×

آئین نامه استخدامی سازمان حسابرسی

آئین نامه استخدامی سازمان حسابرسی

آئین-نامه-استخدامی-سازمان-حسابرسی

وکیل

شماره 5570/ ت 167 17/3/1367
سازمان امور اداری و استخدامی کشور

هیأت وزیران در جلسه 28/2/1367 بنا به پیشنهاد سازمان حسابرسی و تأییدیه شماره 138/ د مورخ 17/1/1367 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و در اجرای قسمت اخیر تبصره 4 قانون تشکیل سازمان حسابرسی مصوب 5/10/1362 مجلس شورای اسلامی و تبصره 1 ماده 2 اساسنامه سازمان مزبور مصوب 17/6/1366 مجلس شورای اسلامی، آئین نامه استخدامی سازمان حسابرسی را بشرح پیوست تصویب نمودند.
نخست وزیر- میرحسین موسوی

فصل اول- کلیات و تعاریف
ماده 1- منظور از سازمان در این آئین نامه سازمان حسابرسی است که بموجب قانون تشکیل مصوب 5/10/1362 ایجاد و اساسنامه آن در تاریخ 17/6/1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
ماده 2- استخدام عبارت است از پذیرفتن شخص به خدمت سازمان برای انجام وظایفی که بموجب قانون به عهده دارد و بر دو نوع است: ثابت و موقت.
الف- استخدام ثابت عبارت است از پذیرفتن شخص به خدمت سازمان برای تصدی مشاغل مستمر بموجب حکم رسمی بالاترین مقام اجرائی سازمان طبق تشکیلات مصوب برای مدت نامحدود.
ب- استخدام موقت عبارت است از پذیرفتن شخص به خدمت سازمان طبق قرارداد بطور موقت برای انجام کار مشخص در مدت معین.
ماده 3- انتصاب مستخدمین موقت به مشاغل مستمر ممنوع است.
تبصره 1- در صورتیکه به علت شرایط بازار کار و عوامل دیگر نتوان برای تصدی برخی از مشاغل تخصصی مستمر سازمان افراد را بطور ثابت استخدام کرد و از مستخدمین ثابت سازمان نیز نتوان برای این منظور استفاده کرد، میتوان افراد را بطور موقت برای تصدی اینگونه مشاغل استخدام نمود و با انان مانند مستخدم موقت رفتار کرد.
تبصره 2- حقوق و مزایا و شرایط استخدام و ترتیب و موارد استفاده از خدمت مستخدمین موقت طبق ضوابطی است که با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور به تصویب هبأت عامل میرسد.
ماده 4- شغل مستمر عبارت است از مجموعه وظایف و مسئولیتهای مرتبط و مستمر و مشخصی که از طرف سازمان بعنوان کار واحد برای ارجاع به یک مستخدم ثابت در نظر گرفته شده باشد، اعم از آنکه دارای شاغل و یا بدون شاغل باشد.
ماده 5- استخدام افراد برای تصدی مشاغل کارگری تابع قانون کار خواهد بود و کسانی که طبق تبصره 5 ماده واحده قانون تشکیل سازمان به تبع واحد متبوع خود که در سازمان ادغام میشود به این سازمان منتقل شده یا میشوند در صورتیکه مشاغل آنها کارگری شناخته شود کماکان تابع قانون کار خواهند بود.
مشاغل کارگری مشاغلی هستند که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور بعنوان مشاغل کارگری اعلام میگردد و هر نوع پرداخت به این دسته افراد مطابق قانون کار انجام خواهد شد.
ماده 6- سازمان موظف است تشکیلات و وظائف سطوح سازمانی و مشاغل مستمر خود را ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه تهیه و پس از موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب مجمع عمومی برساند.
ماده 7- منظور از دستگاه دولتی در این آئین نامه کلیه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات، شرکتهای دولتی و بانکها میباشد.
ماده 8- انتقال مستخدمین ثابت سازمان به دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و همچنین انتقال مستخدمین رسمی یا ثابت مؤسسات مذکور به سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز خواهد بود.
ماده 9- مأموریت مستخدمین ثابت سازمان به دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و خمچنین قبول مأمور از مؤسسات مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز میباشد.
ماده 10- انتقال کادر متخصص و پرسنل مورد نیاز سازمان از واحدهای حسابرسی وزارتخانهها یا مؤسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت مذکور درصدر ماده واحده قانون تشکیل سازمان، و همچنین پرسنل واحدهای حسابرسی مذکور در بند «1» تبصره «2» آن به تشخیص سازمان انجام خواهد گرفت و در صورت بروز اختلاف نظر بین سازمان و دستگاه مربوط، تصمیم نهائی بوسیله هیأت وزیران اتخاذ خواهد شد.
تبصره- اعتبار حقوق و مزایای اینگونه مستخدمین با رعایت قوانین و مقررات مربوط در بودجه سازمان منظور میشود.
ماده 11- اعضاء هبأت عامل و هیأت عالی نظارت که بطور موظف و تمام وقت در سازمان انجام وظیفه مینماید در هر مورد که مقرراتی برای تعیین تکلیف آنان وجود نداشته باشد در دوره تصدی این مشاغل مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود و هرگاه مستخدمین ثابت سازمان بدین مقامات منصوب شوند مدت خدمت آنان در سمتهای مذکور از هر لحاظ جزو سوابق خدمت در سازمان محسوب میشود و حقوق و مزایای آنان طبق مقررات مربوط پرداخت خواهد شد.

تبصره- اعضاء هیأتهای مدیره یا عامل یا شوراهای مدیریت که سازمان متبوع آنها طبق تبصره 5 قانون تشکیل سازمان حسابرسی منحل و در سازمان ادغام شدهاند چنانچه تا تاریخ ادغام سازمان متبوع در این مشاغل اشتغال داشتهاند در صورت درخواست خود آنها در عداد مستخدمین ثابت سازمان قرار میگیرند و مشمول مقررات این آئین نامه خواهند شد.
ماده 12- برای نظارت بر حسن اجرای مقررات این آئین نامه سازمان میتواند اقدام به تشکیل کمیته امور استخدامی بنماید. ترکیب و وظائف کمیته مزبور توسط هیأت عامل تعیین میگردد.
فصل دوم - ورود به خدمت و انتصابات
ماده 13- داوطلبان استخدام برای ورود به خدمت باید دارای شرایط زیر باشند:
الف- داشتن حداقل 18 سال تمام و نداشتن بیش از 40 سال تمام سن.
ب- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
ج- اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی واصل ولایت فقیه.
د- تدین و عاملیت به احکام اسلام و یا پیروی از یکی ازادیانرسمی کشور.
ه- نداشتن سابقه محکومیت مؤثر که موجب محرومیت از حق استخدام دولتی باشد.
و- انجام خدمت زیر پرچم، دوره ضرورت یا داشتن معافیت قانونی.
ز- عدم محکومیت به فساد عقیده و عدم اشتهار به فساد اخلاق و تجاهر به فسق و معتاد نبودن به استعمال مواد مخدر و مبتلا نبودن به امراض مسریه.
