×

آئین نامه اجرائی قانون نحوه معاینه پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی

آئین نامه اجرائی قانون نحوه معاینه پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-نحوه-معاینه-پزشکی-مشمولان-خدمت-وظیفه-عمومی شماره 459660/ت 392ه 8/10/1369

وزارت کشور – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح – وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/9/1369 بنا به پیشنهاد وزارتخانه های کشور ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره 5 ماده واحده قانون نحوه معاینه پزشکی و به استناد تبصره 5 ماده واحده قانون نحوه معاینه پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی مصوب 5/7/1368 ،آئین نامه اجرائی قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمود،

ماده 1- شبکه بهداری هر شهرستان موظف است سه نفر پزشک را که مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران محل می باشند به فرمانداری شهرستان معرفی نماید تا پس از تایید فرماندار در شورای پزشکی حوزه وظیفه عمومی شهرستان انجام وظیفه نمایند.
تبصره – فرماندار هر شهرستان موظف است شورای پزشکی حوزه وظیفه عمومی شهرستان مربوط را تشکیل دهد و چنانچه بعللی تشکیل شورای پزشکی شهرستان امکان پذیر نباشد فرماندار موظف است ضمن هماهنگی با مسئولان استان ترتیبی اتخاذ نماید که مشمولان در شورای پزشکی تشکیل شده در نزدیکترین شهرستان ، مورد معاینه قرار گیرند.
ماده 2- مشمولان در شورای پزشکی بصورت بالینی مورد معاینه قرار می گیرند و چنانچه بیماری یا نقص عضو آنان مشهود و یا بنحوی برای اعضای شورای پزشکی محرز باشد شوری با اکثریت آراء برابر آئین نامه معافیت پزشکی مشمولان مصوب 27/10/1366 و یا آئین نامه جایگزین آن اعلام نظر می نماید.
ماده 3- بیماریهای مورد ادعای مشمولان که بطور بالینی قابل تشخیص توسط شوری نباشد در سه گروه بشرح زیر تقسیم می گردد و هزینه مربوط به هر یک از گروههای 1 و2 و3 بترتیب ده هزار و بیست هزار و سی هزار ریال خواهد بود.
گروه 1- بیماری هائیکه صرفا با معاینه مشمول توسط متخصص و یا با دستگاههای مربوط قابل تشخیص است و نیاز به عکسبرداری و یا عملیات آزمایشگاهی ندار.
گروه 2- بیماریها یا نقص عضوی که مستلزم گرفتن عکس یا نوار یا اخذ نتیجه ازآزمایشگاه می باشد.
گروه 3- بیماریهائیکه مستلزم بستری نمودن مشمول یا گرفتن عکسهای رنگی و یا سیتی اسکن و همتراز آنها خواهد بود.
ماده 4- چنانچه اعلام نظر شوری مستلزم کسب نظر متخصص ،رادیوگرافی و انجام امور آزمایشگاهی باشد ، شورای پزشکی موظف است اعمالی را که باید انجام شود و اینکه بیماری مورد ادعای مشمول جزؤکدامیک از گروههای 1 و2 و3 می باشد ،در برگ معاینه درج نماید در این صورت مشمولان باید مبلغ مربوط به معاینه تخصصی را به حساب خزانه داری کل واریز و رسید بانکی را به حوزه مربوط تحویل نمایند.
تبصره – مشمولانیکه با پرداخت وجه ، معاینه تخصصی می شوند در هر صورت وجه مربوط به آنان مسترد نخواهد شد.
ماده 5- مشمولانیکه در شورای پزشکی بطور بالینی معاینه و معاف از خدمت تشخیص داده نشوند باید بخدمت اعزام شوند.
ماده 6- چنانچه مشمول قادر به پرداخت هزینه معاینه موضوع این آئین نامه نباشد ، با تایید کمیته امداد محل از پرداخت وجه پیش بینی شده ، معاف خواهد بود.
ماده 7- مدیر عامل سازمان منطقه ای بهداشت و درمان و فرماندهان نظامی و انتظامی هر استان موظف می باشند مراکز مجهز پزشکی تحت امر خود را جهت معاینه مشمولان معرفی شده از طرف حوزه های وظیفه عمومی ،اختصاص دهند واین مراکز نیز ملزم هستند گزارش و نتجه معاینات و همچنین نظریه تخصصی خود را ظرف مدت یکماه از تاریخ دریافت خلاصه پرونده مشمول ، اعم از این که مشمول مراجعه نماید یا ننماید به حوزه مربوط اعلام کنند.
ماده 8- نتیجه معاینه تخصصی به شورای پزشکی ارسال خواهد شد و شوری با توجه به مسئولیت خودو نظریه تخصصی ، برابر ضوابط پیش بینی شده در این آئین نامه اعلام نظر خواهد نمود.
ماده 9- چنانچه مشمول در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشود و یا این که ظرف مدت یکماه برای معاینه تخصصی حاضر نشده باشد ، باید به خدمت اعزام گردد.
ماده 10- چنانچه معلوم شود مشمولانی که در شورای پزشکی به استناد نظریه متخصص معاف می شوند برخلاف مقررات جاری معاف شده اند ، با کلیه متخلفین حسب مورد برابر مقررات رفتار خواهد شد.
ماده 11- در صورتی مسئولان مراکز پزشکی وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی یا مرکز پزشکی نیروهای مسلح از معاینه مشمولان خودداری نمایند یا ظرف مدت پیش بینی شده توسط اعلام نظر ننماید یا گزارش خلاف واقع بدهند حسب مورد مراتب توسط اداره وظیفه عمومی به وزارت مربوط وستاد کل نیروهای مسلح گزارش خواهد شد و در این صورت با متخلف و یا متخلفین برابر موازین قانونی رفتار خواهدشد.
ماده 12- مشمولانیکه معاینه آنان در سطح استان امکان پذیر نباشد به نزدیکترین مراکز مجهز درمانی استانهای مجاور معرفی میشوند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13365

تاریخ تصویب : 1369/09/28

تاریخ ابلاغ : 1369/10/25

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.