×

آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره

آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره

آئین-نامه-تشخیص-صلاحیت-و-رتبه-بندی-واحدهای-خدمات-مشاوره

وکیل


شماره 37022 /ت 115 ک 1/7/1369

سازمان برنامه و بودجه
اکثریت وزرای کمیسیون امور زیر بنائی و صنعت هیات دولت در جلسه مورخ 15/5/1369 با توجه به اختیارات تفویضی موضوع تصویبنامه شماره 93648/ت 911 مورخ 23/10/1368 هیات وزیران ، بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه مصوب 1351 آئین نامه ((تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره ) را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول – تعاریف و کلیات
ماده 1- اشخاص حقیقی و حقوقی حائز شرایط برای انجام خدمات مشاوره (خدمات موضوع ماده 2 این آئین نامه ) در پنج نوع به شرح زیر تعریف وتشخیص صلاحیت و رتبه بندی می شوند:
1- (نوع اول ) واحدهای خدمات مشاوره ایرانی غیر دولتی و غیر عمومی :
الف – کارشناس ( شخص حقیقی ) ایرانی خدمات مشاوره – شخص حقیقی ایرانی با تحصیلات دانشگاهی ( حداقل لیسانس ) و تجربه مفید و موثر در زمینه کار مورد نظر می باشد . که بر طبق این آئین نامه واجد صلاحیت شناخته میشود.
ب – شرکت خدمات مشاوره ایرانی غیر دولتی و غیر عمومی – شخصیت حقوقی غیر دولتی و غیر عمومی ایرانی است که برای انجام خدمات مشاوره و یا مجموعه خدمات مشاوره و ساخت بطور توام طبق قوانین و مقررات مربوط بصورت شرکت در داخل کشور به ثبت رسیده است و صددرصد سهم الشرکه آن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر دولتی و غیر عمومی ایرانی می باشد.
2- (نوع دوم ) شرکتها وموسسات خدمات مشاوره ایرانی در بخش دولتی و عمومی :
الف – شرکتهای خدمات مشاوره ایرانی در بخش دولتی و عمومی ـ شرکتهای هستند که صددرصد سهم الشرکه آنها به دولت و یا موسسات و یا سازمانهای وابسته به دولت یا نهادهای انقلاب اسلامی و یا سازمانهای عمومی تعلق دارد و به موجب قانون برای انجام خدمات مشاوره و یا مجموعه خدمات مشاوره و ساخت بطور توام مجاز شناخته شده باشند.
ب – موسسات و دفاتر فنی خدمات مشاوره بخش دولتی و عمومی – آن دسته از موسسات وواحدهای فنی ، علمی و تحقیقاتی دولتی ویا وابسته به دولت و یا نهادهای انقلاب اسلامی و یا سازمانهای عمومی هستند که در شرح وظایف قانونی آنها انجام خدمات مشاوره و یا مجموعه خدمات مشاوره و ساخت بطور توام برای سایر دستگاههای اجرائی پیش بینی شده باشد .
تبصره – دستگاههائی که مطابق مقررات قانونی مجاز به انجام خدمات مشاوره برای پروژه های خود باشند طبق مقررات مذکور عمل خواهند کرد.
3- ( نوع سوم )شرکتهای خدمات مشاوره مختلط ( دولتی و غیر د.ولتی )ایرانی ـ شرکتهائی هستند که به موجب مقررات برای انجام خدمات مشاوره و یا مجموعه مشاوره و ساخت بطور توام ،تاسیس شده اند و صددرصد سهم الشرکه آن متعلق به شرکتها سازمانها و موسسات دولتی و عمومی و یا وابسته به دولت ، نهادها ی انقلاب اسلامی و یا شرکتها و سازمانها تحت سرپرستی یا مدیریت ارگانهای فوق الذکر و اشخاص حقیقی ایرانی است .
4- ( نوع چهارم )واحدهای خدمات مشاوره خارجی :
الف – کارشناس خارجی ممتاز برای خدمات مشاوره ـ شخص حقیقی غیر ایرانی با تحصیلات دانشگاهی حداقل لیسانس و دارای تجربه ممتاز در زمینه کار مورد نظر است که بر طبق مفاد این آئین نامه برای کارهای تخصصی معین و مشخص تعیین صلاحیت میشود.
ب – شرکتها وموسسات خدمات مشاوره خارجی ـ شرکتها یا موسسات خدمات مشاوره ای هستند که در خارج از ایران رسما تاسیس شده اند و برای انجام خدمات مشاوره یا مشاوره و ساخت ، مجاز می باشند.
