×

چهاربار اقرار مذکور در قانون بایستی در زمانهای مختلف و فواصل متعارف باشد

چهاربار اقرار مذکور در قانون بایستی در زمانهای مختلف و فواصل متعارف باشد

چهاربار-اقرار-مذکور-در-قانون-بایستی-در-زمانهای-مختلف-و-فواصل-متعارف-باشد
شماره کلاسه :22/12/3736
تاریخ رسیدگی : 31/3/71
شماره دادنامه : 160/12
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوانعالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ... رئیس ... عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
بطوریکه محتویات پرونده حکایت دارد به دنبال طرح شکایت از ناحیه آقای (الف ) مفادا" به اینکه شخصی بنام (ب ) دخترش (ج ) را مورد تجاوز قرار داده و موجبات باردار شدن وی را فراهم کرده است از طرف دادسرای عمومی شهرستان ... تحقیقات مقدماتی راجع بامر عنوان شده به دایره مبارزه با مفاسد اجتماعی محول و در جریان آن خانم (ج ) که تاریخ تولد خود را سال 1349 اعلام نموده توضیح داده است بر مبنای آشنائی های حاصله که منشاء ایجاد آن قرابت فامیلی بوده (ب ) موصوف روابطی را با وی برقرار و پس از اینکه با داده وعده ازدواج او را به انجام این امیدوار کرده است اقدام به ازاله بکارت از وی نموده و متعاقبا" با ادامه روابط مزبور چون عمل نزدیکی دو بار دیگر نیز تکرار و وی نیز از شخص یاد شده باردار گردیده است بر اثر همین امر جریان قضیه بر کسان وبستگان وی مکشوف و سرانجام کار به طرح شکایت منتهی شده است.
درمعاینات بعمل آمده پزشک قانونی شهرستان ... اعلام نظر نموده که (ج ) 5/8 ماهه حامله بوده و متهم نیز که بدوا" به خلاف واقع بودن موارد عنوان شده تاکید داشته است در دنباله تحقیقات صریحا" به ارتکاب عمل انتسابی اقرار نموده و ضمن قبول تعلق حمل بخود و اشاره به اینکه عمل زنا با رضایت بانو (ج ) صورت گرفته آمادگی خویش را جهت ازدواج با مشارالیها اعلام کرده است با انجام تحققیات مذکور و ارسال گزارش کار به دادسرای عمومی ... از ناحیه مرجع مرقوم نیز در خصوص مورد سلسله تحقیقات و اقدامات لازمه انجام ودراین مرحله نیز اظهارات و اقاریر متهمین بشرح مذکوره فوق استماع و سرانجام مرجع رسیدگی کننده با احراز مجرمیت آقای (ب ) وخانم (ج ) بترتیب اولی از حیث ارتکاب عمل زنای محصن و دومی از جهت انجام زنای غیر محصنه و تنظیم کیفرخواست شماره 6360/9/79 رسیدگی و تعیین کیفر نامبردگان فوق را باستناد مادتین 100 و 102 قانون حدود و قصاص از دادگاه صالحه خواستار گردیده است .
پس از تحقق امور یاد شده و طرح قضیه در شعبه ششم دادگاه کیفری ... و انتخاب وکیل تسخیری جهت متهم دریف اول نسبت به موضوع رسیدگی قانون انجام و نهایتا" دادگاه مرجوع الیه به موجب دادنامه شماره 207/1/71 حکم قضیه را صادر که در رای صادره بدنبال ذکر هویت متهمان و نوع بزههای منتسبه به آنان عینا" چنین آمده است :
