×

آئین نامه استخدامی شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری

آئین نامه استخدامی شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری

آئین-نامه-استخدامی-شرکت-سهامی-خاص-تامین-ماشین-آلات-و-تجهیزات-راهسازی-و-راهداری
شماره 121908/ت 367ه 28/9/1369

شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری
هیات وزیران در جلسه مورخ 13/8/1369 بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تایید مجمع عمومی شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری (موضوع نامه شماره 11/12555 مورخ 12/8/1369 وزارت راه و ترابری ) و به استناد تبصره 2 ماده واحده قانون تاسیس شرکت سهامی تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری مصوب 1367، آئین نامه استخدامی شرکت مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول – تعاریف
ماده 1- شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری در این آئین نامه اختصارا شرکت نامیده میشود.
ماده 2- استخدام : عبارت است از پذیرفته شدن شخص به خدمت شرکت طبق ضوابط این آئین نامه .
ماده 3- مستخدم : شخصی است که براساس ضوابط این آئین نامه برای مدت محدود یا نامحدود در شرکت استخدام میشود.
ماده 4- خدمت : عبارت است از مجموع وظایف ، کارها ومسئولیتهایی که مستخدم به موجب احکام ،ابلاغها و دستورات مراجع ذیربط شرکت عهده دار میشود.
ماده 5- شغل : عبارت است از مجموع وظایف مرتبط و مستمر و مشخص و با شرایط احراز معین که از طرف شرکت به عنوان کار واحد شناخته شده است .
ماده 6- پست سازمانی : عبارت است از وظایف ومسئولیتهای یک شغل که در سازمان مصوب شرکت برای ارجاع به یک مستخدم در نظر گرفته شده است .
ماده 7- حقوق :عبارت است از حاصل ضرب ضریب حقوق در جمع امتیازات ناشی از ارزشیابی شغل و شاغل و که طبق ضوابط این آئین نامه ماهانه بصورت وجه نقد در قبال خدمات مستخدم به او پرداخت میشود.
ماده 8- ضریب حقوق : ارزش ریالی هر یک از امتیازات ناشی از ارزشیابی شغل و شاغل است .
ماده 9- مزایا : عبارت است از وجوهی که علاوه بر حقوق ، طبق ضوابط این آئین نامه بصورت مستمر و یا غیر مستمر به مستخدم پرداخت میشود.
ماده 10- انتصاب : عبارت است از واگذاری یک پست سازمانی بلا متصدی به مستخدم .
ماده 11- انتقال : عبارت است از
1- تغییر سمت سازمانی مستخدم در داخل شرکت مشروط به این که با تغییر واحد سازمانی همراه باشد .
2- اشتغال مستخدم شرکت در یکی از وزارتخانه ها ،موسسات و شرکتهای دولتی دیگر که با رضایت مستخدم و توافق شرکت و دستگاه ذیربط صورت می گیرد و با قطع رابطه استخدامی مستخدم با شرکت همراه است .
3- اشتغال مستخدم سایر وزارتخانه ها ،موسسات وشرکتهای دولتی در شرکت و انتصاب به یکی از پستهای سازمانی مصوب که با رضایت مستخدم و توافق شرکت و دستگاه ذیربط صورت می گیرد و با قطع رابطه استخدامی مستخدم با آن دستگاه همراه است .
ماده 12- ماموریت : عبارت است از :
1- وضع مستخدمی که با حکم کتبی شرکت و با حفظ پست سازمانی بطور موقت عهده دار انجام وظیفه ای غیر از وظیفه اصلی در خارج از محل جغرافیایی خدمت خود شده باشد.
2-وضع مستخدمی که به پیشنهاد یکی از وزارتخانه ها ،موسسات و شرکتهای دولتی و همچنین شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلاب اسلامی با موافقت شرکت و با حفظ رابطه استخدامی با شرکت ، در آن دستگاه مشغول کار شود.حداکثر مدت ماموریت موضوع این بند معادل یک دهم سابقه خدمت مستخدم در شرکت می باشد.
پرداخت حقوق و مزایا و حفظ پست سازمانی در ایام ماموریت موضوع این بند الزامی نیست .
4- وضع مستخدمی که به پیشنهاد شرکت وموافقت یکی از وزارتخانه ها ،موسسات و شرکتهای دولتی با حفظ رابطه استخدامی با دستگاه مذکور بطور موقت در شرکت مشغول کار شده باشد. درصورت عدم پرداخت حقوق و مزایای مستخدم مامور توسط دستگاه ذیربط ، شرکت حقوق و مزایای چنین مستخدمی را براساس ضوابط این آئین نامه پرداخت می نماید.
ماده 13- حالت اشتغال : وضع مستخدمی است که در پست معینی انجام وظیفه می کند .ایام معذوریت ،آمادگی به خدمت ،مرخصی استعلاجی .غیبت موجه و دوران تعلیق ناشی از ایراد اتهام به مستخدم که منجر به برائت وی شده باشد ، فقط تا چهار ماه جز ایام اشتغال منظور می گردد.
ماده 14- حالت خدمت وظیفه : وضع مستخدمی است که به پیشنهاد یکی از وزارتخانه ها ،موسسات و شرکتهای دولتی و همچنین شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلاب اسلامی با موافقت شرکت و با حفظ رابطه استخدامی با شرکت در ان دستگاه مشغول کار شود.
ماده 15- حالت خدمت آزمایشی : وضع مستخدمی است که برای خدمت در شرکت انتخاب و دوره آزمایشی را می گذارند.
ماده 16- حالت انفصال موقت : وضع مستخدمی است که به موجب حکم قطعی هیات رسیدگی به تخلفات اداری و یا دادگاه کیفری برای مدت معینی از اشتغال به خدمت و دریافت حقوق منع شده باشد.
ماده 17- حالت تعلیق : وضع مستخدمی است که بعلت صدور کیفر خواست از طرف مقامات قضائی یا طرح پرونده مستخدم در هیات رسیدگی به تخلفات اداری از خدمت ممنوع است . حقوق ایام تعلیق با نظر دادگاه مربوط قابل پرداخت است .
