×

آئین نامه اجرائی تبصره 1 قانون متمم قانون بودجه سال 1369 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 1 قانون متمم قانون بودجه سال 1369 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-1-قانون-متمم-قانون-بودجه-سال-1369-کل-کشور

وکیل

شماره 131898/ت 432ه 6/11/1369

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 30/10/1369 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه و به استناد تبصره 1 قانون متمم قانون بودجه سال 1369 کل کشور آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- هدف از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه ایجاد موجبات اشتغال آزادگان از طریق اجرای طرحهای تولیدی بخش خصوصی وتعاونی و خدمات فنی در زمینه های کشاورزی ، دامپروری ،صنعتی ،اموزشی ،فرهنگی و ورزشی که دارا ی توجیهات کامل اقتصادی ،فنی ،مالی هستند و فقط از نظر وثیقه و سهم سرمایه گذار با مقررات بانکهای استان وفق نمی دهد ، میباشد .
ماده 2- تسهیلات اعتباری لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه از محل منابع داخلی بانکهای استان تامین می گردد و در صورت کمبود منابع هر یک از بانکهای استان ، کسری موجود منحصرا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل منابع سایر بانکها و به ترتیبی که این بانک مقرر میدارد تامین خواهد شد.
ماده 3- برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه لازم است بدوا طرح مربوط که در بردارنده موارد زیر باشد ، به بانکهای استان ارائه شود:
1- مشخصات متقاضی و متقاضیان ،سوابق کار در رسته های مربوط
2- دلایل توجیهی اجرای طرح
3- شرح عملیات اجرای طرح
4- مجوزهای لازم
5- برآورد میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح به تفکیک میزان سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز .
6- پیش بینی صورتهای مالی و برآورد میزان بازدهی مالی طرح
7- برآورد طول مدت اجرای طرح و بازپرداخت تسهیلات اعتباری
8- سایر برآوردها
تبصره – فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانکهای عامل که حاوی اطلاعات مورد نیاز طرح می باشد و در مورد تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سالیانه کل کشور مورد عمل است عینا در خصوص طرحهای مربوط به آزادگان نیز ملاک عمل خواهد بود. در صورت لزوم طرح با رعایت مشخصات مندرج در این ماده توسط بانک تهیه و هزینه آن جزء هزینه های اجرائی طرح منظور خواهد شد.
ماده 4- بانکهای استان موظفند طرح ارائه شده براساس مقررات این آئین نامه را با توجه به تایید ستاد امور آزادگان مبنی برآزاده بودن متقاضی یا متقاضیان ، مورد بررسی قرار دهند و نظر خود را حداکثر ظرف 15 روز به سازمان برنامه و بودجه استان ذیربط ، اعلام نمایند.
سازمان برنامه وبودجه استان موظف است در مورد طرحهای غیر تعاونی بلافاصله طرحهای مزبور را در کمیسیون مذکور در ماده 8 آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 ( موضوع تصویبنامه شماره 9570/ت 62ک مورخ 18/4/1369 ) مطرح و در صورت تایید توجیهات اقتصادی ،فنی و مالی طرح مراتب را به کمیته برنامه ریزی استان ارائه نماید. کمیته برنامه ریزی استان طی جلسات فوق العاده طرحهای ارائه شده از سوی کمیسیون مزبور را بررسی می نماید و در صورت تصویب طرح در کمیته برنامه ریزی استان ،بانک استان موظف است نسبت به عقد قرارداد لازم با متقاضی اقدام نماید.
ماده 5- در مورد طرحهای تعاونی که از طریق مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی جهت دریافت تسهیلات اعتباری اعلام می گردند پس از تصویب طرح در شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و ابلاغ آن ، بانک استان موظف است نسبت به عقد قرارداد لازم اقدام نماید.
