×

آئین نامه اجرائی ماده 13 قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین نامه اجرائی ماده 13 قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین-نامه-اجرائی-ماده-13-قانون-وصول-برخی-ازدرآمدهای-دولت-و-مصرف-آن-در-موارد-معین

وکیل

شماره 151034/ت 463 ه 21/11/1369

سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 7/11/1369 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارائی و آموزش و پرورش و کار وامور اجتماعی و فرهنگ و آموزش عالی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد بند الف ماده 13 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 20/8/1369 کمیسیون مشترک امور اقتصادی و دارائی و برنامه و بودجه مجلش شورای اسلامی ،آئین نامه اجرائی ماده 13 قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- کلیه وزارتخانه ها وموسسات دولتی ،نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای تابع قوه قضائیه که در این آئین نامه اختصارا ((دستگاه اجرائی )) نامیده میشود مکلفند براساس نیاز وزارت آموزش و پرورش ،سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی ودانشگاهها وموسسات آموزش عالی به ترتیب 30%-10%- 10% ارزش ریالی از ماشین آلات و قطعات یدکی فرسوده خارج از رده واثاثیه اداری ووسائط نقلیه خود که قصد فروش آنها را دارند ، در اختیار وزارت آموزش و پرورش ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی ووزارت فرهنگ و آموزش عالی قراردهند و سپس نسبت به فروش بقیه ماشین آلات وقطعات یدکی واثاثیه اداری ووسائط نقلیه مذکور با رعایت قوانین ومقررات مربوط و ضوابط مقرر در این آئین نامه اقدام ووجوه حاصل را به حساب یا حسابهائی که به همین منظور توسط خزانه افتتاح شده یا می شوند ، واریز نمایند. وجوه واریز شده به ترتیبی که خزانه معین می نماید به حساب درآمد عمومی کشور واریز خواهد شد.
ماده 2- منظور از ماشین الات و قطعات یدکی فرسوده موضوع ماده 1 این آئین نامه ،ماشین آلات و قطعاتی هستند که عمر مفید آنها خاتمه یافته و یا بر اثر خسارات وارد شده تعمیر و بهره برداری ازآنها به صرفه و صلاح نباشد و منظور از ماشین آلات و قطعات یدکی خارج از رده موضوع ماده 1 این آئین نامه ماشین آلات و قطعاتی هستند که از رده خارج شده و یا ماشین آلات مربوط به آنها از رده خارج شده باشد .
تبصره – ماشین الات و قطعات یدکی فرسوده خارج از رده هر دستگاه اجرائی با توجه به مفاد این ماده توسط کارشناس منتخب دستگاه اجرائی مربوط و با تایید بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او ،مشخص می گردد.
ماده 3- کلیه دستگاههای اجرائی موضوع این آئین نامه مکلفند حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه فهرست مشخصات جامع و کامل ماشین آلات و قطعات یدکی فرسوده خارج از رده و اثاثیه اداری ووسائط نقلیه خود که قصد فروش آنها را دارند تهیه نمایند و به وزارتخانه های امور اقتصادی و دارائی ،اموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی ارسال دارند.
تبصره 1- فهرست موضوع این ماده بایستی به امضای ذیحساب و بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوط یا مقام مجاز از طرف او برسد.
تبصره 2- در مورد وسائط نقلیه ، فهرست موضوع این ماده علاوه بر مقامات مذکور در تبصره 1 می باید به تایید کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتوموبیلهای زائد مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران برسد.
ماده 4- وزارت آموزش و پرورش ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای ووزارت کار وامور اجتماعی ووزارت فرهنگ و آمو.زش عالی مکلفند حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ دریافت فهرست موضوع ماده 3 این آئین نامه نماینده یا نمایندگان خود را جهت بررسی ماشین آلات و قطعات یدکی و اثاثیه اداری ووسائط نقلیه مذکور در فهرست مزبور به دستگاه اجرائی مربوط اعزام و نسبت به انتخاب وتحویل آنها براساس مفاد ماده 1 این آئین نامه اقدام نمایند. در صورت عدم مراجعه نمایندگان آموزش و پرورش ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی ووزارت فرهنگ و آموزش عالی در مهلت مقرر در این ماده دستگاه اجرائی مربوط مجاز است به تشخیص خود 50درصد ارزش ریالی اقلام اعلام شده طی فهرست موضوع ماده 3 این آئین نامه را به فروش برساند و مراتب را جهت مراجعه ودریافت اقلام باقیمانده به وزارت آموزش و پرورش ،سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی ووزارت فرهنگ و آموزش عالی اعلام نماید.
تبصره – وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف است انتخاب موضوع این ماده را براساس اعلام نیاز دانشگاهها وموسسات آموزش عالی انجام دهد.