ماده 18- حالت غیبت موجه : وضع مستخدمی است که بعللی خارج از قدرت و اختیار خود نتوانسته است در محل خدمت خود حاضر شود.
ماده 19- حالت آماده به خدمت : وضع مستخدمی است که طبق این آئین نامه تصدی شغلی را بر عهده نداشته و در انتظار ارجاع شغل است.
ماده 20- کمیته اجرائی : کمیته ای است مرکب از معاون اداری و مالی شرکت ، دو تن از مدیران شرکت به انتخا ب مدیر عامل ،مدیر اداری شرکت وسرپرست مربوط در موارد لازم ، که علاوه بر وظایف مذکور در این آئین نامه وظایف زیر را نیز عهده دار است .
1- تدوین دستور العملها وضابطی که براساس این آئین نامه به کمیته محول شده است .
2- اظهار نظر و پیشنهاد در مورد اصلاح سازمان و تشکیلات شرکت .
3- ارزشیابی مشاغل جدید و تجدید نظر در ارزشیابی مشاغلی که در وظایف ومسئولیتهای آنها دگرگونی اساسی حاصل شده است .
4- تعیین شرایط احراز مشاغل وپیشنهاد آنها جهت تصویب .
5- ارزشیابی کلیه کارکنان شرکت طبق ضوابط این آئین نامه .
6- تشخیص تحصیلات ودوره های آموزشی مرتبط با شغل با توجه به شرایط احراز مشاغل
7- تشخیص و ارزشیابی تالیفات و آثار علمی و طرحهای مرتبط با شغل
8- بررسی و پیشنهاد در مورد اصلاح آئین نامه استخدامی شرکت وضوابط مربوط به ان
تبصره 1- جلسات کمیته اجرائی به پیشنهاد معاون اداری و مالی یا مدیر اداری و یا اکثریت اعضا تشکیل می گردد.
تبصره 2- تصمیمات کمیته اجرائی با رای اکثریت اعضا اتخاذ خواهد شد و پس از تایید مدیر عامل شرکت قابل اجرا است .
تبصره 3- تاریخ اجرای تصمیمات کمیته اجرائی در صورت جلسات مربوط .تعیین می گردد.
فصل دوم – ورود به خدمت و انتصاب
ماده 21- در صورت وجود پست بلا متصدی در سازمان مصوب ،شرکت می تواند پس از انتخاب داوطلبان خدمت در شرکت از طریق امتحان یا مسابقه با موافقت مدیر عامل انان را به صورت رسمی یا قراردادی استخدام نماید.
ماده 22- شرایط عمومی ورود به خدمت رسمی بشرح زیر است :
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران ( استخدام اتباع بیگانه تابع مقررات عمومی کشور می باشد)
2- داشتن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 45 سال سن .
3- اعتقاد به یکی از ادیان رسمی مقرر در قانون اساسی
4- نداشتن سابقه محکومیت جزائی موتر
5- نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
6- داشتن صحت مزاج و توانائی انجام کاری که برای آن استخدام میشود.
7- انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت قانونی در صورت مشمول بودن
8- دارا بودن گواهینامه پایان دوره ابتدائی یا گواهینامه دوره تکمیلی نهضت سواد آموزی
9- دارا بودن شرایط احراز شغل مورد نظر طبق ضوابط طبقه بندی مشاغل شرکت .
10- نداشتن رابطه استخدامی با سایر شرکتها وموسسات ووزارتخانه ها.
11- تکمیل فرم تقاضای استخدام در شرکت متضمن خصوصیات فردی و تجربیات و سوابق کار قبلی .
ماده 23- افرادی که برای استخدام رسمی در شرکت انتخاب میشوند در آغاز خدمت یک دوره آزمایشی را طی می نمایند. مدت خدمت آزمایشی حداقل 6 ماه و حداکثر یکسال خواهد بود.
تبصره 1- مستخدمی که در دوران آزمایشی صالح برای ادامه خدمت تشخیص داده نشود و یا نتیجه کارایی او در پایان دوره آزمایشی رضایتبخش نباشد از خدمت در شرکت برکنار می شود. استخدام رسمی مجدد مستخدم برکنار شده تا یکسال از تاریخ برکناری برای همان شغل ممنوع است .
تبصره 2- مستخدم آزمایشی جز در موارد مستثنی شده در این آئین نامه و دستور العملهای مربوط ، در حکم مستخدم رسمی می باشد.
ماده 24- اختیار انتصاب و تغییر شغل کارکنان با مدیر عامل شرکت است که با رعایت ضوابط عمومی طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل شرکت و براساس پستهای سازمانی بلا متصدی صورت می گیرد.
تبصره – انتصاب معاونان مدیر عامل و مدیران شرکت به پیشنهاد مدیر عامل و با تصویب هیات مدیره صورت می گیرد.
ماده 25- مستخدمین فاقد شرایط احراز پستهای سازمانی شرکت را که دارای کارآئی کافی هستند و آخرین سنج کارآئی آنان رضایتبخش باشد می توان بر حسب ضرورت و بطور موقت به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره ،منصوب نمود.
ماده 26- انتصاب مستخدم به پست سازمانی در طبقه بالاتر با رعایت سایر شرایط منوط به رضایتبخش بدون نتیجه آخرین سنجش کارآئی وی می باشد.
ماده 27- مستخدمی که به پست سازمانی در طبقه یا طبقات شغلی پایین تر منصوب میشود و در صورت اعتراض به حکم صادره آماده به خدمت خواهد شد. در صورتی که به حکم صادره معترض نباشد تفاوت امتیاز طبقه شغل قبلی و جدید مستخدم از جمع امتیازات وی کاسته خواهد شد ولی معادل یک دوم تفاوت حقوق طبقه شغلی قبلی و جددی به عنوان تفاوت تنزل طبقه به مستخدم پرداخت میشود.تفاوت تنزل طبقه در هر گونه افزایش حقوق بعدی مستخدم مستهلک خواهد شد.
