×

آئین نامه اجرائی تبصره 10 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی تبصره 10 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-10-قانون-برنامه-اول-توسعه-اقتصادی-،اجتماعی-وفرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران شماره 42984 /ت 93 ک 4/6/1369

وزارت مسکن و شهرسازی
اکثریت وزرای عضو کمیسیون فرهنگی هیات دولت در جلسه مورخ 22/5/1369 با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران در جلسه مورخ 15/1/1369 ،بنا به پیشنهاد وزارتخانه های کشور ، مسکن و شهرسازی . آموزش و پرورش . فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان ؤ اموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تربیت بدنی و به استناد تبصره 10 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1368 آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1- شهرداریهای سراسر کشور موظفند اراضی با کاربریهای آموزشی ، فرهنگی و خدماتی را در سطح شهرها براساس طرحهای هادی ، جامع و تفضیلی مصوب برروی نقشه های مربوطه مشخص و با تکمیل فرم مشخصات ( پیوست این آئین نامه ) اراضی مذکور را در اسرع وقت به دستگاه ذیربط معرفی نمایند.
ماده 2- دستگاههای ذیربط اراضی مورد نیاز خود را به تدریج پس از اعلام شهرداریها به ترتیب اولویت همراه با فرم موضوع ماده یک و مشخصات ثبتی جهت انجام امور تملک به وزارت مسکن و شهرسازی ( سازمان زمین شهری ) معرفی می نمایند.
ماده 3- وزارت مسکن و شهرسازی ( سازمان زمین شهری ) مکلف است مطابق مقررات قانون زمین شهری و آئین نامه اجرائی آن با جلب همکاری نمایندگان دستگاههای ذینفع اراضی معرفی شده را تملک و اسناد مالکیت آنها را به نام دولت با نمایندگی خود اخذ نماید. رعایت مفاد ماده 23 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری نسبت به این قبیل تملکها ضروری نیست .
ماده 4- ادارات ثبت اسناد و املاک سراسر کشور در مورد پاسخ استعلامهای دستگاههای ذیربط و انجام اقدامات مربوط به صدور اسناد مالکیت این اراضی به نام دولت و یا تفکیک آنها .به صورت خارج از نوبت و حداکثر ظرف یکماه از تاریخ درخواست دستگاههای ذیربط اقدام نمایند.
ماده 5- وزارت مسکن و شهرسازی ( سازمان زمین شهری ) در مواردی که مالکین این گونه اراضی تملک شده ، طبق مواد 7 و 9 قانون زمین شهری واجد شرایط عمران زمین خود بوده اند نسبت به واگذاری زمین معوض یا پرداخت بهای آن مطابق قانون زمین شهری اقدام مینماید.
تبصره – در صورت توافق مالک این گونه اراضی ، واگذاری واحدهای مسکونی احداث شده در اجرای ماده 67 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری و یا غیر آن در ازای حقوق مالکانه آنها ،بلا مانع است .
ماده 6- واگذاری اراضی تملک شده ، در حد نیاز طرحهای مشخص با رعایت استانداردهای طرحهای هادی و جامع و تفضیلی به دستگاههای مربوط و با تنظیم قرارداد واگذاری ، بصورت رایگان انجام خواهد شد و انتقال قطعی آن منوط به اجرای طرح تا مرحله پایان کار خواهد بود.
ماده 7- پرداخت هزینه های ستادی ، جاری ، و مطالعاتی وزارت مسکن و شهرسازی ( سازمان زمین شهری ) در اجرای تبصره 10 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز هزینه های خسارت ناشی از اجرای تبصره مزبور که براساس تصمیمات محاکم صالحه قطعی و نهائی شده باشد ، از محل اعتبارات تبصره 10 قانون برنامه اول بلا مانع است .
ماده 8- وزارت مسکن و شهرسازی ( سازمان زمین شهری )مجاز است علاوه بر بهای منطقه ای زمین مبالغی را که براساس هزینه های موضوع ماده 7 این آئین نامه نسبت به قطعات مسکونی قابل واگذاری ، تعیین می گردد و از 80 درصد قیمت منطقه ای اراضی بیشتر نخواهد بود، از متقاضیان دریافت زمین در سراسر کشور وصول و صرفا برای هزینه های ناشی از اجرای تبصره 10 قانون برنامه اول به مصرف برساند.