ح- حداقل داشتن گواهینامه پایان تحصیلات ابتدائی.
ط- داشتن شرایط تحصیلی و تجربی لازم و توانائی و شایستگی انجام وظائف شغلی که برای آن استخدام میشوند.
ی- داشتن سایر شرایط مورد نیاز برای تصدی مشاغل مربوط که توسط سازمان تعیین میشود.
ک- داشتن شرایطی که طبق طرح موازین اخلاقی و انظباطی موضوع بند ح ماده 7 و بند 7 ماده 19 اساسنامه سازمان که براساس بند 12 ماده 11 آن به تصویب مجمع عمومی میرسد در مورد متصدیان مشاغل مربوط.
ل- داشتن صحت مزاج.
ماده 14- استخدام کسانی که سابقه خدمت در دستگاههای دولتی و یا نهادهای انقلاب اسلامی را دارند یا استخدام مجدد افراد در این سازمان چنانچه سن آنها پس از کسر سابقه خدمت مورد قبول سازمان تا حداکثر 40 سال تمتم یرسد با رعایت سایر شرایط مقرر در این آئین نامه مجاز است ولی در هر حال استخدام ثابت کسانی که بیش از 55 سال تمام دارند مجاز نیست.
ماده 15- اعاده به خدمت بازنشستگان دستگاههای دولتی با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور و حداکثر سن مندرج در ماده فوق مجاز است.
ماده 16- استخدام داوطلبان ورود به خدمت سازمان پس از انجام مراحل گزینش تحت نظر هیأت مرکزی گزینش ذیربط و همچنین آزمونهای ورودی خواهد بود.
ماده 17- افرادیکه در آزمون ورودی و مراحل گزینش قبول میشوند قبل از پذیرفته شدن به خدمت ثابت یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد که حداقل شش ماه و حداکثر از دو سال تجاوز نخواهد کرد.
ماده 18- کسانی که در طی یا در پایان دوره آزمایشی به پیشنهاد مدیریت مربوط و تأیید گزینش، صالح برای ابقاء در خدمت سازمان شناخته میشوند به موجب حکم رسمی به استخدام ثابت سازمان پذیرفته میشوند.
تبره- ایام خدمت آزمایشی مستخدمی که به استخدام ثابت پذیرفته میشود از هر لحاظ جزو سابقه خدمت او محسوب خواهد شد.
ماده 19- مستخدم آزمایشی در طول دوره آزمایشی در حکم مستخدم ثابت محسوب و حقوق، فوقالعاده تخصص و سایر مزایای او طبق مقررات این آئین نامه برابر سایر مستخدمین ثابت بطور موقت تعیین خواهد شد.
ماده 20- به خدمت کسانی که در طی یا در پایان دوره آزمایشی، صالح برای ادامه خدمت در سازمان تشخیص داده نشوند بدون هیچگونه تعهد استخدامی خاتمه داده خواهد شد.
تبصره- به مستخدمین موضوع ماده فوق صرفاً حقوق و فوقالعاده تخصص و سایر مزایای ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 21- سازمان میتواند مستخدمین ثابت مستعفی خود و سایر دستگاههای دولتی و یا نهادهای انقلاب اسلامی را از گذراندن دوره آزمایشی معاف دارد.
ماده 22- انتصابات و ترفیعات مستخدمین ثابت باید براساس لیاقت و شایستگی و کاردانی و استعداد و رشد فکری و تجارب آنان در مشاغل قبلی با رعایت شرایط احراز شغل صورت گیرد.
فصل سوم - آموزش و تجهیز نیروی انسانی
ماده 23- در اجرای بند «و» از ماده 7 اساسنامه، سازمان مکلف است به منظور تأمین امکانات کافی جهت استفاده شاغلین خود از فنون و تجارب پیشرفته، تسهیلات آموزشی لازم را که مألا موجب ارتقاء سطح دانش حرفهای کارکنان خواهد گردید بشرح زیر جهت بهرهمندی کارکنان فراهم آورد:
الف- ایجاد مؤسسه آموزشی.
ب- تدوین و اجرای برنامههای مستمر آموزشی.
ج- تبادل تجارب و همکاریهای آموزشی با سایر دستگاهها.
تبصره- مؤسسه آموزشی مذکور در این ماده در سطح تحصیلات عالیه طبق مقررات شورایعالی انقلاب فرهنگی اداره خواهد شد و در زمینه آموزشهای عمومی و تخصصی با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی، اقدام به تشکیل دورههای لازم خواهد گردید.
ماده 24- سازمان نسبت به اجرای برنامه آموزشی زیر اقدام خواهد کرد:
1- آموزش مداوم و مستمر کادر فنی سازمان در ردههای مختلف شغلی بمنظور ارتقاء سطح حرفهای شاغلین و همچنین فراهم آوردن امکانات لازم، برای آگاهی آنان از تحقیقات، پدیدهها، رویدادهای نوین و اهتمام در جهت اعتلای دانش تخصصی و تحقیق و تتبع در روشهای علمی و عملی در سطح بینالمللی.
2- آموزشهای مقطعی کادر اداری و مالی سازمان در زمینههای مورد لزوم بمنظور ارتقاء سطح آگاهی از پدیدهها و تکنیکهای مختلف مرتبط و نحوه کاربرد آنها در عمل جهت استفاده مناسب از عوامل تجربی و علمی در ارتباط با وظائف ستادی برای تسهیل در تحقق وظائف اصلی سازمان.
3- آموزشهی عقیدتی و سیاسی جهت کلیه مستخدمین بمنظور ارتقاء بینش توحیدی و اعتقادی و دادن آگاهیهای سیاسی و اجتماعی.
ماده 25- به منظور تبادل تجارت و همکاریهای آموزشی با سایر دستگاهها، سازمان اقدامات زیر را معمول داشت:
1- تأمین اقدامات لازم جهت تشکیل سمینارها، سمپوزیومها و کنگرهها در زمینههای مرتبط با حرفه و از جمله تدوین و تعمیم اصول و موازین حسابداری و حسابرسی و فراهم آوردن موجبات شرکت شاغلین سازمان در چنین اجتماعات حرفهای بطرق مناسب.
2- اعطای بورسهای آموزشی، تبادل اطلاعات فنی و حرفهای در داخل کشور به کارکنان شاغل سازمان برای انجام تحقیقات و مطالعات لازم بمنظور کسب آخرین اطلاعات در زمینههای حسابداری، حسابرسی، براساس پیشنهاد کمیته آموزشی و تصویب هیأت عامل و اعطای بورسهای خارج از کشور با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی بمنظور فوق.
ماده 26- گذراندن دورههای آموزشی و موفقیت در آنها از عوامل انتصاب و ارتقاء خواهد بود.
ماده 27- دستورالعمل اجرائی این فصل پس از تأیید هیأت عامل بتصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
فصل چهارم- ارزشیابی
ماده 28- سازمان مکلف است در فواصل معینی که حداقل کمتر از یکبار در سال نباشد استعداد، لیاقت، کاردانی، تعهدو عملکرد مستخدمین خود را از نظر بازدهی، تخصص، تجربه، و آگاهیهای سیاسی و اجتماعی مورد ارزشیابی قرارداده و میزان کیفی و کمی خدمات ارائه شده آنان را در طول دوره ارزشیابی بمنظور ارشاد، استفاده در انتصابات، ترفیعات، دورههای آموزشی، بورس و تعیین درصد استفاده از جدول حقوق مشخص نماید.