ماده 28- طرح طبقه بندی مشاغل شرکت که شامل دستور العمل ارزیابی مشاغل و همچنین دستور العمل اجرائی طرح و شرح وظایف و شرایط احراز مشاغل و فهرست تخصیص مشاغل به طبقات شغلی براساس ارزشیابی شغل و شاغل می باشد و با روش امتیازی توسط شرکت تهیه می گردد و پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب مجمع عمومی شرکت قابل اجرا خواهد بود.
فصل سوم – حقوق ومزایا
ماده 29- حقوق مستخدمین شرکت عبارت است از حاصل ضرب ضریب حقوق در مجموع امتیازات طبقه شغلی و شاغل .
( امتیاز شاغل + امتیاز طبقه شغلی )× ( ضریب حقوق )= حقوق مستخدم
تبصره 1- امتیاز طبقه شغلی و شاغل براساس طرح طبقه بندی مشاغل شرکت موضوع ماده 28 این آئین نامه تعیین خواهد شد.
تبصره2- ضریب حقوق با تصویب شورای حقوق و دستمزد تعیین می گردد.
ماده 30- حقوق مدیر عامل و اعضای هیات مدیره توسط مجمع عمومی تعیین می گردد و به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد . حقوق مشاوران توسط هیات مدیره می گردد .سایر مزایای اعضای هیات مدیره ومشاوران شرکت طبق ضوابط این آئین نامه تعیین وپرداخت میشود.
ماده 31- مستخدمینی که معدل دو دوره سنجش کارآئی سالانه آنان رضایتبخش باشد به تناسب مدت اشتغال تمام وقت درآن سال ازآغاز فروردین ماه سال بعد ،طبق رابطه زیر از اضافه حقوق سالانه برخوردار می شوند.
(مدت اشتغال درسال (به ماه ) × (امتیاز یکسال خدمت درشرکت )×ضریب حقوق= اضافه حقوق
-------------------
12
ماده 32- مستخدمینی که به دستور شرکت محل خدمت مسمتر آنان در نقطه ای خارج از مرکز شرکت تعیین میشود مادام که درآن نقطه خدمت کنند بر حسب وضعیت منطقه از لحاظ بدی آب وهوا ومحرومیت از تسهیلات زندگی وقرار داشتن در نوار مرزی از فوق العاده های خارج از مرکز بهره مند می شوند. حداکثر میزان این فوق العاده ها جمعا از 60% حقوق طبقه شغلی متجاوز نخواهد بود. دستور العمل اجرائی این ماده توسط کمیته اجرائی موضوع ماده 20 این آئین نامه تهیه و به تصویب هیات مدیره خواهد رسید.
ماده33- چنانچه حقوق ومزایای مستمر تعیین شده طبق این آئین نامه در برخی از مناطق برای نگهداری و جذب افراد خبره و متخصص و ماهر که حداقل دارای تحصیلات لیسانس می باشند ، کفایت نکنند براساس پیشنهاد مسئول ذیربط و تایید کمیته اجرائی موضوع ماده 20 این آئینننامه و با تصویب مدیر عامل شرکت وجهی حداکثر معادل 20% حقوق بعنوان فوق العاده بازار کار به مستخدم پرداخت میشود.
ماده 34- فوق العاده اضافه کار در برابر کار اضافی وبرای انجام کارهای مشخص و بطور غیر مستمر به کارکنانی پرداخت میشود که با موافقت شرکت مجاز به انجام کار اضافی هستند. فوق العاده اضافه کار هر ساعت در روزهای عادی معادل (150/1) یک ،صدوپنجاهم مجموع حقوق و فوق العاده بازار کار و در روزهای تعطیل معادل (100/1) یک ،صدم مجموع حقوق وفوق العاده بازار کار می باشد.
تبصره – حداکثر فوق العاده اضافه کار ساعتی قابل پرداخت در هر ماه 85 ساعت است . در موارد استثنائی که وظایف برخی از مشاغل اقتضا نماید با تصویب مدیر عامل شرکت می توان تا 120 ساعت اضافه کار پرداخت نمود.
ماده 35- به متصدیان مشاغل خاصی که به اقتضای ماهیت شغل در نویبتهای غیر متعارف ساعات اداری بصورت تمام وقت و مستمر ملزم به انجام وظیفه می باشند، به پیشنهاد سرپرست ذیربط و با تایید کمیته اجرائی موضوع ماده 20 این آئین نامه ، فوق العاده نوبت کاری پرداخت میشود.
حالات نوبت کاری و میزان این فوق العاده بشرح زیر است :
1- سه نوبتی منظم چرخشی ( صبح تاعصر-عصر تا شب – شب تا صبح ) (15%) حقوق
2- دو نوبتی چرخشی منظم ( صبح تا عصر – شب تا صبح ) (10%)حقوق
3- دو نوبتی منظم ( عصر تا شب – شب تا صبح ) (15%) حقوق
4- دونوبتی منظم (شب تا صبح – صبح تا عصر ) (10%) حقوق
5- یک نوبتی دائم ( عصر تا شب ) (10%) حقوق
6- یک نوبتی دائم ( شب تا صبح ) (20%)حقوق
7- سایر حالات ( منظم ) (10%)حقوق
ماده 36- به مستخدمینی که انجام وظایف آنان در محدوده شهر ، مستلزم استفاده از وسیله نقلیه است چنانچه تامین وسیله نقلیه توسط شرکت امکان پذیر نباشد ، هزینه ایاب و ذهاب پرداخت میشود. میزان این فوق العاده به پیشنهاد سرپرست ذیربط و با تایید کمیته اجرائی موضوع ماده 20 این آئین نامه و تصویب مدیر عامل شرکت حداکثر تا 70 برابر ضریب حقوق در هر ماه ، تعیین و پرداخت میشود.
