×

آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1367

آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1367

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-16-قانون-بودجه-سال-1367

وکیل

شماره 3344 / ت 36 12/2/1367

وزارت کشور
هیأت وزیران در جلسه مورخ 4/2/67 بنا به پیشنهاد وزارتخانه های برنامه و بودجه ، کشور و امور اقتصادی و دارائی آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1367 کل کشور موضوع بند (ه) تبصرع مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند:

قسمت اول – بند (الف) تبصره
1- کلیه دستگاههای اجرائی استانی می توانند در جهت اجراء و تکمیل پروژه های عمرانی خود از خودیاری و مشارکت مردم استفاده نمایند.
2- مبلغ پانزده میلیارد (000/000/000/15) ریال اعتبار ردیف503097 قسمت چهارم این قانون بشرح جدول پیوست بین استانهای مختلف کشور توزیع میگردد.
3- اعتبار هر استان به پیشنهاد استاندار و یا مسئول دستگاههای اجرائی مربوط و تصویب کمیته برنامه ریزی استان جهت اجرای پروژه های کوچک جدید و یا تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی و با رعایت شروط مربوط به اخذ خود یاری و در قالب موافقتنامه مبادله شده بین دستگاه اجرائی و سازمان برنامه و بودجه استان قابل مصرف خواهد بود .
4- تصویب و اجرای پروژه های مذکور مستلزم رعایت شرایط زیر است:
1-4- در مورد پروژه های روستائی و عشایری دریافت حداقل 30 در صد اعتبار پروژه .
2-4-در مورد پروژه های شهری دریافت حداقل 50 درصد اعتبار پروژه.
تبصره 1- خودیاری میتواند بصورت نقدی – غیر نقدی (منقول و غیر منقول ) و نیروی انسانی باشد.
تبصره 2- خودیاریهای غیر نقدی توسط دستگاه اجرائی ذیربط و یا دفترفی استانداری بر اساس آخرین فهرست بهاء وزارت برنامه و بودجه تقویم ریالی خواهد شد. تخصیص اعتبار برای پروژه های مذکور از محل اعتبار ردیف 503097 موکول به اخذ کامل خودیاری نقدی تعهد شده خواهد بود.
5- حداقل سی درصد (30% ) ا ز اعتبار موضوع بند (الف) صرفا" بابت پروژه های مربوط به ایجاد و تکمیل فضاهای آموزشی قابل مصرف میباشد.
6- حداکثر سی درصد (30% ) اعتبارات این بند در شهرها و حداقل هفتاد در صد (70% ) در روستاها و مناطق عشایری باید هزینه گردد.
7- وجوهی که بابت خودیاری و مشارکت برای اجرائی طرحهای عمرانی موضوع این بند پرداخت میگردد در مورد مودیان مالیاتی از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد شد.
8- اولویت مصرف اعتبار ردیف بند (الف) این تبصره در شهرستانهائی است که امکان وصولی مالیات مشاغل کمتری وجود دارد . تشخیص این امر با کمیته برنامه ریزی استان میباشد.
9- کلیه وجوهی که بابت بند (الف) تبصره 16 بعنوان خودیاری جهت اجراء و تکمیل پروژه های عمرانی استانی که مردم میخواهند پرداخت نمایند میبایست پس از تصویب کمیته برنامه ریزی استان با معرفی دستگاه اجرائی به حساب خاصی که به همین منظور تحت عنوان (خودیاری) از طرف اداره کل امور اقتصادی و دار ائی استان افتتاح میگردد واریز گردد. برداشت از حساب مزبور به منظور اجرای پروژه های ذیربط با امضای مشترک معاون عمرانی استانداری و مدیر کل امور اقتصادی و دارائی استان و یا مقامهای مجاز از طرف ایشان خواهد بود.
10- در صورتیکه خودیاری اخذ شده بابت اجراء و تکمیل پروژه هائی باشد که بنحوی از بودجه عمومی دولت نیز در سالجاری دارای اعتبار میباشد وجوه حاصله بند 9 میبایست به حساب و یا حسابهائی که برای ذیحسابیهای طرحهای عمرانی به منظور انجام هزینه برای پروژه های مورد نظر افتتاح میگردد منتقل گردد تا پس از اصلاح موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان بمصرف برسد.
11- در صورتیکه خودیاری اخذ شده بابت اجرای پروژه ای باشد که تماما" از محل خودیاری مردم تأمین اعتبار اجرا و اقدام میگردد، وجوه حاصله موضوع بند 9 مستقیما"در اختیار دستگاه اجرائی قرار خواهد گرفت.
دستگاه اجرائی مکلف ایت گزارش شرح عملیات خودیاری تأمین شده و میزان پرداختها را به تفکیک پروژه هر سه ماه یکبار به اطلاع سازمان برنامه و بودجه استان برساند.
1-11- دستگاه اجرائی اینگونه پروژه ها مکلف به حفظ و نگهداری کلیه اسناد مالی مربوطه خواهد بود.
12- مصرف مانده اعتبارات مربوط به خودیاری در سال بعد بلامانع میباشد.
13- مصرف اعتبارات بند (الف) این تبصره و خودیاریهای مربوطه خارج از قانون محاسبات عمومی بوده و تابع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و آئین نامه آن و این آئین نامه خواهد بود.
قسمت دوم – بند (ب) تبصره 16
1-کمیته ها برنامه ریزی استانها موظفند با در نظر گرفتن ضوابط زیر نسبت به تصویب پروژه های تکمیلی و یا احداثی عمرانی استانی هر شهرستان با دعوت از فرماندار شهرستان مربوط (به تفکیک) که منابع مالی آن از محل اعتبارات مربوط به وصول مالیات مشاغل هر شهرستان تأمین خواهد شد بشرح زیر و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه اقدام نمایند . ضوابط ناظر بر انتخاب پروژه ها بشرح زیر خواهد بود :
