×

آئین نامه نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آزادگان

آئین نامه نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آزادگان

آئین-نامه-نحوه-ارائه-خدمات-بهداشتی-و-درمانی-به-آزادگان شماره 121616/ت 513 ه 24/12/1369

ستاد رسیدگی به امور آزادگان
هیات وزیران در جلسه مورخ 12/12/1369 بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان و با عنایت به مواد 6 – 20- 28 قانون حمایت از آزادگان ( اسرای آزاد شده )بعد از ورود به کشور مصوب 13/9/1368 آئین نامه نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آزادگان را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- کلیه آزادگان پس از ورود به میهن اسلامی در مکانهای قرنطینه ای که از طرف ستاد رسیدگی به امور آزادگان تعیین گردیده توسط مراکز ویژه بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی که به همین منظور ماموریت پیدا می کنند ، مورد معاینات جسمی وروانی و آزمایشهای تشخیص طبی قرار گرفته وبرای آنان کارت بهداشتی صادر خواهد شد.
تبصره 1- چنانچه فرد آزاده در معاینات اولیه مبتلا به بیماری واگیردار تشخیص داده شود اقدامات لازم توسط واحددقرنطینه و سایر مراکز بهداشتی درمانی تابعه وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی جهت مبارزه با اشاعه بیماری و پیگیریهای لازم در خصوص آزاده بیمار تا حصول بهبودی انجام و پس از آن کارت بهداشتی صادر خواهد شد.
تبصره 2- در صورتی که احتمال سرایت بیماری به خانواده آزاده و یا سایر افراد وجود داشته باشد مراتب از طریق مرکز بهداشت شهرستان محل استقرار قرنطینه به مرکز بهداشت مستقر در شهرستان محل سکونت آزاده جهت پیگیری و اقدامات بعدی اعلام خواهد شد.
ماده 2- آزادگانی که در معاینات اولیه طبق مفاد ماده یک بیمار تشخیص داده می شوند به وسیله پزشک معاینه کننده حسب مورد به مراکز بهداشتی درمانی سرپائی و بستری ودر صورت لزوم به مراکز درمانی خصوصی معرفی خواهند شد.
تبصره 1- کلیه مراکز بهداشتی درمانی سرپائی و بستری دولتی و بخش خصوصی مکلف به پذیرش و درمان آزادگان تا بهبودی کامل بوده و درمان آزادگان بدون دریافت هیچگونه هزینه ای انجام خواهد گرفت .
تبصره 2- در صورتی که امکانات درمانی کامل در مراکز معرفی شده وجود نداشته باشد رئیس مرکز یا مسئول پذیرش موسسه درمانی و یا پزشک معالج موظفند از سایر مراکز درمانی مجهز پذیرش اخذ و نسبت به انتقال آزاده بیمار اقدام نمایند.
تبصره 3- هزینه خدمات ارائه شده به آزادگان در مراکز درمانی از طریق واحدهای رسیدگی به اسناد پزشکی سازمانهای منطقه ای بهداشت و درمان استانها پرداخت خواهدشد.
ماده 3- کلیه آزادگانی که در معاینات اولیه سالم تشخیص داده میشوند و کارت بهداشتی آنها صادر می گردد در مراجعات بعدی برای مسائل بهداشتی درمانی و مراجعه به مراکز درمانی آزاد یبوده و با تشخیص خود به هریک از مراکز درمانی دولتی و یا خصوصی مراجعه خواهند نمود.
موسسات مورد مراجعه آزادگان بیمار با ملاحظه کارت آزادگی بدون دریافت هزینه ای به درمان کامل آزاده اقدام خواهند نمود.
تبصره 1- در صورتی که موسسات معالجه کننده احراز کنند که آزاده وابسته به یکی از موسسات بیمه ای (بیمه تامین اجتماعی – بیمه کارمندان دولت – بیمه نیروهای مسلح و…)هستند م یتوانند با تنظیم اسناد پزشکی نسبت به دریافت کل هزینه ها از بینه مربوط اقدام نمایند ،آزاده مراجعه کننده از پرداخت سهم درمان ( فرانشیز ) معاف بوده وموسسه درمان کننده حق مطالبه هیچ گونه وجهی را به هر نحو نخواهند داشت .
