×

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-3-قانون-بودجه-سال-1370-کل-کشور
شماره 139064 /ت 518 ه 25/12/1369

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – سازمان برنامه وبودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 8/12/1369 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه وبودجه ،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ووزارتخانه های کشور ، کشاورزی ،فرهنگ وارشاد اسلامی ،کاروامور اجتماعی ،صنایع وجهادسازندگی ،بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلا ب اسلامی ،بنیاد شهید انقلا ب اسلامی ،ستاد رسیدگی به امور آزادگان و دفتر امور مناطق محروم کشور-ریاست جمهور و به استناد بند الف تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور و اصل یکصد.و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آئین نامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور از طریق بانکهای استان ( در تهران بانک صادرات ایران )بانک ملی ایران ،بانک کشاورزی و بانک تجارت که من بعد اختصارا بانک عامل نامیده می شوند براساس مقررات این آئین نامه تامین و پرداخت خواهد شد.
ماده 2- بانکهای عامل تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تهیه شده در زمینه های تولیدی ،خود اشتغالی ،خدمات فنی و روستائی ،ضنایع دستی و انبارسازی ، صنایع تبدیلی – صنایع مورد نیاز کشاورزی – بازسازی ونوسازی اماکن دامی سنتی ومنابع طبیعی – تحقیقاتی – علمی – آموزشی – بهداشتی – فرهنگ و هنری – ورزشی وسیاحتی را که دارای توجیهات کامل اقتصادی ،فنی ومالی هستند و فقط از نظر وثیقه وسهم سرمایه گذاری مجری طرح با مقررات بانکهای عامل وفق نمی دهند ،با رعایت اولویت مناطق محروم کشور ،تعاونیهای روستائی ،خانواده معظم شهدا و رزمندگان جنگ تحمیلی براساس مقررات اینآئین نامه پرداخت خواهند نمود.
ماده 3- حداقل سی درصد 30% تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور که براساس جدول موضوع ماده 5 این آئین نامه توسط سازمان برنامه وبودجه استان ، شورای کشاورزی استان ، شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی .بنیاد شهید انقلاب اسلامی ،بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی و ستادرسیدگی به امور آزادگان تفکیک می گردد ،جهت اجرای طرح های مصوب دربخشهای محروم کشور ودهستانهای محروم واقع در بخشهای برخوردار ( که به تصویب هیات وزیران رسیده اند ) اختصاص می یابد. دستگاههای ذیربط موظفند گزارش مربوط به اجرای طرحهای مناطق محروم را هر سه ماه یکبار به دفتر امور مناطق محروم کشور – ریاست جمهور ارسال نمایند.
تبصره 1- سازمان برنامه وبودجه موظف است طرحهای مناسب برای رشد وتوسعه مناطق محروم کشور را تهیه و ارائه نماید.
تبصره 2- کمیته های برنامه ریزی استانها موظفند مسائل ومشکلات ااجرائی طرحهای موضوع این آئین نامه خصوصا طرحهای مربوط به مناطق محروم را بررسی ودر مورد رفع موانع ،اقدام نمایند و موجبات نظارت بر طرحهای مربوط به مناطق محروم را برای کمیسیون ویژه محرومیت زدائی استانها فراهم آورند.
ماده 4- منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه عبارتند از :
1- منابع داخلی بانکهای عامل
2- منابع سایر بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
3- سهم سرمایه گذاری مجری طرح های مشمول
تبصره 1- استفاده از منابع مالی سایر بانکها ی تجاری برای تامین کمبود منابع مالی بانکهای عامل ،منحصرا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به ترتیبی که این بانک مقرر می دارد امکان پذیر خواهد بود.
تبصره 2- بانکهای عامل موظفند حداقل نرخ سود و کارمزد مصوب در هر بخش را برا ی تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه اعمال نمایند.
ماده 5- سهم هر یک از بانکهای عامل به تفکیک اعتبارات مورد نیاز بخشها و فعالیتهای موضوع ماده 2 براساس جدول پیوست این آئین نامه تعیین شده است .
