×

آئین نامه نحوه استفاده از خدمات اشخاص به صورت خرید خدمت و برای خدمت مشخص ،معین ومحدود متناسب با تخصص شخص و در شرایطی که استفاده از خدمات مشمولان قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366 امکان پذیر نباشد

آئین نامه نحوه استفاده از خدمات اشخاص به صورت خرید خدمت و برای خدمت مشخص ،معین ومحدود متناسب با تخصص شخص و در شرایطی که استفاده از خدمات مشمولان قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366 امکان پذیر نباشد

آئین-نامه-نحوه-استفاده-از-خدمات-اشخاص-به-صورت-خرید-خدمت-و-برای-خدمت-مشخص-،معین-ومحدود-متناسب-با-تخصص-شخص-و-در-شرایطی-که-استفاده-از-خدمات-مشمولان-قانون-ارتش-جمهوری-اسلامی-ایران-مصوب-1366-امکان-پذیر-نباشد- شماره 40254/ت 448 ه 9/11/1369

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
هیات وزیران در جلسه مورخ 30/10/1369 بنا به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد ماده 37 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366 آئین نامه (( نحوه استفاده از خدمات اشخاص بصورت خرید خدمت و برای خدمت مشخص ،معین ،محدود متناسب با تخصص شخص و در شرایطی که استفاده از خدمات مشمولان قانون مزبور امکان پذیر نباشد )) را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل اول – کلیات
ماده 1- استفاده از خدمات اشخاص به صورت خرید خدمت به موجب قراردادی که در چارچ.وب ضوابط این آئین نامه بین (( ارتش جمهوری اسلامی ایران ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آن ))و(( اشخاص دارای تخصص لازم ))برای مدت یکسال منعقد می گردد ،انجام می شود و دستگاه مربوط هیچگونه تعهدی در مورد تجدید قرارداد ندارد.
تمدید قرارداد در هر صورت حداکثر تا دو مرتبه ( هر مرتبه حداکثر یکشال ) مجاز خواهد بود.
تبصره – فرم نمونه قرارداد توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و در اختیار نیرو وسازمانهای مربوط ، گذاشته میشود.
ماده 2- شخص خرید خدمتی باید دارای شرایط زیر باشد :
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران
3- عدم عضویت یا وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی غیر قانونی یا الحادی .
4- داشتن شرایط تحصیلی و یا تخصصی لازم برای خدمت مورد نظر .
5-نداشتن محکومیت کیفری موثر
6- عدم معروفیت به فساد اخلاقی و عدم اعتیاد به مواد مخدر
7- داشتن سلامت جسمی متناسب با خدمت مورد نظر
8- دارا بودن برگ خاتمه خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیتهای مذکور در قانون خدمت وظیفه عمومی
تبصره 1- انعقاد قرارداد و اشتغال بکار اشخاص خرید خدمت پس از کسب نظر (( گزینش )) مجاز خواهد بود.
تبصره 2- در صورتی که بنا به تشخیص دستگاه وتایید سازمانهای عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات ایجاب نماید که شخص داوطلب خرید خدمتی سریعا به کار گرفته شود ،مراتب از طریق دستگاه طرف قرارداد به هیات گزینش مربوط اعلام خواهد شد در این صورت هیات گزینش موظف است حداکثر ظرف مدت 10 روز از تاریخ وصول اعلام دستگاه ، در خصوص آن شخص اعلام نظر نماید.
ماده 3- تشخیص ضرورت بکارگیری اشخاص مورد نظر و تایید صلاحیت تخصصی آنان بر عهده کمیته ای مرکب از افراد زیر می باشد:
1- رئیس یا جانشین امور پرسنلی نیرو یا سازمان مربوط .
2- رئیس یا جانشین امور مالی نیرو یا سازمان مربوط
3- فرمانده یا رئیس یا نماینده تام الاختیار یگان یا قسمت متقاضی (با حضور فرد متخصص با ارائه صورت جلسه کمیسیون فنی مذکور در ماده 41 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران )
تبصره – اختیارات کمیته مذکور در این ماده قابل تفویض به کمیته مشابه در یک رده پایین تر خواهد بود.
فصل دوم – حق الزحمه و مزایا
ماده 4- حداقل حق الزحمه پرسنل خرید خدمت با حداقل حقوق پرسنل کادر ثابت همطراز ( از نظر تحصیل ،تخصص ، تجربه ) برابر است و این حق الزحمه با توجه به شرایط بازار کار . اهمیت وظایف ومسئولیتهای شغل ارجاعی تا دو برابر قابل افزایش می باشد مشروط بر آن که حق الزحمه تعیین شده از حداکثر حقوق قابل پرداخت در سطح کشور موضوع لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت مصوب 4/2/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران تجاوز ننماید.
تبصره 1- تعیین حق الزحمه بیش از حداقل مندرج در این ماده ( تا میزان دو برابر )بنا به پیشنهاد کمیته موضوع ماده3 این آئین نامه و به شرط تامین اعتبار مورد نیاز در بودجه مصوب نیرو یا سازمان مربوط ،امکان پذیر خواهد بود.
