×

آئین نامه اجرائی موضوع بند 1و3تبصره3قانون بودجه سال1367کل کشوراز طریق بانکهای استان وبانک کشاورزی

آئین نامه اجرائی موضوع بند 1و3تبصره3قانون بودجه سال1367کل کشوراز طریق بانکهای استان وبانک کشاورزی

آئین-نامه-اجرائی-موضوع-بند-1و3تبصره3قانون-بودجه-سال1367کل-کشوراز-طریق-بانکهای-استان-وبانک-کشاورزی

وکیل

شماره6698/ت157 12/3/1367

وزارت برنامه وبودجه
هیئت وزیران در جلسه مورخ 21/2/1367بنابه پیشنهاد مشترک وزارت برنامه وبودجه وبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ووزارت فرهنگ وارشاد اسلامی،آئین نامه اجرائی بند1و3تبصره3قانون بودجه سال1367کل کشوررا بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده1-بانک کشاورزی وبانکهای استان موظفند تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تولیدی در بخشهای کشاورزی وصنایع روستائی،صنعتی،معدنی ومصالح ساختمانی وطرحهای فرهنگی وهنری،علمی بخش تعاونی وخصوصی را که دارای توجیهات کامل اقتصادی،فنی ومالی بوده وفقط از نظر سهم سرمایه گذارووثیقه با مقررات بانکها وفق نمیدهد بر اساس مفاد این آئینننامه اجرائی پرداخت نمایند.
اولویت اعطای تسهیلات اعتباری با مناطق محروم یا مستعد کشوروبرای تولیدات روستائی خواهد بود.
تبصره-بانک کشاورزی منحصراَ در زمینه تسهیلات اعطائی کشاورزان معرفی شده از طرف هیئتهای واگذاری زمین عمل خواهدنمود.
ماده2-حداکثر سهم هر یک از بخشها بشرح زیر میباشد:
ارقام به ریال
ــــــــــــــــــــ
بخش کشاورزی وصنایع روستائی 000/000/800/26 ریال
بخش صنعت 000/000/500/4 ریال
بخش معدن 000/000/500/4 ریال
بخش مصالح ساختمانی 000/000/200/7 ریال
بخش هنری وفرهنگی وعلمی 000/000/000/2 ریال
ـــــــــــــــــــ
جمع چهل وپنج میلیارد 000/000/000/45 ریال
الف ـ تا مبلغ سه میلیارد ریال از تسهیلات اعتباری از اعتبارات بخش کشاورزی وصنایع روستائی بصورت قرض الحسنه به کشاورزانیکه در اجرای لایحه قانونی مصوب 26/1/1359شورای انقلاب اسلامی ویا قانون اراضی کشت موقت مصوب 7/8/1365مجلس شورای اسلامی زمین دریافت داشته اند ویا صاحب زمین میشوند منحصراَ برای عملیات آب وخاک وحفر چاه وتجهیزات وتأمین ادوات مورد نیاز از طریق بانک کشاورزی بمصرف خواهد رسید.بانک کشاورزی موظف است بر اساس جدول توزیع استانی اعتبارات بشرح پیوست تسهیلات قرض الحسنه مورد نیاز طرحهای کشاورزی فوق را که از طرف هیئتهای هفت نفره تهیه خواهد شد،بررسی وبا تأیید سازمان برنامه وبودجه استان پرداخت نماید،سقف اعتبارات اعطائی در این مورد حداکثر دومیلیون(000/000/2)ریال برای هر زارع وحداکثر سی میلیون(000/000/30)ریال برای هر طرح تعیین میگردد.مصرف این اعتبار بجز مواد 8،11،12،13،14،17و20از شمول سایر ضوابط مندرج در آئین نامه اجرائی خارج است.
ب ـ بانکهای استان موظفند تا مبلغ دومیلیارد ریال از محل اعتبارات موضوع ماده2این آئین نامه را در زمینه فعالیتهای فرهنگی،هنری وعلمی که طرحهای آن جنبه تولیدی داشته واز لحاظ بازگشت سرمایه گذاری موجه بوده وبه تصویب وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی رسیده باشند،با رعایت سایر مفاد این آئین نامه اجرائی اعطاءنمایند.
ج ـ سهم هر یک از بانکهای استان به تفکیک اعتبارات مورد نیاز بخشها وفعالیتهای تولیدی،هنری یا فرهنگی وعلمی مناطق محروم یامستعد کشور ضمن جدول پیوست تعیین گردیده است که با رعایت سایر موارد این آئین نامه اجرائی اعطاء خواهد گردید.
