با مشکل مواجه شده لذا مقتضی است در اسرع وقت نسبت به درج آن در روزنامه رسمی اقدام لازم معمول فرمایند .
مدیر کل حقوقی ریاست جمهوری
شماره 160/ش 9/1/1359

وزارت ارشاد ملی
شورای انقلاب اسلامی ایران در جلسه مورخ 27/12/1358 بنا به پیشنهاد شماره 1031/45/6161 مورخ 18/7/1358 وزارت ارشاد ملی به استناد ماده 6 قانون تاسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی آئین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی را به شرح زیر تصویب نمودند :
ماده 1 ـ منظور از کانونهای آگهی و تبلیغاتی در این آئین نامه سازمانهایی هستند که کار آنها تنظیم ، تهیه ، مشاور و اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوط می باشد . این سازمانها باید برای انجام دادن مورد نظر دارای تجهیزات لازم و نیروی انسانی ماهر برای قسمتهای مختلف خود باشند . محل کانونهای آگهی و تبلیغاتی باید تنها به امور مذکور در این ماده اختصاص یابد .
ماده 2 ـ ماموران صلاحیت دار وزارت ارشاد ملی می تواند در تمام مواقع چگونگی فعالیت و دفاتر کانونهای آگهی و تبلیغاتی را بررسی نمایند .
ماده 3 ـ هر شخص حقیقی و یا حقوقی وقتی می تواند به فعالیتهای موضوع ماده یک این آئین نامه بپردازد که از وزارت ارشاد ملی پروانه بگیرد و مدیر که حایز شرایط مندرج در این آئین نامه باشد به وزارت ارشاد معرفی نماید .
تبصره ـ اشخاص حقیقی و مدیر عامل در مورد ( اشخاص حقوقی ) باید فاقد پیشینه موثر کیفری باشند و مشهور به فساد اخلاقی نباشند .
ماده 4 ـ مدیر مسوول باید دارای شرایط زیر باشد :
1 ـ تابعیت ایران
2 ـ اهلیت قانونی
3 ـ نداشتن سو شهرت و سابقه موثر کیفری
4 ـ دارا بودن دیپلم کامل متوسطه و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار موثر در امور تبلیغات با تایید کمیته سازمانهای تبلیغات یا مدرک تحصیلی معادل دانشنامه لیسانس در رشته های بازرگانی ، روابط عمومی ، بازار یابی و تبلیغات یا علوم اجتماعی .
5 ـ عدم اشتغال در وزارتخانه یا موسسات یا شرکتهای دولتی و یا شهرداریها .
تبصره ـ یک نفر نمی تواند مدیریت مسئول بیش از یک سازمان تبلیغاتی را عهده دار باشد .
ماده 5 ـ کانونهای آگهی و تبلیغاتی نباید از نظر اداری و تصمیم گیری وابسته به وسایل ارتباط جمعی و یا آگهی دهندگان باشند .
ماده 6 ـ رسانه های همگانی مجاز نیستند به مشتریان خود به طور مستقیم تخفیفی به عنوان کار مزد آژانس بدهند و باید نرخ مصوب آگهی را دریافت نمایند . تخفیف مخصوص سازمانهای تبلیغات فقط به سازمانهایی تعلق می گیرد که وزارت ارشاد ملی و اتحادیه سازمانهای تبلیغات پروانه داشته باشند .
ماده 7 ـ وزارت ارشاد ملی میتواند کسانی را که در تاریخ تصویب این آئین نامه دارای پروانه وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق هستند و استمرار فعالیت و صلاحیت فنی آنها طبق بند 4 ماده 4 مورد تایید باشد توجه به مدرک تحصیلی به عنوان مدیر مسوول بپذیرد .
ماده 8 ـ اجازه تاسیس کانونهای آگهی و تبلیغاتی و شعب و نمایندگی در یک یا چند حوزه معینی با توجه به امکانات و لزوم این امر با گرفتن نظر مشورتی اتحادیه سازمانهای تبلیغات به عهده کمیته سازمانهای تبلیغات می باشد .
تبصره ـ تغییر و واگذاری کانونهای آگهی تبلیغاتی و یا هر گونه تغییری در مدیران سازمانهای مذکور باید قبلا به وزارت ارشاد ملی اعلام گردد
ماده 9 ـ در صورت فوت دارنده پروانه کانون هرگاه میان وراث شخص واجد شرایطی درخواست پروانه کند با موافقت سایر وراث قانونی حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ موافقت پروانه به نام او صادر خواهد شد. وراث همچنین می تواند با توافق و اجازه کمیته سازمانهای تبلیغات پروانه را به اشخاص حقیقی یا حقوقی صاحب صلاحیت منتقل کنند .
ماده 10 ـ به منظور صدور پروانه تاسیس کانونها و موسسات تبلیغاتی و رسیدگی به شکایات مربوط به آنها یا لغو پروانه و بر کناری یا تعلیق مدیران مسئول و تعطیل موقت یا دایم کانونهای آگهی و تبلیغاتی کمیته سازمانهای تبلیغات در وزارت ارشاد ملی به ریاست معاون مربوط و مرکب از مدیر کل یا نماینده او یک نفر دیگر با انتخاب وزیر ارشاد ملی و نماینده تام الاختیار اتحادیه سازمانهای تبلیغات و در استانها این کمیته متشکل از معاون استاندار و یا نماینده او ، مدیر کل ارشاد ملی و کارشناس مربوطه تشکیل می گردد .