5- ( نوع پنجم ) گروه همکاری خدمات مشاوره :
الف – گروه همکاری خدمات مشاوره : مشارکت دو یا چند واحد خدمات مشاوره ایرانی یا خارجی متشکل از انواع چهارگانه فوق است که در داخل کشور به ثبت رسیده است و برای انجام خدمات مشاوره ای یک کار معین که ماهیت و حجم آن نیاز به همکاری چند واحد خدمات مشاوره دارد بوجود می اید .
ب – گروه همکاری خدمات مشاوره و ساخت ـ مشارکت دو یا چند واحد خدمات مشاوره (از انواع چهار گانه فوق )با واحد ساخت ایرانی یا خارجی است که در داخل کشور به ثبت رسیده است و برای اجرای خدمات مشاوره و ساخت بطور توام ، در مورد یک کار معین که ماهیت و حجم آن نیاز به همکاری گروهی دارد ، بوجود می آید.
تبصره – این آئین نامه ضوابط تشخیص صلاحیت برای واحدهایی است که فقط خدمات مشاوره را انجام می دهند. ضوابط تشخیص صلاحیت واحدهائیکه هم در خدمات مشاوره و هم در مجموعه خدمات مشاوره و ساخت بطور توام فعالیت می نمایند طبق آئین نامه دیگری است که ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب کمیسیون امور زیر بنائی و صنعت هیات وزیران خواهد رسید و تا زمان ابلاغ آئین نامه مزبور تعیین صلاحیت این واحدها بصورت موردی با پیشنهاد دستگاه اجرائی توسط سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.
ماده 2- خدمات مشاوره عبارتست از: انجام مطالعات ، طراحی و نظارت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده1 این آئین نامه ، که در نظام فنی و اجرائی طرحهای عمرانی کشور تحت عنوان خدمات مشاوره شناسائی میشود و دارای تقسیمات زیر است :
1- رسته خدمات مشاوره ،مجموعه خدمات مشاوره به رسته های است که هر یک از رشته های تخصصی مرتبط با هم تشکیل یافته اند.
2- رشته خدمات مشاوره عبارت است از مجموعه خدمات مشاوره در یک رشته تخصصی معین .
3- گرایش خدمات مشاوره – عبارت است از تخصصهای مشخصی در داخل یک رشته تخصصی معین
تبصره 1- رسته ها ، رشته ها و گرایشهای خدمات مشاوره بشرح جدول پیوست این آئین نامه می باشد.
تبصره 2- چنانچه ایجاد گرایش ، رشته یا رسته ای علاوه بر موارد مذکور در جدول موضوع این ماده ضرورت پیدا می کند پیشنهاد آن با هماهنگی دستگاه اجرائی تتوسط سازمان برنامه و بودجه برای تصویب به کمیسیون امور زیر بنائی و صنعت هیات دولت ارائه میشود.
تبصره 3- جداول مربوط به شرایط احراز صلاحیت و رتبه بندی در رشته ها و گرایشهای موضوع این ماده ضمیمه این آئین نامه می باشد. در مورد رسته خدمات تحقیقاتی ، رشته ها و جداول مربوط متعاقبا توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاههای ذیربط تهیه و پس از تصویب کمیسیون امور زیر بنائی و صنعت هیات دولت ابلاغ می گردد.
ماده 3- امتیاز ، حد نصاب امتیاز ، رتبه و درجه در این آئین نامه بشرح زیر تعریف م یگردد:
1- امتیاز – نمراتی است که به هر یک از عوامل لازم برای تشخیص صلاحیت و رتبه بندی ( که اصطلاحا به آنها ضوابط تشخیص صلاحیت و رتبه بندی اطلاق میشود)براساس جداول ومقررات این آئین نامه تعلق می گیرد.
2- حد نصاب امتیاز – حداقل مجموع امتیازاتی است که هر واحد خدمات مشاوره باید از عوامل لازم برای تشخیص صلاحیت و رتبه بندی کسب نماید.
حد نصاب امتیاز برای هر درجه معین از رتبه مربوط به گرایش یا رشته خاص در جداول مربوط مشخص شده است.
3- رتبه – عددی است که میزان توان فنی واحد خدمات مشاوره را در یک رشته یا گرایش معین نشان می دهد و تعیین کننده مبلغ حداقل و حداکثر کار مناسب برای هر یک از واحدهای خدمات مشاوره در یک رشته یا گرایش می باشد. عدد رتبه به ترتیب از توان فنی کمتر به بیشتر ،افزایش می یابد و با توجه به شرایط و ضوابط این آئیتننامه و جداول مربوط به آن ، تعیین می گردد.