تبصره – در صورتی که تا پایان شهریور 1370 تسهیلات اعتباری تعیین شده ، به نحو متناسب جذب نشده باشند تغییرات لازم ( حداکثر یک نوبت تاپایان سال ) با موافقت سازمان برنامه وبودجه وبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داده خواهدشد مشروط بر این که در جمع کل تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور تغییری حاصل نشود.
ماده 6- برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه (به استثنای طرحهای مربوط به بنیاد شهید انقلاب اسلامی ،بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی و همچنین طرحهای پوشش انهار وآب وخاک وهیاتهای هفت نفره ) لازم است بدوا طرح مربوط که در بردارنده موارد زیر باشد توسط اشخاص حقیقی وحقوقی متقاضی و در مورد طرح های علمی ،فرهنگی و هنری با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و همزمان به بانکهای عامل (در تمامی موارد ) وسازمان برنامه وبودجه و شورایعالی مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی ( حسب مورد) ارائه شود:
1- گزارش توجیهی برای اجرای طرح مشتمل بر توجیه اقتصادی و اجتماعی ،مالی وفنی
2- شرح عملیات اجرائی و پیش بینی ها واطلاعات لازم در رابطه با ایجاد ،بازسازی ،توسعه و تکمیل و راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی و سایر طرح های موضوع ماده 2 این آئین نامه
3- مشخصات متقاضی یا متقاضیان .چگونگی و میزان مالکیت آنان ،سوابق کار دررشته های مربوط و مهارتهای شخصی
4- اطلاعات لازم در مورد آموزشهای فنی پیش بینی شده ضمن اجرای طرح .
5- مشخصات فنی کلیه ساختمانها ، تاسیسات وماشین آلات ، تعیین نحوه تامین زمین محل استقرار واجرای طرح .
6- مجوز های لازم مانند موافقت اصولی ، پروانه دامدارای ، پروانه تاسیس ، پروانه بهره برداری ، برق وآب ( حسب مورد )
7- برآورد میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح به تفکیک میزان سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز.
8- پیش بینی صورتهای مالی طرح ( از قبیل صورت سود وزیان ،گردش وجوه نقدی و ترازنامه )
9- برآور د طول عمر مفید وطول مدت اجرای طرح و همچنین طول مدت بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی .
تبصره 1- نحوه استفاده از تسهیلات اعتباری تخصیص یافته به طرح های مربوط به بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلا ب اسلامی ،بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی و همچنین طرح های پوشش انهار و طرح های آب وخاک وهیاتهای هفت نفره تایع ضوابط مندرج در آئین نامه های اجرائی مربوط که در تبصره های 2 و3 ماده 3 آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 کل کشور موضوع تصویبنامه شماره 9570/ت 62ک مورخ 18/4/1369 ذکر گردیده است و با رعایت مفاد تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور و موارد مربوط در این آئین نامه خواهد بود.
تبصره 2- فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانکهای عامل که حاوی اطلاعات مورد نیاز طرح و اولیتهای اجرائی مربوط به نوع وماهیت طرحهای مختلف بخشهای تولیدی می باشد و به ضمیمه آئین نامه اجرای تبصره 3 قانون بودجه سال 1365 کل کشور ابلاغ شده است و همچنین فرم اطلاعات و اولویتهای مربوط به طرح های خود اشتغالی و خدمات فنی و روستائی که به ضمیمه آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 کل کشور ابلاغ شده است ،در سال 1370 نیز ملاک عمل خواهد بود.
ماده 7- تسهیلات اعتباری لازم جهت اجرای طرحهای خود اشتغالی ،خدمات فنی و روستائی ،صنایع دستی وبازسازی ونوسازی اماکن دامی سنتی با مبالغ کمتر از پنج میلیون ریال ، با ارائه پروانه تاسیس یا مجوزهای صادر شده از سوی دستگاههای ذیربط ( حسب مورد ) و با رعایت مفاد این آئین نامه به استثنای مواد 6 و 8 پس از تایید سازمان برنامه وبودجه استان براساس دستور العملهای اجرائی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا ،توسط بانک عامل قابل پرداخت خواهد بود.
ماده 8- بانکهای استان وتجارت موظفند طرح های ارائه شده براساس ماده 6 این آئین نامه و اطلاعات ومدارک مورد نیاز را از جهت توجیهات فنی ،مالی و اقتصادی بررسی و نظرات خود را حداکثر ظرف 30 روز به سازمان برنامه وبودجه استان ومتقاضی اعلام نمایند.