تبصره 2- آزادگانی که وابسته به هیچ کدام از موسسات بیمه ای مندرج در تبصره یک نمی باشند تا زمان صدور دفترچه بیمه خدمات درمانی از طرف وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی و یا سایر دستگاهها در صورت بیماری با ارائه کارت آزادگی در موسسات درمانی بطور کامل و بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای درمان خواهند شد ضمنا هزینه آن عده از آزادگانی که در مراکز درمانی خصوصی تحت درمان قرار می گیرند توسط دفاتر اسناد پزشکی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی پرداخت خواهد شد.
ماده 4- کلیه آزادگان و افراد تحت تکفل آنان می توانند با در دست داشتن کارت آزادگی و معرفی نامه ستاد رسیدگی به امور آزادگان جهت دریافت دفترچه تامین خدمات درمانی به شبکه های بهداشتی درمانی استانها مراجعه نمایند و مسئولین مراکز مذکور موظف به صدور دفتر چه تامین خدمات درمانی بدون دریافت حق سرانه تامین درمان می باشند.
تبصره 1- آزادگان پرسنل نیروهای مسلح وافراد تحت تکفل آنان اعم از انتظامی و نظامی برابر روشهای جاری مصوب مربوط به خود و آزادگان کارگر از طریق سازمان تامین اجتماعی و آزادگان سایر دستگاهها توسط دستگاههای مربوطه بدون پرداخت فرانشیز تحت پوشش قرار گرفته و دفتر چه تامین خدمات درمانی برای آنان و افراد تحت تکفل آنان توسط دستگاههای فوق صادر خواهد شد.
تبصره 2- صدور دفتر چه تامین خدمات درمانی برای سایر آزادگان وافراد تحت تکفل آنان تابع مقررات مشمولین قانون تامین خدمات درمانی خواهد بود و تاریخ صدور دفترچه در کارت آزادگی آنان منعکس خواهدشد.
ماده 5- اعتبار لازم جهت تامین درمان آزادگان بر مبنای حق سرانه مشمولین بیمه درمانی تامین اجتماعی با احتساب هزینه های اضافی لازم جهت امور بهزیستی و توانبخشی همه ساله توسط سازمان برنامه وبودجه تامین و در اختیار دستگاههای ذیربط قرار خواهد گرفت .
تبصره 1- به منظور ارائه درمان کامل به آزادگان و پرداخت هزینه سفر به آزاده بیمار و همراه وی علاوه بر هزینه های درمانی هزینه های مربوط به اندام مصنوعی ووسائل کمک پزشکی داخلی و خارجی (پروتزواروتز) و هزینه تخت روز ( یک تختی و دو تختی ) به وسیله دستگاه ذیربط محاسبه و پرداخت خواهد شد.
ماده 6- بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی طبق تبصره یک ماده پنج و در چهار چوب آئین نامه اجرائی که اتهیه و به تصویب رسانیده موظف است افرادی را که در معاینات پزشکی احتمال جانبازی در مورد آنان وجود دارد و از طرف پزشکان معالج به بنیاد معرفی شده و یا شخصا خود را جانباز می دانند به کمیسیون پزشکی معرفی و مطابق ماده پنج و تبصره های مربوط به آنان در قانون حمایت از آزادگان در مورد آنها اقدام و نتیجه را به ستاد اعلام خواهند نمود.
تبصره 1- اعزام ازادگان بیمار به خارج از کشور با اولویت خاص در کمیسیون مقرر در ماده 5 بررسی و از طرف بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی نسبت به اعزام بیمار اقدام لازم را به عمل خواهد آمد و هزینه های مربوط از طرف بنیاد مذکور پرداخت خواهدشد.
ماده 7- نیروهای مسلح اعم از نظامی و انتظامی موظفند افراد ازاده کادر خود ( رسمی – پیمانی –محصلین – قراردادی روز مزد و یا سایر عضویتهای رسمی ) و خانواده آنها را تحت پوشش بهداشتی ودرمانی طبق آئین نامه ای که براساس مفاد قانون به تصویب ستاد فرماندهی کل قوا در مورد این آزادگان می رسد قرار دهند.
تبصره 1- افراد بسیجی و سربازانی که قبل از اسارات مشمول طی دوره خدمت وظیفه بوده اند از خدمات بهداشتی درمانی نیروهای مسلح تا صدور برگ پایان خدمت برخوردار خواهند بود و پس از صدور برگ پایان خدمت مشمول سایر مقررات این آئین نامه می باشند.