ماده 37- به مستخدمینی که به موجب حکم رسمی به محل جغرافیایی غیر از محل خدمت خود مامور یا منتقل می شوند یا استخدام قطعی و به محل دیگری اعزام می گردند و یا در محلی غیر از محل استخدام اولیه بازنشسته یا از کار افتاده می شوند ، بر مبنای کوتاهیترین راه مناسب بین دو محل که معمولا مسافرت ازآن طریق انجام میشود طبق جداول رسمی اعلام شده وزارت راه و ترابری از قرار هر کیلومتر معادل 10/1 یک دهم ضریب حقوق یه عنوان هزینه سفر پرداخت می گردد. در صورتی که وسیله نقلیه و یا بلیط مسافرت توسط شرکت فراهم گردد ، هزینه سفر پرداخت نخواهد شد.
ماده 38- در صورت تغییر محل جغرافیایی خدمت وسکونت مستخدم هزینه سفر همسر و هر یک از فرزندان وی نیز معادل دو سوم هزینه سفر مستخدم پرداخت خواهد شد.
ماده 39- به مستخدمینی که طبق حکم رسمی ، بطور دائم محل سکونت آنان به لحاظ تغییر محل جغرافیایی خدمت در داخل شرکت ،تغییر می یابد یا در شرکت استخدام قطعی و به محل جغرافیایی دیگری جهت اشتغال و سکونت اعزام می گردند و یا در محلی غیر از محل استخدام اولیه در شرکت بازنشسته یا از کار افتاده می شوند هزینه حمل اثاثیه معادل معادل چهار برابر هزینه سفر مستخدم پرداخت میشود. چنانچه وسیله حمل اثاثه توسط شرکت فراهم گردد ، هزینه حمل اثاثه پرداخت نخواهد شد.
ماده 40- برای جبران هزینه های ناشی از تغییر محل سکونت به مستخدمینی که به موجب حکم رسمی محل جغرافیایی خدمت آنان تغییر می یابد یا در شرکت استخدام قطعی و به محل جغرافیایی دیگری اعزام می گردند و یا در محلی غیر ازمحل استخدام اولیه در شرکت بازنشسته یا از کار افتاده می شوند هزینه نقل مکان معادل حقوق ماهانه مستخدم ،پرداخت میشود.
ماده 41- در مورد مستخدم شاغل که در محل جغرافیایی غیر از محل استخدام اولیه خود فوت شود هزینه های سفر ؤحمل اثاثه و نقل مکان همسر و فرزندان طبق مقررات این آئین نامه پرداخت میشود.
ماده 42- به مستخدمینی که در اجرای حکم ماموریت موقت به خارج از محدوده 40 کیلومتری محل خدمت خود اعزام می شوند و ناچار به توقف شبانه درآن محل هستند فوق العاده ماموریت روزانه به ماخذ (20/1) حقوق ، پرداخت میشود مشروط به این که از 30 برابر ضریب حقوق کمتر و از 60 برابر ضریب حقوق بیشتر نباشد.
تبصره 1- حداکثر مدت ماموریت روزانه اعم از متوالی یا متناوب در سال از 9 ماه تجاوز نخواهد کرد.
تبصره 2- به ماموریتهای یک روزه که مستخدم ملزم به توقف شبانه در محل ماموریت نیست در صورتی که فاصله محل ماموریت تا مبدا حداقل 40 کیلومتر و حداکثر 150 کیلومتر باشد روزانه به ماخذ نصف فوق العاده موضوع این ماده پرداخت میشود.
تبصره 3- به مستخدمینی که در ایام ماموریت روزانه در شرایط کارگاهی و صحرائی انجام وظیفه نمایند با توجه به درجه صعوبت کار به پیشنهاد مسئول مربوط و تصویب مدیر عامل شرکت 25% علاوه بر فوق العاده ماموریت روزانه استحقاقی پرداخت میشود.
تبصره 4- در صورتی که مستخدم در محل ماموریت به تشخیص مسئول مربوط ناچار به انجام کار اضافی باشد ، فوق العاده اضافه کار ساعتی طبق مقررات این آئین نامه به او پرداخت میشود.
ماده 43- به مسخدمینی که به پیشنهاد مدیر عامل و با تصویب هیات مدیره برای انجام ماموریت اداری یا مطالعات فنی وشرکت در نمایشگاهها و کنفرانسها و یا گذارندن دوره آموزشی و کارآموزی ، به خارج از کشور اعزام می شوند از تاریخ حرکت به طرف محل ماموریت لغایت تاریخ بازگشت ، فوق العاده ماموریت روزانه پرداخت میشود. میزان این فوق العاده با توجه به مقررات عمومی دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ،تعیین و با تصویب هیات مدیره پرداخت میشود و در هر حال از 15/1 یک پانزدهم حقوق بیشتر نخواهند بود.
ماده 44- مستخدمین رسمی که با هزینه شرکت یا با هزینه سایر موسسات از طرف شرکت ، به خارج از کشور جهت گذارندن دوره آموزشی مامور می شوند متعهد خواهند بود در ازای هر ماموریت حداقل 6 برابر مدت ماموریت ، در شرکت خدمت نمایند. در صورت عدم تمایل مستخدم به ایفای تعهد خود هزینه های انجام شده به تناسب مانده مدت تعهد دریافت خواهد شد. از این گونه مستخدمین قبل از اعزام به ماموریت باید تعهد کتبی و محضری اخذ شود.
تبصره – هزینه های مربوط به شهریه کارآمو.زان و در صورت لزوم تهیه کتاب و جزوه های درسی آنان ،بر عهده شرکت است .
ماده 45- در صورتی که مدیر عامل و اعضای هیات مدیره در ایام ماموریت خارج از کشور به اقتضای ماموریت متحمل هزینه پذیرائی گردند، هزینه های مذکور در قبال ارائه صورت حساب قابل پرداخت است .
ماده 46- هزینه بلیط مسافرت و گذرنامه و عوارض خروج از کشور ماموران بر عهده شرکت می باشد.