سازمان برنامه وبودجه استان موظف است طرحهای فوق را همراه با نظر بانک بلافاصله به اعضای کمیسیونی مرکب از نمایندگان ذیصلاح ومطلع استانداری .بانک عامل ،سازمان برنامه وبودجه استان وادارات کل امور اقتصادی و دارائی و کاروامور اجتماعی استان وحسب مورد یک نفر به معرفی دستگاه ذیربط (ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،کشاورزی ، صنایع ، صنایع سنگین ، معادن وفلزات و جهادسازندگی و مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان ) اعلام و حداکثر یک هفته بعد در جلسه کمیسیون که در محل سازمان برنامه وبودجه استان تشکیل می گردد ،مطرح نماید.
کمیسیون موظف است حداکثر ظرف مدت بیست روز طرحهای مزبور را به دقت از نظر فنی ،اقتصادی و مالی مورد بررسی قرار دهد و در صورت تایید کامل طرح (با حداقل چهار رای مثبت ) مراتب را در کمیته برنامه ریزی استان یا شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی ( فقط در مورد طرح های مربوط به تعاونیهای ایثارگران )مطرح نماید .در صورت تصویب طرح در کمیته برنامه ریزی استان ، بانک عامل در مورد طرح های مصوب با اعتبار کمتر از دویست وپنجاه میلیون ( 250000000) ریال بلافاصله نسبت به عقد قرار دادلازم با متقاضی اقدام می نماید. طر حهای مصوب با اعتبار بیش از دویست وپنجاه میلیون ریال م یبایست قبلا از طریق سازمان برنامه وبودجه استان جهت بررسی نهائی و ارائه به هیات وزیران به سازمان برنامه وبودجه ارسال گردد. در صورت عدم تایید طرح توسط کمیسیون موضوع این ماده ،موضوع قابل بررسی در کمیته برنامه ریزی استان یا شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان نخواهد بود.
تبصره 1- طرح های مربوط به تعاونیهای ایثارگران که به تصویب شورایعالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان رسیده اند و طرح های مصوب کمیته برنامه ریزی استان که در بخشهای محروم و دهستانهای محروم واقع در بخشهای برخوردار اجرا می گردند و همچنین طرح های مصوب مربوط به زلزله زدکان مناطق زلزله زده مشمول محدودیت اخذ مصوبه هیات وزیران نمی باشند و بانک استان حداکثر ظرف یک هفته نسبت به عقد قرارداد و اعطای تسهیلات اعتباری مربوط اقدام می نماید.
تبصره 2- مرجع ذیصلاح برای تایید آزادگان ، ستاد رسیدگی به امور آزادگان و در مورد زلزله زدگان ،فرمانداریهای مناطق زلزله زده می باشند.
تبصره 3- مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی موظفند عندالزوم با همکاری سایر دستگاههای اجرائی نسبت به تهیه طرح های مربوط به تعاونی های ایثارگران اقدام نمایندو کلیه دستگاههای اجرائی ذیربط در تهیه طرح ها ، صدور موافقت اصولی و سایر مجوزها و سایر اقداماتی که برای ارائه و اجرای طرح لازم است ، همکاری خواهند نمود.
تبصره 4- کمیته برنامه ریزی استان و شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی موظفند در تصویب طرحها ، آن دسته از طرح هایی را که کمترین ارز بری را دارا می باشند یا صرفه جویی ارزی ایجاد می کنند یا تولیدات وبازدهی انها زیر بنائی واشتغال زا بوده یا به عنوان مواد اولیه مورد مصرف صنایع دیگر خواهد بود ،در اولویت قرار دهند. طرح های علمی ،فرهنگی و هنری وسیاحتی و بهداشتی در صورت تامین ارز مورد نیاز از طرف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ووزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی (حسب مورد)از شمول حکم این تبصره خارج می باشند. کمیته تخصیص ارز نیز ارز طرح های مصوب موضوع این آئین نامه را پیش بینی و تامین می نماید.