د ـ با توجه به میزان جذب تسهیلات اعتباری در هر یک از بانکهای استان وبانک کشاورزی عند اللزوم تغییرات لازم هر چهار ماه یکبارتوسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ووزارت برنامه وبودجه در جداول پیوست خواهدشد مشروط بر آنکه سقف هر بخش از میزان مندرج در ماده2 این آئین نامه تجاوز ننماید ودر جمع کل اعتبارات این نبصره نیز تغییری حاصل نشود.وزارت برنامه وبودجه وبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عند اللزوم بر اساس عملکرد نه ماه مشترکاَ پیشنهاد لازم را برای افزایش سهم هر یک از بخشهای تولیدی به میزان 20%از محل کاهش سایر بخشها تهیه وبه دولت جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهند نمود.
هر گونه تغییر بجز موارد پیش گفته در متن جدول توزیع تسهیلات اعتباری (جدول پیوست)مجاز نمیباشد.
تبصره-حداقل 50% از تسهیلات ویا قرض الحسنه اعطائی از محل منابع اعتباری این آئین نامه در اختیار شرکتهای تعاونی تولیدی قرار خواهد گرفت.
ماده3-منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه عبارتند از:
1-منابع داخلی بانکهای استان.
2-منابع بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
3-سهم سرمایه گذاران طرحهای تولیدی.
تبصره-استفاده از منابع بانکهای تجاری برای تأمین کمبود منابع بانکهای استان وبانک کشاورزی منحصراَ از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وبه ترتیبی که این بانک مقرر میدارد امکان پذیر خواهد بود.
ماده4-برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه لازم است بدواَطرح لازم توسط اشخاص حقیقی وحقوقی بشرح زیر تهیه وبه بانکهای استان ارائه شود:
منظور از طرح عبارت است از شرح عملیات اجرائی وارائه پیش بینی ها واطلاعات لازم در رابطه با ایجاد ،بازسازی،توسعه،تکمیل وراه اندازی مجدد واحد تولیدی وعلمی وفرهنگی وهنری مشتمل بر دلایل توجیهی برای اجرای طرح،توسعه اقتصادی طرح،توجیه اجتماعی طرح،مشخصات متقاضی ویا متقاضیان وچگونگی ومیزان مالکیت آنان،سوابق کار در رشته تولیدی ذیربط،مهارتهای شخصی وپیش بینی آموزشهای فنی ضمن اجرای طرح،مشخصات فنی کلیه ساختمانها وتأسیسات وماشین آلات(بهاء کل وواحد)،مشخصات حقوقی زمین،،محل استقرار طرح،مجوزهای قانونی لازم(از جمله پروانه تأسیس یا موافقت اصولی و…)برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت وسرمایه در گردش موردنیاز،پیش بینی صورتهای مالی طرح،برآورد طول عمر مفید طرح،طول مدت اجرای طرح،طول مدت بازپرداخت تسهیلات اعطائی ومیزان بازده مالی طرح وسایر برآوردها وپیش بینی های لازم.
ماده5-فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانک استان که حاوی اطلاعات مورد نیاز طرح میباشد همراه با الویتهای اجرائی مربوط به نوع وماهیت طرحهای مختلف بخشهای تولیدی که در ضمیمه آئین نامه اجرائی تبصره3سال1366به تصویب رسیده بود در سال1367نیز مورد عمل خواهد بود.تنها در اولویتهای علمی وفرهنگی وهنری،تولیدبرنامه های صحنه ای وایجاد کارگاههای تولیدی صنایع هنری اضافه گردیده است.