تبصره 2- هزینه خدمات ارائه شده از سوی بیمارستانها و مراکز درمانی نیروهای مسلح بر حسب مورد به وسیله مسئولین دستگاه مربوط در بودجه سالانه دستگاه مذکور منظور و از طرف سازمان برنامه وبودجه پرداخت خواهد شد.
ماده 8- سازمان بهزیستی موظف است بنابر وظایف قانونی خود که اساس آن حمایت از نهاد خانواده است با در نظر گرفتن اولویت خاص آزادگان . خانواده آنان نسبت به کلیه وظائف قانونی خود عمل نماید.
تبصره 1- خدمات توان بخشی روزانه اعم از فیزیوتراپی – کاردرمانی – گفتار درمانی – سنجش شنوائی (ادیومتری )بینائی سنجی ( اپتومتری ) ووسائل کمک توانبخشی شامل ( عصا – ویلچر – سمعک – عینک – توالت مخصوص معلولین ووسائل کمکی دیگر ) مورد نیاز آن دسته از آزادگانی را که تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و هیچ دستگاه دیگری نمی باشند با تجویز پزشک متخصص وتایید ستاد بعهده سازمان بهزیستی میباشد.
تبصره 2- اولویت استفاده از آموزشهای حرفه ای – آماده سازی آزادگان معلول – تحت پوشش قراردادن خانواده آزادگانی که منبع درآمدی ندارند – استفاده از مهدهای کودک – اصلاح دات البین – انجام امور مشاوره ومددکاری اجتماعی و… با اولویت خاص بعهده سازمان بهزیستی بوده و این سازمان موظف به انجام آن می باشد.
ماده 9- جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن انجام وظایف قانونی خود در مورد خدمات جنبی از قبیل تهیه پروتزها – اورتزها – انواع دست و پاهای مصنوعی – داروی مورد نیاز آن دسته از آزادگان و خانواده آنان را که تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و هیچ دستگاه دیگری نمی باشند با اولویت خاص در اختیار آنان قرار دهد.
مماده 10- سازمان تامین اجتماعی مکلف است در چارچوب آئین نامه اجرائی قانون حمایت از آزادگان که توسط آن سازمان و با تایید ستاد رسیدگی به امور آزادگان به تصویب هیات دولت می رسد نسبت به مداوای آزادگان مشمولین تامین اجتماعی اقدام نماید.
ماده 11- بنیاد شهید مکلف است نماینده ای به کمیسیون پزشکی که توسط ستاد رسیدگی به امور آزادگان در مورد مفاد ماده 15 قانون حمایت از آزادگان تشکیل می گردد سریعا اعزام و نسبت به مصوبات کمیسیون پزشکی مذکور اقدام لازم به عمل آرود.
تبصره 1- بنیاد شهید انقلاب اسلامی در اجرای ماده 6 قانون و تبصره 1 و 2و آن ومفاد این آئین نامه مکلف به پذیرش اولویت در مداوای آزادگان بیمار و افراد تحت تکفل انان با معرفی ستاد رسیدگی به امور آزادگان می باشد و دفاتر اسناد پزشکی وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی براساس صورت هزینه ارائه شده توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی موظف به پرداخت کلیه هزینه های مربوط می باشند.
ماده 12- جهت نظارت بر حسن اجرای مفاد آئین نامه اجرائی قانون حمایت از آزادگان کلیه دستگاهها مکلفند یک یا چند نفر را در یکی از معاونتهای دستگاه مربوط به عنوان مسئول رسیدگی به امور ازادگان تعیین و نام ومشخصات آنان را به ستاد رسیدگی به امور آزادگان اعلام نمایند.
ماده 13- اعتبار لازم جهت پرداخت هزینه های موضوع این آئین نامه همه ساله در قانون بودجه پیش بینی و با پیشنهاد وزارت بهداشت درمان واموزش پزشکی و تایید سازمان برنامه وبودجه به دستگاههای ذیربط اختصاص م ییابد.
ماده 14- دستگاههای اجرا کننده مفاد این آئین نامه مکلفند حسب مورد گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یکبار جهت تهیه گزارش جامع به مقام ریاست جمهوری به ستاد رسیدگی به امور آزادگان اعلام دارند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13417

تاریخ تصویب : 1369/12/12

تاریخ ابلاغ : 1370/10/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.