4- درجه – طبقه بندی واحدهای مشاوره در یک رتبه می باشد و براساس امتیازاتی که واحدهای خدمات مشاوره از افراد فنی غیر از حداقل افراد فنی لازم برای کسب رتبه تحصیل می کنند و بر حسب حد نصاب امتیاز کسب شده ، تعیین می گردد. هر درجه از یک رتبه نشان دهنده تعداد کار مجاز خواهد بود و در جداول پیوست این آئین نامه تعیین شده است
ماده 4- تعداد کار مجاز و مبلغ حداقل و حداکثر کار مناسب ، در این آئین نامه به شرح زیر تعریف می گردد:
1- تعداد کار مجاز عبارتست از حداکثر تعداد کارهائی که می توان به یک واحد خدمات مشاوره در هر درجه معین از رتبه مربوط به یک گرایش یا رشته خاص ، ارجاع نمود.
حداقل کار مناسب در یک رتبه مربوط به یک رشته یا گرایش مشخص عبارتست از حداقل مبلغ یک کار (و یا حق الزحمه در مورد رشته های که حق الزحمه درآنها ملاک است ) که می توان به واحد خدمات مشاوره حائز آن رتبه ارجاع نمود.
2- حداکثر کار مناسب در یک رتبه مربوط به یک رشته یا گرایش مشخص عبارتست از حداکثر مبلغ یک کار (و یا حق الزحمه در مورد رشته هائیکه حق الزحمه در آنها ملاک است ) که می توان به واحد خدمات مشاوره حائز ان رتبه ارجاع نمود.
تبصره – ارقام حداقل و حداکثر کار مناسب در صورت لزوم با توجه به شاخصهای تعدیل قیمتها ، توسط سازمان برنامه و بودجه تغییر داده میشود.
ماده 5- سایر اصطلاحات بکار رفته در این آئین نامه طبق تعاریف مندرج در قانون برنامه و بودجه و آئین نامه ها و ضوابط مربوط به آن ،قانون محاسبات عمومی ،آئین نامه معاملات دولتی و دیگر مقررات مربوط می باشد.
فصل دوم – شرایط عمومی احراز صلاحیت انواع واحدهای خدمات مشاوره
ماده 6- شرایط عمومی احراز صلاحیت واحدهای خدمات مشاوره ایرانی غیر دولتی و غیر عمومی به شرح زیر تعیین می گردد:
الف – کارشناس (شخص حقیقی) خدمات مشاوره ایرانی
1- شرایط عمومی احراز صلاحیت کارشناس خدمات مشاوره به شرح زیر است :
1-1- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
1-2- دارا بودن تحصیلات دانشگاهی ( حداقل لیسانس ) در رشته تخصصی مورد نظر و تجربه موثر و مفید طبق جدول مربوط
1-3- در دوران محرومیت یا محکومیت و یا ممنوعیت در کارهای خدمات مشاوره و پیمانکاری و یا عامل مدیریت پیمانکاری نباشد.
2- کارشناس خدمات مشاوره برای انجام خدمات مشروحه زیر تشخیص صلاحیت میشود:
2-1- انجام خدمات مشاوره ای ( مطالعه – طراحی 0- نظارت ) که از نظر کیفی و کمی براساس جدول مربوط در حد ارجاع به شرکتها و موسسات خدمات مشاوره نیستند.
2-2- انجام بخشی از خدمات مشاوره نظیر تهیه برآورد ،تهیه صورت وضعیت و رسیدگی به صورت وضعیت و تهیه مشخصات فنی و نقشه های اجرائی بخشی از کار که قسمت اصلی آن تهیه شده باشد ، تهیه اسناد و مدارک مناقصه و همکاری در برگزاری مناقصه .
2-3- انجام خدمات تخصصی تحقیقاتی که در آن نیاز به یک تخصص و تجربه خاص می باشد.
2-4- بررسی و اعلام نظر در مورد مسائل قراردادی و حل اختلاف در مورد خدمات مشاوره و پیمانکاری فیمابین دستگاههای اجرائی ،مهندسان مشاور و پیمانکاران و سازندگان
2-5- عیب یابی پروژه های اجرا شده و پیشنهاد ترمیم آنها ، بررسی و اظهار نظر نسبت به خدمات و کارهای انجام شده و یا در دست انجام و نحوه بهره برداری ازآنها.
ب – شرکت خدمات مشاوره ایرانی غیر دولتی و غیر عمومی :
1- شرکا و مدیران شرکت در شرکتهای پیمانکاری و یا شرکتهای پیمانکار مدیریت و موسسات و شرکتهای خدمات مشاوره و دیگر شرکتها و یا سازمانهائی که این قبیل خدمات را انجام می دهند ، سهامدار نباشند.