1 - محتویات پرونده 2 - گزارش مامورین انتظامی 3 - اقاریر صریح متهمین در مراحل تحقیقاتی بشرح صفحه 12 خلاصتا" قبول دارم ( این دختر خواهر شوهر خواهرم می باشد چند سال با او آشنا بودم ... بعد دوبار دیگر با او عمل زنا انجام دادم و در حاضر حامله است و بچه ای که در شکم دارد متعلق به من می باشد، همچنین اظهارات متهمه ردیف دو در ص 11 خلاصتا" من قبول نمی کردم گفتم تو زن داری ولی با حرفهائی که زد راضی شدم به من تجاوز کرد و عمل زنا انجام داد. 4 - اقاریر صریح نامبردگان در آگاهی بشرح ]پرونده [ گواهی پزشکی شبکه بهداشت شهرستان ... مبنی بر اینه متهمه حامله است . اقاریر صریح متهمین در چهار جلسه دادگاه بدین شرح که نامبردگان بیش از چهار بار به دادگاه دعوت شدند و در هر جلسه بیش از چندین بار اقرار از روی رضا و رغبت بدون اکراه توسط نامبردگان صورت گرفت. 6 - قطع و یقین بوقوع بزه انتسابی توسط نامبردگان و مستند قطع و یقین محتویات پرونده و اظهارات طرفین در جلسات دادگاه 7 - سایر قرائن موجود و منعکس در پرونده و از آنجا که متهم ردیف اول با بازجوئی که از نامبرده بعمل آمده اظهار داشت که دارای همسر است و دسترسی به همسرش داشته و می دانسته که عمل زناحرام است و هیچگونه صیغه شرعی اعم از عربی و یا فارسی که حکایت از علقه زوجیت باشد بین طرفین نبوده و از آنجا که نامبرده هم مکلف و هم عاقل است و بدون اکراه مرتکب زنای محصنه گردیده و نظر به اینکه متهمه ردیف دو دارای همسر نبوده و علم مجرمیت زنا داشته و جمیع شرایط تکلیف را دارا بوده و این ارتکاب از روی رضا و رغبت صورت گرفته لهذا با انطباق جرم به مواد100 و102 قانون حدود و قصاص و با توجه به اینکه متهم ردیف اول همسر دائمی و دارای فرزند بوده و با همسر خود عمل جماع انجام داده و در نتیجه متهم ردیف اول یعنی (ب ) را به رجم (سنگسار) و متهم ردیف دوم را به صد تازیانه محکوم می نماید.
رای صادره قابل تجدیدنظر در دیوانعالی کشور است و در تایید حکم صادره باید در محل وقوع جرم اجراء گردد... با صدور دادنامه فوق جری پاره ای اقدامات لازمه چون محکوم علیها ضمن تقدیم لوایحی که متن آن هنگام شور قرائت خواهد شد نسبت به حکم صادره اعتراض نموده و دادگاه صادر کننده رای نیز با رد اعتراضات عنوان شده مفادا" حکم معترض عنه را خالی از اشکال قانونی دانسته است در اجرای مقررات قانونی سوابق کار به دیوانعالی کشور ارسال و در نهایت رسیدگی به موضوع باین شعبه محول گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور رای شرعی و قانونی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد.
بسمه تعالی
با امعان نظر بر مندرجات پرونده اولا" با توجه به اینکه چهار بار اقرار مذکور در قانون بایستی در زمانهای مختلف و فواصل متعارف باشد و صرف خروج و دخول از دادگاه و سپس اخذ اعتراف برخلاف نظر شارع مقدس می باشد. ثانیا" ماده 86 قانون مجازات اسلامی صراحت دارد که زنای مرد یا زنی که همسر دائمی دارد ولی به واسطه مسافرت یا حبس و مانند آنها از عذرهای موجه به همسر خود دسترسی ندارد موجب رجم نیست ولی چون درمانحن فیه محکوم علیه ادعای محکوم علیه ضرورت دارد بهر تقدیر دادنامه معترض عنه با اختیارات حاصل از مواد 2 و 5 و9 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2 و شعب دیوان عالی کشور نقض و رسیدگی مجدد در خصوص مورد به شعبه دیگر دادگاه همعرض ارجاع می گردد.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

120

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 160

تاریخ تصویب : 1371/03/31

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.