ماده6-بانکهای استان موظفند طرحهای ارئه شده براساس ماده چهار این آئین نامه واطلاعات ومدارک مورد نیاز را بررسی ونظرات خود را ظرف مدت 30روز به متقاضی اعلام نمایند،متقاضی میتواند در هر حال پس از انقضای مدت فوق طرح خودرا به دبیر خانه کمیته برنامه ریزی استان (سازمان برنامه وبودجه استان) تسلیم نماید،سازمان برنامه وبودجه استان موظف است طرحهای تهیه شده در این زمینه را به مدت یک هفته به اعضاء اعلام ودر جلسه 5نفره با شرکت نمایندگان استانداری(کارشناس ذیصلاح ومطلع)،بانک استان،سازمان برنامه وبودجه استان،اداره کل امور اقتصادی ودارائی(کارشناس ذیصلاح)ویکنفر با معرفی دستگاه ذیربط(وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی،جهاد سازندگی،ادارات کل صنایع،صنایع سنگین،معادن وفلزات،کشاورزی ومراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استان)که حسب موضوع طرح تشکیل میگردد مطرح نماید.کمیسیون موظف است طرحهای مطروحه را به دقت از نظرات فنی،اقتصادی ومالی حداکثر ظرف مدت20روز مورد بررسی قرار داده ودر صورت تأیید کامل طرح با حداقل چهار رأی مثبت مراتب را در کمیته برنامه ریزی استان مطرح نماید.در صورت تصویب طرح در کمیته برنامه ریزی استان،بانک استان موظف است در مورد مصوبات کمتر از یکصدوپنجاه میلیون ریال بلافاصله نسبت به عقد قراردادلازم بامتقاضی اقدام نمایند وطرحهای با اعتبار بیش از یکصدوپنجاه میلیون ریال برای بررسی نهائی وتقدیم به هیئت محترم وزیران میبایستی قبلاَ از طریق سازمان برنامه وبودجه استان ارسال گردند.بدیهی است در صورت عدم تأیید طرح توسط کمیسیون کارشناسی،موضوع قابل طرح در کمیته برنامه ریزی استان نخواهد بود.
تبصره1-بانکهای استان در صورت کمبود کارشناس میتوانند از امکانات کارشناسی استان استفاده نموده وسازمانها،ادارات کل ونهادهای دولتی استان موظفند بر حسب درخواست بانک استان دربررسی طرحهای پیشنهادی این آئین نامه همکاری لازم را معمول دارند.
تبصره2-کمیته های برنامه ریزی استانها موظفند در تصویب طرحها آندسته از طرحهائی را که حداقل ارزبزی را دارا میباشند ویا صرفه جوئی ارزی ایجاد میکنند وتولیدات آنها زیربنائی یا حدواسط صنایع دیگری بوده واشتغال زا میباشند در اولویت قرار دهند.طرحهای تولیدی فرهنگی،هنری وعلمی درصورت تأمین ارز مورد نیاز از طرف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی،از شمول حکم این قسمت از تبصره خارج میباشند.در هر حال امکان تأمین ارز طرح باید از طرف دستگاه ذیربط مشخص گردد.
تبصره3-سازمان برنامه وبودجه استان موظف است بعنوان دبیر خانه کمیته برنامه ریزی استان در جلسات کمیته که بمنظور بررسی طرحهای موضوع این آئین نامه تشکیل میگردد از نمایندگان بانک استان در همه جلسات واز نمایندگان مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استان و اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان بر حسب مورد دعوت بعمل آورد.
ماده 7-بانکهای استان موظفند تسهیلات اعتباری مربوط به طرحها مصوب کمیته برنامه ریزی استان یا هیئت وزیران در چهار چوب ضوابط دستور العملهای اجرائی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا تأمین نمایند.
تبصره-حدکلی تسهیلات اعتباری قرض الحسنه بانکهای استان تابع ضوابط وحدود تعیین شده توسط شورای پول واعتبار میباشد.لکن رعایت دستورالعمل اجرائی قرض الحسنه اعطائی بانکها مصوب شورا پول واعتبار از نظر سقف اعتباری در مورد هر یک از طرحها مصوب تعاونیهای زیر پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استان وصنایع روستائی الزامی نیست.
ماده8-مجریان طرحها موظفند قرارداد لازم را حداکثر لغایت آذر ماه سال بعد با بانک عامل منعقد نمایند .