ماده 6- صندوق تعاون مکلف است نسبت به تامین و پرداخت سهم سرمایه گذاری مجری طرح به میزان 10% بصورت وام ، بر طبق مفاد بند 5 تبصره 1 قانون متمم قانون بودجه سال 1369 کل کشور اقدام نماید.
تبصره 1- در صورتی که متقاضی بصورت بخش خصوصی باشد سهم سرمایه گذاری مجری طرح با توجه به توان متقاضی حداکثر تا 5%توسط کمیته برنامه ریزی استان ، تعیین خواهد گردید.
تبصره 2- در صورتی که متقاضی آزاده بصورت فردی در شرکتهای دیگر عضو باشد مزایای اعلام شده در این ماده صرفا شامل سهم الشرکه آزاده عضو ،خواهد بود.
ماده 7- مجریان طرحهای مصوب موظفند قرارداد لازم را حداکثر تا بهمن ماه 1370 با بانک عامل منعقد نمایند.
ماده 8- بانکهای عامل موظفند حسب مورد تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب را با اولویت کامل در قالب سقف مجاز تسهیلات اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار ،اعطا نمایند.
ماده 9- پرداخت اقساط معوق الوصول تسهیلات اعطائی به طرحهای موضوع این آئین نامه و 6% از نرخ کارمزد و سود متعلقه آنهادر تعهد دولت می باشد و براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سالیانه کل کشور پیش بینی خواهد شد.
ماده 10- بانکهای عامل موظفند حسب مورد تسهیلات اعتباری طرحهای مصوب را متناسب با پیشرفت امور طرح در اختیار متقاضیان قراردهند . طول مدت اجرای طرح در مورد طرحهای کشاورزی و صنعتی 3 سال و در مورد سایر طرحها حداکثر 2 سال می باشد و مهلت بازپرداخت تسهیلات اعتباری برای طرحهای کشاورزی 7 سال . طرحهای صنعتی 4 سال و برای سایر طرحها 3 سال خواهد بود.
ماده 11- در صورتی که اجرای طرحهای مصوب بیش از مدت پیش بینی شده در طرح طول بکشد و علت این تاخیر با تشخیص بانک عامل در حیطه کنترل و عمل مجریان طرحها نبوده باشد ، بانک عامل موظف است نسبت به تغییر تاریخ شروع بازپرداخت اقدام نماید مشروط بر این که طول مجموع مدت اجرا و بازپرداخت بیش از مدت مذکور در ماده 10 نگردد.
در صورتی که براساس مفاد این ماده مدت اجرا و زمان شروع بازپرداخت تمدید گردد ،مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تاخیر نشده وسود پیش بینی شده در طرح به آن تعلق خواهد گرفت .
ماده 12- دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند آب و برق ، مصالح ساختمانی و سایر کالاهای مورد نیاز اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه را با اولویت تامین نمایند.
ماده 13- تضمین تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه عبارتند از :
1- وثائق مورد قبول بانک
2- مستحدثات واموال ناشی از اجرای طرح از طریق به رهن گذاشتن آنها
3- تضمین دولت بشرح مذکور در ماده 9 این آئین نامه
ماده 14- تضمین دولت نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه نمی باشد و بانکهای عامل مکلفند برای حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت هزینه نمودن و بازپرداخت تسهیلات اعطائی ، به عمل آورند.
تبصره – استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را به موقع پرداخت نمایند. عدم پرداخت به موقع اقساط بدهی استفاده کنندگان از تسهیلات مزبور در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی می باشد .
ماده 15- بانکهای عامل موظفند هر ششماه یکبار گزارش عملکرد این آئین نامه را تهیه و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند تا از آن طریق به سازمان برنامه و بودجه منعکس گردد.
ماده 16- کمیته تخصیص ارز موظف است نیازهای ارزی طرحهای موضوع این آئین نامه رابراساس بند 4 تبصره 1 قانون متمم قانون بودجه سال 1369 کل کشور به نرخ رسمی (دولتی )تامین و اعطا نماید.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13389

تاریخ تصویب : 1369/10/30

تاریخ ابلاغ : 1369/11/30

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.