تبصره – مشارکت شرکت در واحدهای خدمات مشاوره نوع پنجم بلا مانع است .
2- شرکا و مدیران شرکت مشمول ممنوعیت های مقرر در اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون منع مداخله کارمندان دولت و معاملات دولتی ،نباشند.
3- شرکت واجد شرایطو امتیازات لازم برای احراز صلاحیت در رتبه بندی مورد نظر از رشته یا گرایشهای مربوط ،طبق ضوابط این آئیتننامه و جداول مربوط به آن باشد.
4- اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت باید دارای شرایط لازم برای افراد مذکور ردیفهای 1 و2و 3 جداول مربوط به شرایط احراز صلاحیت و رتبه بندی در رشته و گرایشهای موضوع ماده 2 این آئین نامه بوده و بطور تمام وقت در شرکت شاغل باشند.
تبصره – اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت در مورد شرکت هائیکه در چند رشته یا گرایش تشخیص صلاحیت میشوند لااقل در یکی از رشته ها یا گرایش ها باید دارای حداقل شرایط لازم طبق مفاد این بند باشند.
5- شرکت و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت در دوران محرومیت یا محکومیت و یا ممنوعیت در کارهای خدمات مشاوره و پیمانکاری و یا عامل مدیریت پیمانکاری نباشد.
6- افراد فنی لازم موضوع جداول شرایط احراز صلاحیت بطور تمام وقت در شرکت شاغل باشند.
تبصره – اعضای نیمه وقت هیات علمی دانشگاهها وموسسات آموزش عالی وموسسات تحقیقاتی می توانند طبق مقررات مربوط جز شرکا و یا افراد فنی لازم باشند.
ماده 7- شرایط عمومی صلاحیت شرکتها وموسسات خدمات مشاوره ایرانی در بخش دولتی و عمومی .
الف – شرکتهای خدمات مشاوره ایرانی در بخش دولتی و عمومی :
1- صددرصد سهام یا دارائی آنها متعلق به دولت و یا موسسات وابسته به دولت یا نهادهای انقلا ب اسلامی باشد. مشروط بر آن که واحدهای خدمات مشاوره وابسته به بخش دولتی و عمومی در آن سهامدار نباشند.
2- واجد شرایط و امتیازات لازم برای احراز صلاحیت در رتبه مورد نظر از رشته یا گرایش مربوط بر طبق ضوابط این آئین نامه و جداول مربوط به آن باشند.
3- افراد فنی لازم موضوع جداول شرایط احراز صلاحیت و رتبه بندی ( پیوست این آئین نامه ) باید بطور تمام وقت در شرکت شاغل باشند، ( باستثنای مورد مذکور در تبصره بند 6 قسمت ب ماده 6) و مدیر عامل شرکت باید از بین افراد فنی لازم انتخاب شده باشد.
ب – موسسات و دفاتر فنی ایرانی خدمات مشاوره در بخش دولتی و عمومی .
1- واجد شرایط و امتیازات لازم برای احراز صلاحیت در رتبه مورد نظر از رشته یا گرایش مربوط بر طبق ضوابط این آئین نامه و جداول مربوط به آن باشد.
2- وظایف و مسئولیتهای واگذار شده را راسا تقبل نموده و با رعایت مقررات مربوط به انجام رساند.
تبصره – تشخیص صلاحیت موسسات و دفاتر فنی ایرانی خدمات مشاوره در بخش دولتی و عمومی بصورت موردی خواهد بود.
ماده 8- شرایط عمومی احراز صلاحیت شرکتهای خدمات مشاوره مختلط ( دولتی و غیر دولتی ) ایرانی .
1- اشخاص حقیقی شریک در شرکت باید از تخصصهای تعیین شده در جداول مربوط برای افراد فنی لازم برخوردار باشند.
2- افراد فنی لازم موضوع جداول احراز صلاحیت و رتبه باید بطور تمام وقت در شرکت شاغل باشند.
3- شرکت طبق ضوابط این آئین نامه و جداول مربوط به ان حائز شرایط و امتیازات لازم برای احرازصلاحیت در رتبه رشته ها و گرایشهای مربوط به کار مورد نظر ، باشد.
4- هیات مدیره و مدیر عامل شرکت باید از بین افراد فنی لازم انتخاب گردیده باشند.
5- اشخاص حقیقی سهامدار شرکت و یا عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت در صورتی که از بخش خصوصی باشند مشمول ممنوعیتهای مقرر در بندهای 1 و2 و5 قسمت ب ماده 6 نباشند.