تبصره- ارزشیابس در دورههای زمانی متناوب توسط مسئول بلافصل مستخدم انجام و به تأیید مدیر بالاتر خواهد رسید تا پس از بررسی و تأیید سازمان، نتیجه در کارنامه خدمتی مستخدم درج شود.
تبصره 2- ارتقاء شغل و گروه مستخدمین ثابت علاوه بر رعایت شرایط فوق در صورت لزوم از طریق امتحان بعمل میاید.
ماده 29- عوامل، معیارها، نحوه ارزشیابی مستخدمین و همچنین تعیین درصدهای حقوق، مطابق آئین نامهای است که توسط سازمان با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت عامل خواهد رسید.
فصل پنجم- حقوق و مزایا
ماده 30- سازمان موظف است براساس اهمیت وظائف، مسئولیتها و رده حرفهای ضمن رعایت سادگی و بکارگیری معلومات، تجربهو سایر شرایط مؤثر کلیه مشاغل مستمر خود را طبقهبندی و ارزیابی نموده و به گروههای خدول متوسط حقوق موضوع ماده 32 این آئین نامه تخصیص دهد.
تبصره 1- طرح طبقه بندی مشاغل که شامل دستورالعمل ارزیابی مشاغل و همچنین دستورالعمل اجرائی طرح و شرح وظایف و شرایط احراز مشاغل و فهرست تخصیص مشاغل گروهها میباشد توسط سازمان تهیه و پس از تأیید سازمان اموراداری و استخدامی به تصویب عامل خواهد رسید. هر نوع اصلاحات در طرح طبقهبندی مشاغل پس از انجام مرحل مرر در این تبصره قابل اجراء است.
ماده 31- حقوق مستخدمین سازمان عبارت از وجهی است که در ازاء خدمت مستخدمین با توجه به حداقل معیشت، تخصص، وظائف مسئولیتها، کارآئی و عملکرد ارائه شده مبتنی برنتایج حاصله از ارزشیابی آنان تعیین و پرداخت میگردد.
ماده 32- جدول متوسط حقوق مستخدمین توسط سازمان تهیه و به تصویب مجمع عمومی سازمان و شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
تبصره 1- ضریب جدول متوسط حقوق این ماده یکصد ریال تعیین میشود افزایش آن با توجه به شاخص هزینههای زندگی به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
تبصره 2- در صورتیکه کیفیت و کمیت عملکرد مستخدمین سازمان براساس نتایج ارزشیابی بعمل آمده نشانگر کارآرائی فرد در سطوح بالاتر از سطح متوسط باشد حقوق مستخدم تا بیستوپنج درصد گروه استحقاقی قابل افزایش است و چنانچه نتایج حاصله از ارزیابی مستخدم مبین عملکرد وی پائینتر از سطح متوسط باشد حقوق مستخدم تا بیستدرصد کاهش مییابددرهرحالحقوقمستخدم با توجه به درصدهای مقرر تعیین و پرداخت خواهد شد.
ماده 33- افرادی که به استخدام ثابت سازمان درمیآیند در پایه یک گروه مربوطه به شغلی که برای آن استخدام شدهاند قرار میگیرند و در صورتیکه دارای سابقه خدمت در دستگاههای دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی و خدمت زیر پرچم (دوره ضرورت و احتیاط) باشندبازاءهرسال سابقه خدمت تمام وقت یک پایه در شغل مورد تصدی به آنها اعطائ میشود.
ماده 34- در صورت رضایتبخش بودن خدکت مستخدمین براساس امتیازات مکتسبه از فرمهای ارزشیابی به ازاء هر سال خدمت یک پایه ترفیع به آنان اعطاء میشود.
تبصره 1- نحوه اعطاء ترفیع مطابق دستورالعملی است که به تصویب هیأت عامل میرسد.
تبصره 2- به مستخدمینی که خدمات برجسته انجام داده باشند میتوان بجای یک پایه، دو پایه اعطاء نمود. اعطاء ترفیع تشویقی به مستخدمین سازمان با توجه به نتایج حاصله از ارزشیابی مطابق دستورالعملی است که به تصویب هیأت عامل میرسد.
ماده 35- تغییر شغل و تنزل گروه مستخدم براساس نتایج حاصله از ارزشیابی و یا در صورت ضرورت مسیر است. در این صورت مستخدم در پایهای از گروه جدید قرار میگیرد که در گروه قبلی دارا بوده است ولی تفاوت حقوق گروه قبلی با گروه جدید به وی پرداخت خواهد شد. هرگونه افزایش حقوق از مابهالتفاوت مذدکور کس میگردد. هرگاه مستخدم موضوع این ماده با تنزل گروه خود موافق نباشد میتواند ظرف ده روز مراتب اعتراض خود را به سازمان اعلام نماید.
ماده 36- بمنظور جذب نیروی انسانی متخصص و بهترین و مجربترین حسابرسان کشور جهت اجرای وظایف قانونی مربوط، اجازه داده میشود به متصدیان مشاغل رشتههای شغلی تخصصی و حسابرسی براساس ضوابطی که به پیشنهاد هیأت عامل به تأیید مجمع عمومی سازمان و تصویب شورای حقوق و دستمزد میرسد تا میزان 50% حقوق گروه و پایه مربوط مبلغی تحت عنوان فوقالعاده تخصص پرداخت گردد. فوقالعاد تخصص فقط در مدت تصدی شغل و با رعایت مقررات مربوط پرداخت میکردد.
ماده 37- سازمان میتواند به مستخدمین خود علاوه برحقوق و فوقالعاده تخصص، فوقالعادهای بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، محل خدمت، کسر صندوق، تضمین، سختی شرایط محیط کار و نوبت کاری و کشیک همچنین هزینههای سفر و نقل مکان براساس مقررات مورد عمل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدامی کشور حسب مورد بپردازد.
ماده 38- سازمان میتواند به مستخدمین خود فوقالعادهائی تحت عنوان کارانه، روزانه و هزینههای تحت عنوان ایاب و ذهاب حسب مورد پرداخت نماید.
تبصره 1- میزان و نحوه پرداخت فوقالعاده کارانه مطباق دستورالعملی است که به پیشنهاد سازمان و تأیید مجمع عمومی به تصویب شورای حقوق و دستمزد میرسد.
تبصره 2- ضوابط و نحوه پرداخت فوقالغلده روزانه و هزینه ایاب و ذهاب مطابق دستورالعملی است که به تصویب هبأت عامل سازمان میرسد.
ماده 39- در صورتیکه مستخدم علاوه بر ساعات اداری انجام وظیفه کند فوقالعاده اضافه کار که میزان آن معادل حقوق و فوقالعاده تخصص ماهانه ضربدر ساعات کار اضافی است به او پرداخت میشود انجام اضافه کار بایستی با اجازه قبلی مقامات مجاز سازمان باشد. میانگین سالیانه اضافه کار ساعتی قالب پرداخت در هر ماه از 120ساعت تجاوز نخواهد کرد.