ماده9- بانکهای استان موظفند منابع اعتباری موضوع این آئین نامه را به تدریج وبا پیشرفت امور طرح در اختیار متقاضیان قرار دهند.طول مدت اجرای طرح وطول مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطائی وتاریخ شروع بازپرداخت این قبیل تسهیلات در چهار چوب طرح به میزانی خواهد بود که در کمیسیون بررسی گردیده وبه تصویب کمیته برنامه ریزی رسیده است.
ماده10-در صورتیکه اجرای طرحها مصوب موضوع تبصره 3قوانین بودجه سنواتی کل کشور بیش از مدت پیش بینی شده در طرح مصوب طول بکشد،وعلل این تأخیر،با تشخیص بانک استان،موجه بوده وخارج از حیطه کنترل وعمل مجریان طرحها باشد.دراینصورت بانک استان میتواند،با رعایت ضوابط ومقررات ذیربط،نسبت به تغییر تاریخ شروع وبازپرداخت اقدام نمایند،مشروط بر اینکه طول مجموع مدت اجراء وبازپرداخت وهمچنین میزان کل اعتبارات مصوب بیش از میزان مصوب نگردد.در هر حال،مجموع مدت بارپرداخت تسهیلات دریافتی با احتساب طول دوره اجرای طرح نباید بیش از ده سال برای طرحهای کشاورزی،8سال برای طرحهای صنعتی و7سال برای سایر طرحها باشد.در حسن اجرای این ماده،این مدت بنحوی تعیین خواهدشد که بازپرداخت تسهیلات اعتباری بانکی مقدم بر بازگشت منابع سرمایه گذار باشد.
ماده11-بانکهای عامل موظفند همه ساله،مانده مطالبات معوق لاوصول خودناشی از اعطای تسهیلات اعتباری برای طرحهای تولیدی نظارت شده ای را که بر اساس مفاد این آئین نامه به تصویب رسیده است،به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال دارند.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان اینگونه مطالبات را تنظیم وحداکثر تاپایان شهریور ماه هر سال به وزارت برنامه وبودجه اعلام خواهد نمود.وزارت برنامه وبودجه مانده مطالبات مذکور را به میزانی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام شده طی پنج سال درلایحه بودجه سالانه کل کشور منظور خواهد بود.
تبصره-کمیته های برنامه ریزی استانها موظفند موارد مربوط به عدم بازپرداخت تسهیلات اعتباری وسایر مشکلات طرحها را بررسی و حتی الامکان تسهیلات لازم را جهت رفع مشکلات اجرائی طرحها فراهم نموده وترتیباتی اتخاذ نماید تا بازپرداخت اینگونه تسهیلات اعتباری به موقع صورت پذیرد.
ماده12-نضمین تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه عبارتند از:
الف – اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای استان به بانکهای تجاری تأمین کننده کمبود منابع اعتباری موضوع بند«ب»ماده 3این آئین نامه باهماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ب – تضمین وزارت برنامه وبودجه دائر بر اینکه وزارت برنامه وبودجه مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای استان ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت 5سال درلایحه بودجه سالیانه کل کشور منظور خواهد نمود.
ماده13-تضمین دولت نافی وظایف بانکهای استان وکشاورزی جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آئین نامه نمیباشد،لذا این بانکها مکلفند جهت حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف وواریز تسهیلات اعتباری اعطائی بعمل آورند.در حسن اجرای این تکلیف،بانکها موصوف موظفند بر مصرف وواریزتسهیلات اعتباری اعطائی موضوع این آئین نامه بشرح ذیل نظارت نمایند:
الف ـ نظارت بر مصرف صحیح اعتبار مذبور متناسب باپیشرفت اجرای طرح.
ب ـ نظارت برواریز مطالبات از اعطای تسهیلات اعتباری از محل درآمد طرح.