ماده 9- شرایط عمومی احراز صلاحیت واحدهای خدمات مشاوره خارجی .
الف – کارشناس خارجی ممتاز برای خدمات مشاوره
1- شرایط عمومی تشخیص صلاحیت :
1-1- دارای حسن سابقه و حداقل 10 سال تجربه مفید و موثر در زمینه تخصصی مورد نظر بوده و این امر مورد گواهی مراجع رسمی کشور متبوع و یا مراجع معتبر بین المللی واقع گردیده باشد.
تبصره – تشخیص صلاحیت کارشناس خارجی ممتاز برای خدمات مشاوره برای بصورت موردی خواهد بود.
2- کارشناس خارجی ممتاز برای انجام خدمات مشروح زیر تشخیص صلاحیت میشود:
2-1- انجام خدمات تخصصی و یا آموزشی که در آن نیاز به یک تخصص و تجربه خاصی می باشد.
2-2- عیب یابی پروژه های اجرا شده و ارائه پیشنهاد ترمیم و بررسی و اظهار نظر نسبت به خدمات و کارهای انجام شده و یا در دست انجام و نحوه بهره برداری .
ب- شرکتها وموسسات خدمات مشاوره خارجی .
1- در کشور خود رسما به ثبت رسیده باشند و مدارک ثبت و اجازه فعالیت آنها در رشته مورد نظر از طرف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور گواهی شده باشد.
تبصره – در صورتی که شرکت و موسسه خدمات مشاوره خارجی جزئی از تشکیلات دولتی کشور متبوع خود باشد نیازی به ثبت ندارد.
2- دارای حسن سابقه و تجربه و تخصص در رشته های مورد نظر باشد و مراتب مورد گواهی مراجع رسمی کشور متبوعه و یا مراجع معتبر بین المللی واقع گردیده باشد.
3- تعهد نماید که در دوران اقامت در ایران و نیز در انجام کارهای خود مقررات جمهوری اسلامی را رعایت نماید
4- برای اجرای کار مورد نظر حداکثر استفاده از متخصصین و امکانات داخلی را بنماید و اقدامات لازم را برای آموزش افراد ایرانی معمول دارد.
5- کارهای واگذار شده در ایران را با مشارکت تضامنی واحد یا واحدهای خدمات مشاوره ایرانی تشخیص صلاحیت شده به انجام برساند.درصد مشارکت برای واحد یا واحدهای خدمات مشاوره ایرانی حداقل 35 درصد است .
تبصره – در صورتی که شرایط و ماهیت کار اقتضا کند که درصد مشارکت ایرانی کمتر از 35 درصد باشد یا این که مشارکت ایرانی در کار ممکن نباشد موضوع باید به تایید وزیر ذیربط و رئیس سازمان برنامه و بودجه برسد.
6- شعبه خود را در ایران رسما به ثبت رسانده و چنانچه قراردادی با شعبه او به امضا برسد شرکت یا موسسه اصلی تضمین حسن انجام کار را بنماید.
ماده 10- شرایط عمومی احراز صلاحیت گروه همکاری خدمات مشاوره
در مواردی که بر حسب نوع و یا حجم کار نیاز به همکاری چند واحد خدمات مشاوره باشد صلاحیت گروه همکاری خدمات مشاوره بر طبق شرایط زیر معین میشود:
1- اعضا گروه همکاری خدمات مشاوره مجموعا از نظر رتبه و رشته یا گرایش موضوع کار ارجاعی ،مورد تشخیص صلاحیت قرار گرفته وواجد شرایط ارجاع کار موردنظر ، باشند.
2- میزان مشارکت هر یک از اعضا برای کارمورد نظر که متناسب با رتبه و رشته مورد صلاحیت و حدود کار مناسب آنها تعیین می گردد باید در توافقنامه گروه همکاری خدمات مشاوره قید گردد.
3- اعضای گروه همکاری خدمات مشاوره شرایط لازم را که مشترکا توسط دستگاههای اجرائی ذیربط و سازمان برنامه و بودجه برای انجام کار مورد نظر ،اعلام میشود احراز نمایند.
تبصره 1- اعضای گروه همکاری خدمات مشاوره ، شخصیت مستقل حقوقی و رتبه و درجه خود را در گرایش یا رشته مربوط حفظ خواهند کرد.
تبصره 2- تشخیص صلاحیت گروه همکاری خدمات مشاوره بصورت موردی انجام خواهدشد.