ماده 40- سازمان میتواند در صورت وجود اعتبار به هر یک از مستخدمین شاغل خود حداکثر معادل یک ماه حقوق و فوقالعاده تخصص در پایان هر سال بعنوان عیدی به تناسب مدتی که در آن سال خدمت کردهاند، پرداخت کند.
ماده 41- سازمان میتواند مستخدمینی را که خدمت برجسته انجام دهند و یا لیاقت فوقالعادهای ابراز نمایند، طبق موارد زیر مورد تقدیر قرار دهد:
الف- پرداخت حداکثر یک ماه حقوق و فوقالعاده تخصص ماهانه در طول سال بعنوان پاداش.
ب- تأمین هزینه مسافرت به امکن مقدسه زیارتگاههای مسلمین و اعطای مرخصی تشویقی علاوه بر مرخصی استحقاقی با استفاده از حقوق و فوقالعاده تخصص حداکثر به مدت یک ماه در سال.
ج- اعطای جوایز نقدی در مورد اجرای موفقیتآمیز برنامههای حسابرسی یا بازرسی قانونی که از نظر مالی منجربه صرفهجوئی یا افزایش درآمد یا کشف منابع مالی به نفع دولت میشود و همچنین تهیه طرحهای دیگری که در اجرای وظایف قانونی سازمان بوده و خلاقیت و ابتکار در آنها به کار رفته باشد متناسب با ارزش آنها، تا میزان حداکثر دو ماه حقوق فوقالعاده تخصص .
د- سایر اقدامات تشویقی به پیشنهاد هیأت عامل و تصویب مجمع عمومی سازمان.
تبصره- ضوابط اجرای این ماده مطابق دستورالعملی است که به تصویب هیأت عامل میرسد.
ماده 42- سازمان میتواند در پایان خدمت مستخدمین ثابت که بازنشسته میشوند و یا به نحو مطلوب رابطه استخدامی آنها قطع میگردد در صورت رضایت با تصویب هیأت عامل تا میزان یکماه آخرین حقوق و فوقالعاده تخصص بعنوان پاداش پرداخت نماید.
ماده 43- سازمان میتواند کمکهای غیر نقدی، کمکهزینه مسکن و سایر مزایائی که طبق قوانین و مقررات عمومی کشور قابل پرداخت است، به مستخدمین خود پرداخت نماید.
فصل ششم - در تأمین رفاه و حفظ سلامت مستخدمین
بخش اول- مرخصی استحقاقی
ماده 44- مستخدمین سازمان سالی 24 روز بدون احتساب ایام تعطیلات رسمی حق استفاده از مرخصی با استفاده از حقوق و فوقالعادههای تخصص، بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، محل خدمت، کسر صندوق، تضمین، سختی شرایط کار، نوبت کاری و کشیک را دارند.
تبصره - مرخصی استحقاقی از نخستین ماه استخدام و نسبت به مدت خدمت به او تعلق میگیرد.
ماده 45- افرادی که به سازمان منتقل میشوند میتوانند از مرخصی استحقاقی ذخیره شده قبلی خود طبق مقررات این آئین نامه استفاده نمایند.
ماده 46- مرخصی کمتر از یکروز کار جزو مرخصی استحقاقی منظور میشود و حداکثر مدت موضوع این ماده از دوازده روز در یکسال تقویمی تجاوز نخواهد کرد. نحوه استفاده از این مرخصی مطابق دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت عامل سازمان میرسد.
ماده 47- استفاده از مرخصی استحقاقی موکول به تقاضای کتبی مستخدم و موافقت مسئولین مربوط و رعایت ضوابط سازمان میباشد.
تبصره- مستخدمین موظفند نیمی از مرخصی سالیانه خود را طبق برنامه تنظیمی از طرف سازمان استفاده نمایند.
ماده 48 - هرگاه مسئولین مربوط بنا بر مصالح اداری با تقاضای کتبی مرخصی مستخدم از حیث مدت یا موقع استفاده موافقت نکنند اعطای آنرا با توافق مستخدم به وقت دیگری موکول میکنند.
تبصره- 1- چنانچه در شرایط استثنائی استفاده از مرخصی بعلت نیاز مبرم به مستخدم (به تشخیص هیأت عامل) با رعایت مرتب فوق امکان پذیر نباشد، مرخصی استفاده نشده به نسبت هر 24 روز معادل یکماه حقوق و فوقالعادههای مقرر در ماده 44 حسب درخواست مستخدم بازخرید خواهد شد و در غیر اینصورت این مرخصی ذخیره خواهد شد.
تبصره-2- چنانچه مستخدمی که تحصیل مرخصی نموده است بنا به ضرورت از طرف مسئول مربوط دعوت بکار گردد در این صورت نیز نسبت به مرخصی استفاده نشده طبق تبصره فوق عمل میشود.
ماده 49- مستخدم نمیتواند به اختیار در هر سال بیش از 12 روز مرخصی استحقاقی سالانه خود را ذخیره نماید و هرگاه از بقیه مرخصی مذکور به اختیار استفاده نکند، مدت زائد بر 12 روز ذخیره نخواهد شد مگر آنکه درخواست مرخصی مستخدم مورد موافقت سازمان قرار نگرفته باشد.
ماده 50- مستخدمی که در حال مرخصی استحقاقی است میتواند تقاضا کند مرخصی او تمدید شود، در این صورت تاریخ شروع مرخصی اخیر بلافاصله بعد از انقضای مرخصی قبلی خواهد بود.
تبصره- در صورتیکه موافقت مسئول مربوطه در مورد تمدید مرخصی به مستخدم ابلاغ نشده باشد مستخدم مکلف است در پایان مدت مرخصی در محل خدمت خود حاضر شود.
ماده 51- حفظ شغل مستمر مستخدمی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی است الزامی میباشد. در این مدت مسئول مربوطه وظایف او را به مستخدم یا مستخدمین دیگر موقتاً محول میکند.
ماده 52- با مستخدمی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی بیمار شود مطابق مقررات بخش دوم این فصل رفتار خواهد شد و مرخصی استحقاقی استفاده نشده وی ذخیره میگردد.
ماده 53- موافقت با تقاضای مرخصی استحقاقی استفاده نشده مستخدمی که تقاضای بازنشستگی مینماید، الزامی است.
ماده 54 - حداکثر مدتی که مستخدم در یکسال تقویمی میتواند از مرخصی استحقاقی همان سال و مرخصی استحقاقی ذخیره شده استفاده نماید، جمعاً از 60 روز تقویمی تجاوز نخواهد کرد. چنین مستخدمی هرگاه بخواهد از باقیمانده مرخصی ذخیره شده خود نیز استفاده نماید، باید حداقل یکسال تمام خدمت کند.
تبصره- محدودیت مندرج در این ماده شامل مستخدمینی که تقاضای بازنشستگی مینمایند، نمیگردد ولی حفظ شغل مستمر مازاد بر 60 روز مرخصی تقویمی این قبیل مستخدمین ضروری نمباشد.