ماده 47- در اسفند ماه هر سال به شرط وجود اعتبار به هر یک از کارکنان شرکت مبلغی معادل یکماه حقوق به تناسب مدت اشتغال تمام وقت درآن سال ، به عنوان عیدی پرداخت میشود. در صورت وجود مقررات عمومی جهت پرداخت عیدی به کارکنان دولت ، شرکت ملزم به رعایت آن خواهد بود.
ماده 48- در صورت وجود اعتبار در شهریور و اسفند ماه هر سال به مستخدمینی که در دوره سنجش کارائی مربوط حداقل 75 نمره از ( 100 نمره را) کسب نمایند. طبق رابطه زیر پاداش کارآئی پرداخت میشود :
(حقوق ماهانه )
---------- × {200 –(3 × نمره کارآیی ) }= پاداش کارآیی
100
ماده 49- به مستخدمینی که در ارتباط با پیشرفت طرحها و برنامه های شرکت خدمات برجسته ای انجام میدهند به تشخیص مدیر عامل و با تصویب هیات مدیره ،در صورت رضا یتبخش بودن آخرین سنجش کارآئی آنان و در حدود بودجه مصوب در هر موقع از سال حداکثر معادل دوماه حقوق بعنوان پاداش خدمات برجسته پرداخت میشود. شرکت می تواند جهت انتخاب این گونه مستخدمین ضوابطی را تهیه و به تصویب هیات مدیره برساند.
ماده 50- به مستخدمینی که خدمت آنان رضایتبخش باشد ، هنگام بازنشستگی و یا از کار افتادگی معادل یک ماه حقوق به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت میشود. پاداش پایان خدمت مستخدمینی که فوت می شوند به وراث قانونی آنان پرداخت میشود.
ماده 51- به مستخدمین متاهل که همسر انان شاغل نباشد وجهی معادل 80 برابر ضریب حقوق به عنوان حق تاهل و به ازای هر فرزند ( حداکثر تا سه فرزند ) وجهی معادل 30 برابر ضریب حقوق به عنوان حق اولاد پرداخت میشود.در صورت وجود مقررات عمومی برای پرداخت حق تاهل و حق اولاد کارکنان دولت ، صرفا مقررات عمومی دولت اجرا خواهد شد.
ماده 52- پرداخت کمکهای غیر نقدی تابع مقررات عمومی کارکنان دولت خواهد بود.
ماده 53- با توجه به این که در طرح طبقه بندی وارزشیابی مشاغل شرکت ، امتیاز عوامل سرپرستی ، شرایط محیط کار و خطرات ناشی از کار و مسئولیت مالی منظور میشود فوق العاده هایی از قبیل حق سرپرستی ، حق تضمین و فوق العاده خطرات ناشی از کار و حق کارگاهی و اضافه کار مقطوع ، قابل پرداخت نیست .
فصل چهارم – استخدام قراردادی
ماده 54- شرکت می تواند برای انجام وظایف موقت افراد مورد نیاز را بصورت قراردادی و تمام وقت طبق نمونه قرارداد پیوست استخدام نماید.
تبصره 1- در استخدام قراردادی رعایت شرایط عمومی استخدام موضوع ماده 22 جز در مواردی حداکثر شرط سنی ، الزامی است .
تبصره 2- تشخیص هم ترازی شغل ارجاعی به مستخدم قراردادی با مشاغل ثابت شرکت بر عهده کمیته اجرائی موضوع ماده 20 این آئین نامه می باشد.
تبصره 3- ارجاع وظایف پستهای ثابت سازمانی شرکت به مستخدم قراردادی واجد شرایط در صورن نبودن مستخدم رسمی واجد شرایط بلا مانع است .
ماده 55- حقوق و مزایای مستخدم قراردادی جز در مواردی که طبق ضوابط این آئین نامه مستثنی شده است معادل حقوق و مزایای مستخدم رسمی همطراز تعیین می گردد.
ماده 56- مدت قرارداد در هر نوبت حداکثر یکسال است ولی درصورت نیاز به خدمت مستخدم و رضایتبخش بودن نتیجه سنجش کارآئی او در آخرین ماه قرارداد ، تمدید قرارداد حداکثر تا 10 سال بلا مانع است .
ماده 57- استخدام رسمی مستخدم قراردادی در صورت نیاز شرکت و رضایتبخش بودن نتیجه سنجش کارآئی او با رعایت شرایط عمومی استخدام رسمی بلا مانع است . شرکت می تواند چنین مستخدمی را از گذراندن امتحان و دوره خدمت آزمایشی معاف نماید.
ماده 58- ساعات کار و تعطیلات مستخدم قراردادی نظیر مستخدم رسمی است مگر آن که در متن قرارداد به ترتیب دیگری توافق شود. در هر حال میزان ساعات کار مستخدم قراردادی از حداقل ساعات کار قانونی مقرر کمتر نخواهد بود.
ماده 59- استفاده مستخدم قراردادی از مرخصی با حقوق ، بدون حقوق و استعلاجی طبق ضوابط فصل ششم این آئین نامه صورت می گیرد.
ماده 60- مستخدمین قراردادی نظیر مستخدمین رسمی از لحاظ بازنشستگی و از کار افتادگی و برقراری حقوق وظیفه وراث ، مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند.
ماده 61- فسخ قرارداد توسط هر یک از طرفین قرارداد در صورتی که یک ماه قبل مراتب به طرف دیگر اعلام شود ، امکان پذیر است مگر آن که در قرارداد مدت کمتری تعیین شده باشد
ماده 62- در پایان خدمت قراردادی در صورت رضایتبخش بودن نتیجه سنجش کارآئی مستخدم به ازای هر سال خدمت در شرکت معادل 15 روز حقوق و فوق العاده بازار کار و حقوق ایام مرخصی ذخیره شده به او پرداخت میشود.
ماده 63- در صورتی که مستخدم قراردادی مدت 7 روز بدون اطلاع یا بدون عذر موجه در محل خدمت خودئ حاضر نشود ، شرکت می تواند قرارداد را بدون رعایت مهلت مقرر در ماده 61 این آئین نامه از تاریخ ترک خدمت فسخ نماید. در این صورت وجوه موضوع ماده 62 به او پرداخت نخواهد شد.
