×

آئین نامه اجرائی ماده 62 قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین

آئین نامه اجرائی ماده 62 قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین

آئین-نامه-اجرائی-ماده-62-قانون-وصول-برخی-ازدرآمدهای-دولت-ومصرف-آن-در-موارد-معین

وکیل

شماره 151806 /ت 502 ه 15/12/1369

سازمان حفاظت محیط زیست
هیات وزیران در جلسه مورخ 8/12/1369 بنا به پیشنهاد شماره 2024-21 مورخ 26/10/1369 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده 62 قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین مصوب 20/8/1369 کمیسیون مشترک امور اقتصادی و دارائی و برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی آئین نامه اجرائی ماده 62 قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- اصطلاحات مذکور در ماده 62 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین مصوب 20/8/1369 کمیسیون مشترک امور اقتصادی و دارائی و برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی واین آئین نامه به شرح زیر تعریف می گردند:
1- ماموران سازمان – آن دسته از کارکنان شاغل در سازمان حفاظت محیط زیست می باشند که در کشف وتعقیب جرائم ناشی از قانون ومقررات شکار وصید وپیگیری پرونده مربوط در مراجع قضایی فعالیت ومشارکت دارند.
2- مخبر – کسی است که ارتکاب جرم ووجود متخلف در شکارگاهها ومناطق را به ادارات وواحدهای حفاظت محیط زیست بطور صحیح گزارش می دهد و گزارش او قبل از شروع عملیات ودستگیری متخلفین در دفتر مربوط به ثبت رسیده است . گزارشهای محرمانه در دفتر خاصی نزد مدیر کل ثبت می گردد.
3- کاشف – کسی است که نگهداری حمل ونقل وورود وخروج غیر مجاز جانوران وحشی از جمله بازهای شکاری قاچاق را کشف و آن را به ماموران سازمان یا واحدهای ذیربط ارائه می دهد و نام او در صورت مجلس مربوط ذکر می گردد.
4- ماموران انتظامی – کسانی هستند که به موجب قوانین ومقررات جاری تحت عنوان مامور انتظامی شناخته می شو.ند و بطور مستقیم در عملیات اجرائی کشف و تعقیب جرائم ناشی از قانون ومقررات شکار و صید مشارکت دارند یا با ماموران سازمان در این خصوص همکاری می نمایند.
ماده 2- معادل 30% بهای پروانه های شکار و صید موضوع ماده 8 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست صرف امور حفظ محیط زیست و تامین تجهیزات وامکانات لازم جهت کنترل مناطق تحت اختیار سازمان وشکارگاهها خواهد شد.
ماده 3- 30% بهای جانوران وحشی که بابت مطالبه ضرر و زیان از شکارچیان ومتخلفین از قانون ومقررات شکار وصید ، توسط سازمان حفاظت محیط زیست دریافت می شود و به عنوان حق الکشف ماموران ومخبرین بشرح مقرر در این آئین نامه پرداخت می گردد.
ماده 4- مبنای محاسبه وپرداخت حق الکشف به ماموران و مخبرین عبارت است از بهای جانوران وحشی که بابت مطالبه ضرر و زیان ، براساس بند چ ماده 3 قانون شکار وصید مصوب 1346 توسط شورایعالی حفاظت محیط زیست تعیین میشود.
ماده 5- نسبت سهم عوامل کشف و تعقیب جرائم در هر مورد که منجر به تشکیل پرونده وصدور حکم محکومیت متخلف میشود یا ضرر وزیان متعلقه از طرف متخلفین پرداخت می گردد بر مبنای بهای جانوران وحشی مورد تخلف موضوع ماده 4 این آئین نامه وبه شرح زیر محاسبه وپرداخت خواهد شد :
1- مخبرین معادل 3 درصد بهای جانوران و حداکثر تا
تا هفتاد هزار ریال در هر پرونده
2- ماموران انتظامی معادل 4 درصد بهای جانوران و حداکثر
وکاشفین تا صد هزار ریال در هر پرونده
3- ماموران سازمان معادل 20 درصد بهای جانوران وحداکثر
تا چهار صد هزار ریال در هر پرونده
5- ماموران ومسئولین معادل 3 درصد بهای جانوران و حداکثر
تعقیب پرونده تا هفتاد هزار ریال در هر پرونده
تبصره 1- در صورتی روسای ادارات وسرپرستان واحدهای محیط زیست با مشارکت و هدایت ماموران موجبات کشف جرائم را فراهم نمایند از سهم مربوط کاشفین استفاده خواهند کرد.
تبصره 2- چنانچه هر یک از عوامل واشخاص مذکور در این ماده در دو یا چند عنوان سهیم باشند فقط حق دریافت سهم زیادتر را دارند.
تبصره 3- در مواردی که اشخاص مذکور در هر یک از بندهای چهارگانه این ماده متعدد باشند ( بیش از یک نفر باشند) سهم مقرر به نسبت فعالیت ومیزان مشارکت آنان تقسیم خواهد شد.
تبصره 4- ماموران سازمان در حوزه استحافظی خود نمی توانند از سهم مخبر یا کاشف استفاده کتنند.
ماده 6- به ماموران سازمان که ضمن انجام ماموریت محول شده به آنان و دستگیری متخلفین ، مجروح ومصدوم یا کشته می شوند با تشخیص و نظر رئیس جمهور حفاظت محیط زیست بر حسب مورد به هر یک از ماموران مجروح ومصدوم تا مبلغ پانصد هزار ریال و در صورتی که صدمه وارده منجر به نقص عضو شود تا مبلغ یک میلیون ریال وبه بازماندگان مامور مقتول تا مبلغ دو میلیون ریال از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه پرداخت خواهد شد.
ماده 7- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می تواند به مامورانی که در جریان کشف و تعقیب جرائم از خود شایستگی و فداکاری بیش از حد بروز داده اند و یا در تعقیب جرائم و دفاع از حقوق سازمان اقدامات موثری به عمل آورده اند به نحوی که منجر به دستگیری باندهای قاچاقچیان بازهای شکاری شده و یا موجب وصول ضرر و زیان قابل توجه به نفع سازمان گردد مبالغی حداکثر تا پانصد هزار ریال از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه پرداخت نماید.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13411

تاریخ تصویب : 1369/12/08

تاریخ ابلاغ : 1369/09/27

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.