تبصره 5- سازمان برنامه وبودجه و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها موظفند در جلسات کمیته برنامه ریزی استان و شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی که به منظور بررسی طرحهای موضوع این آئین نامه تشکیل می گردد از نماینده بانک عامل در تمامی جلسات و از نمایندگان مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استانها وسایر دستگاههای اجرائی ذیربط (حسب مورد)دعوت به عمل آورند.
تبصره 6- شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی موظف است جهت بررسی طرح های مربوط به اشتغال ایثارگران ،حداقل ماهی یکبار به ریاست استاندار تشکیل جلسه دهد.
تبصره 7- بانکهای عامل در صورت کمبود کارشناس می توانند از امکانات کارشناسی استان استفاده نمایند وسازمانها ؤادارات کل و نهادهای دولتی استان موظفند براساس درخواست بانک در بررسی طر حهای پیشنهادی همکاری لازم را معمول دارند.
ماده 9- بانکهای عامل موظفند حسب مورد تسهیلات اعتباری مربوط به طر حهای مصوب شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی وکمیته برنامه ریزی استان یا هیات وزیران را در چارچوب ضوابط و دستور العملهای اجرائی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا وسایر مقررات بانکی مربو.ط ،تامین وترتیبی اتخاذ نمایند که تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور با اولویت کامل در قالب سقف مجاز اعطای تسهیلات اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار ، قابل اعطا می باشد.
ماده 10- مجریان طرحها موظفند طرح مورد نظر را حداکثر تا پایان اسفند ماه سال 1370 به بانک عامل ارائه و در صورت تصویب ،لغایت بهمن ماه سال بعد قرارداد لازم را با بانک عامل منعقد نمایند.
ماده 11- بانکهای استان ،بانک کشاورزی و بانک تجارت حسب مورد موظفند منابع اعتباری طر ح های مصوب موضوع این آئین نامه را متناسب با پیشرفت امور طرح در اختیار متقاضیان قرار دهند .طول مدت اجرای طرح ، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی و تاریخ شروع بازپرداخت این قبیل تسهیلات در چارچوب طرح به میزانی خواهد بود که در کمیسیون موضوع ماده8 این آئین نامه بررسی گردیده و به تصویب کمیته برنامه ریزی استان یا شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی رسیده باشد. در هر حال تاریخ شروع بازپرداخت قبل از شروع بهره برداری نخواهد بود.
تبصره – مجموع مدت بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی با احتساب طول دوره اجرای طرح (برای طرح های مصوب سال 1370) نباید بیش از 10 سال برای طرح های تولیدی و احداث ساختمان سینما و 7 سال برای سایر طرح ها باشد. مدت مزبور به نحوی تعیین خواهدشد که بازپرداخت تسهیلات اعتباری بانکی مقدم بربازگشت منابع سرمایه گذاری باشد.
ماده 12- در صورتی که اجرای طرحهای مصوب موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سنواتی کل کشور بیش از مدت پیش بینی شده در طرح مصوب طول بکشد و علل این تاخیر به تشخیص بانک عامل موجه بوده و خارج از حیطه کنترل وعمل مجریان طرح ها باشد ، بانک عامل با رعایت ضوابط ومقررات موضوع این آئین نامه نسبت به تغییر تاریخ شروع بازپرداخت تسهیلات اعتباری طر حهای مزبور اقدام می نماید ، مشروط بر این که مجموع طول مدت اجرا و بازپرداخت تسهیلات اعتباری از زمان مذکور در ماده 11 این آئین نامه بیشتر نگردد. در صورتی که براساس مفاد این ماده مدت اجرا وزمان شروع بازپرداخت در مورد طرحی تمدید شود ، مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تاخیر نمی باشد و سود پیش بینی شده در طرح به آن تعلق می گیرد.
ماده 13- ضوابط مندرج در ماده 13 آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 کل کشور در مورد نحوه انتقال طر حهای مربوط به اشتغال جانبازان ، از بنیاد شهید انقلاب اسلامی به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی در سال 1370 نیز ملاک عمل خواهد بود.
