×

آئین نامه اجرائی تبصره 13 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی تبصره 13 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-13-قانون-برنامه-اول-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران شماره 96652 /ت 164 ک 21/8/1369

سازمان حفاظت محیط زیست
اکثریت وزرای عضو کمیسیون امور زیر بنائی و صنعت هیات دولت در جلسه مورخ 19/6/1369 ، با توجه به اختیار تفویضی هیات وزیران در جلسه مورخ 15/1/1369 ، بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محییط زیست و به استناد تبصره 13 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1368 آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1- عبارات و اصطلاحاتی که در این آئین نامه بکار رفته است دارای معانی زیر می باشند:
1- سازمان حفاظت محیط زیست در این آئین نامه اختصارا سازمان نامیده میشود.
2- قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این آئین نامه اختصارا قانون نامیده میشود.
3- آلودگی یا آلوده ساختن محیط زیست :عبارتست از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب ،هوا ، خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی یا شیمیائی یا بیولوژیک آنها را بطوری که زیان اور به حال انسان یا سایر موجودات زنده ، گیاهان ، و یا آثار و ابنیه باشد ، تغییر دهد.
4- صنایع آلوده کننده : عبارتست از محل مشخصی که در آن یک یا چند دستگاه یا وسیله به منظور تولید فرآورده ها یا عرضه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد و بهره برداری از آن سبب ایجاد آلودگی محیط زیست میشود.
5- وسائل و روشهای مناسب : عبارتست از مناسبترین وسائل یا روشها و یا استفاده از سوختها که کاربرد آنها با توجه به شرایط محلی ،درجه پیشرفت و امکانات علمی و فنی و هزینه های مربوط ،کاهش موثر یا جلوگیری ازآلودگی محیط زیست را امکان پذیر می سازد.
6- میزان ، معیار یا استاندارد : عبارتست از حدود مجاز و مشخصات ویژه ای که با توجه به اصول حفاظت و بهسازی محیط زیست برای محیط زیست ، منابع و آلوده کننده ها ، تعیین میشود.
تبصره 1- برای تعیین میزان ، معیار یا استاندارد ، مفاد مواد 2 – 3- 7-8- آئین نامه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1354 ، مصوبه 103 شورایعالی حفاظت محیط زیست و ماده 5 آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب 1350 ، ملاک عمل است .
تبصره 2- آلودگی ناشی از مواد پرتوزا و همچنین آلودگی مواد نفتی در دریاها و رودخانه های مرزی از شمول این آئین نامه مستثنی می باشد و مطابق مقررات مربوط در مورد انها اقدام خواهد شد.
تبصره 3- منظور از کارگاهها و کارخانجات در این آئین نامه کلیه کارگاهها و کارخانجات اعم از آلوده کننده و غیر آن می باشد.
ماده 2- سازمان در اجرای این آئین نامه ، کارخانجات و کارگاههای موضوع تبصره 13 قانون را بر حسب نوع منبع و میزان آلودگی و تاثیرات سوءبر محیط زیست ، براساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آئین نامه های مربوط مشخص و اولویت بندی می نماید وانجام تکالیف مقرر و موارد پیش بینی شده در این آئین نامه و نحوه کنترل آلودگیها و جبران زیانهای ناشی از الودگی و ایجاد فضای سبز را به آنها اعلام خواهد نمود.
تبصره – صنایع آلوده کننده مطابق فهرستی است که به موجب تبصره 1 ماده 17 آئین نامه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1354 و ماده 4 آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب 1350 تعیین شده یا خواهد شد.