فصل سوم – ضوابط و نحوه محاسبه امتیاز برای تعیین رتبه در واحدهای خدمات مشاوره
ماده 11- عوامل لازم برای محاسبه امتیاز و تعیین رتبه واحدهای خدمات مشاوره به شرح ذیل می باشد :
11-1- وضعیت تحصیلات و تجارب مفید وموثر ،مدیر عامل و هیات مدیره شرکتها یا روسا و مسئولین موسسات و دفاتر فنی و نیز افراد فنی آنها.
11-2- میزان کارهای انجام شده توسط واحد خدمات مشاوره (تجربه کاری )
11-3- وضعیت امکانات و تجهیزات فنی و اداری
ماده 12- برای محاسبه امتیاز موضوع بند ( 11-1-) ماده 11 ابتدا سابقه کار مفید و موثر با استفاده از جدول شماره 2 ( از طریق ضرب درصد مربوط در تعداد سنوات تجربی ) محاسبه و سپس از جدول شماره 1 امتیاز مربوط استخراج میشود. ضمنا در صورت وجود تداوم مشارکت یا اشتغال مربوط ، امتیاز لازم در ضرایب جدول شماره 3 ضرب می گردد.
تبصره 1- در محاسبه امتیاز افراد فنی برای هر درجه ار رتبه مربوط به گرایش یا رشته ، امتیاز افراد فنی غیر از افرادمنظور در ستون جداول مربوط (تحت عنوان حداقل افراد فنی لازم ) مورد محاسبه قرار می گیرد.
تبصره 2- امتیاز آن عده از افراد فنی که حداکثر در دو واحد خدمات مشاوره شاغل می باشند به نسبت مساوی در هر واحد محاسبه میشود.
تبصره 3- امتیازات مندرج در جدول شماره 1 این ماده در مورد افراد فنی است که رشته تحصیلی آنها، تخصصهای اصلی مورد نیاز برای رشته یا گرایش مورد تقاضا جهت رتبه بندی است . در مورد افراد فنی که رشته تحصیلی آنها جزو تخصصهای مرتبط مورد نیاز برای رشته مورد تقاضا است 60% امتیاز فوق و در مورد افراد ی که رشته تحصیلی آنها جزو هیچیک از دو رده فوق نباشد امتیازی تعلق نمی گیرد.
تخصصهای اصلی و مرتبط به هر رشته یا گرایش در ذیل جداول مربوط به هر رشته یا گرایش مشخص گردیده است .
تبصره 4- به غیر از رشته های نقشه برداری و ژئوتکنیک به مدارک کمتر از لیسانس امتیازی تعلق نمیگیرد و در مورد رشته های مذکور برای مدارک دیپلم 30% و 35% و فوق دیپلم 50% و 60% امتیازات لیسانس مربوط تعلق می گیرد.
تبصره 5- در جداول مربوط به تعیین رتبه و درجه در هر رشته و گرایش ، سابقه کار اعلام شده براساس مدرک تحصیلی لیسانس می باشد و در مورد مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری سابقه کار مربوط بصورت معادل آن براساس جدول شماره 1 این ماده تعیین می گردد.
تبصره 6- منظور از سابقه کار عبارتست از سابقه کار مفید و موثر که با توجه به جدول شماره 2 این ماده (از طریق ضرب در صد مربوطه در تعداد سنوات تجربی )به دست می آید.
هر یک از افراد فنی لازم باید حداقل نصف مدت سابقه کار تعیین شده در جدول مربوط به همان رشته یا گرایش ، در واحد خدمات مشاوره سابقه کار داشته باشد.
افراد فنی که در دستگاههای اجرائی و یا دفاتر فنی در همان تخصص مربوط به رشته یا گرایش فعالیت داشته اند و یا در تصویب طرحهای مربوط به آن انجام وظیفه نموده اند و نیز اساتید دانشگاهها با تایید سازمان برنامه و بودجه ، مشمول مراتب فوق ( حداقل نصف مدت سابقه کار) نخواهند بود.
تبصره 7- چنانچه فردی بطور همزمان در فعالیتهای موضوع جدول شماره 2 این ماده دو مسئولیت داشته باشد ضریب بالاتر در مورد سابقه کار وی براساس جدول مزبور محاسبه میشود.
ماده 13- امتیاز موضوع بند (11-2) ماده 11 به شرح زیر تعیین می گردد:
امتیاز تجربه کاری هر واحد خدمات مشاوره عبارتست از مجموع امتیازاتی که طبق جدول شماره 4 این ماده به مجموع مبالغ حق الزحمه دریافتی در گرایش یا رشته مورد تقاضا و به مبلغ حق الزحمه دریافتی مربوط به بزرگترین کار در رشته تخصصی یا گرایش مربوط در سالهای پس از انقلاب تعلق می گیرد.