ماده 14- سهم منابع سرمایه گذاری مجری طرح در مورد طرح های مربوط به صنایع روستائی ،خود اشتغالی ،خدمات فنی و روستائی ،بازسازی ونوسازی اماکن دامی سنتی ،مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها و سایر تعاونیهای تولیدی و طر حهای مربوط به اشتغال ایثارگران به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری وحداقل 5% و در سایر موارد حداقل 10% کل سرمایه گذاری (مجموع سرمایه ثابت وسرمایه در گردش ) تعیین می گردد.
ماده 15-شرکتها یا تعاونیهای تولیدی و عمرانی که حداقل 80% اعضای آن را رزمندگان داوطلب که حداقل شش ماه متوالی و یا یکسال متناوب در جبهه ها بوده اند یا خانواده معظم شهدا ومفقودین ( فرزند – همسر – پدر ومادر یا برادر ) جانبازان ، آزادگان و مهاجرین جنگ تحمیلی تشکیل دهند در صورتی که به تشخیص نهادهای ذیربط توانائی مالی نداشته باشند ، ازپرداخت تمام و یا قسمتی از سهم آورده متقاضی موضوع ماده 14 این آئین نامه معاف می باشند. در مورد طرح های تعا ونیهای مزبور هزینه های مربوط به ارائه خدمات دستگاههای دولتی ووابسته به دولت وتهیه طرح ، اخذ موافقت اصولی و پروانه و سایر مجوز ها و بررسی طرح به وسیله بانک و سایر مراجع ذیربط جزو هزینه های طرح محسوب می گردد .بانک عامل موظف است حداکثر ظرف یک هفته پس از تصویب طرح مربوط به شرکتها و تعاونیهای موضوع این ماده به وسیله شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی ، نسبت بعه اعطای تسهیلات اعتباری مربوط اقدام نماید.
ماده 16- سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی موجود با رعایت مفاد این آئین نامه از محل تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور قابل تامین می باشد. تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش تحت هیچ عنوان نباید به مصرف بازپرداخت بدهیهای قبلی استفاده کنندگان برسد.
ماده 17- دستگاهها ونهادهای مذکور در تبصره 3 قانون بودجه سال 1370 کل کشور موظفند گزارش عملکرد این آئین نامه را هر چهار ماه یکبار از طریق سازمان برنامه وبودجه به کمیسیونهای برنامه وبودجه ،دیوان محاسبات وامور اقتصادی ودارائی مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال دارند.
ماده 18- بانکهای عامل موظفند همه ساله مانده مطالبات معوق لاوصول خود ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری برای طرح های تولیدی را که براساس مفاد این آئین نامه به تصویب رسیده است به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان این گونه مطالبات را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه به سازمان برنامه وبودجه اعلام خواهند نمود. سازمان برنامه وبودجه موظف است مانده مطالبات مذکور را به میزانی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است طی پنج سال در لوایح بودجه سالانه کل کشور منظور نماید.
تبصره 1- کمیته برنامه ریزی وشورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها موظفند موارد مربوط به عدم بازپرداخت تسهیلات اعتباری و سایر مشکلات طرح ها را بررسی و حتی الامکان تسهیلات لازم را در جهت رفع مشکلات اجرائی طرح ها فراهم نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند تا بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی اینگونه طر حها به موقع صورت پذیرد.
تبصره 2- در مواردی که واحدهائی از محل اعتبارات موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سنواتی به مرحله اجرا درآمده یا ایجاد گردیده اند و در حال حاضر قادر به فعالیت یا بازیافت اقتصادی نیستند یا در حال بهره برداری بوده ولی به دلایل غیر موجه نسبت به بازپرداخت اقساط مقرر اقدام نمی نمایند ، واحدهای مزبور بنا به پیشنهاد بانک عامل و موافقت کمیته برنامه ریزی وشورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی (حسب مورد )به فروش می رسند (نحوه فروش توسط کمیته یا شورای عالی مزبور تعیین می گردد) و پس از تامین مطالبات بانک از محل ماحصل فروش ،باقی مانده در حساب خاصی نگهداری می گردد. در صورت کمبود ماحصل فروش مانده مطالبات جهت تامین به سازمان برنامه وبودجه اعلام خواهد شد.