وظایف کمیته به شرح زیر است :
الف ـ رسیدگی و تصمیم گیری در مورد درخواستهای صدور پروانه تاسیس کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا گشایش شعبه نمایندگی .
ب ـ رسیدگی و تصمیم در مورد شکایاتی که از کانونهای آگهی و تبلیغاتی و یا مشتریان آنها می رسد . چنانچه متقاضی متخذه در استان شاکی باشد می تواند مراتب را جهت رسیدگی به کمیته مرکزی اعلام نماید .
پ ـ صدور اخطار کتبی یا تعطیل تا سه ماه یا لغو پروانه کانونهای آگهی و تبلیغات بر حسب درجه تخلف .
تبصره ـ انتقال پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی با رعایت مفاد این آئین نامه و با تصویب کمیته مجاز است به شرط آنکه گیرنده و یا انتقال گیرندگان اعم از حقیقی یا حقوقی شرایط لازم مندرج در این آئین نامه را داشته باشند .
ماده 11 ـ در مواردی که پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی یا شعبه یا نمایندگی آن به عللی تعلیق گردد کانون یا شعبه یا نمایندگی آن موظف است از تاریخ ابلاغ تعلیق از انجام و قبول تعهدات تازه خودداری کند .
ماده 12 ـ سازمانهای تبلیغاتی و موسسات انتشار دهنده آگهی در تنظیم آگهی های تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات زیر می باشند .
الف ـ آگهیهای تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد .
ب ـ استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی رتبه مملکتی و مثال پیشوایان مذهبی و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی های هدف ارایه کالاهای مصرفی و خدمات می باشند ممنوع است .
پ ـ آگهیهای تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد .
ت ـ در آگهیهای تبلیغاتی ادعاهای غیر قابل و مطالب گمراه کننده نباید گنجانده شود .
ث ـ آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهین آمیز باشد .
ج ـ در آگهیهای تبلیغاتی نمی توان از قول منابع علمی ادعاهای به عمل آورد که از طرف منابع موثق علمی تایید نشده باشد .
چ ـ تبلیغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجاری در کودکستانها ، دبستانها ، دبیرستانها ممنوع است .
ح ـ تحقیر و استهزا دیگران تلویحا و یا تصریحا در آگهیهای تبلیغاتی ممنوع است .
خ ـ تبلیغاتی که مروج فساد یا مخالف ادیان رسمی و بر خلاف عمومی باشد ممنوع است .
د ـ تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوع است .
ماده 13 ـ آگهیهای مربوط به خواص مواد غذایی ، آشامیدنی ، بهداشتی و آرایشی طبق مقررات مربوط مستلزم گرفتن اجازه قبلی از وزارت بهداری و بهزیستی است .
تبصره ـ تبلیغ در مورد خواص داروها ممنوع است مگر بر طبق ضوابط ماده 5 قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب 1334 .
ماده 14 ـ برای نمایش هرگونه فیلم و اسلاید تبلیغاتی باید قبلا از وزارت ارشاد ملی پروانه نمایش کسب شود .
ماده 15 ـ آگهیهای تبلیغاتی که از طریق رسانه های همگانی ( رادیو ، تلویزیون ، سینما ، روزنامه ، مجله ، سالنامه ویزیتوری و مانند آن ) پخش و انتشار می یابند تابع مقررات مندرج در این آئین نامه می باشد .
ماده 16 ـ هرگاه مدیر مسوول از رعایت مقررات مندرج در این آئین نامه تخلف نماید برکنار و صاحب کانون آگهی تبلیغاتی موظف خواهد بود در مدت یک ماه مدیر مسئول دیگری را طبق ماده 4 معرفی کند . در غیر این صورت کانون برای مدتی که از سوی کمیته سازمانهای تبلیغات تعیین می شود تعطیل می گردد .
ماده 17 ـ کانونهای آگهی و تبلیغاتی مکلفند کلیه دستورالعملهایی را که در آینده در مورد تبلیغات از طرف وزارت ارشاد ملی در حدود اختیارات قانونی آن تهیه و ابلاغ می گردد دقیقا رعایت نمایند .
ماده 18 ـ از تاریخ انتشار این آئین نامه در روزنامه رسمی هیچ موسسه ای نمی تواند خارج از مقررات این آئین نامه تحت عنوان کانون آگهی و تبلیغاتی و مانند آن فعالیت نماید و کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که با یکی از عناوین مذکور در حال فعالیت می باشند موظفند ظرف سه ماه خود را با شرایط آئین نامه تطبیق داده و امتیاز جدید دریافت کنند در غیر این صورت سازمان برای مدتی که از سوی کمیته سازمانهای تبلیغاتی تعیین میگردد تعطیل می شود .
ماده 19 ـ در صورتیکه دارندگان امتیاز پس از صدور پروانه جدید فعالیت رسمی خود را ظرف 6 ماه آغاز و مراتب را به وزارت ارشاد ملی اعلام نکنند یا بعد از شروع فعالیت مجددا به مدت یک سال از ادامه کار خودداری و فعالیتی نداشته باشند پروانه آنان ملغی تلقی و از کار آنان جلوگیری خواهد شد .
ماده 20 ـ مراجع انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند به تقاضای وزارت ارشاد ملی از ادامه کار این قبیل موسسات و همچنین کانونهای آگهی و تبلیغاتی فاقد پروانه یا متخلف جلوگیری کنند .
ماده 21ـ از تاریخ تصویب این آئین نامه کلیه مقررات مغایر ملغی است .
رییس جمهور و رییس شورای انقلاب اسلامی ایران

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1358/12/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.