×

آئین نامه اجرائی قانون تائید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی

آئین نامه اجرائی قانون تائید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تائید-رشته-های-دانشگاهی-دانشگاه-آزاد-اسلامی

وکیل


شماره 34842/ت 137ه 24/4/1369

وزارت فرهنگ و آموزش عالی – وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در جلسه مورخ 10/4/1369 به استناد تبصره 5 ماده واحده قانون تائید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب 1367 آئین نامه اجرائی قانون مزبور را که در دویست و دوازدهمین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی تایید گردیده است ، به شرح زیر تصویب نمود.

ماده 1- کمیته ارزیابی موضوع تبصره 4 ماده واحده با حضور هر سه عضو رسمیت خواهد یافت و ابلاغ تصمیمات کمیته با امضا رئیس کمیته ( نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی) انجام خواهد شد.
تبصره – در صورتی که هر یک از اعضا بدون عذر موجه دوبار غیبت متئوالی داشته باشند جلسات با حضور دو نفر دیگر که یکی از آنها رئیس کمیته خواهد بود ، رسمیت یافته و در صورت وحدت نظر حاضرین تصمیمات متخذه بمورد اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 2- کمیته ارزیابی حسب مورد در دفتر شورای گسترش آموزش عالی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مستقر شده و فعالیت خواهد داشت و سوابق و صورتجلسات در دفتر شورای گسترش مربوط نگهداری خواهد شد .
ماده 3- رشته های دانشگاه آزاد اسلامی نخست بر طبق تقاضای دانشگاه آزاد در شورای گسترش هر یک از دو وزارتخانه فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بررسی خواهد شد . در صورتی که این رشته ها و کیفیت آنها با ضوابط دو وزارتخانه منطبق نباشد ، این موارد با ذکر دلیل به دانشگاه اطلاع داده خواهد شد تا کمیته سه نفره ارزیابی به آنها رسیدگیب نماید و تصمیم مقتضی اتخاذ کند. این کمیته در ارزیابی خود می تواند از نظرهای کارشناسانه شورای گسترش دو وزارتخانه و گروه های وابسته به آنها استفاده کند. وزارتخانه ها موظفند نظر خود را در خصوص رشته های تحصیلی در ظرف دو ماه به کمیته ارزیابی ابلاغ نمایند.
ماده 4- کمیته ارزیابی موظف است که هنگام بررسی و ارزیابی رشته های دانشگاه آزاد کلیه قوانین و مقررات آموزشی را رعایت نماید. مگر مواردی که ناقض قانون مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی باشد .
ماده 5- در صورتی که کمیته ارزیابی تشخیص دهد که رشته ای به دلیل فقدان امکانات آموزشی و توانائی دانشگاه قابل برگزارشدن نیست ، موارد نقض و کمبودها را به اطلاع مقامات مسوول خواهد رساند تا دانشگاه درصدد رفع و جبران آنها برآید.
تبصره 1- کمیته ارزیابی موارد نقص و کمبودها را به اطلاع مقامات مسوول دانشگاه خواهد رساند ، و این کمیته لازم است برای رفع این کمبودها و نواقص ضرب الجلی معین نماید .
تبصره 2- در مورد کلیه رشته ها هر گاه دانشگاه آزاد نتواند کمبودها و نواقص هر یک از رشته های موجود را در مهلت مقرر شده برطرف نماید و کیفیت این رشته ها را به حد نصاب برساند باید از پذیرش دانشجوی جدید خودداری نماید، سپس اگر دانشگاه توانست سطح علمی این رشته ها را به سطح مورد قبول کمیته ارزیابی برساند بار دیگر موضوع این رشته ها می تواند مورد بررسی قرار گیرد.
تبصره 3- دانشگاه آزاد اسلامی مکلف است اطلاعات لازم را در اختیار کمیته ارزیابی قرار داده و همکاری لازم با هیاتهائی که به منظور بازدید از امکانات واحدهای آن دانشگاه از سوی هر یک از وزارتخانه های ذیربط یا کمیته ارزیابی اعزام خواهند شد بنماید.
ماده 6- وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی صورت کلیه هزینه های اضافی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان و ارزیابی رشته ها را تنظیم خواهند کرد و این صورت هزینه ها پس از تایید کمیته ارزیابی به دانشگاه آزاد اسلامی فرستاده خواهد شد و دانشگاه موظف است که حداکثر ظرف مدت سه ماه انها را بپردازد.
ماده 7- تا زمانی که یک یا چند رشته از رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی تایید نشده است دانشگاه موظف است که اطلاعات مورد نیاز را برای ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشجویان آن رشته به ضمیمه پرونده تحصیلی ایشان مطابق ضوابط جاری وزارت فرهنگ و آموزش عالی ووزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به این دو وزارتخانه ارسال نماید.
تبصره 1- صدور دانشنامه دانش آموختگانی که هم رشته تحصیلی ایشان تایید شده است بر طبق ضوابط جاری آموزش عالی مانند دانشگاههای دولتی انجام خواهد گرفت .
تبصره 2- دانشجویان رشته های گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همانند دانشجویان سایر دانشگاههای علوم پزشکی ملزم به رعایت ضوابط و مقررات آموزش عالی در این رشته ها و همچنین شرکت در امتحانات علوم پایه پزشکی و بالینی و امتحان جامعی که از طرف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برگزار میشود، خواهند بود.
ماده 8- وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظفند مدارک تحصیلی کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را ( در آینده طبق ضوابط جاری آموزش عالی ) با رعایت شرایط زیر ارزابی کنند:
الف – دانشجویان باید از طریق شرکت و موفقیت در آزمونهای ورودی رسمی ( برای انها که از این پس وارد میشوند طبق ضوابط آموزش عالی ) به دانشگاه آزاد اسلامی راه یافته باشند.
ب – دانشجویانی که از این پس وارد می شوند در هنگام ثبت نام و آغاز تحصیلات خود در دانشگاه آزاد اسلامی باید همه شرایط لازم برای ورود به دانشگاهها وموسسات آموزش عالی دولتی ( از قبیل تعیین وضعیت نظام وظیفه و گزینش عمومی ) را طبق اساسنامه مصوب احراز کرده باشند.
ماده 9- داشتن مدرک تحصیلی معتبر در هر مقطع ( مدرک دیپلم برای دوره کارشناسی و مدرک لیسانس برای دوره کارشناسی ارشد و فوق لیسانس برای دوره دکترا) برای اینده الزامی است و صدور گواهی نامه برای دانشجویان موجود نیز برای هر مقطع تحصیلی ، مشروط به داشتن گواهینامه مقطع قبل می باشد که برای آنهائی که مدرک تحصیلی قبلی را ندارند از راههای قانونی موجود یا ارزشیابی ارگان مربوط ، در صورت لزوم اقدام میشود.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13223

تاریخ تصویب : 1369/04/10

تاریخ ابلاغ : 1369/05/06

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.