×

بخشنامه در مورد طبقه بندی مشاغل

بخشنامه در مورد طبقه بندی مشاغل

بخشنامه-در-مورد-طبقه-بندی-مشاغل شماره 58269 13/5/1369

بخشنامه
شورایعالی کار به موازات سیاستهای برنامه اول توسعه اقتصادی – اجتماعی دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد زمینه های هر چه مناسبتر شغلی و تضمین حقوق مادی و معنوی شایسته تر برای کارگران عزیز،در جلسه مورخ 17/4/69 در اجرای ماده واحده راجع به قانون طبقه بندی مشاغل کارگاهها مصوب 7/12/52 ضمن تاکید بر الزامی بودن اجرای قانون مذکور در کلیه کارگاههای مشمول و مکلف نمودن آنان به تهیه طرحهای طبقه بندی طبق نظام ارزیابی ، اقدام به تغیین مهلت برای تهیه و اجرای طرحهای طبقه بندی براساس نظام ارزیابی در کارگاههای بیش از پانصد نفر نمود.
لذا در اجرای مصوبه شورایعالی کار مراتب زیر را اعلام میدارد:
1- کلیه واحدهائیکه دارای بیش از پانصد نفر کارگر مشمول قانون کار می باشند و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی بوده و یا طرح آنان قبل از سال 1362 به تصویب رسیده است مکلفند نسبت لبه تهیه و اجرای طرح طبقه بندی براساس نظام ارزیابی و دستور العمل اجرائی آن اقدام نمایند. تاریخ اجرای طرح در این کارگاهها 17/10/1369 می باشد. این کارگاهها بایستی حداکثر تا تاریخ 17/10/1370 طرح طبقه بندی مشاغل خود را به تایید وزارت کار و امور اجتماعی برسانند لیکن ملاک پرداخت مابه التفاوت ناشی از اجرای طرح از تاریخ 17/10/1369 میباشد و شامل کلیه کارکنانی که در تاریخ مذکور در کارگاه شاغل بوده اند خواهد گردید.
2- ملاک تشخیص شمول کارگاه از لحاظ تعداد کارکنان ، تعداد افرادی است که براساس لیست حق بیمه پرداختی در تیرماه 69 در کارگاه شاغل بوده باشند.
3- کارگاههای مشمول مفاد بند یک این بخشنامه موظفند ضمن ارسال مدارک خود جهت تهیه طرح به وزارت کار وامور اجتماعی شامل مشخصات کارگاه از قبیل تعداد کارکنان نوع فعالیت و تولید ، وضعیت مالکیت ونام سازمان ذیربط ( در صورت تحت پوشش بودن ) محل جغرافیائی کارگاه و کل مجموع آخرین مزد و مزایای پرداختی کارگاه ، نسبت به معرفی طراح از میان طراحان واجد صلاحیت و نیزمعرفی اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل اقدام نمایند.
تبصره – نحوه انتخاب اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل و شرائط احراز اعضا و نیز حدود وظایف ان طبق ضوابط اداره کل طبقه بندی مشاغل مزد و بهره وری میباشد.
4- در صورت تایید طراح معرفی شده از طرف وزارت کار و امور اجتماعی ، کارگاه مربوطه می بایست نسبت به انعقاد قرارداد باوی طبق ضوابط جاری ( براساس فرم نمونه قرارداد ) اقدام و یک نسخه از آن را به این وزارتخانه جهت تایید ارسال نماید . اداره کل طبقه بندی مشاغل مزد و بهره وری واحدهای اجرائی وزارتخانه در استانها پیگیری و نظارت لازم را در جهت انجام مراحل قرارداد انجام خواهند داد.
5- در تدوین جدول مزد طرح طبقه بندی رویه مورد عمل فعلی در زمینه افزایش بارمالی احتمالی ناشی از اجرای طرح کماکان حاکم خواهد بود.
6- با واحدهائیکه از اجرای مفاد این بخشنامه خودداری نمایند مطابق با مقررات تبصره 2 ماده واحده قانون اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاهها عمل خواهد گردید.
7- مفاد توافقنامه های مربوطه به تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که قبلا در این وزارتخانه به ثبت رسیده اند کماکان معتبر بوده و براساس آنها عمل خواهد شد.
8- اجرای مفاد این بخشنامه مانع تهیه و اجرای طرحهای طبقه بندی مشاغل در کارگاههائیکه دارای بیشتر از پانصد نفر کارگر مشمول قانون کار می باشند و بخواهند مطابق با ضوابط موجود براساس توافق با کارکنان و تنظیم توافقنامه و ثبت آن در این وزارتخانه قبل از انقضای مهلت تعیین شده اقدام به تهیه و اجرای طرح نمایند نخواهد گردید.
9- مهلت قانونی برای کارگاههای مشمول که دارای زیر پانصد نفر کارگر باشند متعاقبا تعیین و اعلام خواهد شد لیکن این کارگاهها میتوانند کماکان طبق ضوابط موجود در مورد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل خود اقدام نمایند0
وزیر کار و امور اجتماعی – حسین کمالی

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 13277

تاریخ تصویب : 1369/04/17

تاریخ ابلاغ : 1369/07/11

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.