ماده 64- رسیدگی به تخلفات مستخدمین قراردادی ، وتعیین مجازات آنان مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری و آئین نامه اجرائی آن است .
ماده 65- کارآئی و عملکرد مستخدمین قراردادی طبق ضوابط فصل پنجم این آئین نامه مورد سنجش قرار می گیرد.
ماده 66- انتقال و ماموریت مستخدم قراردادی به سایر دستگاههای دولتی ممنوع است .
فصل پنجم – سنجش کارآئی
ماده 67- میزان کارآئی و شایستگی و تاثیر هر یک از مستخدمین در تحقق اهداف شرکت توسط کمیسیون سنجش کارآئی مرکب از سه رده سرپرستی بالاتر از مستخدم ، تعیین میشود .سنجش کارآئی معاونان شرکت توسط هیات مدیره و سنجش کارآئی مدیران شرکت توسط معاون ذیربط و اعضای هیات مدیره صورت می گیرد.
تبصره 1- برای سنجش کارآئی از فرم نمونه پیوست این آئین نامه استفاده میشود.
تبصره 2- کارآئی مستخدمین رسمی و قراردادی در مرداد و بهمن ماه هر سال مورد سنجش قرار می گیرد.
تبصره 3- مستخدمین آزمایشی و مستخدمین قراردادی در آخرین ماه دوره مربوط نیز به منظور اتخاذ تصمیم در مورد حکم قطعی و یا تمدید قرارداد ، مورد سنجش کارآئی قرار می گیرند.
ماده 68- کمیته اجرائی موضوع ماده 20 این آئین نامه با توجه به ماهیت مشاغل از لحاظ سطوح تخصصی و سرپرستی ، ویژگیهای هر دسته از مشاغل را تعیین و در برگ نمونه سنجش کارآئی درج می نماید و پس از تصویب هیات مدیره جهت اجرا در اختیار شرکت خواهد گذاشت مشروط به این که در سایر اجزا و نمرات فرم سنجش کارآئی تغییری حاصل نشود.
ماده 69- نظر به این که شرکت برای ایفای وظایف ومسئولیتها و تحقق هدفهای خود نیازمند استفاده از خدمات افراد است که درجه کارآئی آنان از حد متوسط بالاتر باشد ، خدمت مستخدمینی رضایتبخش تلقی می گردد که نتیجه سنجش کارآئی آنان از 50 کمتر نباشد.
ماده 70- برگ سنجش کارآئی در دو نسخه تهیه و پس از امضای اعضای کمیسیون سنجش کارآئی به مستخدم و کارگزینی شرکت ابلاغ میشود.
کارگزینی شرکت مسئول پیگیری سنجش کارآئی کلیه مستخدمین در موعدهای مقرر می باشد.
ماده 71- نتیجه سنجش کارآئی در موارد زیر ملاک عمل قرار می گیرد:
1- پرداخت پاداش و تعیین میزان آن
2- اعطای اضافه حقوق سالانه
3- تمدید قرارداد مستخدم قراردادی
4- صدور حکم استخدام قطعی مستخدم آزمایشی
5- انتصاب به پستهای سازمانی بالاتر
6- اعطای تسهیلات و امتیازات تشویقی نظیر بورس ، سفرهای سیاحتی و زیارتی وواگذاری اجناس و کالاها و معرفی جهت طی دوره های آموزشی .
7- ارتقا طبقه شغلی
8- تعیین نیازهای آموزشی براساس نارسائی های عملکرد.
فصل ششم – مرخصی ها
ماده 72- مستخدم سالانه حق استفاده از 30 روز مرخصی با استفاده از حقوق وفوقالعاده های متعلقه را دارد که به تناسب مدت خدمت در هر سال ازآن استفاده می کند حفظ پست سازمانی مستخدم در ایام مرخصی استحقاقی الزامی است .
تبصره – مستخدم می تواند با موافقت شرکت از مرخصی استحقاقی خود بصورت ساعتی استفاده کند.
ماده 73- مستخدم مکلف است حداقل 15 روز از مرخصی استحقاقی هر سال را در همان سال استفاده نماید. بقیه مرخصی استفاده نشده مستخدم ذخیره میشود. چنانچه در موارد استثنائی بعلت نیاز شرکت تا پایان سال با تقاضای مرخصی مستخدم موافقت نشود ، مرخصی مذکور نیز ذخیره خواهد شد.
تبصره – تاریخ استفاده از مرخصی استحقاقی با توافق شرکت و مستخدم تعیین میشود.
ماده 74- چنانچه ذخیره مرخصی مستخدم رسمی به 4 ماه تمام برسد شرکت مکلف است ایام زائد بر 4 ماه را به ماخذ آخرین حقوق وفوق العاده های متعلقه ، بازخرید نماید.
ماده 75- شرکت ایام مرخصی ذخیره شده مستخدم را هنگام بازنشستگی ، از کار افتادگی ،استعفا ، یا در پایان مدت قرارداد به تقاضای وی به ماخذ آخرین حقوق وفوق العاده های متعلقه بازخرید می نماید.
تبصره – حقوق و فوق العاده های ایام مرخصی ذخیره شده مستخدم متوفی به وراث قانونی او پرداخت میشود.
ماده 76- مرخصی ذخیره شده مستخدمی که از سایر موسسات دولتی به شرکت مامور و یا منتقل شود حداکثر تا 4 ماه منظور میشود.
ماده 77- چنانچه مستخدم در مدت استفاده از مرخصی اسحقاقی بیمار شود مدت بیماری با رعایت مقررات مربوط به عنوان مرخصی استعلاجی محسوب خواهد شد.
ماده 78- مستخدم می تواند با موافقت شرکت از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید. حداکثر مدتی که مستخدم رسمی می تواند در طول خدمت از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید سه سال است .
تبصره 1- حداکثر مدتی که مستخدم قراردادی می تواند در مدت قرارداد از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید یک ماه است .