ماده 3- کارخانجات و کارگاههای موضوع تبصره 13 قانون موظفند یک در هزار فروش تولیدات و عرضه خدمات خود را در هر سال به حساب جداگانه ای واریز و از محل وجوه این حساب هزینه های مربوط به انجام موارد مقرر در این آئین نامه را پرداخت نمایند.
تبصره 1- مخارج و هزینه هائی که کارخانجات و کارگاهها براساس طرحها ، برنامه ها و دستور العملهای مورد تایید سازمان در اجرای این آئین نامه به مصرف می رسانند ، جزء هزینه های قابل قبول آنان منظور خواهد شد.
تبصره 2- در صورتی که یک در هزار فروش تولید کارخانجات و کارگاهها پس از انجام هزینه های مقرر در این آئین نامه در پایان سال مالی تماما به مصرف نرسیده باشد معادل مانده آن در سالهای بعد قابل هزینه می باشد و جزءهزینه های قابل قبول مالیاتی سالی که وجوه مزبور به مصرف رسیده است احتساب خواهد شد.
تبصره 3- وزارت امور اقتصادی و دارائی بنا به تقاضای سازمان ، میزان درآمد و هزینه های مصرف شده هر یک از کارخانجات و کارگاههای موضوع تبصره 13 قانون از محل یک در هزار فروش تولیدات آنها را در پایان سال مالی به سازمان اعلام خواهد نمود.
ماده 4- سازمان براساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آئین نامه های مربوط طی اخطاریه ای نوع آلودگی و مراتب رفع آلودگی یا تقلیل آن را تا حد استانداردهای تعیین شده ، به صنایع آلوده کننده اعلام می نماید و صنایع مذکور پس از دریافت اخطاریه موظفند نسبت به رفع یا تقلیل آلودگی اقدام نماید ، گواهی مبنی بر اجرای طرح جلوگیری یا کاهش از آلودگی مربوط صادر خواهد نمود که ملاک تشخیص هزینه های انجام شده برای اجرای طرح می باشد.
تبصره 1- عدم تکافوی منابع یک در هزار فروش تولیدات صنایع آلوده کننده مانع انجام تکالیفی که این گونه صنایع بموجب ماده 11 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آئین نامه مربوط ،در جهت جلوگیری از آلودگی دارند نخواهد بود.
تبصره 2- کارخانجات و کارگاههایی که منبعد راه اندازی می گردند موظفند قبل از شروع بهره برداری و فروش تولیدات نسبت به اجرای طرح تصفیه فاضلاب یا نصب الکتروفیلتر و دستگاههای کنترل آلودگی و سایر تدابیر لازم ، اقدام نمایند. کارگاهها و کارخانجات موضوع این تبصره در زمان بهره برداری و فروش تولیدات صرفا می توانند هزینه های مربوط به اداره ، نگهداری و به روز رساندن تاسیسات کنترل آلودگی و ایجاد فضای سبز را از محل وجوه حاصل از یک در هزار موضوع تبصره 13 قانون ، پرداخت نمایند.
ماده 5- مجتمع های صنعتی و کارخانجات بزرگ موظفند در مواردی که سازمان ضروری تشخیص دهد با استفاده از وجوه موضوع ماده 3 این آئین نامه اقدامات زیر را انجام دهند:
1- نصب دستگاهها و ایستگاههای اندازه گیری و کنترل آلودگی هوا و یا ایجاد آزمایشگاه و سیستمهای آزمایش آب و فاضلاب .
2- انجام مطالعات وتحقیقات کاربردی جهت پیشگیری و کنترل آلودگی ناشی از فعالیت منابع آلوده کننده یا تولیدات ،با نظارت و در قالب طرحهای مورد تایید سازمان
3- تهیه و تامین تجعهیزات ووسائل مناسب برای پیشگیری و جلوگیری موثر از آلودگی ، تحت نظارت سازمان
ماده 6- کارخانجات وکارگاههامی توانند بصورت منفرد ، مشترک یا مجموعه ویا درچارچوب شهرکهای صنعتی با استفاده از وجوه موضوع ماده (3) این آئین نامه وتحت نظارت سازمان در خصوص تهیه و تآمین تجهیزات و امکانات لازم جهت پیشگیری و جلوگیری از آلودگی ها و جبران زیان ناشی از آنها و همچنین پرداخت هزینه های کارشنا سی و خدمات فنی رفع آلودگی و ایجاد فضای سبز اقدام نمایند . هزینه های مزبور با تآیید سازمان جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی ،محسوب خواهد شد.