ماده 5- ارزش ریالی ماشین آلات وقطعات یدکی فرسوده خارج از رده و اثاثیه اداری ووسائط نقلیه اعلام شده توسط دستگاههای اجرائی (موضوع فهرست مذکور در ماده 3 این آئین نامه ) برای مشخص کردن سهم وزارت آموزش و پرورش .سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی ووزارت فرهنگ و آموزش عالی مطابق ماده 1 این آئین نامه ،به شرح زیر تعیین می گردد:
1- ارزش ریالی ماشین آلات و قطعات یدکی فرسوده خارج از رده و اثاثیه اداری براساس قیمت متعارف روز توسط کارشناس منتخب دستگاه اجرائی مربوط تعیین میشود.
2- ارزش وسائط نقلیه توسط کارشناس رسمی دادگستری یا کاردان فنی راهنمائی و رانندگی یا شهربانی محل یا کاردان فنی ژاندارمری که حسب مورد از طرف واحدهای مذکور معرفی شده باشند ، تعیین میشود.
تبصره – ارزش وسائط نقلیه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وموسسات وابسته به آن توسط کارشناس فنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعیین خواهد شد.
ماده 6- وزارت آموزش و پرورش ،سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی و دانشگاهها وموسسات آموزش عالی مکلفند ماشین آلات وقطعات یدکی و اثاثیه اداری ووسائط نقلیه ای را که براساس ماده 4 این آئین نامه تحویل گرفته اند ،تعمیر ،تکمیل و بازسازی و شماره گذاری نمایند و مورد استفاده قراردهند یا نسبت به فروش آنها طبق مقررات مربوط و این آئین نامه اقدام ووجوه حاصل را به حساب درآمد عمومی کشور واریز نمایند.
ماده 7- دستگاههای اجرائی در مورد فروش 50% باقی مانده ماشین آلات و قطعات یدکی فرسوده خارج از رده و اثاثیه اداری موضوع این آئین نامه ووزارت آموزش و پرورش ،سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی ووزارت فرهنگ وآموزش عالی در مورد فروش آن دسته از اقلام تحویلی (براساس ماده 4 این آئین نامه ) که مورد استفاده قرار نمیدهند ،مکلفند براساس قانون محاسبات عمومی ( آئین نامه معاملات دولتی ) و صرفا از طریق مزایده عمومی اقدام نمایند.
تبصره 1- فروش وسائط نقلیه موضوع این آئین نامه توسط دستگاههای اجرائی مربوط یا وزارت آموزش و پرورش ،سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار وامور اجتماعی ووزارت فرهنگ و آموزش عالی تابع ضوابط مقرر در لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران می باشد و صرفا از طریق مزایده عمومی مجاز است .
تبصره 2- دستگاههای اجرائی مکلفند قبل از انجام تشریفات فروش نسبت به تهیه اسناد ومدارک مالکیت آن بخش از اموال که لزوما محتاج تسلیم اسناد و مدارک به خریداران می باشند اقدام وموجبات انتقال رسمی آنها را به خریداران ،فراهم نمایند.
ماده 8- معادل 50% وجوه واریز شده توسط دستگاههای اجرائی ( موضوع ماده یک آئین نامه ) پس از تایید خزانه از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال منظور میشود براساس درخواست وجه ذیحساب دستگاه به حساب دستگاه اجرائی واریز خواهد شد تا با رعایت قوانین ومقررات مربوط و براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه جهت خرید وتعمیر ماشین آلات ،خرید قطعات یدکی و اثاثیه اداری ووسائط نقلیه مورد نیاز ،هزینه گردد.
ماده 9- معادا 100% وجوه واریز شده توسط وزارت آموزش و پرورش ،سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی ووزارت فرهنگ و آموزش عالی (موضوع ماده 6 این آئین نامه ) پس از تایید خزانه از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه هر سال منظور میشود حسب مورد در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا با رعایت قوانین ومقررات مربوط و براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه جهت خودکفائی ،بهبود و ارتقا آموزش های علمی و فنی و حرفه ای و تجهیز واحدهای آموزشی مربوط ، هزینه گردد.
ماده 10- نقل و انتقال اموال موضوع این آئین نامه با تنظیم سند انتقال اموال دولتی ( فرم شماره 21 اموالی )تابع مراتب مقرر در قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 و این آئین نامه می باشد .
ماده 11- دستگاههای اجرائی موضوع این آئین نامه مکلفند نسبت به تهیه و تنظیم صورت حساب فرستاده و اسناد انتقال و صورت حساب تحویل وتحول و سایر مدارک مربوط به ماشین آلات وقطعات یدکی و اثاثیه اداری ووسائط نقلیه تحویلی به وزارت آموزش و پرورش ،سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی ،وزارت فرهنگ و آموزش عالی و فروش رفته براساس آئین نامه اموال دولتی در اسرع وقت اقدام و مراتب را به وزارت امور اقتصادی و دارائی ( اداره کل اموال دولتی )اطلاع دهند.
ماده 12- دستگاههای اجرائی که فاقد ماشین آلات و قطعات یدکی و اثاثیه اداری ووسائط نقلیه موضوع ماده 1 این آئین نامه می باشند لازم است مراتب را به وزارت امور اقتصادی و دارائی اعلام نمایند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13396

تاریخ تصویب : 1369/11/07

تاریخ ابلاغ : 1369/12/08

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.