تبصره 2- حفظ پست سازمانی مستخدم در مدت مرخصی بدون حقوق الزامی نیست .
تبصره 3- استفاده مستخدم از مرخصی بدون حقوق موکول به اختتام دوره ازمایشی است و مشروط به این است که استحقاق مرخصی با حقوق نداشته و احتیاجش به استفاده از مرخصی مسلم باشد.
تبصره 4- مرخصی بدون حقوق از هیچ لحاظ جزءخدمت محسوب نمی شود.
ماده 79- روزهای تعطیل که طی مدت مرخصی واقع می گردند جزءایام مرخصی محسوب میشود.
ماده 80- مستخدمین شرکت از لحاظ معذوریت و زایمان تابع مقررات تامین اجتماعی می باشند.
ماده 81- شرکت حقوق و فوق العاده های متعلقه به مستخدم را درمدت بیماری تا سه روز پرداخت می نماید. چنانچه بیماری مستخدم مورد تایید شرکت باشد مابه التفاوت غرامت پرداختی توسط سازمان تامین اجتماعی نسبت به حقوق مستخدم در مدت مازاد بر سه روز نیز حداکثر تا 4 ماه در سال در مورد مستخدمین رسمی و حداکثر تا یک ماه در سال در مورد مستخدمین قراردادی . توسط شرکت پرداخت خواهد شد.
ماده 82- مستخدمین سایر دستگاههای دولتی که به شرکت مامور می شوند در صورتی که مشمول مقررات تامین اجتماعی نباشند در ایام بیماری حداکثر تا 4 ماه از تمام حقوق وفوق العاده های متعلقه برخوردار می شوند. در صورتی که بیماری آنان صعب العلاج تشخیص داده شود در ایام مازاد بر 4 ماه در صورت داشتن افراد تحت تکفل از سه چهارم حقوق و در صورت نداشتن افراد تحت تکفل از دو سوم حقوق بهره مند می شوند.
ماده 83- به مستخدم زن که از سایر موسسات دولتی مامور شده باشد با رعایت محدودیت موضوع ماده 82 برای زایمان اول سه ماه وبرای زایمان دو وسوم دوماه مرخصی استعلاجی داده میشود.تشخیص شروع و پاپان معذوریت با پزشک معالج است .
ماده 84- حفظ پست سازمانی مستخدمی که در مرخصی استعلاجی بسر می برد بیش از 4 ماه الزامی نیست .
ماده 85- شرکت می تواند در مواردی که ضروری تشخیص دهد، گواهی پزشک معالج را جهت نظر به پزشک معتمد و شورای پزشکی ( وزارت بهداشت ودرمان ) ارائه نماید.
ماده 86- مستخدمین شرکت می توانند با موافقت شرکت و به استناد مدارک پزشکی از مرخصی استعلاجی بصورت ساعتی استفاده نمایند.
ماده 87- عدم حضور مستخدم در محل خدمت که مدت آن از سه روز تجاوز ننماید و مستند به عللی از قبیل آنچه که ذیلا درج شده است ، باشد موجه شناخته میشود:
1- کسالت مستخدم
2- صدمات ناشی از حوادث که بر مستخدم و یا اقربا درجه اول وی وارد شده باشد.
3- بیماری شدید اقربا درجه اول
4- فوت اقربا نسبی وسببی تا طبقه سوم
5- دارا شدن فرزند
6- ازدواج مستخدم یا فرزندانش
7- احضار مستخدم توسط مراجع قضائی برای شهادت یا انجام تحقیقات
تبصره – تشخیص صحت و سقم جهات ادعائی مستخدم برعهده مدیر واحد مربوط است . در صورتی که صحت ادعا تصدیق شود ، غیبت مستخدم بر حسب علت جزمرخصی استحقاقی یا استعلاجی و یا در صورت نداشتن استحاق مرخصی ،جزءمرخصی بدون حقوق منظور و حکم لازم صادر خواهد شد.
فصل هفتم – امور رفاهی
ماده 88- به منظور اعتلای وام به کارکنان و تامین اتیه آنان صندوق پس انداز ووام تشکیل میشود ماهانه از حقوق هر یک از مستخدمین معادل 5% درصد به عنوان پس انداز سهم مستخدم کسر و معادل آن از بودجه شرکت به ان افزوده شده و به دو حساب جداگانه واریز خواهد شد. نحوه تشکیل صندوق و اعتلای وام و استرداد سپرده های دو حساب به مستخدم ، طبق اساسنامه ای خواهد بود که با رعایت مقررات به تصویب هیات مدیره می رسد .
ماده 89- تاسیس شرکتهای تعاونی مسکن و مصرف کارکنان را تشویق و با رعایت مقررات عمومی کشور در امر تامین احتیاجات شرکتهای مذکور همکاری خواهد نمود.
ماده 90- مستخدمین شرکت از لحاظ درمان ، غرامت ایام بیماری و زایمان ، غرامت نقص عضو ناشی از کار و از کار افتادگی ، ازدواج وفوت مشمول مقررات تامین اجتماعی می باشد
ماده 91- مستخدمین رسمی که از سایر موسسات دولتی به شرکت مامور میشوند از لحاظ خدمات درمانی تابع مقررات مربوط به آن موسسات می باشند
ماده 92- شرکت آن قسمت از هزینه های درمان مستخدم رسمی و همسر و فرزندان و پدر و مادر تحت تکفل او را که سازمان تامین اجتماعی یا سازمان خدمات درمانی تقبل نمی نماید با تصویب هیات مدیره حداکثر تا 50% درصد هزینه های انجام شده ، براساس مدارک مثبته از محل اعتبارات خود پرداخت می نماید.
ماده 93- شرکت مکلف است در اجرای مقررات راجع به بیمه حوادث و فوت کارکنان دولت و سازمانهای دولتی موضوع تصویبنامه شماره 5024/ت 253 مورخ 11/4/1367 مستخدمین خود را از لحاظ حوادث و نقص عضو و فوت نزد شرکت سهامی بیمه ایران بیمه نمایند
ماده 94- شرکت مکلف است در تامین شرایط بهداشتی ایمنی و ایجاد محیط مناسب کار برای مستختدمین خود اقدامات لازم را به عمل آورد.