ماده 55- به ایام مرخصی استعلاجی بیش از چهار ماه و به دوران مرخصی بدون حقوق، آمادگی به خدمت، تعلیق، برکناری از خدمت، انفصال موقت و خدمت زیر پرچم مرخصی استحقاقی تعلق نمیگیرد.
ماده 56- در صورتیکه مستخدم فوت شود و مرخصی استحقاقی ذخیره شده داشته باشد، حقوق و فوقالعادههای مقرر در ماده 44 ایام مرخصی ذخیره شده او به وارث قانونی وی پرداخت خواهد شد.
بخش دوم - مرخصی استعلاجی:
ماده 57- در صورتیکه ابتلاء به بیماریهائی که مانع از خدمت مستخدم باشد، از حداکثر چهار ماه مرخصی استعلاجی با استفاده از حقوق و فوقالعادههای مذکور در ماده 44 در طول یکسال خدمت استفاده خواهد کرد.
تبصره - فوقالعاده روزانه مستخدمی که در خارج از مرکز در حالت مأموریت بیمار شود، در مدت مرخصی استعلاجی به تشخیص سازمان قابل پرداخت میباشد.
ماده 58- مستخدمین شرکت که از نظر بازنشستگی مشمول مقررات قانون تأمین هستند از نظر مرخصی استعلاجی تابع مقررات مذکور خواهند بود ولی سازمان حقوق و فوقالعادههای آنان را در مدت بیماریهائیکه کمتر از چهار روز باشد و همچنین مابهالتفاوتی را که از صندوق تأمین اجتماعی دریافت نمیکنند به آنان پرداخت خواهد کرد. اعمال حکم ماده حداکثر سه بار در طول یکسال تقویمی مجاز است.
ماده 59- گواهی پزشک معالج مستخدم برای اظهار نظر نزد پزشک معتمد سازمان ارسال میگردد. هرگاه گواهی پزشک معالج از لحاظ عدم توانائی مستخدم به انجام دادن خدمت یا مدت معذوریت مورد قبول پزشک معتمد قرار نگیرد، موضوع به کمیسیون پزشکی احاله و نظر کمیسیون پزشکی قطعی است.
ماده 60- ایام مرخصی استعلاجی در مورد حوادث ناشی از کار با تأیید کمیسیون پزشکی از محدودیت زمانی مقرر در ماده 57 مستثنی است.
ماده 61- در صورتیکه مستخدم به بیماریهای صعبالعلاج مبتلا شود تا به مدت یکسال حقوق گروه و پایه او پرداخت خواهد شد. تبصره- تشخیص ابتلاء مستخدم به بیماریهای صعبالعلاج و تعیین مدت معذوریت او بعهده کمیسیون پزشکی متشکل از سه پزشک معتمد است که با اکثریت آراء اتخاذ خواهد شد.
ماده 62- به بانوان باردار برای زایمان هر فرزند تا دو فرزند، سه ماه معذوریت با استفاده از حقوق و فوقالعادههای مذکور در ماده 44 داده میشود. تشخیص تاریخ این معذوریت به عهده پزشک معالج آنان میباشد. ایام این معذوریت جزء مرخصی استعلاجی محسوب خواهد شد و در مورد زایمان سوم به بعد مدت معذوریت حسب مورد به تشخیص پزشک معالج خواهد بود که در هر صورت از سه ماه تجاوز نخواهد کرد.
ماده 63- گواهیهای پزشکی که در مورد بیماری مستخدم در خارج از کشور صادر شده باید از حیث صدور به تصدیق سفارتخانه یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در محل برسد. در مورد مستخدمین شاغل، یا مأموردر خارج از کشور تصدیق سفارتخانه یا کنسولگری ایران در محل از حیث صحت صدور کافی خواهد بود و در سایر موارد هرگاه مفاد چنین گواهینامهای مورد تأیید پزشک مهتمد قرار نکیرد، موضوع در کمیسیون پزشکی برای اظهار نظر قطعی مطرح خواهد شد.
ماده 64- حفظ شغل مستمر مستخدمی که از مرخصی استعلاجی بیش از چهار ماه استفاده مینماید الزامی نیست.
بخش سوم - مرخصی بدون حقوق:
ماده 65- مستخدم میتواند با موافقت سازمان حداکثر تا 2 سال در طول خدمت از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.
تبصره- حداکثر این مرخصی برای ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل مستخدم سه سال علاوه بر مرخصی مذکور در این ماده است.
ماده 66- حفظ شغل مستمر مستخدم در ایام مرخصی بدون حقوق بیش از یکماه متوالی الزامی نیست. در صورتیکه پس از پایان دوران مرخصی مذکور، شغل مستمر متناسب برای ارجاع به او موجود نباشد، آماده بخدمت خواهد شد.
ماده 67- مدت مرخصی بدون حقوق جزء سابقه خدمت مستخدم محسوب نمشود.
تبصره- ایام مرخصی بدون حقوق مستخدم برای ادامه تحصیلات عالی و تخصیص در رشته مورد نیاز سازمان مشروط برآنکه منجربه اخذ مدرک تحصیلی شود از لحاظ بازنشستگی یا پرداخت کسور بازنشستگی مربوط اعم از یهم مستخدم و سهم سازمان جزء سابقه خدمت محسوب میشود.
ماده 68- استفاده از مرخصی بدون حقوق موقوف به اختتام دوره آمایشی است و صرفاً در مواردی است که مستخدم استحقاق مرخصی نداشته و احتیاج به استفاده از مرخصی مسلم شود.
ماده 69- موافقت با مرخصی بدون حقوق مساتخدمی که از چهار ماه مرخصی استعلاجی سالانه استفاده نموده و به سبب ادامه بیماری و یا بیماریهای دیگر قادر به خدمت نباشد و بیماری وی صعبالعلاج تشخیص داده نشود، پس از تأیید کمیسیون پزشکی الزامی خواهد بود.
ماده 70- عدم حضور مستخدم در محل کار که مدت آن از سه روز تجاوز ننماید و مستند به عللی که ذیلاً درج میشود باشد موجه شناخته خواهد شد:
1- بیماری شدید.
2-صدمات ناشیازحوادثکهبه او یا پدر، یا مادر، همسر، و یا فرزندانش وارد آمده باشد.
3- بیماری شدید پدر، مادر، همسر، و یا فرزندان.
4- فوت همسر یا اقربای نسبی و سببی تا طبقه اول.
5- دارا شدن فرزند.
6- ازدواج.
7- احضار مستخدم توسط مراجع قضائی برای ادای شهادت و انجام تحقیقات.
تبصره- مستخدم در شرایط فوق مکلف به اطلاع مورد در اولین فرصت ممکن به سازمان خواهد بود و تشخیص صحت و سقم جهات ادعائی مستخدم بعهده مسئول واحد او است. در صورتیکه صحت ادعا تصدیق شود، غیبت مستخدم بر حسب علت، جزء مرخصی استحقاقی یا استعلاجی محسوب و حکم لازم در این مورد صادر خواهد شد.
