×

آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1370 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1370 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-16-قانون-بودجه-سال-1370-کل-کشور شماره 10985/ت 536 ه 26/1/1370

سازمان برنامه وبودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 22/12/1369 بنا به پیشنهاد سازمان برنامه وبودجه و به استناد تبصره 16 قانون بودجه سال 1370 کل کشور ، آئیتننامه اجرائی تبصره مزبور را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- کلیه دستگاههای اجرائی استانی می توانند در جهت اجرا وتکمیل پروژه های عمرانی خود از خودیاری ومشارکت مردم استفاده نمایند.
تبصره – دانشگاهها وموسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه های فرهنگ وآموزش عالی وبهداشت .درمان وآموزش پزشکی می توانند به منظور اجرا و تکمیل خوابگاهها و غذا خوریهای دانشجویان از خویاری وشمارکت مردم استفاده کنند.
ماده 2- مبلغ چهل ودو میلیارد(42000000000) ریال اعتبار ردیف 503079 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1370 کل کشور بشرح جداول شماره یک ودو پیوست این آئین نامه بین استانهای مختلف کشور توزیع می گردد.
ماده 3- کمیته برنامه ریزی استانها موظفند به منظور انتخاب مناسبترین پروژه ها ، اولویتهای مورد نظر را حداکثر تا تاریخ 5/2/1370 تعیین واعلام نمایند.
ماده 4- اعتبار هر استان به پیشنهاد استاندار و یا مسئول دستگاه اجرائی مربوط وتصویب کمیته برنامه ریزی استان جهت اجرای پروژه های کوچک جدید و تکمیا پروژه های نیمه تمام استانی ، با رعایت ضوابط مربوط به اخذ خودیاری و در قالب موافقتنامه مبادله شده بین دستگاه اجرائی و سازمان برنامه وبودجه استان قابل مصرف خواهدبود.
ماده 5- تصویب و اجرای پروژه های موضوع ماده 4 این آئین نامه مستلزم رعایت ضوابط زیر میباشد :
1- برای اجرای پروژه های مناطق عشایری و بخشهای محروم ( موضوع تصویبنامه شماره 58946/ت 520 مورخ 12/7/1367) و دهستانهای محروم واقع در بخشهای برخوردار (موضوع تصویبنامه شماره 151568/ت 466 مورخ 28/11/1369)حداقل ده درصد و حداکثر 15% اعتبار پروژه بصورت خودیاری توسط مردم پرداخت گردد.
2- برای اجرای پروژه های روستائی سایر بخشها حداقل سی درصد اعتبار پروژه بصورت خودیاری توسط مردم پرداخت گردد.
3- برای اجرای پروژه های شهری حداقل 50% اعتبار پروژه بصورت خودیاری توسط مردم پرداخت گردد.
4- مجموعه خودیاری وسهمیه هر پروژه از محل اعتبار ردیف 503079 بایستی برای تکمیل عملیات اجرائی پروژه و بهره برداری ازآن کفایت نماید.
تبصره 1- خودیاری می تواند به صورت نقدی ، جنسی ( منقول یا غیر منقول )و نیروی انسانی باشد .خودیاری غیر نقدی توسط دستگاه اجرائی ذیربط یا دفتر فنی استانداری براساس آخرین فهرست بهای سازمان برنامه وبودجه تقدیم ریالی خواهد شد.
تبصره 2- شروع عملیات اجرائی پروژه های مذکور منوط به اخذ کامل خودیاری نقدی تعهد شده خواهد بود.
ماده 6- مبلغ دو میلیارد(2000000000) ریال از اعتبار ردیف 503079 به منظور انجام اقدامات اولیه و ایجاد ساختمانها وتاسیسات مقدماتی مورد نیاز وهزینه های ضروری ، در اختیار سازمان عمران سیستان قرار می گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه وبودجه استان سیستان وبلوچستان وبراساس ضوابط ومقررات سازمان عمران سیستان مصوب هیات وزیران جهت هزینه های فوق به مصرف برسد.
ماده 7- در هر استان باید حداکثر 30% اعتبارات اختصاص یافته از محل ردیف 503079 در شهرها و حداقل 70% آن در روستا ها و مناطق عشایری هزینه گردد.
ماده 8- وجوهی که بابت خودیاری ومشارکت برای اجرای طرح های عمرانی به وسیله مردم ( اشخاص حقیقی ) پرداخت می گردد. ازدرآمد مشمول مالیات آنان کسر خواهد شد.
ماده 9- استفاده از اعتبارات موضوع بند 2 قسمت الف تبصره 16 ( مندرج در جدول شماره 1 پیوست این آئین نامه )در شهرهای مراکز استانها ممنوع می باشد.
ماده 10- حداقل سی درصد از اعتبار هر استان صرفا بابت پروژه های مربوط به ایجاد و تکمیل فضاهای آموزشی و حداقل 5% از اعتبار هر استان صرفا جهت تکمیا پروژه های مربوط به اردوگاههای تربیتی .قابل مصرف می باشد.
ماده 11- مبلغ شش ملیارد (6000000000) ریال جهت ساخت حمامهای بهداشتی وتامین آب مشروب در روستاهائی که فاقد آن هستند و کمک به روستائیان جهت ایجاد حمام بهداشتی به شرح جدول شماره دو پیوست این آئین نامه در اختیار جهاد سازندگی استانها قرار می گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه بین جهاد استان وسازمان برنامه وبودجه استان وبراساس ضوابط ومقررات مربوط وطبق مفاد این آئین نامه جهت هزینه های مذکور به مصرف برسد.
ماده 12- از محل اعتبار موضوع بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 1370 کل کشور شروع پروژه هائی که به تنهایی قابل بهره برداری نباشند ،و با بیش از دویست وچهل میلیون (240000000) ریال هزینه ،ممنوع است .