ماده 95- شرکت طبق ضوابط مربوط به مقررات استخدامی شرکتهای دولتی به متصدیان مشاغلی که کار آنان ایجاب نماید لباس کار ووسایل ایمنی خواهد داد.
ماده 96- شرکت میتواند در مواردی که ساعات رسمی کار ایجاب نماید که مستخدمین در محل خدمت غذا صرف نمایند با خودیاری آنان و کمک شرکت ، نسبت به تهیه غذا اقدام نماید.
ماده97- شرکت می تواند به منظور نگهداری فرزندان کمتر از 7 سال مستخدمین در ساعات اداری با خودیاری کارکنان امکانات لازم را جهت تاسیس مهد کودک فراهم آورد.
ماده 98- مستخدمین رسمی زن می توانند با رعایت مقررات قانون راجع به خدمت نیم وقت بانوان مصوب 10/11/1362 مجلس شورای اسلامی و قانون نحوه اجرای قانون مربوط به خدمت نیمه وقت بانوان مصوب 18/1/64 مجلس شورای اسلامی ، بطور نیمه وقت خدمت نمایند.
ماده 99- مستخدم رسمی میتواند از خدمت در شرکت استعفا نماید. شرکت مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تقاضا ، استعفای مستخدم را بپذیرد. عدم حضور مستخدم در محل خدمت در خلال مدت مذکور ترک خدمت تلقی خواهد شد. حقوق و فوق العاده های معوقه وحقوق مرخصی ذخیره شده و کسور بازنشستگی یا حق بیمه و پس انداز سهم مستخدم مستعفی به او پرداخت خواهد شد. استخدام مجدد مستخدم مستعفی با تصویب هیات مدیره بلا مانع است . شرکت می تواند در استخدام مجدد مستخدم مستعفی با توجه به تجربیات مستخدم او را از آزمون و طی دوره خدمت ازمایشی معاف نماید.
ماده 100- مستخدمین رسمی شرکت می توانند به تقاضای خود و با تصویب هیات مدیره و با رعایت قوانین ومقررات عمومی مورد عمل درباره مستخدمین دولت ، بازخرید شوند.
ماده 101- شرکت می تواند با تصویب هیات مدیره ، مستخدمیتنی را که بعلت دگرگونی در وظایف و مسئولیتهای شرکت و یا تعطیل بخشی از فعالیتها و حذف تعدادی از پستهای سازمانی ،مازاد بر احتیاج شناخته می شوند با رعایت مقررات آماده بخدمت نماید. شرکت مکلف است فهرست مستخدمین آماده بخدمت را به سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام نماید. چنانچه در خلال مدت یکسال دوران آماده به خدمت ،انتصاب مستخدم به پست سازمانی دیگر و یا انتقال وی به یکی از وزارتخانه ها .موسسات و شرکتهای دولتی و همچنین شرکتهای دولتی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر نام است صورت نگیرد و یا بازنشستگی مستخدم با پرداخت کسور حقوق بازنشستگی میسر نگردد ،مستخدم طبق مقررات مربوط بازخرید خواهد شد.
ماده 102- مستخدمین شرکت از لحاظ بازنشستگی و از کار افتادگی و برقراری حقوق وظیفه وراث مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند. کسور بازنشستگی به میزان مقرر در قانون تامین اجتماعی از حقوق ماهانه مستخدم کسر و همراه با سهم شرکت به سازمان تامین اجتماعی واریز میشود.
ماده 103- مستخدمین رسمی که طبق مقررات به شرکت منتقل می شوند ، پس از تحقق انتقال تابع مقررات بازنشستگی ووظیفه شرکت خواهند بود.
ماده 104- مستخدمین رسمی یا ثابت وزارتخانه ها ،موسسات و شرکتهای دولتی که به شرکت مامور می شوند و از شرکت حقوق دریافت می دارند ،مشمول مقررات بازنشستگی دستگاه متبوع خود می باشند. کسور بازنشستگی این قبیل مستخذمین نیز به میزان مقرر در مقررات بازنشستگی دستگاه دولتی ذیربط همه ماهه از حقوق آنان کسر و همراه با سهم بازنشستگی ووظیفه شرکت ،به صندوق ذیربط واریز خواهدشد.
ماده 105- میزان ساعات کار مستخدمین شرکت در هفته مطابق مقررات عمومی کارکنان دولت میباشد . روزهای کار درهفته و ساعات شروع و پایان کار روزانه توسط شرکت تعیین میشود.
ماده 106- مستخدمین شرکت مکلفند در ساعات کار تعیین شده از طرف شرکت در محل خدمت حضور یافته ووظایف محوله را انجام دهند .مقررات مربوط به حضور و غیاب مستخدمین توسط شرکت تعیین میشود.
ماده 107- مستخدم رسمی شرکت نمیتواند هیچ گونه شغل دیگری در سایر موسسات دولتی داشته باشد.
ماده 108- مستخدم مکلف است در حدود قوانین و مقررات احکام و دستورات روسای مافوق خود در ارتباط با وظایف اداری اطاعت نماید.
اگر مستخدم حکم یا امر مقام مافوق را برخلاف قوانین ومقررات تشخیص دهد مکلف است مغایرت دستور را با قوانین ومقررات به مقام مافوق اطلاع دهد . در صورتی که بعد از این اطلاع مقام مافوق کتبا اجرای دستور را تایید کرد ، مستخدم مکلف به اجرای آن دستور خواهد بود.
ماده 109- رسیدگی به تخلف ، قصور ، غیبت و ترک خدمت مستخدم رسمی و تعیین مجازات آن طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و آئین نامه اجرائی آن است .
ماده 110- مرجع رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین شرکت .دیوان عدالت اداری است .
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13354

تاریخ تصویب : 1369/08/13

تاریخ ابلاغ : 1369/10/12

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.