تبصره 2- تعیین حق الزحمه بیش از رقم حداکثر موضوع لایحه قانونی مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران ،حسب مورد و در موارد بسیار نادر و استثنائی موکول به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا وزارت کشور ، تایید سازمان امور اداری واستخدامی کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود.
ماده 5- به اشخاص خرید خدمتی شاغل در امور فنی ( ساخت و تعمیر ) و درمانی که بر حسب ضرورت و موافقت نیرو یا سازمان بکار گیرنده بیش از ساعت مقرر در متن قرارداد انجام وظیفه نماید ، براساس مقررات ماده 150 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366 و آئین نامه های مربوط ، اضافه کار ساعتی پرداخت میشود.
ماده 6- در صورت اعزام پرسنل خرید خدمت به مناطق داخل یا خارج از کشور جهت اجرای وظایف محوله ، مبلغی معادل فوق العاده ماموریت و هزینه سفر پرسنل کادر ثابت همطراز ، به حق الزحمه ماهانه آنان اضافه خواهد شد.
ماده 7- حق الزحمه و مزایای اشخاص خرید خدمتی موضوع این آئین نامه ، با رعایت مقررات لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته وآماده به خدمت مصوب 4/2/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و تصویب نامه های مربوط قابل پرداخت می باشد و از لحاظ مالیات نیز مشمول مقررات جاری خواهد بود.
فصل سوم – حقوق وتکالیف
ماده 8- اوقات کار وتعطیل و همچنین مرخصی با استفاده از حق الزحمه پرسنل خرید خدمت مشابه ضوابط مقرر برای مشمولان رسمی قانون ارتش میباشد لیکن هر گاه درقرارداد مربوط به اقتضای نوع کار به ترتیب دیگری توافق شده باشد مطابق توافق به عمل آمده اقدام خواهد شد.
تبصره 1- حق استفاده از مرخصی مربوط به هر ماه برای ماههای بعدی محفوظ است و پرسنل خرید خدمت می توانند قبل از انقضای مدت قرارداد با موافقت قبلی نیرو یا سازمان ، از مرخصی استحقاقی ذخیره شده خود استفاده نمایند و در صورتی که از مرخصی مذکور به اختیار استفاده نکنند و قرارداد آنها نیز تمدید نشود ، حق مذکور ساقط خواهد شد.
تبصره 2- در مورد آن دسته از پرسنل خرید خدمت که کتبا درخواست استفاده از مرخصی استحقاقی خود را ارائه می نمایند ولی به لحاظ نیاز نیرو یا سازمان مربوط امکان استفاده از مرخصی تا پایان قرارداد برای آنان فراهم نمی گردد ، حق الزحمه ایام مرخصی درخواستی استفاده نشده در خاتمه مدت قرارداد به آنان پرداخت خواهد شد.
ماده9- به ایام غیبت پرسنل خرید خدمت حق الزحمه ای تعلق نمی گیرد به جز در مواردی که مسبوق به اطلاع و مستند به عذر موجه بوده و مراتب نیز به تایید نیرو یا سازمان ذیربط رسیده باشد در این حالت ایام مذکور جز مرخصی استحقاقی منظور خواهد شد.
ماده 10- پرسنل خرید خدمت موضوع این آئین نامه از نظر مقررات انضباطی و کیفری در غیر از مواردیکه در این آئین نامه پیش بینی شده است تابع قوانین ومقررات نیرو یا سازمانی که در آن انجام وظیفه می نمایند ،خواهند بود.
ماده 11- پرسنل خرید خدمت از بدو اشتغال بکار مشمول مقررات تامین اجتنماعی خواهند بود و حق بیمه مقرره همه ماهه برابر مقررات قانون تامین اجتماعی به صندوق ذیربط واریز خواهد شد
ماده 12- موارد فسخ قرارداد خرید خدمت قبل از انقضای مدت قرارداد به شرح زیر می باشد.
1- با تقاضای پرسنل طرف قرارداد در صورت موافقت نیرو یا سازمان مربوط
2- در صورت از دست دادن صلاحیت مکتبی و امنیتی ( به تشخیص مراجع ذیصلاح )در طول مدت قرارداد.
3- در صورت عدم نیاز سازمان .در این حالت نیرو یا سازمان ملزم است در ازای هر ماه مدت باقی مانده از قرارداد .مبلغی معادل حق الزحمه پنج روز را به پرسنل ذینفع پرداخت نماید.
4- در صورت غیبت غیر موجه و بدون اطلاع بیش از هفت روز متوالی ، با نظر نیرو یا سازمان مربو ط
5- در صورن نداشتن کارآئی لازم یا عدم انجام وظیفه بنحو مطلوب ، بنا به تشخیص کمیته مذکور در ماده 3 این آئین نامه .
ماده 13- هر گونه تغییر در مفاد این آئین نامه بنا به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هماهنگی ستاد مشترک نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و تصویب هیات وزیران خواهد بود و از تاریخ تصویب کلیه مقررات مغایر با آن ملغی می باشد.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13389

تاریخ تصویب : 1369/10/30

تاریخ ابلاغ : 1369/11/30

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.