تبصره – زمینهائی که قراردادهای واگذاری آنها تا پایان سال 1368 امضا گردیده است مشمول پرداخت مازاد قیمت موضوع این ماده نمی باشند.
ماده 9- دستگاههای ذیربط مکلفند بلافاصله پس از تحویل زمین نسبت به حفظ و حراست این زمینها اقدام و حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ واگذاری در مورد اجرای طرح و آغاز عملیات اجرائی اقدام نمایند. در موارد خاص این مدت حسب درخواست دستگاه مربوط و تصویب کمیسیون موضوع ماده 15 این آئین نامه قابل افزایش است .
ماده 10- دستگاههای ذیربط به هیچ وجه مجاز به استفاده از اراضی مزبور در غیر از کاربردی تعیین شده نمی باشند و در صورت تغییر کاربردی یا منتفی شدن اجرای طرح بایستی این گونه اراضی را فورا جهت استفاده سایر دستگاههای دولتی ذیربط به سازمان زمین شهری اعاده نمایند.
ماده 11- شهرداریهای سراسر کشور مکلف اند حسب درخواست کتبی دستگاههای ذیربط براساس مفاد تبصره 10 قانون برنامه اول حداکثر ظرف یک هفته بدون رعایت تشریفات صدور پروانه ساختمانی و فقط با اعلام بر و کف ، مجوز لازم را جهت احداث بنا با رعایت کاربری مربوط صادر نمایند.
ماده 12- در مواردی که اراضی پیش بینی شده برای احداث و توسعه مدارس و مراکز فرهنگی و هنری وورزشی و بهداشتی ، درمانی ؤاموزشی و خدماتی عملا برای مصارف دیگر اشغال شده باشد وزارت مسکن و شهرسازی موظف است از طریق کمیسیون ماده 5 قانون شورایعالی شهرسازی بنا به پیشنهاد دستگاههای ذیربط و براساس ضوابط و سرانه های مربوط حتی الامکان از زمینهای مناسب اطراف آن به میزان کافی تامین و جانشین نماید و یا در مواردی که اراضی موجود متناسب با نیاز دستگاههای اجرائی ذیربط نباشد زمینهای دیگر را بنا به معرفی دستگاههای مربوط طبق ضوابط تغییر کاربری دهد.
ماده 13- شهرداریها مکلفند از هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز برروی اراضی با کاربری های آموزشی ، فرهنگی و خدماتی جلوگیری نموده و موارد تخلف را سریعا به دستگاههای مربوط و سایر مراجع ذیربط گزارش نمایند.
ماده 14- شهرداریها مجازند با استفاده از اراضی با کاربریها ی خدماتی نسبت به ایجاد پارکها ، فضای سبز ، ایستگاههای خدمات آتش نشانی و منابع آب ، میادین ( فلکه ها ) و پارکینگها اقدام نمایند.
ماده 15- به منظور تعیین اولویت در تملک وواگذاری اراضی مشمول تبصره 10 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ،، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز هماهنگی و پیگیری جهت رفع موانع احتمالی در این زمینه و تعیین درصد قابل وصول علاوه بر بهای منطقه ای زمینهای مسکونی قابل واگذاری سازمان زمین شهری موضوع ماده 8 این آئین نامه در هر استان کمیسیون (( هماهنگی تامین فضای های عمومی استان )) با شرکت اعضای زیر تشکیل می گردد:
1- استاندار ( یا معاون عمرانی وی ) – رئیس کمیسیون
2- مدیر کل مسکن وشهرسازی
3- مدیر کل زمین شهری
4- مدیر کل آموزش و پرورش
5- یکی از روسای دانشگاههای غیر پزشکی به انتخاب وزارت فرهنگ و آموزش عالی
6- مدیر عامل سازمان منطقه ای بهداشت و درمان استان و یا یکی ازروسای دانشگاههای علوم پزشکی به انتخاب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
7- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
8- مدیر کل تربیت بدنی
9- شهردار مربوط
10- مدیر نوسازی وتوسعه و تجهیز مدارس استان ( بدون حق رای)
تبصره 1- کمیسیون موضوع این ماده موظف است اولویت در تملک وواگذاری اراضی را با رعایت مصوبات شورایعالی شهرسازی ، تعیین نماید.
تبصره 2- جلسات کمیسیون با حضور5/4 اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات کمیسیون با شش رای موافق معتبر است .
این تصویبنامه در تاریخ 30/5/1369 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13255

تاریخ تصویب : 1369/05/22

تاریخ ابلاغ : 1369/06/14

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.