ماده 19- بانکهای عامل موظفند هر شش ماه یکبار راسا و براساس منابع اطلاعاتی خود ، گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری اعطائی شامل انواع ومیزان تسهیلات اعتباری اعطایی ونوع طرحها وهمچنین میزان بدهی ناشی از مطالبات معوق لاوصول و سایر اطلاعات لازم را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند تا از طریق سازمان برنامه وبودجه به هیات وزیران ارائه گردد.
ماده 20- مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی به نیابت از طرف تعاونیهای تحت پوشش خود و همچنین وزارت جهاد سازندگی ووزارت کار وامور اجتماعی به نیابت از طرف متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری مربوط به بخش صنایع روستائی وبازسازی ونوسازی اماکن دامی سنتی وخدمات فنی وروستائی و طرح های خود اشتغالی می توانند اقدامات لازم را مطابق مفاد این آئین نامه و بنا به درخواست آنان تا مرحله قبل از عقد قرارداد انجام دهند. قرارداد لازم بین بانک واستفاده کننده از تسهیلات اعتباری ، منعقد خواهد شد.
ماده 21- دستگاههای اجرائی در استان مکلفند آب وبرق ومواد اولیه ومصالح ساختمانی و سایر نیازهای طرح های مصوب موضوع این آئین نامه را با رعایت اولویت ایثارگران و مناطق محروم و جنگزده و زلزله زده تامین نمایند.
تبصره 1- وزارت بازرگانی و سایر دستگاههای ذیربط موظفند مصالح ساختمانی و ماشین آلات وسایر کالاهای مورد نیاز طرح های مصوب موضوع این آئین نامه را در قالب تراز فیزیکی با رعایت اولویت ایثارگران و مناطق محروم و جنگزده و زلزله زده تامین نمایند.
تبصره 2- ارز مورد نیاز طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه با اولویت ایثارگران ومناطق محروم و جنگزده و زلزله زده توسط کمیته تخصیص ارز تامین خواهد شد.
ماده 22- تضمین تسهیلات اعتباری موضوع این ئیننامه عبارتند از :
1- اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای عامل ، به بانکهای تجاری تامین کننده کمبود منابع اعتبار ( موضوع بند 2 ماده 4 این آئیننامه)با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
2- تضمین دولت مبنی بر منظور نمودن اعتبار لازم جهت تامین وپرداخت تفاوت کارمزد سهم دولت به میزان 6% مربوط به تسهیلات اعتباری اعطائی به طر حهای موضوع ماده 23 این آئین نامه ومطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه ، در لوایح بودجه سالیانه کل کشور حداکثر ظرف 5 سال .
3- کلیه مستحدثات ،اموال و دارائیهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه که در وثیقه بانکهای عامل قرار خواهند گرفت . چنانچه تحت ضوابط موجود بانکها ، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد ، بانکهای عامل می توانند علاوه بر توثیق مستحدثات ، اموال و دارائیهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می گردد ، سفته به امضای متقاضی نیز دریافت نمایند.
تبصره 1- تضمین دولت موضوع بند 2 این ماده نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه نمی باشند و بانکها ی عامل مکلفند جهت حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل آورند. در این رابطه بانکهای عامل موظفند در موارد زیر بر مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطائی موضوع این آئین نامه نظارت نمایند:
1- نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعتباری اعطائی ، متناسب با پیشرفت اجرای طرح
2- نظارت بر بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعتباری دریافتی ،از محل درآمد طرح .
تبصره 2- استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موضوع این آئین نامه موظفند اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی را به موقع پرداخت نمایند. عدم پرداخت به موقع اقساط بدهی استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری مزبور ،در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی محسوب میشود.
ماده 23- سازمان برنامه وبودجه موظف است به نیابت از طرف دولت ، کارمزد و سود طرحهای ذیل را به میزان 6% تعهد و پرداخت نماید:
1- طرحهای پوشش انهار ، آب و خاک ،فرهنگی ،هنری ،سیاحتی وورزشی کل کشور.
2- کلیه طرحهای مربوط به ایثارگران
3- کلیه طرحهای مربوط به مهاجرین جنگ تحمیلی که در استانهای جنگزده اجرا می گردند.