مبالغ حق الزحمه دریافتی با توجه به شاخص قیمتها توسط سازمان برنامه و بودجه تعدیل وسپس ملاک محاسبه قرار می گیرد.
ماده 14- امتیاز موضوع بند (11-3) ماده 11 طبق جدول شماره 5 پیوست این آئین نامه محاسبه میشود.
تبصره 1- در مورد رشته یا گرایش خاصی که انجام خدمات مشاوره بدون وجود وسائل و تجهیزات مربوط میسر نباشد لیست حداقل تجهیزات و ابزار فنی مورد نیاز در پشت جدول شرایط احراز صلاحیت در رشته و گرایش مربوط تعیین گردیده است .
ماده 15- حد نصاب امتیاز برای اخذ هر درجه از هر رتبه در گرایش یا رشته از رابطه زیر بدست می آید :
ضریب ارزشیابی × جمع کل امتیازات مربوط › حد نصاب امتیاز
جمع کل امتیازات مربوط در رابطه فوق عبارتست از مجموع امتیازات محاسبه شده براساس مواد 12 و 13 و 14 این آئین نامه
تبصره – ضریب ارزشیابی در اولین نوبت تشخیص صلاحیت برای هر واحد خدمات مشاوره یک بوده و برای نوبتهای بعد این ضریب براساس دستور العمل ارزشیابی واحدهای خدمات مشاوره که توسط سازمان برنامه و بودجه براساس ماده 24 این آئین نامه تهیه و ابلاغ می گردد ، معین خواهد شد.
فصل چهارم – نحوه رسیدگی به صلاحیت و تعیین رتبه و درجه واحدهای خدمات مشاوره
ماده 16- کارشناسان ( اشخاص حقیقی ) خدمات مشاوره ایرانی (موضوع بند الف از نوع اول ) طبق مفاد بند الف ماده 6 این آئین نامه و جدول مربوط ، تشخیص صلاحیت و رتبه بندی خواهند شد.
ماده 17- واحدهای خدمات مشاوره ( موضوع بند ب نوع اول و بند الف نوع دوم و نوع سوم ) در صورتی که حائز جمیع شرایط و ضوابط تصریح شده در این آئین نامه و جداول پیوست آن ( که در آن حداقل و حداکثر کار مناسب و تعداد کار مجاز و نیز شرایط و حداقل امتیازات لازم در مورد هر یک از عوامل موضوع ماده 11 برای احراز صلاحیت و رتبه و درجه در رشته یا گرایش مربوط درج گردیده است ) باشند، در رشته و رتبه و درجه مربوط دارای صلاحیت شناخته میشوند و در مورد رتبه بندی و تعیین درجه قرار می گیرند.
ماده 18- واحدهای خدمات مشاوره ( موضوع بند ب نوع دوم و نوع چهارم و پنجم ) رتبه و درجه بندی نمی شوند و تشخیص صلاحیت آنها براساس ضوابط مطروحه در این آئین نامه برای کارهای با ماهیت ووضعیت خاص و بصورت موردی انجام می گیرد.
تبصره – شرکتهای ایرانی عضو گروه همکاری خدمات مشاوره ( نوع پنجم ) اعم از گروههای با مشارکت خارجی و یا ایرانی باید با توجه به مبلغ و میزان مشارکت خود صلاحیت ، رتبه و درجه لازم برای کار ارجاعی را داشته باشند.
ماده19- تعیین صلاحیت و رتبه و درجه صرفا توسط سازمان برنامه و بودجه صورت می گیرد و سازمان مزبور موظف است بطور مستمر وضع واحدهای خدمات مشاوره متقاضی و یا دارای صلاحیت و رتبه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و نتیجه در را فهرست کلی که حداقل هر شش ماه یکبار منتشر می گردد درج نماید.
ماده 20- هر واحد خدمات مشاوره می تواند حداکثر در 4 رشته یا گرایش از یک رسته و همچنین دو رشته از رسته خدمات فنی مشترک در صورت دارا بودن شرایط لازم ، صلاحیت و رتبه بندی کسب نماید.
تبصره 1- در مورد رشته های انتخابی از دو رسته کشاورزی ؤ آبزیان و مهندسی آب و نیز رسته هائی از رسته صنعت و معدن که مرتبط با دو رسته فوق می باشد و همچنین رشته های مربوط در رسته های نفت و گاز – برق و پست و مخابرات – صنعت و معدن محدودیت انتخاب از یک رسته موضوعیت ندارد.