بخش چهارم- سایر موارد:
ماده 71- سازمان مکلف است در تأمین شرایط بهداشتی، رفاهی، ایمنی، و ایجاد محیط مناسب کار برای مستخدمین خو.د، اقدامات لازم را بعمل آورد. آئین نامه موضوع این ماده توسط هیأت عامل تهیه و به تصویب مجمع عمومی میرسد.
ماده 72- سازمان مکلف است مستخدمین خود را در برابر حوادث و فوت و حوادث ناشی از امور جنگی بیمه نماید. ضوابط این ماده ا رعایت مقررات عمومی کشور توسط سازمان تهیه و پس از تصویب هیأت عامل به تأیید مجمع عمومی خواهد رسید.
ماده 73- سازمان میتواند به شرکتهای تعاونی و صندوق قرصالحسنه کارکنان خود طبق ضوابطی که به پیشنهاد هیأت عامل به تصویب مجمع عمومی میرسد در حدود بودجه مصوب کمکهای لازم را بنماید.
ماده 74- سازمان میتواند به منظور رفاه و تأمین آتیه مستخدمین و خانواده آنان هر ماه 3% از حقوق و فوقالعاده تخصص مستخدم کسر و پس از افزودن معادل آن بابت سهم سازمان، مجموع آن را در صندوق بنام صندوق پس ازنداز کارکنان واریز نماید.
تبصره- ضوابط ایجاد صندوق و ترتیب نگهداری و بکارگیری و یا بازپرداخت وجوه پس اندازطبقآئین نامهایخواهدبودکهبهپیشنهادهیأت عامل به تصویب مجمع عمومی سازمان میرسد.
ماده 75- در موقع بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و یا انتقال مستخدم به سایر دستگاههای دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی، مجموع سهم پسانداز مستخدم بعلاوه سهم سازمان و سود آن (در صورت اکتساب) یکجا به او یا وارث قانونی وی پرداخت میشود.
تبصره 1- در موقع استعفاء، بازخرید از خدمت، انفصال دائم و یا اخراج فقط موجودی سهم مستخدم بعلاوه سود اکتسافی به وی پرداخت خواهد شد.
تبصره 2- مستخدم مستهفی از خدمت، در صورت استخدام مجدد میتواند وجوه دریافتیازصندوقپسانداز از بابت سهم خود و سود متعلقه را یکجا به صندوق مزبور واریز نماید.
ماده 76- سازمان موظف است به مستخدمینی که ازدواج دائم مینمایند و از سازمان تأمین اجتماعی از این بابت وجهی دریافت نمیدارند، برای یکبار در طول خدمت، هزینه ازدواج پرداخت نماید.
ماده 77- سازمان موظف است به خانواده مستخدمین متوفی به منظور جبران هزینههای انجام مراسم تدفین و ترحیم و سایر هزینههای مربوطه وجهی تحت عنوان هزینه کفن و دفن پرداخت نماید.
ماده 78- هزینههای مذکور در مواد 76و 77، حداکثر تا مبلغ مقرر در قوانین سازمان تأمین اجتماعی قابل پرداخت است.
فصل هفتم- حقوق و تکالیف مستخدمین
ماده 79- مستخدممیتواندبارعایتشرایطزیرو یکماه اعلام قبلی از خدمت سازمان استعفاء کند.:
الف - مستخدمی که تعهد خدمت در سازمان دارد پس از پایان مدت تعهد.
ب- مستخدمی که طبق برنامههای تنظیم شده سازمان، عهدهدار انجام وظیفه در امر حسابرسی سازمانهای دیگر یا اجرای برنامههای آموزشی یا اموری باشد که مربوط به اجرای سایر وظایف قانونی سازمان است پس از پایان برنامه مربوط به شرط تکمیل و ارائه کارهای ارجاعی به مسئولین امر.
ج- در موارد دیگری که ضرورتهای اداری ایجاب کند و استعفای مستخدم موجب توقف یا رکود وظائف مربوط به شغل او بشود، ممکن است موافقت با استعفای مستخدم حداکثر به مدت شش ماه به تشخیص سازمان معوق گذارده شود.
تبصره- استعفای مستخدم رافع تعهدات او در برابر سازمان نخواهد بود. استعفاء از تاریخیتحققمییابد که سازمان با آن موافقت و حکم پایان خدمت در مورد مستخدم صادر شود.
ماده 80- مستخدم نمیتواند جز به ترتیب مقرر در ماده 79 از خدمت سازمان استعفاء کند و سازمان تیز موظف است با استفای مستخدم با رعایت شرایط مذکور موافقت نماید.
ماده 81- حقوق و فوقالعادههای ایام مرخصی استحقاقی ذخیره شده مستخدم مستعفی و همچنین کسور بازنشستگی پرداختی مستخدم مستعفی مشمول مقررات بازنشستگی قانون استخدام کشوری، قابل پرداخت میباشد.
تبصره- کارکنان مؤسسات مشمول قانون کار که طبق قانون تشکیل سازمان حسابرسی به این سازمان منتقل شدهاند، در صورتیکه طبق مقررات مؤسسات متبوع قبلی خود در زمان استعفاء از مزایای پاداش پایان خدمت استفاده میکردهاند، پس از اجرای این آئین نامه، در صورت استعفاء و قبول آن توسط سازمان و یا بازنشستگی براساس ضوابطی که به پیشنهاد هیأت عامل به تصویب مجمع عمومی سازمان خواهد رسید از مزایای مربوطه (تا حداکثر میزان ذخائر پایان خدمت مندرج در دفاتر قانونی مؤسسات قبلی) بهرهمند خواهند شد.
ماده 82- در صورتیکه مستخدم تقاضا کند و سازمان به وجود او احتیاج نداشته باشد خدمت او براساس مقررات عمومی کشور بازخرید خواهد شد.
ماده 83- مستخدم میتواند در مورد تضییع حقوق استخدامی خود قبل از مراجعه به مراجع ذیصلاح، شکایت خود را به مسئولین مربوط سازمان تقدیم کند. سازمان مکلف است بمنظور ایجاد حسن تفاهم و بهبود روابط بین مدیریت و کارکنان، ترتیبات و شرایط لازم را برای رفع موجبات اینگونه شکایات در حدود قوانین و مقررات مربوط فراهم نماید.
ماده 84- مستخدم مکلف است در حدود قوانین و مقررات دستور رؤسای خود را در امور مربوط به وظائف شغلی مورد تصدی اطاعت کند. در صورتیکه میتخدم دستور مافوق را برخلاف قوانین و مقررات یا موازین حرفهای یا مصالح سازمان تشخیص دهد، مرتب را با ذکر دلیل به وی و مقام بالاتر از او گزارش کند، هرگاه مافوق اجرای دستور را کتباً خواستار شود مکلفاستآنرااطاعت نماید. دراین صورت مسئولیت ناشی از اجرای امر به عهده آمر خواهد بود.
ماده 85- هر نوع عملی که موجب اخلال یا کم کاری یا بینظمی و یا وقفه در کار سازمان بشود یا برخلاف اخلاق حسنه یا شئون شغلی و اداری سازمان باشد، تخلف محسوب و با متخلف مطابق قانون رسیدگی به تخلفات دارای رفتار خواهد شد.