ماده 13- کلیه وجوه خودیاری جهت اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی استانی ( که به تصویب کمیته برنامه ریزی استان رسیده است )بایستی با معرفی دستگاه اجرائی به حساب خاصی که به همین منظور تحت عنوان خودیاری توسط نماینیدگی خزانه در استان افتتاح می شود واریز گردد. برداشت از حساب مزبور به منظور اجرای پروژهای ذیربط با امضای مشترک معاون عمرانی استانداری و مدیر کل امور اقتصادی و دارائی استان و یا مقامهای مجاز تعیین شده از طرف ایشان خواهد بود.
تبصره 1- در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرا و تکمیل پروژه هائی باشد که به نحوی از بودجه عمومی دولت (اعم از اعتبار ردیف 503079 یا سایر اعتبارات قانون بودجه سال 1370 کل کشور ) به آنها اعتبار اختصاص یافته است . وجوه موضوع این ماده به حساب پرداخت طرحهای عمرانی ذیحسابی مربوط ، به منظور انجام هزینه پروژه های مورد نظر منتقل می گردد تا پس از اصلاح یا مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه وبودجه استان به مصرف برسد.
تبصره 2- در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرای پروژه ای باشد که تماما از محل خودیاری مردم تامین اعتبار گردیده است وجوه موضوع این ماده مستقیما در اختیار دستگاه اجرائی قرار خواهد گرفت . دستگاه اجرائی این گونه پروژهها مکلف به حفظ و نگهداری کلیه اسناد مالی مربوط .خواهد بود.
ماده 14- دستگاه اجرائی مکلف است میزان وشرح عملیات از محل خودیاری تامین شده و نیز هزینه انجام شده را به تفکیک پروژه ،هر چهار ماه یکبار به سازمان برنامه وبودجه استان گزارش نماید.
ماده 15- مصرف مانده وجوه مربوط به خودیاری در سال بعد بلا مانع خواهد بود.
ماده 16- مصرف اعتبارات ناشی از خود یاریهای مربوط به بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 1370 کل کشور از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی است وتابع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی است که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 1364 و این آئین نامه خواهد بود.
حسابهای مربوط به سهم خودیاری به طور جداگانه تهیه و تنظیم و نگهداری خواهد شد.
ماده 17- مبلغ بیست میلیارد (20000000000) ریال اعتبار منظور در ردیف 503040 جهت اتمام پروژه هائی که از طریق بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 1368 نیمه تمام باقی مانده است بشرح جدول شماره 3 پیوست این آئین نامه بین استانهای مختلف کشور توزیع و ابلاغ می گردد. تا به پیشنهاد استاندار و تصویب کمیته برنامه ریزی استان بین طرحها و پروژه های نیمه تمام سال 1368 توزیع گردد.
تبصره 1- شروع هر گونه پروژه جدید از محل اعتبار موضوع این ماده اکیدا ممنوع است .
تبصره 2- پروژه های نیمه تمام باقی مانده به پروژه هائی اطلاق میشود که در سال 1368 مالیات وصول شده داشته ،و علاوه بر مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه وبودجه استان عملیات اجرائی آنها نیز شروع شده باشد.
ماده 18- در اجرای بند (د)تبصره 16 قانون بودجه سال 1370 کل کشور معادل 2% از اعتبار مصوب آن دسته از طرحهای عمرانی پیوست شماره 1 قانون بودجه سال 1370 که دستگاه اجرائی آن وزارت آموزش و پر.ورش ( و یا ادارات کل آموزش و پرورش استانها ) می باشد در اختیار وزیر آ,وزش وپرورش قرار می گیرد تا براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه وبودجه (یا سازمان برنامه وبودجه استان) و پس از تخصیص اعتبار به مصرف برسد.
تبصره 1- دستگاه اجرائی وسازمان برنامه وبودجه موظفند هنگام مبادله موافقتنامه طرح های عمرانی موضوع این ماده نسبت به کاهش اعتبار مصوب طرحهای مزبور به گونه ای عمل نمایند که در مجموع 2% سرجمع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش موضوع بند (د) تبصره 16 تامین گردد.
تبصره 2- اعتبار موضوع این ماده جهت تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمامی که توسط افراد خیر و با مشارکت آنان ساخته شده است درصورتی که بیش از 50% پیشرفت فیزیکی داشته باشند و کیفیت کار انجام شده تا این مرحله از لحاظ فنی و استاندارهای مربوط قابل قبول باشد ، هزینه می گردد.
تبصره 3- انجام عملیات تکمیل از محل اعتبار موضوع این ماده پس از واگذاری قطعی واحد نیمه تمام به آموزش و پرورش منطقه مربوط ،امکان پذیر خواهد بود.
ماده 19- منظور از طرحهای عمرانی استانی در این آئین نامه طرحهائی است که در چهارچوب برنامه های مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال 1370 قرار دارند.
ماده 20- سازمان برنامه وبودجه بر اجرای این آئین نامه نظارت نموده و گزارش عملکرد آن را هر چهار ماه یکبار به کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورا ی اسلامی تسلیم می نماید.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13437

تاریخ تصویب : 1369/12/22

تاریخ ابلاغ : 1370/02/09

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.