در جهت رفع محرومیت و بهبود اوضاع اقتصادی – اجتماعی منطقه باشد.
با توجه به محدودیتهای ارزی حتی الامکان پروژه های ارزبر نباشد.
با توجه به محدودیت مصالح ساختمانی تضمین کافی جهت تأمین مصالح ساختمانی پروژه در نظر گرفته شود.
امکانات اجرائی استان توانائی انجام کار را داشته باشد.
2-اولویت با تکمیل پروژه های نیمه تمام سال گذشته این بند از تبصره خواهد بود. چنانچه اجرای پروژه ای از محل دیگری تأمین اعتبار شده باشد و یا ادامه آن ضرورت نداشته باشد اعتبارات تخصیصی قابل هزینه نبوده و در سقف ردیف مربوطه در سطح کشور باقی خواهد ماند.
3-علاوه بر اعتبار برگشتی اعتبار مورد نیاز پروژه های تصویبی کمیته برنامه ریزی هر استان (موضوع بند 4 بند (ب) تبصره 16) حداکثر معادل میزان مالیات مشاغلی است، که توسط اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان ذیربط برای سال 1367 پیش بینی میشود . توزیع شهرستانی آن به تناسب پیش بینی وصول مالیات در هر شهرستان خواهد بود میزان پروژه های شهریهای اصفهان، شیراز ، مشهد ، تبریز، کرج و تهران با رعایت محدودیت مندرج در متن تبصره تعیین خواهد شد.
4-وجوه هزینه نشده موضوع بند (ج) تبصره 16 قانون بودجه سال 1366 باید پس از ایجاد هماهنگی لازم بین سازمانهای برنامه و بودجه استانها و ذیحسابی طرحهای عمرانی استانها توسط ذیحسابی طرحهای عمرانی به وزارت امور اقتصادی و دارائی اعلام و وزارت مذکور مراتب را سریعا" به وزارت برنامه و بودجه اعلام نمایند . وزارت برنامه و بودجه باید معادل برگشتی ها از ردیف 503082 جهت ادامه پروژه های ذیربط به استانها ابلاغ نمایند. دستگاههای اجرائی استانها موظفند اعتبارات دریافتی از این بابت را پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه با توجه به مورد مذکور در آئین نامه بمصرف برسانند.
5-لیست پروژه های مصوب کمیته برنامه ریزی استانها که با در نظر گرفتن اولویتهای مذکور به تفکیک شهرستان در قالب فرم پیوست تهیه میگردد، از طریق دبیرخانه کمیته برنامه ریزی استان سریعا" به اطلاع اهالی شهرستانها ، نمایندگان شهرستان مربوطه در مجلس شورای اسلامی ، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، وزارت امور اقتصادی و دارائی و وزارت برنامه و بودجه ارسال خواهد شد. تغییر در مصوبات مذکور مطابق موارد تعیین شده در تبصره میباشد. تخصیص اعتبار به هر استان موکول به دریافت لیست مذکور میباشد.
6-وزارتخانه های برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارائی مکلفند حداقل هر سه ماه یکبار سهمیه شهرستاهای هر استان از محل اعتبار ردیف 503082 قسمت چهارم این قانون را با در نظر گرفتن وضعیت برگشتی سال 1366 بررسی و تخصیص دهند و به استانهای مربوط ابلاغ تا براساس اصلاح موافقتنامه مبادله شده و تصویب کمیته تخصیص اعتبار عمرانی استانی بمصرف برسد.
1-6-ادارات کل امور اقتصادی و دارائی استانها موظفند حداکثر تا پایان روز بیست و پنجم هر ماه وصول مالیات مشاغل استان خود را به تفکیک شهرستان به وزارت امور اقتصادی و دارائی اعلام دارند.
7-مبلغ 000/000/800/2 ریال معادل 7 دهم از 10 در صد مالیات مشاغل پیش بینی شده برای سال 1367 شهر تهران را بشرح جدول شماره 2 پیوست بین استانهای کشور توزیع تا با تصویب کمیته برنامه ریزی استان برای تکمیل یا اجرای پروژه های عمرانی در بخشهای محروم آن استان پس از تخصیص اعتبار بمصرف برسد.
قسمت سوم – موارد کلی اجرائی در مورد تبصره
1-از محل اعتبارات موضوع این تبصره شروع پروژه های با بیش از پنجاه میلیون ریال هزینه و همچنین ایجاد هر گونه تعهد مالی برای سالهای بعد ممنوع است.
2-ذیحساب طرحهای عمرانی استان موظف است سهم اعتباری پروژه های موضوع این آئین نامه مربوط به دستگاههای دارای ذیحساب مستقل در استان و جهاد سازندگی استان مربوط را براساس درخواست وجه ذیحساب دستگاه مذکور و مسئول امور مالی جهاد سازندگی استان حسب مورد به حساب بانکی آنها واریز نماید . وجوه پرداختی از این بابت در پایان سالجاری توسط خزانه براساس اعلام ذیحساب طرحهای عمرانی استان منظم به در خواستهای وجوه و گواهیهای بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی ذیحساب طرحهای عمرانی استان کسر و حسب مورد به حساب دریافتی ذیحساب دستگاه اجرائی دارای ذیحساب مستقل و مسئول امور مالی جهاد سازندگی استان مربوط منظور خواهد شد.
3-منظور از طرحهای عمرانی استانی این آئین نامه طرحهائی است که در چهارچوب برنامه های مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سالجاری قرار گیرد.
نخست وزیر – میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12584

تاریخ تصویب : 1367/02/04

تاریخ ابلاغ : 1367/02/22

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.