ماده 86- مستخدم نیتواند در سایر دستگاههای دولتی و خصوصی و همچنین نهادهای انقلاب اسلامی هرگونه شغلی را بدون موافقت سازمان عهده دار شود. هرگونه تخلف از این بابتموجبتعقیب اداری و موضوع به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع خواهد شد.
تبصره- انواعمشاغلیکه کار در آنها امکان پذیر است با نظر هیأت عامل تعیین میشود.
ماده 87- مستخدم نمیتواند بازاء خدماتی که در اجرای وظایف محوله قانونی سازمان در مؤسسات و سازمانها و شرکتهای دیگر انجام میدهد، وجهی دریافت کند و یا اینکه هدیهای اعم از نقدی و یا جنسی بپذیرد.
تبصره 1- انجام هرگونه معامله با واحدهای مورد رسیدگی سازمان برای کلیه مستخدمین بدون اجازه کتبی مقامات ذیصلاح سازمان ممنوع است.
تبصره 2- هرگونه اعمال خلاف و مغایر این ماده و تبصره آن تخلف محسوب و با متخلف برابر مقررات رفتار خواهد شد.
ماده 88- در مواردیکه مستخدم انجام وظایف حسابرسی یا بازرسی قانونی شرکتها و سازمانهای مشمول قانون تشکیل و اساسنامه سازمان را بعهده دارد، مکلف است علاوه بر رعایت موازین حرفهای، مقررات تجارت و سایر مقررات مربوط را رعایت کند ولی اعلام تخلف و جرائم به مقامات مربوط باید از طریق سازمان انجام گیرید. تخلف از اجرای این ماده حسب مورد موجب تعقیب و کیفری در مراجع قانونی است.
ماده 89- انواع تخلفات اداری و نحوه تعیین مجازات آنها و رسیدگی به تخلفات اداری مستخدمین مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری خواهد بود.
تبصره- رسیدگی و اظهارنظر به مسائل انظباتی در امور حرفهای مستخدمین از وظائف کمیته انظباتی مووع ماده 29 اساسنامه میباشد که در صورت تشخیص خلاف، پرونده جهت رسیدگی به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع خواهد شد.
ماده 90- مستخدمین مکلفند در ساعات کار تعیین شده از طرف سازمان در محل خدمت خود حضور یافته و وظائف محوله را انجام دهند. دستورالعمل مربوط به حضور و غیاب و نحوه کسر جریمه غیبت به تصویب هیأت عامل میرسد.
تبصره- مدت ساعات کار مستخدمین سازمان تابع مقررات عمومی کشور میباشد.
فصل هشتم- بازنشستگی و وطیفه
ماده 91- امور بازنشستگی و وظیفه مستخدمین ثابت که طبق قانون تشکیل و اساسنامه مصوب به سازمان منتقل شده یا بشوند، تابع مقررات زیر است:
الف- مستخدمین رسمی که تابع مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری خواهند بود. اینگونه مستخدمین میتوانند درخواست نمایند با رعایت مقررات مربوط تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی گردند.
ب- کارکنان مشمول قانون تأمین اجتماعی که همچنان مشمول مقررات قانون مذکور خواهند بود.
ج- مستخدمین ثابت مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی که در اجرای لایحه قانونی راجع به شمول مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری به مستخدمین شرکتهای دولتی مشمول قانون تأمین اجتماعی مصوب 10/9/1358 از لحاظ بازنشستگی و وظیفه مشمول قانون استخدام کشوری گردیدهاند کماکان تابع مقررات بازنشستگی مذکور خواهند بود.
د- مستخدمینی که تابع مقررات بازنشستگی و وظیفه خاص بوده یا مشمول مقرات بازنشستگی و وظیفه نبودهاند با رعایت مقررات مربوط تابع قانون تأمین اجتماعی خواهند بود.
تبصره- کلیه سوابق خدمت مستخدمین مذکور در این ماده که طبق مقررات قانونی در مؤسسه قبلی آنها قابل احتساب بوده است از لحاظ بازنشستگی و وظیفه و مقررات این آئین نامه جزء سنوات خدمت آنان محسوب خواهد شد.
ماده 92- مستخدمینی که براساس مقررات این آئین نامه در سازمان استخدام میشوند از نظر بازنشستگی و وظیفه مشمول مقررات قانون تأمین اجتماعی خواهند بود.
فصل نهم- مقررات مختلف
ماده 93- سازمان نمیتواند جز در موارد مصرح در این آئین نامه مستخدم را از شغل مستمر مورد تصدی برکنار کند مگر آنکه بلافاصله او را به شغل مستمر دیگری منصوب نماید.
ماده 94- در صورت انحلال سازمان، مستخدمین آماده به خدمت شده، در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارائی قرار میگیرند.
ماده 95- در صورتی که شغل مستمر مستخدم حذف شود و شغل مستمر بلاتصدی دیگری که شرایط احرازآنرادارد در تشکیلات سازمان موجود نباشد، آماده به خدمت خواهد شد
ماده 96- به مستخدمین سازمان که به حال آماده به خدمت درمیآیند شش ماه اول تمام حقوق جدول مربوط و پس از آن تا پایان دوران آمادگی بخدمت نصف مبلغ مزبور پرداخت خواهد شد.
تبصره 1- مدت آمادگی به خدمت حداکثر از یکسال تجاوز نخواهد کرد و پس از اتمام یکسال با مستخدم آماده به خدمت براساس قوانین و مقررات عمومی کشور رفتار خواهد شد.
تبصره 2- دوران آمادگی به خدمت با پرداخت کسور بازنشستگی به مأخذ تمام حقوق از نظر بازنشستگی و وظیفه جزء سابقه خدمت مستخدم محسوب خواهد شد.
ماده 97- سازمان مکلف است جهت انتقال مستخدمین آماده به خدمت خود به طرق مقتضیاقدام کند.
ماده 98- انتصاب مستخدمی که در شغل مستمر صاحب جمعی انجام وظیفه مینماید به شغل مستمر دیگر تا موقعی که حساب دوره عملیات او تسویه نشده است ممنوع میباشد.
ماده 99- در هر مورد که در این آئین نامه حکمی وجود نداشته باشد، طبق مقررات استخدامی شرکتهای دولتی عمل خواهد شد و در صورتیکه در مقررات مذکور نیز حکم خاصی نباشد طبق قوانین عمومی کشور رفتار خواهد شد.
ماده 100- اصلاحات و تغییرات ضروری در این آئین نامه براساس بند 9 ماده 11 اساسنامه به وسیله مجمع عمومی پیشنهاد و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور جهت تصویب هیأت وزیران تقدیم خواهد شد.
فصل دهم- تطبیق وضع مستخدمین با مقررات این آئین نامه
ماده 101- کلیه مستخدمینی که طبق قانون تشکیل و اساسنامه مصوب به این سازمان منتقل شدهاند از تاریخ تصویب این آئین نامه و آن دسته از مستخدمینی که در آینده منتقل میشوند از تاریخ انتقال در صورت داشتن صلاحیتهای لازم مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود و حقوق و فوقالعاده تخصص آنان طبق مقررات این آئین نامه پرداخت خواهد شد.