تبصره 2- در مورد کارهای خاص و در صورت نیاز به داشتن صلاحیت در بیش از تعداد رشته و رسته های موضوع این ماده ،سازمان برنامه و بودجه بررسی و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد نمود.
تبصره 3- محدودیت موضوع این ماده شامل کارشناسان ( اشخاص حقیقی ) خدمات مشاوره نم یباشد.
ماده 21- واحدهای خدمات مشاوره موظفند هر نوع تغییر در عوامل و شرایط واحد خود را بلافاصله به سازمان برنامه و بودجه اعلام نمایند.
چنانچه به تبع تغییرات اعلام شده در رتبه و صلاحیت واحد مربوط کاهش و یا نقصی ایجاد شود سازمان برنامه و بودجه مراتب را به واحد خدمات مشاوره اعلام می نماید. در حالتی که واحد مزبور کار در دست اجرا داشته باشد موظف است ظرف مدت سه ماه وضعیت صلاحیت و رتبه خود را با صلاحیت و رتبه ای که با توجه به عوامل فبلی کسب نموده بود ، منطبق نماید و در غیر این صورت رتبه بندی و صلاحیت او لغو و از زمان حائز شدن شرایط برای قبول کار جدید نیز تا مدت یکسال مورد رتبه بندی و تشخیص صلاحیت قرار نخواهد گرفت .
ماده 22- هر گاه در یک واحد خدمات مشاوره افراد فنی لازم که حضور یا امتیازات حاصله از وجود ایشان سبب صلاحیت و رتبه برای واحد مزبور بوده است از آن واحد خارج شوند ،امتیازات ناشی از حضور این افراد در واحد خدمات مشاوره ای دیگر حداقل به مدت یکسال نمی تواند برای آن واحد مورد استفاده قرار گیرد.
ماده 23- واحدهای خدمات مشاوره موظفند مفاد این آئین نامه و دستور العملها و بخشنامه هائی را که در چهارچوب این آئین نامه توسط سازمان برنامه و بودجه صادر میگردد ، رعایت نمایند و همچنین باید اطلاعات خواسته شده شامل وضعیت کار در دست اجرا ، گزارشهای پیشرفت کار مورد قرارداد ونتایج حاصل از انجام خدمات و نیز وضعیت خود ( اطلاعات موضوع ماده 21 این آئین نامه ) را در مهلتهای مربوط ، به سازمان برنامه و بودجه ارسال دارند و در صورتی که این اطلاعات را بموقع ارسال ننمایند و یا مقررات مذکور رارعایت نکنند نام آنها حداقل برای مدت یکسال از فهرستهای سازمان برنامه و بودجه حذف می گردد.
ماده 24- سازمان برنامه و بودجه موظف است عملکرد واحدهای خدمات مشاوره را در مقاطع معین در قالب دستور العملی که به دین منظور تهیه و ابلاغ می نماید مورد ارزشیابی قرار دهد و نتایج حاصله را برای تعیین صلاحیت و رتبه و درجه آنها استفاده نماید.دستگاههای اجرائی نیز باید براساس دستور اعلمل یادشده و با درخواست سازمان برنامه و بودجه اطلاعات مورد نیاز برای ارزشیابی را در مورد وضع قرارداد و کیفیت و نحوه کار واحد خدمات مشاوره ، به موقع در اختیار سازمان برنامه و بودجه قراردهند.
ماده 25-هر گاه سازمان برنامه و بودجه از قصور واحد خدمات مشاوره در ارائه خدمات مطلع گردد مراتب را براساس دستور العمل موضوع ماده 24 این آئین نامه مورد بررسی قرار می دهد و تصمیمات لازم را بر مبنای دستور العمل مزبور در مورد واحد خدمات مشاوره و افراد فنی لازم آن درجهت تقلیل رتبه ، محرومیت و یا حذف از فهرستها اتخاذ خواهد کرد.
ماده 26- سازمان برنامه و بودجه موظف است پس از ابلاغ این آئین نامه آن را به واحدهای خدمات مشاوره موجود اعلام نماید و ظرف یکسال در خصوص تشخیص صلاحیت واحدهای خدمات مشاوره متقاضی و اعلام فهرست واحدهای خدمات مشاوره دارای صلاحیت اقدام نماید.
ماده 27- با تصویب و ابلاغ این آئین نامه کلیه ضوابط ومقررات قبلی تشخیص صلاحیت واحدهای خدمات مشاوره ملغی و برا ی تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره این آئین نامه ملاک عمل خواهد بود.
این تصویبنامه در تاریخ 25/6/1369 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13330

تاریخ تصویب : 1369/05/15

تاریخ ابلاغ : 1369/09/14

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.