ماده 7 – وزارتخانه ها ی صنعتی ذیربط موظفندماشین آلات ،تجهیزات و لوازم مورد نیاز در زمینه جلوگیری و کاهش آلودگی ناشی از فعالیت صنایع آلوده کننده را حسب مورد به گونه ای تعیین یا تایید نمایند که تامین کننده میزان ، معیار یا استانداردهای زیست محیطی مصوب ، باشند.
ماده 8- سازمان در مواقع لازم روشها ووسائل مناسب جهت رفع یا کاهش موثر آلودگی و جبران خسارات وارده به محیط زیست ( از قبیل مرگ و میر آبزیان و سایر جامنواران وحشی ، نشت گاز یا مواد شیمیائی ، تخلیه فاضلاب به رودخانه ها و آبهای تحت الارضی ) در یک منطقه ، استان یا شهر براساس طرح مصوب و با تعیین سهم هر یک از کارخانجات و کارگاهها در اجرای طرح مذکور اعلام می نماید . هزینه های اجرای طرحهای موضوع این ماده از محل مازاد وجوه موضوع تبصره 13 قانون که برای کنترل و جبران آلودگی کارگاهها و کارخانجات مشمول ، زائی می باشند ، تامین می گردد.
تبصره 1- طرحهای موضوع این ماده به تصویب کمیسیونی مرکب از مدیران کل مسکن و شهرسازی ، صنایع ، معادن و فلزات ، صنایع سنگین ، نیرو ، کشاورزی ، جهاد سازندگی ، برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست خواهد رسید . مدیر کل حفاظت محیط زیست هر استان سمت دبیرکمیسیون مربوط را دارد.
تبصره 2- در صورتی که وجوه حاصل از یک در هزار فروش تولیدات ، هزینه های مربوط به جبران خسارات وارده را تامین ننماید جبران خسارات مطابق مقررات مربوط به عمل خواهد آمد .
ماده 9- سازمان براساس شرایط محلی و موقعیت استقرار کارخانجات و کارگاهها نحوه ایجاد فضای سبز مورد نیاز و برنامه زیبا سازی محیط را تعیین و به کارخانجات و کارگاهها اعلام خواهد نمود. کارخانجات و کارگاهها موظفند براساس طرحها و دستور العملهای تعیین شده در موعد زمانی مقرر نسبت به ایجاد فضای سبز و زیبا سازی محیط اقدام نمایند.
تبصره 1- ایجاد فضاهای سبز مورد نیاز در داخل محدوده خدمات شهری براساس طرحهای مصوب کمیسیون موضوع ماده 5 قانون تشکیل شورایعالی معماری و شهر سازی ایران انجام خواهد گرفت .
تبصره 2- میزان فضای سبز مورد نیاز کارخانجات و کارگاههائی که بیش از یک هکتار زمین در اختیار داشته باشند حداکثر 25% مساحت کل آن کارخانجات و کارگاهها می باشد .
ماده 10- سازمان اولویت انجام هزینه های موضوع این آئین نامه را بر حسب منطقه و رشته تولید کارخانجات و کارگاهها تعیین و به آنها اعلام خواهد نمود.
ماده 11- سازمان در مواقعی که لازم تشخیص دهد از صنایع آلوده کننده و کارخانجات و کارگاهها بازرسی به عمل می اورد و بر نحوه انجام تکالیف مقرر در این آئین نامه ، نظارت خواهد نمود ، مسئولان و صاحبان صنایع مذکور موظف به همکاری با کارشناسان و ماموران سازمان می باشند ، ودر صورت درخواست ، باید اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در اختیار سازمان قرار دهند.
ماده 12- سازمان امور اداری و استخدامی کشور با توجه به وظایفی که سازمان محیط زیست در اجرای تبصره 13 قانون بر عهده دارد ، عند الاقتضا در تشکیلات و پستهای سازمانی آن تجدید نظر خواهد نمود
ماده 13- انجام وظایف و اختیارات سازمان در ارتباط با این آئین نامه در استانها حتی المقدور از طریق ادارات کل حفاظت محیط زیست استان صورت خواهد گرفت .
این تصویبنامه در تاریخ 7/8/1369 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13317

تاریخ تصویب : 1369/06/19

تاریخ ابلاغ : 1369/08/29

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.