تبصره- استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع این آئین نامه موظفند اقساط تسهیلاتی دریافتی را به موقع بازپرداخت نمایند.عدم بازپرداخت به موقع اقساط بدهی استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری مزبور در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی محسوب میشود.
ماده14-کلیه مستحدثات واموال ودارائیهای قابل توثیق که از اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه ناشی میشونددر وثیقه بانکهای استان وکشاورزی قرار خواهد داد.استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موظفند در صورت کمبود وثیقه،سفته به امضای خود در اختیار بانکهای استان وکشاورزی قرار دهند.
ماده15-کارمندان دولت جمهوری اسلامی ایران در صورت تأیید کمیته برنامه ریزی استان یا هیئت وزیران وبشرط انتزاع از دستگاه دولتی ذیربط(جزء در مورد تعاونیهای کارمندی و کادر علمی دانشگاهها ومؤسسات آموزش عالی وطرحهای تولیدی فرهنگی،علمی وهنری)نیز میتوانند از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه استفاده نمایند.
ماده16-سهم منابع سرمایه گذار مجری طرح در موردطرحهای بخش صنایع روستائی ومراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استانها و سایر تعاونیهای تولیدی به پیشنهاد مقام تصویب کننده درحدتوان مجری حداقل 5%ودر سایر موارد حداقل 10%کل سرمایه گذاری(مجموع سرمایه ثابت ودرگردش)تعیین میگردد.
ماده17-بانکهای عامل موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را در مورد انواع ومیزان تسهیلات اعتباری مذکور ونوع طرحها وهمچنین میزان بدهیهای ناشی از مطالبات معوق لاوصول وسایر اطلاعات لازم را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایندتا از طریق وزارت برنامه وبودجه به هیئت وزیران تقدیم گردد.
ماده18 –منابع سرمایه درگردش واحدهای تولیدی موجود نیز،بارعایت کامل مفاد این آئین نامه،از محل تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3قانون بودجه سال 1367کل کشور،قابل تأمین میباشد.تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش نباید تحت هیچ عنوان به مصرف بازپرداخت بدهیهای قبلی استفاده کنندگان برسد.
ماده19-وزارت جهاد سازندگی میتواند به نیابت از طرف متقاضیان استفاده از تسهیلات اعطائی مربوط به بخش صنایع روستائی،اقدامات لازم را مطابق مفاد این آئین نامه وبنا به درخواست آنان،تا مرحله قبل از عقدقرارداد انجام دهد
بدیهی است قرارداد لازم بین بانک وخوداستفاده از تسهیلات منعقد خواهد شد
ماده20-دستگاههای اجرائی دولت در استان مکلفند تأمین آب ،برق مواد اولیه،مصالح ساختمانی وسایر نیارهای طرحهای تبصره3را در اولویت قراردهند.
ماده21-کمیته برنامه ریزی استان میتواند در صورت موافقت طرحهای انتفاعی نیمه تمام یا آماده بهره برداری استانها را که از محل اعتبارات عمرانی به مرحله اجراء درآمده اند طبق مقررات با حفظ اولویت به تعاونی تولیدی کارمندی وکارگری یا بخش خصوصی واگذار نماید.تسهیلات اعتباری مورد نیاز جهت تکمیل وقابل بهره برداری نمودن یا سرمایه در گردش از محل تسهیلات اعتباری این آئین نامه قابل تأمین است.
تخست وزیر- میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12608

تاریخ تصویب : 1367/02/21

تاریخ ابلاغ : 1367/03/22

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.