4- کلیه طرحهای مربوط به بخشها ودهستانهای محروم کشور
ماده 24- سازمان برنامه وبودجه مکلف است تفاوت کارمزد سهم دولت موضوع ماده 23 این آئین نامه ومانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آئین نامه را حداکثر ظرف پنج سال بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بودجه کل کشور منظور نماید.
ماده 25- اعتبار منظور شده در ردیفهای (601025) و(702104) به ترتیب جهت پرداخت تفاوت کارمزد وسود ویژه سهم دولت و اقساط معوق لاوصول ناشی از اجرای تبصره 33 قانون بودجه سال 1359 و تبصره 3 قوانین بودجه سالهای 1360 لغایت 1369 بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وتایید سازمان برنامه و.بودجه تخصیص داده شده و پرداخت میشود.
تبصره – در مورد پرداخت تعهدات دولت ناشی از اجرای مفاد تبصره 3 قوانین بودجه سالهای گذشته ،حداکثر 2 سال پس از آخرین بازپرداخت اقساط توسط گیرنده تسهیلات اعتباری ، ملاک محاسبه سودو کارمزد بانک خواهد بود.
ماده 26- اعتبار منظور شده در ردیف (503150) جهت تهیه طرحهای با توجیهات کامل اقتصادی ،فنی و مالی برای ایثارگران، در اختیار مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی قرار خواهد گرفت تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه وبودجه به مصرف برسد.
ماده 27- بانک سپه مکلف است با هماهنگی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها پس از رسیدگی لازم ،تمام یا قسمتی از مایملک آن تعداد از شرکتهای تعاونی تحت پوشش مراکز گسترش خدمات تولید و عمرانی استانها را که توانائی بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی را ندارند ،طبق مقررات ضمن عقد به فروش رساند و از محل موجودی ومطالبات شرکت واموال ودارائیهای سهامداران شرکت و ماحصل فروش ، مطالبات خود ودولت را تامین و پرداخت نماید.
تبصره – مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها مکلفند کلیه اسناد ، قراردادها ، مدارک ، تعهدات و اطلاعات و وثائق مربوط به شرکتهای موضوع این ماده وسهامداران آنها را که در اختیار دارند بصورتی که بانک سپه اعلام می نماید ، به منظور فراهم آوردن امکان وصول مطالبات فوق الذکر در اختیار بانک سپه قرار دهند.
ماده 28- اعتبار منظور شده در ردیف (702103) جهت پرداخت تفاوت کارمزد وسود ویژه سهم دولت و اقساط معوق لاوصول ناشی از اعطای تسهیلات پنجاه میلیارد (50000000000) ریالی بانک سپه در اجرای قانون اشتغال فارغ التحصیلان بیکار ، پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان برنامه وبودجه تخصیص داده شد ه و به بانک سپه پرداخت خواهدشد.
ماده 29- شرکتهای تعاونی تحت پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها میتوانند پس از بازپرداخت کامل بدهیهای خود به بانک از زیر پوشش مرکز گسترش خارج شوند مشروط براین که تعهد نمایند تا ده سال از تاریخ شروع بهره برداری اقدام به فروش یا انتقال کالاهای سرمایه ای خود ننمایند.
تبصره – تعهد شرکتهای تعاونی که از زیر پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی خارج می شوند براساس فرم مصوب هیات وزیران که طی تصویبنامه شماره 15852/ت 177 ه مورخ 24/5/1369 ابلاغ گردیده است ،خواهد بود.
ماده 30- وضعیت شرکتهای تعاونی تحت پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی و. عمرانی توسط کمیسیونی متشکل از نمایندگان ثابت و تام الاختیار سازمان برنامه وبودجه ،بانک سپه و مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان رسیدگی می شود و در صورت تشخیص این که هر یک از شرکتهای تعاونی مزبور قابلیت بازیافت نداشته و قادر به بازپرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی نمی باشند ،تمام یا قسمتی از مایملک آنها با رعایت سایر ضوابط ومقررات مندرج در آئین نامه اجرائی بند 9 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور ، از طریق مزایده یا ترک تشریفات یا هر طریق دیگری که بصرفه و صلاح دولت باشد بفروش می رسد و از محل ماحصل فروش مطالبات بانک و دولت تامین و پرداخت می گردد.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1369/12/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.