×

طرح توجیه ادارات حج و اوقاف و امور خیریه در رابطه با متولیان موقوفات

طرح توجیه ادارات حج و اوقاف و امور خیریه در رابطه با متولیان موقوفات

طرح-توجیه-ادارات-حج-و-اوقاف-و-امور-خیریه-در-رابطه-با-متولیان-موقوفات شماره 5931/120 23/7/1369

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
با عرض سلام و ادا تحیت
بازگشت به مرقومه شماره 2855/1 مورخ 1/6/69 دفتر مقام معظم رهبری در مورد نحوه نظارت این سازمان بر اعمال متولیان موقوفاتی که در مظنه تعدی و تفریط می باشند طرحی تهیه و به ضمیمه تقدیم می گردد مسندعی است در صورتی که مفاد طرح مزبور مورد تایید جنابعالی است نظریه عالی را جهت اجرای طرح امر بابلاغ فرمایند.
باآرزوی طول عمر و سلامت آن جناب
نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان – سید مهدی امام جمارانی
شماره 3503/1 14/8/1369
جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای امام جمارانی
نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست سازمان حج و اوقاف و امور خیریه
با سلام
طرح ارسالی طی نامه ی شماره ی 5931/120 مورخ 23/7/69 در خصوص نظارت آن سازمان بر اعمال متولیان مقام معظم رهبری رسید. در ذیل همین نامه مقرر فرمودند:
جناب حجت الاسلام آقای جمارانی
عمل به این آئین نامه با رعایت احتیاط در اجرای مضمون وقفنامه ها ، خوب و مفید است و با آن موافقت میشود.7/8/69
دفتر مقام معظم رهبری – محمدی گلپایگانی

مقدمه : به دنبال اجرای قانون تشکیلات واختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب 12/11/1363 مجلس شورای اسلامی و آئین نامه های اجرائی آن مصوب هیات وزیران ، به دلیل تفسیرهای مختلف توسط ادارات و افراد ذیربط از آئین نامه های فوق الذکر و با عنایت به این که بسیاری از موقوفات عامه به وسیله متولیان اداره میشود و غالبا مشاهده شده است که رقبات متعددی از موقوفات مزبور بعلت عدم اگاهی بموازین شرعی و قوانین جاری و یا تفسیرهای مختلف از حالت وقف خارج و یا بدون رعایت غبطه و صلاح وقف در ید اشخاص قرار گرفته است .
لذا به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از موقوفات ورعایت موازین شرعی و قانونی از سوی ادارات حج و اوقاف و امور خیریه و متولیان ، باستناد تبصره یک ماده یک قانون تشکیلات و اختیارات سازمان ،وظایف ادارات حج و اوقاف و امور خیریه در رابطه با موقوفاتی که دارای متولی می باشد بشرح زیر ابلاغ می گردد:
ماده 1- ادارات حج و اوقاف و امور خیریه باستناد تبصره 2 ماده 1 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان در مورد بقاع متبرکه :
الف – حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه والثنا ( آستان قدس رضوی )
ب – حضرت احمد بن موسی علیه السلام ( شاهچراغ )
ج – حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
د – حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام وموقوفات مربوط به بقاع مزبور که از طرف مقام معظم رهبری برای اداره آنها تولیت معین و منصوب گردیده است .هیچگونه دخالت و نظارتی نخواهد داشت .
ماده 2- چنانچه از طرف مقام معظم رهبری برای اداره موقوفه ای متولی معین ونصب شده باشد ادارات حج و اوقاف و امور خیریه مجاز به دخالت و یا نظارت در مورد این گونه موقوفات نخواهند بود.
ماده 3- متولیان منصوصی که با تشخیص ادارات حج و اوقاف و امور خیریه باستناد قسمت آخر ماده 14 قانون فوق الاشعار در مظان تعدی و تفریط نباشد از تسلیم صورت حساب درآمد و هزینه واخذ مفاصا حساب از شعب تحقیق معاف بوده و ادارات حج و اوقاف و امور خیریه بر اعمال این گونه متولیان نظارت نخواهند نمود.
تبصره – در صورتیکه این گونه متولیان بخواهند از معافیتهای مقرر در ماده 2 قانون مالیتهای مستقیم استفاده نمایند، ملزم به رعایت ضوابط مقرر در آئین نامه اجرائی آن قانون می باشند.
ماده 4- به موجب ماده 14 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان و آئین نامه های آن ((تحقیق در جمع و خرج عوائد موقوفات و صدور مفاصا حساب و تطبیق مصارف آن با مفاد وقفنامه از وظایف شعب ادارات تحقیق است ) ) لذا شعب مذکور موظفند همه ساله ضمن اقدام به موقع در این مورد اسامی متولیانی را که مشمول مواد 2و 3 این طرح نباشند به ادارات حج و اوقاف و امور خیریه شهرستان مربوطه اعلام تا آن ادارات بتوانند به موقع در تنظیم اسناد معاملات راجع به عین یا منافع این قبیل موقوفات نظارت کامل نموده و امور مربوط به موقوفه با نظارت استصوابی ادارات حج و اوقاف و امور خیریه محل انجام گردد.
بدیهی است به محض خروج هر یک از متولیان مشمول این ماده از مظان تعدی و تفریط موضوع نظارت نیز مرتفع خواهدشد.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 13351

تاریخ تصویب : 1369/07/23

تاریخ ابلاغ : 1369/10/09

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.