فصل دهم –تطبیق وضع مستخدمین با مقررات این آئیننامه
ماده 101-کلیه مستخدمینی که طبق قانون تشکیل و اساسانامه مصوب به این سازمان منتقل شده انداز تاریخ تصویب این آئین نامه وآن دسته از مستخدمینی که در آینده منتقل میشوند از تاریخ انتقال در صورت داشتن صلاحیتهای لازم مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود وحقوق و فوق العاده تخصص آنان طبق مقررات این آئین نامه پرداخت خواهند شد .تبصره – در صورتیکه صلاحیتهای مستخدمین منتقل شده به سازمان در خصوص برخی از آنان احراز نگردیده ، صدور حکم تطبیق وضع درمورد اینگونه افراد موکول به تآیید هسته گزینش سازمان خوهابود. هسته گزینش موظف است ظرف 6ماه صلاحیت ویا عدم صلاحیت مستخدم را اعلام نماید، در غیر اینصورت مستخدم تطبیق وضع خواهد یافت .
ماده 102- مستخدمینی که طبق مقررات قانون تشکیل سازمان اساسنامه آن به این سازمان منتقل شده یا میشوند به ترتیب زیر با آنان رفتار خواهد شد:
الف – مستخدمین رسمی تابع قانون استخدام کشوری حسب درخواست آنان به مستخدم ثابت مشمول این آئین نامه تبدیل وبه آنان مطابق مقررات ماده 144 قانون استخدام کشوری رفتار می شود.
ب- مستخدمین ثابت مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی یا مقررات استخدامی خاص ، با مقررات این آئین نامه تطبیق خواهد شد.
ج- سایر مستخدمین وکسانی که تابع قانون کار بوده ومشاغل آنها کارگری شناخته نمی شود طبق مقررات این آئین نامه تبدیل می شود.
د- افرادی به طور موقت به عنوان خریدخدمت، قراردادی ، روز مزدیا حکمی و مانند اینها در واحد متبوع قبلی به طور تمام وقت خدمت می کردنندحسب تشخیص ونیاز سازمان تا تاریخ تبدیل وضع با مقررات این آئین نامه طبق قراردادقبلی به خدمت خود درسازمان ادامه می دهند.
ماده 103-مستخدمینی که طبق مقررات قانون تشکیل و اساسنامه سازمان به این سازمان منتقل می شود ، یدر شغلی که از طرف سازمان به آنان ارجاع می شود، خدمت خواهد کرد وکلیه تعهدات آنان برابر سازمان متبوع قبلی نیز عینآ به این سازمان انتقال می یابند .
ماده 104-گروه مستخدمین با توجه به شغل ارجاعی و پایة آنان با توجه به سنوات خدمت قابل قبول سازمان وخدمت تمام وقت دولتی وخدمت وظیفه عمومی به ازاء هر سال یک پایه مطابق مقررات تعیین خواهدشد.
تبصره – پایه یا پایه هایی که مستخدمین مذکور طبق مقررات ویا مصوبات هیت وزیران در موسسات قبلی علاوه بر پایه های سنواتی دریافت کرده اند به پایه هایی که به موجب این آئیینامه به آنان داده می شود ، افزوده خواهد شد.
ماده 105 – در صورتی که حقوق گروه وپایه و فوق العاده تخصص مستخدم ثابت پس از تطبیق وضع با مقررات این آئین نامه از جمع حقوق و مزایای شغل ویا فوق العاده شغل ویا فوق العادهایی که به اقتضای شغل قبلی بهطور ثابت دریافت می کرده است وهمچنین کمک هزینه عائله مندی کمتر شود ، مابه التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق دریافتی به وی پرداخت خواهد شد. هر گونه افزایش حقوق از تفاوت رمذکور کسر خواهدگردید.
ماده 106- کلیه سوابق خدمت قابل مستخدمینی که در ازای آنان کسور بازنشستگی یا حق بیمه به صندوق مربوط پرداخته اند در موقع تطبیق وضع محسوب ومنظور خواهد شد.
ماده107- در مورد سوابق خدمت مستخدمینی که در ازای آن کسور بازنشستگی یا حق بیمه به صندوق پرداخت نشده در صورتی که طبق اسناد مالی متقن مالیات حقوق ایام خدمت به وزارت امور اقتصادی پرداخت شده باشدطبق دستور عمل اجرائی این فصل وبه تشخیص این سازمان با شغل ارجاعی مستخدم مرتبط باشد از لحاظ اجرای مقررات این فصل در تعیین پایه وگروه محسوب ومنظور خواهد شد.
ماده 108- مقررات این فصل در مورد کلیه افرادی اجرا خواهدشد که قبل از اجرای این آئین نامه به طور تمام وقت در موسسة مطبوع خود خدمت می کردند.
ماده 109- مستخدمینی غیر رسمی ویا غیر ثابت که در اجرای قانون تشکیل واساسنامه به این سازمان متنقل شده اند ویا می شوندمی توانندظرف مدت که از سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه تجاوز نکنند ، کتبآ تقاضای تبدیل وضع استخدامی خود را بامقررات این آئین نامه بنمایند.سازمان می تواند در صورت تیلز وجود شغل مستمر بلاتصدی و تآیید صلاحیت ورضایت از عملکرد آنان گروه وپایه این دسته ازم ستخدمین در اجرای مواد این فصل تعیین نماید. حقوق و فوق العاده تخصص آنان از تاریخ در خواست بر اساس این مقررات تعیین وپرداخت خواهدشد.
تبصره- در صورت کاهش در یافتی هیکگونه تفاوتی به این گونه تعلقی نخواهدگرفت .
ماده 110- در مورد مستخدیمنی که طبق قانون تشکیل و اساسنامه سازمان به تبع ادغام یا انحلال سازمان مطبوع خود به اسن سازمان منتقل می شوند وبه وجود آنان نیازی نباشد، می توان به یکی از طرق زیر رفتار نمود:
الف-معرفی به سازمانهای دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط جهت انتقال .
ب- باز خرید خدمت حسب در خواست آنها،
ج- بازنشسته کردن آنان با رعایت قوانین ومقررات مربوط ،
در غیر موارد فوق ، سازمان مکلف به حفظ وضع استخدامی آنان طبق مقررات مربوط خواهد بودوهیچ یک از مستخدمینی را که طبق قانون تشکیل وساسانامه به این سازمان منتقل می شوندغیر از موارد تبصره 101 نمی توان به عنوان زائد از خدمت اخراج کرد.
ماده111- در مورد مستخدمینی که قبل از تطبیق وضع با این آئین نامه آماده به خدمت شوند مبنای محاسبه حقوق آمادگی به خدمت آنان آخرین حقوقو مزایای ثابتی است که قبل از آماده به خدمت در یافت می داشته اند .
ماده 112- دستور العمل اجرائی مقررات این فصل به تصویب هیت عامل خواهد رسید.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12612

تاریخ تصویب : 1367/02/28

تاریخ ابلاغ : 1367/03/26

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.